آرشیو سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۴
سلامت
۱۲
دانستنی های سلامت

زندگی شیرین با مصرف شیرینی کمتر!

سازمان بهداشت جهانی که در سال های قبل اعلام کرده بود بهتر است 10 درصد کالری بدن از قند و شیرینی تامین شود، اما با توجه به روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در جهان، توصیه جدیدی ارائه کرده و میزان مجاز تامین کالری از طریق مصرف شیرینی و قند را به 5 درصد کاهش داده است.

اگر همچون بسیاری افراد بر این باورید که قند باید حتی اگر شده به میزان کمی روزانه به بدنتان برسد، بدانید که پروتئین ها (مانند گوشت گاو، تخم مرغ و ماهی)، سبزیجات، چربی های سالم، مغزها، دانه ها و برخی غذاهای دیگر موجب می شوند، حتی بدون دریافت شیرینی، کالری مورد نیاز روزانه بدن را بدون نیاز به قند تامین کنید. شاید حذف قند و مواد قندی از غذاهای روزمره ابتدا به نظر سخت بیاید، ولی آسیب جدی به بدن شما وارد نخواهد کرد. در حالی که مصرف زیاد شکر موجب افزایش التهابات، اختلالات هورمونی، کاهش انرژی و بروز اختلالاتی در حالات روحی و خواب می شود. به همین علت، حذف شکر و جایگزینی آن با مواد مغذی می تواند از طرق مختلف موجب سلامت ذهنی و جسمی تان شود.

برخی فواید حذف شیرینی و جایگزینی آن با غذاهای مغذی عبارتند از:

کمک به کاهش وزن و پیشگیری از چاقی

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت

افزایش انرژی

داشتن حالت روحی پایدارتر

کاهش خطر بیماری های التهابی گوارشی، مانند سندرم روده تحریک پذیر و کاهش مشکلاتی مانند اسهال، یبوست، نفخ و ترش کردن

کاهش خطر بیماری های متابولیکی مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا و بیماری های قلبی

کاهش خطر ابتلا به سرطان

جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب

مقاومت بهتر بدن در مقابل بیماری های ناشی از التهابات سندرم پیش از قاعدگی، بیماری های خودایمنی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری های عصبی مانند زوال عقل یا آلزایمر. /جام جم