آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۱۰
صفحه آخر
۱۲

فشار افکار عمومی جواب داد: عقب نشینی سعودی ها از اعدام نوجوان 18 ساله

به دنبال تشدید فشارهای افکار عمومی جهان علیه رژیم سعودی درخصوص تصمیم این رژیم برای اعدام کوچک ترین زندانی سیاسی عربستان با شمشیر، ریاض تسلیم شد و گفت از اعدام این نوجوان شیعه عقب نشینی کرده است.

حدود 10 روز پیش شبکه سی ان ان برای نخستین بار اعلام کرد دادستانی سعودی به دنبال اعدام «مرتجی قریریص» نوجوان شیعه عربستان است. وی که در زمان دستگیری تنها 13 سال سن داشته(اولین تجربه دستگیری را در 10 سالگی داشته) به عنوان کم سن و سال ترین زندانی عربستان مشهور شد. به دنبال این خبر موجی از فشار های بین المللی و مردمی بر عربستان وارد شد و ظاهرا ریاض مجبور به عقب نشینی شده است.

آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، یک مسئول سعودی که خواستار عدم افشای نامش شده از عقب نشینی حاکمان عربستان از اعدام «مرتجی قریریص» خبر داده است. وی به خبرگزاری رویترز گفته این زندانی شیعه در سال 2014 دستگیر و به 12 سال زندان محکوم شد، چهار سال آن به دلیل پایین بودن سن او تعلیقی است و همچنین امکان تجدیدنظر نیز وجود دارد.

این مقام سعودی با تاکید بر اینکه «مرتجی قریریص» هرگز اعدام نخواهد شد گفته او در سال 2022 آزاد می شود. این تصمیم در حالی اعلام می شود که در آخرین واکنش ها به حکم اعدام این زندانی کوچک، دولت اتریش روز چهارشنبه گذشته هشدار داده بود قصد دارد مرکز «گفت و گوی دینی» وابسته به عربستان را در واکنش به اعدام احتمالی قریریص تعطیل کند.

سازمان عفو بین الملل در ماه گذشته میلادی در بیانیه ای اعلام کرد این نوجوان شیعه در زندان انفرادی نگهداری می شود و بارها تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است. حاکمان سعودی این بیانیه را رد کرده و مدعی شدند که در عربستان «زندانی سیاسی» وجود ندارد! برخی از اتهاماتی که علیه این نوجوان مطرح شده اند عبارتند از: نشستن ترک موتور برادرش هنگامی که او کوکتل مولوتوف به سمت مرکز پلیس العوامیه پرتاب کرده بود، ارتکاب خشونت در جریان اعتراضات، کمک به ساخت کوکتل مولوتوف، تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و شرکت در تشییع جنازه برادرش در سال 2011 که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی کشته شده بود. همه این اتهامات برای زمانی است که او فقط یازده سال داشت!