آرشیو سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۸
فن آوری
۱۳
ماشین زمان

نوع جدیدی از مصالح ساختمانی ساخته می شود که به بارش باران واکنش می دهد

کاشی های حساس به باران

نادیا زکالوند
منبع: quantumrun.com

زمان تحقق احتمالی این فناوری (حدود سال های2040 تا 2050)

یکی از محققان دانشکده هنر رویال در چین، نوعی از مصالح ساختمانی را طراحی کرده است که در برابر باران، تغییر شکل می دهد. او در یک روز بارانی، میوه درخت کاجی را از پارک برداشت و متوجه شد که میوه کاج با بستن لایه های بیرونی خود به باران واکنش نشان می دهد. او می گوید: هر میوه کاج دو لایه دارد و وقتی مرطوب می شود، طول لایه بیرونی بیش از لایه درونی شده و به این ترتیب میوه بسته می شود.

این محقق در پروژه ای جدید از این نوع ماده برای ساخت «محافظ در برابر آب» با تولید کاشی های چند لایه استفاده کرده است. این کاشی ها وقتی هوا آفتابی است، باز می مانند و وقتی بارانی می شود، لایه های آن روی هم قرار می گیرند. او همچنین با استفاده از این ماده یک نوار ردیاب آب نیز ساخته و دو طرف آن را به رنگ های آبی و قرمز درآورده است. او این نوار را درون خاک گلدان تعبیه کرده و هر زمان که کج شود، رنگ آبی آن مشخص می شود که به معنای مرطوب بودن خاک است. اما اگر خاک خشک باشد، نوار سفت و سخت باقی مانده و رنگ قرمز آن مشخص می شود.

طرح این محقق می تواند آینده ساخت خانه ها و سایه بان ها را متحول کند. وجود سایه بان هایی با این ویژگی، در روزهای بارانی مردم را در فضاهای عمومی از خیس شدن در امان می دارد. این فناوری در مقیاس بزرگ تر، مانند برگزاری برنامه های تفریحی در فضاهای باز ساختمان ها می تواند به تغییرات آب و هوا واکنش مناسب نشان داده و باعث شود مردم از تفریح خود بیشتر لذت ببرند. این طرح می تواند آینده ساختمان سازی، بویژه در مناطق بارانی را متحول کند.