آرشیو سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۱
رسانه
۱۵
ایستگاه آموزش

چرایی آموزش سواد رسانه ای در مدارس

در حالی که اهمیت سواد رسانه ای روز به روز در سراسر جهان افزایش می یابد، از اواسط دهه هشتاد شمسی مبحث سواد رسانه ای جای خود را میان کتاب های دانشگاهی ایران باز کرد و طی آن استادان و دانشجویان حوزه علوم رسانه و ارتباطات انواع مختلف کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی را در این زمینه منتشر کردند. تاکید نخبگان دانشگاهی و رسانه ای بر ضرورت آموزش سواد رسانه ای به اقشار مختلف جامعه منجر به این شد تا در سال های اخیر هم اندیشی ها و همایش های متعدد با این موضوع برگزار شود و دانش آموزان در مدارس هم بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

در عصر حاضر رسانه ها نقش مهمی را در جریان دسترسی و انتقال اطلاعات برعهده دارند و در حالی که مردم با حجم انبوهی از اطلاعات درست و غلط مواجه هستند، داشتن سواد رسانه ای مهم ترین نیاز در این زمینه محسوب می شود. گسترش هرچه بیشتر جنگ نرم، اشباع رسانه ای، گسترش دید واقع بینانه نسبت به رسانه ها، از دست دادن تدریجی فرهنگ عمومی و مواجهه با حجم انبوه پیام های ایدئولوژیک مهم ترین مواردی محسوب می شوند که لزوم آموزش مباحث مرتبط با سواد رسانه ای حتی در دوران مدرسه را هم یادآوری می کنند.

این روزها کارشناسان تاثیر رسانه بر مخاطب را از سه دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار می دهند. دیدگاه اول به قدرت نامحدود رسانه ها و مخاطب منفعل مربوط می شود، دیدگاه ثانوی رسانه ها را چندان تاثیرگذار بر مخاطب نمی داند و در دیدگاه آخر با در نظر گرفتن تاثیرات متقابل رسانه و مخاطب، این فضا به گونه ای تعریف می شود که رسانه قدرت بلامنازع ندارد و مخاطب در برابر آن بی اراده نیست. این سه دیدگاه در کل یادآوری می کند که مخاطب با در اختیار داشتن سواد رسانه ای می تواند مدیریت انبوه پیام های پیرامون خود را در دست بگیرد و به صورت گزینشی، بهترین و مناسب ترین پیام را برای خود انتخاب می کند. آموزش سواد رسانه ای مخاطب را به قدرت لازم برای انتخاب رسانه مجهز می کند تا بر اساس اعتقادات و باورهای خود بتواند بهترین پیام را در اختیار داشته باشد.