آرشیو سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۸
صفحه آخر
۲۰
راپورت های میرزا ادریس

در باب فواید روزه داری!

الیوم سیزدهمین روز است که روزه داریم. هوا کمی رو به گرمی نهاده، قدری کمتر بیرون می رویم، تا اذیت نشویم. یک سوم از این ماه عزیز گذشت و ماهنوز اندر خم یک کوچه ایم. از خدای رحمان عاجزانه می خواهیم در این مدت از ماه که سپری گشته اعمال ما را به کرم و جودش بسیار ببیند و در فرصت باقیمانده لطف کند و ما را مرهون الطاف و مهربانی های خویش قرار دهد. بعد از صلات ظهر در بهار خواب دراز کشیده بودیم که دیدیم این ماسماسک همراه خشایار گاهی اصواتی، از خود متصاعد می کند و خشایار بعد از اصوات کلیدی زده و باکسی صحبت می کند.

خشایار را به حضور طلبیده فرمودیم خفه اش کند، می خواهیم بخوابیم.

چند کلید زد و فرمود چشم سایلنت شد. همان طور خیره به ماسماسک هی می گفت عجب عجب... فرمودیم عجب و زهر هلاهل! بنال ببینیم چه می خوانی.

عارض شد: تصدقت گردم لینکی رسیده که در آن مقاله ای نگاشته اند اندار فواید روزه.

فرمودیم: چه مثلا؟

گفت: مثلا صفرا را فلان می کند و بلغم را بیسار و سودا را بهمان...

گفتیم: خب بعدش؟

عارض شد: معده دباغی می گردد و باکتری های مضر از بدن خارج می گردند. فرمودیم تمام شد؟ همین؟

گفت: خیر گویا در ینگه دنیا، طبیب خانه هایی راه انداخته اند به جهت روزه درمانی که بیماران را بستری می کنند و به جای دارو می گویند روزه بگیرید و هیچ نخورید و نیاشامید.

فرمودیم: آن عجب عجبت سر همین بود نفله خان؟

عرض کرد: بلی.

فرمودیم بلی و بلا! شریعت محمدی صلی ا... هزار و خرده ای سال پیش فرموده روزه بگیرید.

عرض کرد: خب.

گفتیم: فرمان خدا بوده و خدا هم از مادر به بنده هایش مهربان تر است. عرض کرد: همین طور است.

فرمودیم: هیچ کار خدا بی حکمت نبوده و نیست. این که روزه بگیریم سالم بمانیم و وزن کم کنیم و لاغر شویم شرک در نیت است و خدا فقط جنس خالص را قبول می کند. تو به شرط بندگی روزه بگیر که همه آن خیر و برکت را در اندرون خود دارد. چون که صد آمد نود هم پیش ماست.

عرض کرد: چشم. بعد هم فرمودیم حالا برو نان تازه ابتیاع کن تا معطل نشوی. دم افطار شلوغ می شود. رخصت طلبید، مرخص شد. ما هم فرمایش نداریم. برویم قدری بخوابیم.