آرشیو چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۷
جامعه
۱۸

77 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی زیر خط فقر

دبیر کل بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 77 درصد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی با فرض این که مسکن نداشته باشند، زیر خط فقر هستند و 35درصد مستمری بگیران بازنشستگی زیر خط فقر قرار دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل گرجی پور افزود: حدود 20 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی کمتر از حداقل دستمزد مستمری می گیرند و 62درصد بین حداقل تا دو برابر حداقل مستمری دریافت می کنند.

به گفته وی، مستمری دریافتی خانوار شهری 41درصد متوسط هزینه آنها را پوشش می دهد.

گرجی پور بیان کرد: در صندوق کشوری وضعیت بهتری داریم به طوری که مستمری دریافتی خانوار شهری 99درصد متوسط هزینه آنها را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: رتبه ایران در حداقل مزد ماهانه در سال 2016 بین 32 کشور 17 بوده که هنوز هم از حداقل مزد ماهانه بسیار پایین تر است.

دبیر کل بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که با اصلاح سن بازنشستگی می توانیم سالی 80هزار میلیارد ریال صرفه جویی مالی داشته باشیم و کسری صندوق ها را جبران کنیم، ابراز کرد: کمک مالی دولت به صندوق های بازنشستگی نسبت به منابع عمومی 3/3 درصد بوده که این نسبت در سال 95 به 14درصد رسیده و پیش بینی می شود این نسبت در سال 1400به 28 درصد برسد.

وی تصریح کرد: منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد بخش منابع نقدی این سازمان به مصارفش دچار کسری قابل توجهی است که یکی از دلایل آن به نبود پرداخت تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی برمی گردد.