آرشیو دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۶۹۸۶
حقوقی
۱۶
وکیل شما

پاسخ به پرسش های حقوقی خوانندگان

حسام عقبایی (وکیل دادگستری و نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک)
الزام به تنظیم سند

محمودی از تهران: سلام وقت بخیر سال 63 فردی یک آپارتمان 4 طبقه تک واحدی را به من و سه نفر دیگر فروخت. اما به دلیل آنکه آپارتمان ها در رهن بانک بودند نتوانست سند آنها را به نام مان کند. از آن زمان به بعد او نه اقساط بانک را پرداخت کرد و نه حاضر شد که پولمان را بازگرداند من هم به ناچار از او به اتهام کلاهبرداری شکایت کردم که با حکم دادگاه محکوم به یکسال حبس شد. از آن زمان تاکنون هرچه از متهم درخواست می کنیم که یا سند ملک را به نام مان کند یا اقساط بانک را پرداخت کند سرباز می زند. حال تقاضا دارم کمک کنید که از چه راهی می توانیم متهم را ملزم به تنظیم به سند کنیم؟

قاعدتا باید با ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند و دادخواست تسویه با بانک از مرجع قضایی بخواهند تا بتوانند رای مبنی بر الزام به تنظیم سند در خصوص این کار را دریافت کنند. البته لازم به ذکر است چنانچه با شکایت شاکی یا شکات متهم به اتهام کلاهبرداری تحمل کیفر کرده باشد و از سویی دیگر در رای دادگاه رد مال «بازپرداختن اموال شاکی» آمده باشد شاکی می تواند در خصوص همان رای تقاضای صدور اجرائیه کنند. گفتنی است که رد مال همان مبلغی است که در حکم صادره وجود دارد است و به روز نیز حساب نمی شود.

آزاد سازی سند در رهن بانک

هاشمی از تهران: سال ها قبل شوهرم آپارتمانی در غرب تهران خریداری کرد که سه دانگ آن به نام من بود و سه دانگ دیگرش به نام خودش بود. مدتی بعد که شوهرم فوت کرد و فرزندانم هم برای آنکه خیالم آسوده شود مرا به دفتر اسناد رسمی بردند تا آنچه که از پدرشان به ارث می رسید را به نامم کنند. این درحالی است که آن روز وقتی سه دانگ شوهرم به نام من شد دامادم با زیرکی از من خواست که برگه ای را امضا کنم، من هم به دلیل آنکه به او اعتماد داشتم متن نامه را نخوانده امضا کردم. غافل از اینکه آن برگه رضایتنامه برای دریافت وام از طریق سند خانه ام بود. از سویی دیگر مدتی بعد دامادم به اتهام کلاهبرداری به زندان رفت که دوباره آن سند را به عنوان وثیقه برایش گذاشتم. اما دامادم در وقت مقرر در دادگاه حاضر نشد. حال آنکه بانک به دلیل پرداخت نشدن وام و از سوی دیگر دادگاه برای دریافت طلبکاران خانه ام که تنها دارایی من و فرزندانم است را به مزایده گذاشته است. لطفا راهنمایی کنید چطور می توانم تنها سرپناهم را نجات دهم؟

در واقع باید وام گیرنده وام را پرداخت کند. اما اگر سرباز زد خود مالک باید با بانک تسویه حساب کند تا سند ملکش آزاد شود. در غیر اینصورت بانک همچنان نسبت به این افراد طلبکار است.

پیگیری تخلفات مشاوران املاک

فرهادی از تهران: چندی پیش یک آپارتمان به قیمت 700 میلیون تومان خریداری کردم. صاحب مشاور املاک از من 7 میلیون تومان به عنوان کمیسیون مطالبه کرد و به همین مقدار هم از فروشنده دریافت کرد. در مجموع 14 میلیون تومان حق کمیسیون مشاور املاک از طرفین معامله شد. وقتی که من اعتراض کردم که حق کمیسیون مشاور املاک نیم درصد است نه یک درصد گفت که این مربوط به قبلا بوده و الان تغییر کرده. می خواستم بدانم حق کمیسیون مشاور املاک براساس بخشنامه جدید چقدر است و اگر بنگاه تخلف کرده چگونه تخلفش را پیگیری کنم؟

در صورت صحت موضوع تخلف صاحب مشاور املاک محرز است. زیرا طبق تعرفه او با ارزش افزوده باید از طرفین حدود سه میلیون و 270 هزار تومان دریافت می کرد. بنابراین شاکی برای دریافت مبلغ اضافی که پرداخت کرده می تواند از طریق مراجعه به اتحادیه مشاوران املاک یا سازمان تعزیرات حکومتی شکایت خود را اعلام کند.

صدور سند رسمی

افشاری از دماوند: در شهر پردیس آپارتمانی با سند تعاونی خریده ام. با این حال به دلیل مشکلات هیات مدیره تعاونی؛ ما ساکنان مجتمع چند سال است که تکلیف سند ثبتی مان مشخص نیست و امروز و فردا می کنند. چگونه این شرکت تعاونی را وادار کنیم تا سند رسمی آپارتمان ها صادر شود؟

باید در مرجع قضایی محل وقوع ملک طرح دعوی حقوقی مبنی بر دادخواست اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و اخذ سند و ملزم کردن تعاونی به انتقال سند انجام دهند.

نحوه خروج پارکینگ های تصرفی

نادری از همدان: یک واحد آپارتمان در یک ساختمان 4 طبقه دارم. همسایه طبقه اول که مالک دو واحد پارکینگ این ساختمان است؛ این پارکینگ ها را مسکونی کرده و اجاره داده است و دسترسی ساکنان دیگر به پاسیو و بخشی از حیاط را مسدود کرده است. لازم به ذکر است که عنوان پارکینگ مسکونی در گواهی ساختمان قید شده اما در سند و صورت مجلس تفکیکی فقط عنوان شده که دو واحد پارکینگ دارد. آیا می توانیم با اتکا به قانون از مالک دو واحد پارکینگ بخواهیم که پارکینگ ها را از وضعیت مسکونی خارج کند؟

بله می توانید به مرجع قضایی یا شهرداری منطقه مراجعه و تقاضای پارکینگ ها را کرده و آنها را به حالت اولیه بازگردانید تا مسیر عبور و مرورتان باز شود.

خوانندگان گرامی می توانند پرسش های حقوقی خود را با شماره تلفن : 84711215 و یا ایمیل : iranghazaei@yahoo.com مطرح کنند.