آرشیو دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، شماره ۷۰۰۱
جهان
۲۲
امریکای لاتین

هواپیمای کمک های حمایتی امریکا از اپوزیسیون ونزوئلا به زمین نشست

گروه جهان : هواپیمای نظامی حامل محموله 180 تنی «کمک های بشردوستانه» امریکا به مردم ونزوئلا در حالی روز شنبه به وقت محلی در شهر مرزی «کوکوتا» کلمبیا به زمین نشست که دولت ونزوئلا اعلام کرده اجازه ورود این محموله به کشور را نمی دهد و خوان گوایدو، رهبر مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا قول داده این کمک ها را به دست مردم ونزوئلا برساند.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا این محموله کمک های بشردوستانه را که امریکا می گوید برای تامین نیاز بیش از 25 هزار ونزوئلایی ارسال کرده، بخشی از کودتای امریکا و متحدانش علیه دولت کاراکاس می داند. مادورو می گوید این کمک ها با هدف حمایت از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون که ماه گذشته میلادی خود را رئیس جمهوری موقت معرفی کرد، انجام می شود. گوایدو روز شنبه در جمع حامیان خود در شرق کاراکاس قول داد، کاروانی از فعالان تشکیل دهد و آنها را به مرز ونزوئلا با کلمبیا بفرستد تا کمک ها را تا روز 23 فوریه (6 روز دیگر) وارد کشور کنند. او همچنین از نیروهای نظامی ونزوئلا خواسته اجازه دهند کمک ها وارد کشور شود.

امریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، پرو و چند کشور امریکای لاتین دیگر با حمایت از گوایدو، رهبری او را به رسمیت شناخته اند. اما روسیه، چین، ایران، ترکیه، کوبا و مکزیک با دفاع از مادورو، حمایت قاطع خود از دولت او را اعلام کرده اند.

این کمک های بشردوستانه در حالی به درخواست گوایدو از سوی امریکا ارسال شده است که در ماه ها و حتی یک سال گذشته که مردم این کشور از بحران اقتصادی شدید و فقر رنج می بردند امریکا نه تنها اقدامی در راستای کمک به آنها نکرده بود، بلکه هر روز بر میزان و تعداد تحریم ها علیه کاراکاس می افزود تا میزان نارضایتی های عمومی از دولت چپگرای مادورو به بالاترین حد برسد.

علاوه بر این محموله کمک های مردمی که در ظاهر بشردوستانه است اما اهداف خاصی را دنبال می کند، دیروز یکشنبه نیز یک هیات پارلمانی از اروپا به ونزوئلا سفر کردند تا با گوایدو، رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا گفت و گو کنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این هیات پارلمانی شش نفره احتمالا تا روز سه شنبه 19 فوریه در ونزوئلا بمانند و با سفرای اروپایی مقیم ونزوئلا نیز دیدار و گفت وگو کنند.