آرشیو شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۷
اقتصاد
۱۰

جای خالی بازار آزاد

دکتر غلامرضا سلامی

1 با توجه به تعریف بازار رقابتی، این میزان عرضه و تقاضا است که باید تعیین کننده سطح قیمت باشد و اعمال هرگونه دخالت از سمت نهادهایی چون سازمان های حمایت، تعزیرات و شورای رقابت نافی این امر است. شورای رقابت می تواند در بازارهای انحصاری چون بازارهای نیرو «برق و گاز» فعالیت کند که نحوه محاسبه قیمت نیاز به کنترل دارد ولی آنچه مسلم است اینکه باید به عوامل طرف تقاضا و عرضه در هر بازاری اجازه داد که خودشان قیمت تعادلی را ایجاد کنند. وظیفه بازار رقابتی این است که جواب مسائل و مشکلات را بدهد و کمبود عرضه و تقاضا را پوشش دهد.

2 آزادسازی قیمت ها می تواند موثرتر از هر اقدامی در سروسامان دادن به بازارها موثر باشد. هر گامی که به سمت محقق شدن بازار آزاد برداریم چندین گام مارا برای محقق کردن اهداف اقتصادی خود جلو می اندازد.

3 در شرایط کنونی کشور، قیمت ها بیشتر از اینکه واقعی باشند رانتی و یارانه ای هستند و همین عاملی است که قدرت عمل ابزارهای اقتصادی را از آنها سلب کرده است.

4 دربحث های مربوط به قیمت گذاری در بازارها، موضوع فراتر از حضور نهادهای تعیین کننده قیمت است چراکه ما حتی مبانی برقراری بازار آزاد را نداریم. چه بازار کار، چه خدمات و حتی بازار کالا نمی توانند شرایط رقابتی را ایجاد کنند. در بازار کار، ورود و خروج به بازارها باید آزاد باشد. در تمام کشورها نهادها اختیار این را دارند که تعداد کارگران خود را تعدیل کنند ولی در کشور ما مخصوصا در رابطه با نهادهای دولتی نمی توان به راحتی این اصل را پیاده کرد. اقتصاددان