آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۷
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد

2 اتفاق مهم برای تراریخته ها در ایران

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو به تشریح دو اقدام مهم در زمینه محصولات تراریخته پرداخت.

غلامرضا اصغری درباره فرایند برچسب گذاری محصولات تراریخته به تسنیم گفت: تراریخته مقوله ای است که یک عده طرفدار دارد و یک عده مخالف آن هستند، ولی سازمان غذا و دارو طبق قانون عمل می کند و بخشی از فرایند نظارت بر تراریخته ها به عهده این سازمان است و وزارت کشاورزی و نهادهای دیگر متولیان دیگر در حوزه نظارت بر تراریخته ها هستند.

اصغری افزود: دو محصول عمده روغن سویا و روغن ذرت، جزو دو محصول وارداتی تراریخته به ایران هستند و به هیچ وجه گندم و برنج تراریخته وارد کشور نمی شود.

وی تصریح کرد: دو مقوله مهم در واردات تراریخته ها برای سازمان غذا و دارو مهم است؛ اول اینکه آن محصول مجوز مصرف در اتحادیه اروپا را داشته باشد و دوم اینکه محصولی که از کشور مبدا وارد می شود در همان کشور نیز مصرف شود.

معاون وزیر بهداشت با صحه گذاشتن نسبت به برخی نگرانی ها درباره محصولات تراریخته، عنوان کرد: در کشورهایی که محصولات تراریخته استفاده می شود ما در مغازه های آن کشورها هر سه نوع محصول تراریخته، ارگانیک و محصولات معمولی و طبیعی را که همگی برچسب گذاری شده است مشاهده می کنیم و اتفاقا محصولات تراریخته ارزان تر نیز هستند و به سلیقه و درآمد هر فردی این محصولات مصرف می شود.

اصغری درباره برچسب گذاری محصولات تراریخته گفت: از اول مردادماه لوگوی محصولات تراریخته که یک و نیم سانت اندازه آن است باید کنار لوگوی سازمان غذا و دارو برای روغن های سویا و ذرت و هر محصول با منشا تراریخته قید شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از اول شهریور نیز هر محصولی که در تهیه آن از روغن های تراریخته استفاده شده نیز باید این استفاده را در برچسب گذاری خود قید و به مشتری اطلاع رسانی کند.