آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۱
رسانه
۱۵
شهروند خبرنگار

چالش تغییرات 10 سال گذشته به روایت تصویر

هفته گذشته یک چالش جدید با عنوان #10YearChallenge در شبکه های اجتماعی راه اندازی شد و طولی نکشید همه کاربران ایرانی و غیرایرانی در پلتفرم هایی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر و… تصویر 10سال قبل خود را در کنار تصویر امروز خود به اشتراک گذاشتند. این چالش بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی سلبریتی ها و افراد سرشناس هم با انتشار عکس 10 سال قبل خود نشان دادند در این دوره زمانی چه تغییراتی کرده اند.

برخی کاربران با استفاده از این هشتگ سعی کردند تغییراتی که طی این یک دهه در کره زمین رخ داده است را مورد توجه قرار دهند. بر این اساس تعداد زیادی از عکس هایی که با این چالش به اشتراک گذاشته شد به یخ های قطبی، جنگل ها و منابع طبیعی مربوط می شد که هم اکنون خبری از آنها نیست.

در بخش دیگر بعضی کاربران ایرانی با استفاده از این هشتگ تغییرات اقتصادی ایران در یک دهه گذشته را نشان دادند و بر اساس آن تصویر پول ایران معادل یک دلار در 10 سال قبل و امروز به نمایش گذاشته شد. آن دسته از کاربرانی که جنگ و خونریزی را از بزرگ ترین مشکلات این یک دهه می دانستند ، با شرکت در این چالش اجتماعی تصاویر مربوط به شهرهای عراق ، سوریه، یمن و… که در این دوره زمانی آسیب فراوان دیده اند را نمایش دادند و در کل هر کدام از کاربران بجز انتشار عکس های شخصی خود نشان دادند که در این 10 سال چه اتفاقات دیگری پیرامون آنها رخ داده است.

در این میان برخی کاربران ایرانی با استفاده از همین هشتگ توضیح دادند که بر اساس سناریوهای بهینه سازی الگوریتم های تشخیص و ارزیابی چهره در فناوری های جدید، این چالش می تواند برخی خطرات را هم به دنبال داشته باشد تا کاربرانی که عکس گذشته و حال خود را بی قید و شرط منتشر می کنند، در معرض برخی خطرات سایبری قرار بگیرند. لازم به ذکر است تاکنون بیش از 3.5 میلیون کاربر جهانی با استفاده از هشتگ #10YearChallenge تغییرات 10 سال گذشته را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند.