آرشیو پنجشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۲
ایران زمین
۱۹

علم کوه کلاردشت بدون امکانات امداد و نجات

قله علم کوه کلاردشت با توجه به شهرت جهانی که دارد مکانی است که همه ساله میزبان هزاران کوهنورد داخلی و خارجی است اما از یک پایگاه امداد و نجات ثابت کوهستان برای کمک سریع به حادثه دیدگان محروم است. به گزارش ایرنا، هرساله طبق گزارش های مستند، عده ای از افراد کوهنورد در هنگام صعود یا بازگشت از قلل علم کوه و تخت سلیمان به علت مهیا نبودن زیرساخت های امدادرسانی و مستقر نبودن پایگاه امداد و نجات جانشان را از دست می دهند.

سال گذشته 9 هزار کوهنورد از جمله 400کوهنورد خارجی برای صعود به قلل علم کوه و تخت سلیمان به کلاردشت سفر کرده بودند و براساس گزارش های مستند، در میان این شمار افراد کوهنورد، 3 نفرشان به هنگام صعود به قله های علم کوه و تخت سلیمان فوت کردند و 4نفر دیگر هم مصدوم شده بودند.

مسئولان و کارشناسان ذیربط تاکید دارند همان طوری که امدادرسانی به سوانح دریایی در زمان های مختلف بویژه همزمان با آغاز فصل شنا برای مصدومان مهم است، امدادرسانی به مصدومان دچارحادثه کوهنوردی در قلل علم کوه و حصارچال نیز اهمیت دارد.

«کردکارمحمودی»، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کلاردشت با ابراز نگرانی از فراهم نبودن زیرساخت های امداد و نجات برای امدادرسانی بموقع به کوهنوردان آسیب دیده در قله علم کوه، استقرارپایگاه امداد و نجات در این منطقه را بسیار ضروری دانست.

محمودی افزود: شرایط در این منطقه به گونه ای است که هنوز راه دسترسی مناسب برای آمد و شد آمبولانس جهت امدادرسانی به مصدومان حوادث کوهنوردی در این منطقه وجود ندارد و اگرحادثه ای برای یک کوهنورد رخ دهد برای درمان فقط با قاطر می توان او را به مراکز درمانی انتقال داد که ساعت ها زمان می برد. نکته دیگر آنکه جمعیت هلال احمر این منطقه نیز از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برخوردار نیست و غالب نیروهای آن افتخاری هستند، بنابراین در زمان وقوع چنین حوادثی نمی توان از آنها انتظارداشت تا به بهترین شکل ممکن برای نجات جان مصدومان خدمات ارائه دهند.