آرشیو یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۷
زندگی: سلامت
۱۴
راست قامت

لزوم پیشگیری از سونامی اختلالات حرکتی در کشور

بررسی ها نشان داده است در سال های اخیر، عمده ترین عامل بروز معلولیت ها در جوامع اروپایی، اختلالات اسکلتی - عضلانی است. از این رو از نیمه نوامبر 2016 سازمان جهانی بهداشت در راستای پیشگیری از شیوع بیماری های غیرواگیر در سطح اروپا، طرح عملیاتی جدید و گسترده ای را اجرا کرده است. آموزش و بالابردن سطح آگاهی جوامع از سلامت سیستم اسکلتی - عضلانی، خطرها و روش های مقابله و ارائه خدمات درمانی به آنها از مهم ترین اهداف این طرح است. سازمان جهانی بهداشت این طرح بزرگ خود را با کمک کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی و مشارکت فیزیوتراپیست های آموزش دیده در سراسر اروپا به اجرا درآورده است .

حضور این متخصصان در میان اقشار جامعه و بررسی فعالیت های روزانه اعم از برخاستن ونشستن، نحوه مطالعه واستفاده ازتلفن همراه و رایانه، نحوه استراحت، نحوه انجام کارهای شخصی و وظایف شغلی و ویژگی های وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره می تواند عوامل آسیب رسان به عضلات، مفاصل و استخوان های بدن را شناسایی کرده و با طراحی انواع مناسب تر، مانع فرسایش، تخریب و ناتوانی زودهنگام در میان شهروندان شود .

همچنین تجویز ورزش هایی متناسب با سن، میزان آمادگی جسمانی و سطح توانایی شهروندان ازدیگر وظایف مهم متخصصان فیزیوتراپی است.آسیب به سیستم عضلانی - اسکلتی درافراد، درد و ناتوانی در حرکت را در پی خواهد داشت و بی حرکتی منجر به افزایش وزن و بروز بیماری های سیستمیک و متابولیک دیگرخواهد شد و این چرخه معیوب تا بروز معلولیت ادامه خواهد یافت .فیزیوتراپیست با آگاهی از علوم و آناتومی، بیومکانیک و آسیب شناسی حرکت مفاصل به عنوان متخصص حرکت می تواند با بهره گیری از بخش های سالم این دستگاه و تقویت آنها، حیات را به بخش های آسیب دیده بازگرداند و نهایتا توانایی در انجام فعالیت های قبل را برای فرد به ارمغان آورد. هنر این متخصصان، طراحی تمرین و روش اجرای الگوهای حرکتی است. الگوهایی که به رغم نزدیکی به عملکرد افراد در زندگی روزمره از بروز آسیب بیشتر به مفاصل و معلولیت ها پیشگیری می کنند. با ارتقای تدریجی سطح توانایی افراد در جلسات مداوم فیزیوتراپی، انگیزه و امید به زندگی و روحیه مبارزه با ناتوانی و برگشت به زندگی سابق در فرد تقویت شده و این جنبه روحی - روانی فعالیت فیزیوتراپیست در جامعه است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.