آرشیو شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۹
اخبار کشور
۲

مقامات آمریکایی خبر دادند: دست رد چین به سینه آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران

مقامات آمریکایی می گویند دولت چین درخواست واشنگتن برای تحریم واردات نفت از ایران را رد کرد اما پذیرفت که خرید نفت از ایران را افزایش ندهد.

به گزارش فارس، وبگاه «بلومبرگ» گزارش داد که دولت چین درخواست ایالات متحده برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرد.

دو مقام آمریکایی مطلع به موضوع (که خواستند نامشان فاش نشود) گفتند که واشنگتن نتوانست در مذاکرات با چین، آنها را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب کند.

این دو مقام عضو تیم مذاکره کننده آمریکا، مخالفت چین با درخواست این کشور را «ضربه ای به اقدامات دولت ترامپ جهت منزوی کردن ایران بعد از خروج از توافق هسته ای» توصیف کرده و گفتند پکن اما قبول کرد که خرید نفت از ایران را افزایش ندهد.

به نوشته وبگاه «بلومبرگ» تیم هایی از آمریکا طی روزهای اخیر در حال مذاکره با کشورهای مختلف جهت مجاب کردن آنها به قطع واردات نفت از ایران تا ماه نوامبر (زمان بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران) هستند.

دولت چین، به عنوان بزرگ ترین خریدار جهانی نفت و اولین واردکننده نفت از ایران، قبلا اعلام کرده بود که با تحریم های یک جانبه علیه ایران مخالف است. پکن در ماه جولای خرید نفت از ایران را از میزان 26 درصد به 35 درصد افزایش داده بود.

حمایت ژاپن از ادامه اجرای برجام

خبر دیگر اینکه «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن روز پنجشنبه گفت توکیو از تلاش های ایران برای ادامه اجرای برجام بعد از خروج آمریکا، حمایت می کند.

روزنامه «نشنال دیلی» ژاپن نوشت، «تارو کونو» در حاشیه نشست آسه آن (اتحاد کشورهای جنوب شرق آسیا) در سنگاپور با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدار و حمایت توکیو از برجام را تکرار کرد.

طی دیدار وزرای خارجه ژاپن و ایران، طرفین درباره آخرین تحولات روابط دو جانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت وگو کردند.

همچنین آمریکا از ژاپن و دیگر کشورهای واردکننده نفت ایران درخواست کرده است خرید نفت خام از ایران را تا ماه نوامبر متوقف کنند.