آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۷
فرهنگی
۲۲

جهان بینی کوثری از «کوروش»

جهانگیر کوثری از قدیمی های عرصه تئاتر است و به گفته خودش از سال 55 وارد این عرصه شده و دردانشکده هنرهای دراماتیک به تحصیل پرداخته و سال 58 نخستین تهیه کنندگی تئاتر را آغاز کرده است. او این روزها تهیه کنندگی نمایش «کوروش» به کارگردانی پری صابری را برعهده دارد.البته پیش از این سابقه همکاری با این کارگردان بزرگ را در نمایش «مرغ باران»داشته است.

نمایش «کوروش» قرار است تا 25 اردیبهشت ماه در تالار وحدت روی صحنه باشد.کوثری معتقد است این اثر نمایشی بیشتر از اینکه نمایشی دراماتیک باشد اثری تاریخی محسوب می شود و کمتر ویژگی های دراماتیک در آن وجود دارد و نویسنده بیشتر بر مقاطع تاریخی و اتفاقاتی که در آن دوران رخ داده، تاکید داشته است اما مرور تاریخ 485 سال قبل از میلاد مسیح کار بسیار دشواری است و خانم صابری نزدیک به 10 سال روی این پروژه تحقیق و پژوهش کرده و براساس نوشته های هرودوت و دیگر تاریخ نویسان یونانی متن را مستند کرده است چون اطلاعات دیگری از کوروش در دسترس نیست. به هر حال رفتن به سمت چنین پروژه بزرگی بسیار دشوار است و شهامت زیادی می خواهد. کوروش بزرگترین جهانگشای دنیا لقب گرفته پس رفتن به سمت چنین شخصیتی شجاعت بسیاری می طلبد.

کوثری در پایان صحبت هایش با «مهر» می گوید: نه تنها کارگردانی این اثر شهامت می خواهد بلکه هر بازیگری هم که در نقش کوروش ایفای نقش می کند باید جسارت زیادی داشته باشد چون هرچقدر هم خوب بازی کند زیر سایه شخصیت کوروش گم می شود اما آرش آصفی بازیگر نقش کوروش در این اثر نمایشی، بسیار خوب از عهده ایفای این نقش برآمده است.