آرشیو یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۸
صفحه آخر
۱۲

امضای 13 توافقنامه نظامی، هسته ای و اقتصادی بین چین و امارات

خبرگزاری رسمی امارات نوشته حاصل سفر رئیس جمهور چین به امارات که در 29 سال گذشته بی سابقه بوده، امضای 13 توافقنامه در حوزه نظامی، اقتصادی و هسته ای بود.

«محمد بن راشد آل مکتوم» نایب رئیس دولت امارات و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین 13 توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کردند. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی امارات (وام)، هدف اعلامی از این توافقات که همزمان با سفر رئیس جمهور چین به امارات منعقد شد، تقویت همکاری استراتژیک، همکاری های دوجانبه و گشودن چشم اندازهای جدید کار مشترک در بخش های مختلف است.

امضای یادداشت تفاهم در زمینه ساخت ساختمان سفارتخانه ها و احداث مراکز فرهنگی، توافقنامه همکاری در زمینه انرژی بین وزارت انرژی و صنعت امارات و کمیته ملی انرژی چین، و توافقنامه همکاری استراتژیک بین دو شرکت ملی نفت ابوظبی و شرکت ملی پتروشیمی چین، از جمله توافقنامه هایی هست که مقامات اماراتی و رئیس جمهور چین آن را امضا کرده اند.

رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در اولین سفر خارجی خود پس از انتخاب وارد ابوظبی پایتخت امارات شد. رسانه های اماراتی پیش از این از سفر سه روزه رئیس جمهوری چین به ابوظبی خبر داده و اعلام کرده بودند این سفر اولین سفر یک رئیس جمهور از چین به امارات پس از 29 سال خواهد بود.

دولت چین در سال های اخیر علاقه زیادی برای نزدیک تر شدن به کشورهای حوزه خلیج فارس از خود نشان داده است. هفته گذشته و در جریان اجلاس کشورهای عربی و چین، پکن وعده داد 500 میلیارد دلار در کویت سرمایه گذاری کند. کارشناسان امور منطقه نزدیکی کشورهای عربی خلیج فارس به چین را با هدف ایجاد توازن در روابط با آمریکا ارزیابی می کنند.