آرشیو دوشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۴۰
حوادث
۱۱

انهدام باند جاعلان اسناد و مدارک شماره گذاری خودرو

شرق: اعضای باندی که برای متقاضیان دریافت پلاک تهران مدارک موردنیاز را جعل می کردند، دستگیر شدند.

از مدتی قبل ماموران عملیات کلانتری 154 چیتگر از طریق منابع خبری از فعالیت عده ای در اطراف مراکز شماره گذاری خودرو در غرب تهران باخبر و در بررسی رفتار آنان متوجه شدند که این افراد اقدام به جعل اسناد و مدارک مربوط به شماره گذاری خودرو کرده و با سوءاستفاده از این مدارک برای صاحبان خودروهای ساکن شهرهای دیگر، پلاک تهران دریافت کرده اند.

رسیدگی و پیگیری پرونده این افراد بیش از دو ماه به طول انجامید و ماموران در تحقیقات خود متوجه شدند اعضای این باند 12 نفر هستند که 10 نفر از آنان دلال و واسطه و دو نفر از آنان جاعلان اصلی مدارک هستند. افراد واسطه در پوشش های مختلف مانند مسافرکش و... در اطراف مراکز تعویض پلاک اقدام به پرسه زنی و شناسایی افرادی می کردند که در دریافت پلاک تهران دچار مشکل بودند.

واسطه ها پس از شناسایی این افراد با اخذ مبالغی، مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک تهران مانند مبایعه نامه، اجاره نامه، دفترچه بیمه و... را برای متقاضیان جعل می کردند. واسطه ها پس از اخذ مبلغ، اطلاعات مربوط به متقاضیان را دریافت کرده و از طریق پیام رسان ها به جاعلان رسانده و مدرک جعلی را چند روز بعد به آنان تحویل می دادند.

سرهنگ کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، با بیان اینکه جاعلان به ازای هر دفترچه بیمه، قولنامه و... مبالغی از 300 تا 500 هزار تومان را از متقاضیان گرفته بودند، گفت: این افراد به حدی حرفه ای عمل کرده بودند که حتی شماره تماس خود را نیز به جای شماره بنگاه املاک در مبایعه نامه ها درج کرده بودند تا در صورت اخذ استعلام به آن پاسخ مثبت بدهند. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان اینکه ماموران با اخذ دستور قضائی اقدام به دستگیری این افراد کردند، گفت: دو جاعل و 10 واسطه در عملیات های جداگانه دستگیر شدند و در جریان بازرسی از مخفیگاه آنان 17 عدد مهر مربوط به آژانس های املاک مختلف، 250 هولوگرام مشاوران املاک، 600 برگه اجاره نامه و مقادیری اوراق مربوط به دفترچه های تامین اجتماعی کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: برای متهمان پرونده ای تشکیل شده و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.