آرشیو یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۹
اخبار کشور
۲

وقاحت آمریکایی: ایران چرا به برجام پایبند نیست؟!

یک مقام آمریکایی مدعی شد که استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته نقض برجام است و در عین حال بار دیگر پیشنهاد مذاکره با تهران را تکرار کرد.

به گزارش رویترز، «جکی والکات» نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به نشست فصلی شورای حکام گفت: تسریع ایران در غنی سازی اورانیوم باعث نمی شود واشنگتن از سیاست خود برای منزوی کردن ایران عقب بنشیند.

به نوشته رویترز، برجام این امکان را به ایران می دهد تا هزاران سانتریفیوژ نسل اولی IR-1 را به کار گیرد اما محدودیت های سخت گیرانه ای بر استفاده از مدل های پیشرفته تر آن اعمال کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته در گزارش فصلی خود اعلام کرد که ایران تا 33 سانتریفیوژ IR-6 نصب کرده است اما تنها 10 عدد آن با اورانیوم هگزافلوراید آزمایش شده است.

رویترز می افزاید: برجام به ایران اجازه داده است که تا 30 عدد از این سانتریفیوژها را «آزمایش کند» البته بعد از هشت سال و نیم. دیپلمات های غربی می گویند: اینکه ایران چگونه و چه تعداد از این سانتریفیوژها را می تواند آزمایش کند «یک منطقه خاکستری» است و اگر ایران اورانیوم به آنها تزریق کند مصداق عبور از خط قرمز خواهد بود.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران مدعی است که به پایبندی به برجام ادامه می دهد اما اینک گزارش شده که توافق را نقض کرده است. از آنجایی که آمریکا دیگر عضو برجام نیست، والکات از طرف های باقیمانده در توافق خواست تا با برگزاری کمیسیون مشترک برجام دست به اقدام بزنند.

وی افزود: آمریکا از ایران می خواهد که بدون تاخیر به پایبندی به برجام بازگردد. ما می دانیم که کمیسیون مشترک برجام با جدیتی که لازم است این مسئله را بررسی می کند. ما از طرف های برجام می خواهیم که این مسئله را در اسرع وقت بررسی کنند.