آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۰
جهان
۶

اعتراض به جزیره خواری امارات و عربستان

روز گذشته صدها نفر در خیابان های حدیبو، مرکز استان سقطری یمن با برگزاری تظاهرات به مقاصد اشغالگرانه عربستان سعودی و امارات اعتراض کردند. به گزارش الجزیره، عربستان سعودی به دولت یمن قول داده است ظرف 48 ساعت مشکل را حل کرده و به این تنش ها پایان دهد.

گروه معترضان، دخالت امارات را در امور استان سقطری محکوم کرده و خواستار خروج نیروهای این کشور از این منطقه شدند. معترضان همچنین بر برگزاری گفت وگوهای ملی به منظور پایان دادن به بحران یمن و اجرای قطعنامه های سازمان ملل متحد تاکید کردند. یک روز پیش از آن تظاهراتی در این شهر به هواداری امارات برگزار و در آن پرچم های این کشور برافراشته شده بود. عبدا... بن عیسی آل عفرار، استاندار المهره و سقطری از نیروهای اماراتی و عربستانی خواسته است هرچه زودتر این مناطق را ترک کنند.

به گفته وی، حضور نظامیان هر دو کشور مذکور در جنوب شرقی یمن غیرقانونی است. طی روزهای گذشته رسانه ها خبر دادند نیروهای اماراتی با اشغال جزیره سقطری به دنبال انضمام آن به کشورشان هستند. جزیره سقطری یکی از زیباترین جزایر جنوب یمن و اقیانوس هند است که به داشتن سواحل مرجانی و گیاهان خاص شهرت دارد.

عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی جعلی با همکاری امارات متحده چهار سال پیش به یمن حمله کرد. طی چهار سال گذشته هزاران نفر بر اثر این حملات کشته یا مجروح شده و میلیون ها نفر آواره شده اند. اخیرا امارات و عربستان درکنار غارت منابع نفتی به اشغال بعضی مناطق این کشور اقدام کرده اند. در ادامه حملات تجاوزکارانه عربستان، روز گذشته نیز اعلام شد دفتر ریاست جمهوری و ساختمان های وزارت دفاع و وزارت کشور یمن در صنعا هدف بمباران جنگنده های سعودی قرار گرفته و در جریان آن شش شهروند یمنی کشته و 30 نفر دیگر مجروح شدند.