آرشیو دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، شماره ۷۰۲۵
جهان
۱۴
گزارش

همبستگی جهانی با مسلمانان نیوزیلند

گروه جهان: در پی حمله تروریستی به نمازگزاران در نیوزیلند، میلیون ها نفر در سراسر جهان در همبستگی با مسلمانان در تظاهرات شرکت کردند. پرشکوه ترین این تجمع ها در لندن، رخ داد. جایی که ده ها هزار نفر یکصدا علیه اسلام هراسی و نژادپرستی شعار دادند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در این تظاهرات که توسط اتحادیه «ایستادگی در مقابل نژادپرستی» سازماندهی شده بود، علاوه بر غیرمسلمانان، برخی از سازمان های غیرانتفاعی مربوط به مسلمانان و گروه های ضدنژادپرستی نیز شرکت کرده بودند. در این راهپیمایی که در اصل برای روز جهانی حذف تبعیض نژادی برنامه ریزی شده بود، بیش از 10 هزار نفر با شعار «در برابر نژادپرستی به پا خیزید»، از منطقه «هاید پارک» لندن به سمت دانینگ استریت، منطقه ای که دفاتر دولتی انگلیس از جمله دفتر نخست وزیری قرار دارد، راهپیمایی کردند. هدف تظاهرات کنندگان ارسال پیام همبستگی با مسلمانان بود.

روز جمعه گذشته در جریان یک حمله تروریستی به دو مسجد در کشور نیوزیلند 50 نمازگزار کشته شدند. عامل حمله یک نژادپرست، اسلام ستیز بود.

علاوه بر لندن در برخی دیگر از پایتخت های کشورهای جهان نیز در محکومیت حمله تروریستی نیوزیلند تظاهرات برپا شد. در این راستا صدها نفر از مردم استانبول در مراسم سوگواری سمبلیک برای قربانیان حملات تروریستی نیوزیلند در ایا صوفیه گردهم آمدند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم روز شنبه با محکوم کردن این حملات اعلام کرد: خصومت علیه اسلام در کشورهای غربی همچون غده سرطانی در حال گسترش است. در آتن، پایتخت یونان هم صدها نفر در تظاهراتی علیه اسلام هراسی به خیابان آمدند. این تظاهرات در پاسخ به فراخوان گروه های غیردولتی ضد فاشیسم و نژادپرستی برگزار شد. در رباط، پایتخت مراکش هم در یک تجمع اعتراض آمیز شرکت کنندگان خواستار توقف حملات علیه مسلمانان در جهان و جرم دانستن الصاق صفت «تروریسم» به اسلام شدند. در برلین پایتخت آلمان نیز تظاهراتی علیه نژادپرستی برگزار شد. همبستگی جهانی با مسلمانان نیوزیلند در حالی است که مقامات این کشور کوچک در اقیانوس آرام، خود را برای برگزاری مراسم خاکسپاری قربانیان حمله تروریستی کرایست چرچ آماده می کنند. مایک بوش، کمیسیونر پلیس نیوزیلند اعلام کرد: نیروهای پلیس به همراه پاتولوژیست ها و پزشکی قانونی در حال آماده کردن اجساد قربانیان برای دفن و خاکسپاری هستند.