آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۷
فرهنگی
۲۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مختومقلی فراغی شاعر زمانه، انسان و انسانیت است

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با تجلیل از مقام شامخ مختومقلی فراغی شاعرایرانی ترکمن گفت: این شاعر و عارف ایرانی ترکمن، شاعر زمانه، انسان و انسانیت است که محبوبیت او نه تنها میان ترکمن ها بلکه در بین مردم ایران و جهان گسترش یافته است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در محل مزار وی در آق توقای در شرق استان گلستان افزود: این شاعر و عارف ایرانی ترکمن ویژگی هایی دارد که او را در بین دیگر شاعران ایرانی و در ردیف مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی قرار داده است. او مردمی بودن، پیوند عمیق دینی داشتن، سرودن اشعار اخلاقی و حکمت عملی، محب پیامبر، اهل بیت و صحابه منتخب پیامبر بودن، هویت ساز بودن، عارف بودن و فرامرزی بودن را از مهم ترین ویژگی های مختومقلی فراغی برشمرد که مجموعه این ویژگی ها مختومقلی فراغی را در بین مردم همه اقوام و ملت ها محبوب کرده است.

صالحی همچنین از برگزاری همایش فرامنطقه ای شعر و اندیشه مختومقلی فراغی در آینده ای نزدیک با همکاری کشور ترکمنستان خبر داد و گفت: فرامنطقه ای برگزار کردن مراسم این شاعر برای انتقال فکر و اندیشه وی ضروری است. درحاشیه مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی آیین رونمایی از هفت اثر ناملموس قوم ترکمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

پیام صالحی به کنگره ملی بزرگداشت آیت الله غلامرضا یزدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کنگره آیت الله غلامرضا یزدی معروف به فقیه خراسانی پیامی صادر کرد.