آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۰
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

بیشتر کودکان 6ساله پوسیدگی دندان دارند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حدود90درصد کودکان شش ساله ایرانی دچار پوسیدگی دندان هستند و به طور متوسط پنج دندان شیری پوسیده دارند و فقط 4/0 درصد از نوجوانان 15ساله فاقد پوسیدگی و دارای دندان های کاملا سالم هستند.

دکتر محمدحسین خوشنویسان، دندانپزشک و رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی، در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران (27 تا 29 تیر ماه در هتل المپیک) اظهار کرد: میزان شیوع پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار بالا و به یک اپیدمی تبدیل شده است. فقط حدود 12 درصد کودکان شش ساله، هیچ مشکلی در دهان خود ندارند و بقیه افراد از سلامت کامل دندان ها برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: اگر شاخص بین المللی سلامت دهان برای کودکان 12ساله را در نظر بگیریم، آمارها نشان می دهد با افزایش سن، به دلیل کمبود آگاهی و عدم انجام مراقبت های فردی لازم، اغلب دندان ها یکی پس از دیگری دچار پوسیدگی می شوند. آمار ملی نشان می دهد وضعیت سلامت دهان در افراد سالمند به مراتب بدتر شده، به نحوی که به طور متوسط از 32 دندان، حدود 25 دندان سالمندان کشور پوسیده یا کشیده شده، به نحوی که بیش از 50 درصد افراد سالمندان کشورمان دچار بی دندانی کامل هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما هیچ مداخله ای انجام ندهیم، این مشکلات پیوسته در سطح جامعه افزایش خواهد یافت و شاخص بی دندانی کامل را بیش از پیش افزایش خواهد داد. البته مساله به اینجا هم ختم نمی شود، زیرا بیماری های دهان دارای ارتباط مستقیم با بیماری های سیستمیک بوده و از این طریق بار بیماری های دهان را تا 20 برابر افزایش می دهد. بنابراین با اهمیت دادن به سلامت دهان و انجام مراقبت های فردی لازم می توان بخش قابل توجهی از تخت بیمارستان ها را خالی کرد./ جام جم

در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شد

طرح های دانشگاهی برای ارتقای سلامت

ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ارتقای سطح سلامت ایرانیان به عنوان دانشگاه نوین پیشتاز خواهد بود و طرح های جدیدی را در قالب سند چشم انداز 1404 ایران اجرا خواهد کرد.

دکتر محمد آقاجانی به خبرنگار جام جم در نشست خبری با رسانه ها گفت: توجه به کاهش بیماری های غیرواگیر و در راس شان سکته قلبی از طریق آموزش عمومی مردم و سنجش عوامل خطر و کنترل آنها و نیز اصلاح سبک زندگی با تاکید بر تغذیه سالم و داشتن تحرک از برنامه های آموزشی این دانشگاه به طور جدی خواهد بود.

وی تاکید کرد: البته تغییر سبک زندگی مقوله ای زمانبر است و فقط 30 درصد از بار آموزشی و خدمات رسانی در این حوزه به عهده وزارت بهداشت و دانشگاه هاست و 70درصد بقیه کارهای ضروری در این حوزه بر دوش خود مردم و دیگر سازمان های مرتبط است. گرچه از برنامه های اصلی ما در حوزه پزشکی، سلامت محور شدن آموزش ها به جای درمان محور بودن صرف است که فصل جدیدی در حوزه آموزش پزشکی خواهد بود.