آرشیو شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۲۰۵
دیپلماسی
۱۵
رویداد

نشست های آمریکایی درباره ایران

شرق: ایران در چند روز گذشته محور جلسات مهم مقامات آمریکایی بود؛ از کمیته روابط خارجی سنا گرفته تا تشکیل جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید. وزیر خارجه آمریکا به کمیته روابط خارجی سنا رفت تا درباره پیشرفت های استراتژی امنیت ملی آمریکا گفت وگو کند. بخش عمده صحبت های مایک پمپئو در نشست کمیته روابط خارجی درباره ایران بود و او به تکرار ادعاهای قبلی این کشور علیه ایران پرداخت. از طرفی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جلسه راهبرد آمریکا برای مقابله با ایران را برگزار کرد.

این جلسه برای سومین بار با حضور مشاوران و مسئولان ارشد آمریکا برگزار می شد، اما این جلسات و نشست ها که چند روز بعد از بالاگرفتن درگیری های لفظی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد، در آمریکا به همین جا ختم نشد. معاون رئیس جمهور آمریکا، مایک پنس، در نشست پیشبرد آزادی مذهبی به ایران هم اشاره و ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد. همه اینها در کنار هم باعث شد ایران نقطه مرکزی صحبت ها و مذاکرات آمریکایی ها باشد؛ موضوعی که حتی خود آنها هم به آن اذعان دارند.

وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره ملاقات رئیس جمهور این کشور با رئیس جمهور روسیه گفت که ایران نقطه مرکزی این گفت وگوها بود. مایک پمپئو مدعی شد: مشکل اقتصادی بزرگی در داخل ایران وجود دارد که ساختار اقتصادی آن به سادگی کار نمی کند. زمانی که این کشور برای گروه های تروریستی مانند حزب الله لبنان و نیروهای شبه نظامی شیعه در عراق و یمن تامین مالی می کند. او در ادامه ادعاهای خود گفت: حمایت از اسد و نیروهای حزب الله در سوریه هزینه بسیاری دارد و من فکر می کنم که مردم ایران شروع کرده اند به دیدن چیزی که خواست آنها نیست. شما می توانید تبعات اقتصادی را از صدای مردمی بشنوید که منتظر تصمیمات بنیادی هستند. پمپئو با تاکید بر اینکه بر امنیت رژیم اسرائیل به صورت جدی متعهد هستند، افزود: این موضوع را با روسیه در میان گذاشتیم و باید بگویم که سیاست ما در قبال روسیه هم تغییری نکرده است و قبل و بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین ادامه داشته و دارد.