آرشیو یکشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۶
اجتماعی
۲۱
سررسید

آیا لایحه صیانت از حریم دانشگاه نوشته شده است؟

سوم دی ماه سال گذشته معاون سابق حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت که اقدامات بسیاری برای حقوق شهروندی دانشجویان انجام شده است که تدوین لایحه صیانت از حریم دانشگاه و موسسات آموزشی و پژوهشی یکی از آنهاست. محمد روشن تاکید کرد: مسئولان وزارت علوم این لایحه را تدوین کرده و ما هم برای بررسی و تصویب به هیات وزیران ارسال خواهیم کرد که با تصویب آن در مجلس ما بیش از پیش شاهد صیانت از حریم دانشگاه ها خواهیم بود.

سال 92 همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بسیاری از دانشجویان و دانشگاهیان از حسن روحانی خواستند تا سایه نهادهای امنیتی را از سر دانشگاه کم کند. روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم رئیس جمهوری دستور داد تا منشور حقوق شهروندی نوشته شود که بخشی از این منشور به حقوق دانشگاه و دانشجویان می پردازد. همان روزها جمعی از استادان هم از لایحه حمایت از حقوق شهروندی رئیس جمهوری حمایت و اعلام کردند «با مقررات پلیسی نمی شود دانشگاه که محیطی علمی است را کنترل کرد. دانشگاه محل فکر است و ما از دانشجو و دانشگاهی می خواهیم که نظر بدهد. فکر کند و نقاد باشد. باید بدانیم اگر دانشجو اعتصاب می کند و اعتراضی دارد پشت تمام واکنش هایش فکری است.» با این همه محمد روشن درباره این لایحه اعلام کرد: حقوق شهروندی دانشجویان و دانشگاهیان را پیگیری می کنیم و تدوین «لایحه صیانت از حریم دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی» به پایان رسیده است.

منصور غلامی وزیرعلوم، درباره اینکه چه زمانی لایحه صیانت از حریم دانشگاه اجرایی می شود به خبرنگار«ایران» گفت: در جریان این موضوع نیستم و معتقدم با همین قوانین موجود هم می توانیم از حریم دانشگاه صیانت کنیم. در سوی دیگر، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به خبرنگار «ایران» گفت: هنوز دولت لایحه صیانت از حریم دانشگاه را به مجلس نداده است و فکر هم می کنم در دولت هم هنوز مطرح نشده است. وی تاکید کرد: اگر چنین موضوعی در وزارت علوم به تصویب رسیده باشد باید در کمیسیون هم موضوعش مطرح شود و ما چنین موضوعی را تاکنون نشنیده ایم.