آرشیو شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۷
اقتصاد
۱۰

کارکرد تعزیرات

مهندس مهدی پورقاضی (عضو کمیسیون کسب و کار اتاق تهران)

1 در شرایطی که قیمت گذاری روی برخی کالاها به صورت دستوری تعیین می شود، نمی توان تاثیرات واقعی قیمت ها را در نرخ تورم مشاهده کرد چراکه قیمت ها از واقعی بودن فاصله گرفته و اسمی شده اند.

2 با حضور سازمان های مداخله گر قیمت در بازارها موافق نیستم چراکه حضور آنها را برای ارتقای سطح تولید داخلی مفید نمی دانم. البته باید همگام با کنار گذاشتن کار این نهادها زمینه را برای قیمت گذاری از سوی بازار آزاد ایجاد کرد.

3 در شرایط کنونی و با دخالت دولت دربازار ارز درخواست زیادی برای ارز دولتی وجود دارد. اما این ارز به دست تقاضاکنندگان اصلی آن نمی رسد و از طریق عراق و افغانستان از کشور خارج می شود. بخش عمده ای از ارز صادراتی که نتیجه قیمت گذاری و دخالت دولت در بازار بوده است به یک نوع یارانه برای چنین کشورهایی تبدیل شده است.

4 جامعه اقتصادی ما با اکراه به سمت آزادسازی می رود: از طرفی مسوولان نیز تمایلی به این موضوع ندارند. البته دلیل این بی رغبتی نیز به طرز فکری که در این زمینه دارند، برمی گردد. از نگاه آنها آزادسازی اقتصادی یعنی کاهش در سطح اشتغال و این در کنار افزایش در هزینه مردم می تواند آثار منفی معیشتی برای مردم داشته باشد.

5 همه کشورهایی که رفاه نسبی مردم خود را تامین کرده اند آزادسازی اقتصادی را پیش گرفته اند و با این کار به سمت اقتصاد فعال و رقابتی حرکت کرده اند. بنابراین کنترل ها باید عمومی باشند و کنترل های جزیره ای فقط کارها را سخت و پیچیده تر می کند.