آرشیو شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۳
جامعه
۱۸

برخورد غیرعلمی با فرونشست زمین

نماینده مردم تهران در مجلس کم آبی، برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و ساخت و سازهای غیر اصولی را از دلایل اصلی فرونشست در پایتخت دانست و گفت: فرونشست هایی که در تهران و حاشیه پایتخت رخ می دهد اکثرا با خاک های دستی و بدون اصول علمی پر می شود.

به گزارش خانه ملت، داوود محمدی درباره دلایل فرونشست زمین در تهران گفت: تهران از گذشته تا به امروز همواره در معرض خطرات جدی بوده است. این مشکلات ناشی از گسترش بی رویه ساخت و سازها، نبود کار مهندسی علمی و اجرای طرح های مختلف بدون مطالعه در شهر تهران است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرونشست 36 سانتی متری که هر ساله در برخی از نقاط استان تهران رخ می دهد، گفت: تهران را مستعد هر خطری می دانیم و ممکن است هر لحظه اتفاق نگران کننده ای را در تهران شاهد باشیم.

وی با بیان این که در تهران همواره شاهد نشست های متعدد زمین بوده ایم گفت: فرونشست هایی که در تهران و حاشیه پایتخت رخ می دهد اکثرا با خاک های دستی و بدون اصول علمی پر می شود.

محمدی عنوان کرد: در کشور ما مطالعه، تحقیق و بررسی به صورت جدی در این حوزه برای جلوگیری از فرونشست ها وجود نداشته است، در نتیجه ضروری است کار کارشناسی علمی با همکاری کارشناسان خبره ای که در کلانشهرهای مختلف جهان اقدامات مشابه در جهت مهار بحران فرونشست ها انجام داده اند اجرا کنیم، در بعضی از کشورها موضوع فرونشست ها به صورت تخصصی مطالعه و تحقیق می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای به دست آوردن راهکار مناسب بهتر است کار را در اختیار یک گروه تخصصی و کارشناس قرار دهیم تا پس از مطالعه و بررسی بتواند راهکار مناسبی ارائه کند. تنها تشکیل ستاد بحران مساله ای را حل نمی کند و می بایست بعد از بررسی علمی تصمیم های اساسی اقتصادی، عمرانی و سیاسی اتخاذ شود.