آرشیو شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۷
اقتصاد
۱۰

هووی رقابت

دکتر سید کمیل طیبی (عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان)

1 در کشورهایی که درجه بازبودن تجاری بالاتر است مکانیسم حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده بیشتر جنبه ارشادی دارد. به طوری که میزان عرضه و تقاضای کالاها و خدمات را پشتیبانی می کند.

2 شورای رقابت باید تعیین کننده فضایی باشد که رقابت پذیری بیشتر بازار را سبب شود. این هدف قرار است به وسیله اتخاذ سیاست های مشخص و کارا از طرف نهادهای مربوطه اعمال شود اما اینکه یک نهاد خود وارد گود شود و با تعیین قیمت به بهانه کنترل بازار و حمایت از تولیدکننده، مصرف کننده مجال روی کار آمدن بازیگران طرف عرضه و تقاضا را بگیرد، اشتباه است.

3 چنین قیمت گذاری هایی نه تنها فاصله قیمت را از سطح واقعی زیاد می کند بلکه آن را از نقطه تعادلی نیز دور و دورتر می کند. دخالت در بازارها و تثبیت قیمت عاملی است که ثبات و البته پایدار آن را به تاخیر می اندازد. روی کار آمدن و اتکای به این عوامل است که مثمر به ثمر بودن سیاست های اتخاذی را تضمین می کند و می تواند حرکتی باشد برای نایل شدن به شرایط تعادلی در بازار.

4 اصلی ترین عوامل که می توانند سرنخ های رسیدن به قیمت های واقعی را به ما بدهند حضور کامل بازیگران هر دوطرف تقاضا و عرضه در بازار است و اجازه دادن به آنها برای تعیین قیمت واقعی.