آرشیو شنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

40 درصد از سرطان ها قابل پیشگیری و50 درصد درمان پذیر است

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت از قابل پیشگیری بودن 40 درصد از سرطان ها خبر داد.

علی قنبری مطلق به خبرگزاری صدا و سیما گفت: 50 درصد از سرطان ها نیز قابل درمان است و طول عمر زیادی دارد.

قنبر ی مطلق با بیان اینکه سبک صحیح زندگی نقش بیشتری در مقایسه با عوامل محیطی در بروز سرطان بین ایرانیان دارد، افزود:60 درصد از ایرانیان اضافه وزن دارند و 60 درصد از ایرانیان نیز فعالیت بدنی کافی ندارند.

وی ادامه داد: کمبود مصرف میوه و سبزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از عوامل بروز سرطان است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در صورت اصلاح سبک زندگی با کاهش بروز سرطان مواجه خواهیم بود.قنبری مطلق با اشاره به اینکه مصرف دخانیات نیز در بروز سرطان موثر است، اظهار داشت: در صورت تغییر در سبک زندگی شخصی احتمال بروز سرطان را برای خودمان کاهش می دهیم.وی با بیان اینکه برنامه ثبت سرطان از 15سال گذشته در کشور اجرا شده و براساس این برنامه هر سال گزارشی در این زمینه ارائه می شود، افزود: براساس آمارها هر سال 112 هزار نفر دچار سرطان می شوند که شایع ترین سرطان در بانوان سرطان سینه و در آقایان سرطان معده است.

80 درصد بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه 80 درصد بیماری های قلبی عروقی و سکته ها قابل پیشگیری است، گفت: با پایش سلامت و بررسی عوامل خطر، می توان از بروز سکته ها پیشگیری کرد.

به گزارش وزارت بهداشت، رضا ملک زاده افزود: تقریبا 55 درصد ایرانیان تا سن 50 سالگی، حداقل دارای سه ریسک فاکتور اساسی مرتبط با سلامت هستند که بسیاری از آنها از این عوامل خطر اطلاعی ندارند.