آرشیو چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۳۳
فرهنگ: نسبتا تاریخی
۱۲

خاطره ای در ارتباط با شهید نواب صفوی

سیدعبدالهادی شاهرودی: مرحوم نواب صفوی از جوانی برای تحصیلات علوم دینی به نجف آمد و در کنار پدر و عموی ما مرحوم آسید علی شاهرودی و یک سری از طلاب جوانی که همیشه در اطراف هر مرجعی جمع می شوند و علاقه مند و مقلد وی هستند، حضور داشت.

نواب کتاب سیوطی را پیش مرحوم والد خوانده بود. خاطرم هست در سفر اخیری که رهبر انقلاب به قم آمدند، در بازدیدی که از بیت آیت الله شاهرودی داشتند، از مرحوم والد سوال کردند که: تحصیلات شهید نواب صفوی در چه حد بوده است؟ ایشان در جواب می گویند: ایشان کتاب سیوطی را پیش من خواند. سوال می کنند: علاوه بر این تحصیلاتش چه بود؟ حاج آقا اما در جواب می گویند: من باقی اش را نمی دانم، ولی تا سیوطی را پیش من خواند!

اجمالا نواب صفوی از مرحوم جد ما اجازه می گیرد که به ایران بیاید و کسروی را - که فعالیت های ضد دینی وسیعی را آغاز کرده بود - از سر راه بردارد. براساس نظر آیت الله شاهرودی و بسیاری از علما، کسروی مهدورالدم بود. مرحوم معین القربایی - که قبلا ذکرش را کردم - نواب را همراهی می کند که به تعبیر من، مجازات شرعی کسروی را اجرا کنند. البته در مرحله اول رفتند و حمله کردند، اما موفق نشدند. مرحوم معین القربایی می گفت: موقعی که رفتیم کسروی را از بین ببریم، من برای یک لحظه شک کردم آیا کسروی نفی صریح اسلام را کرده و کافر شده است؟ می گوید: این را به نواب گفتم. از من پرسید: «مقلد چه کسی هستی؟» گفتم: «مقلد آقای شاهرودی» نواب می گوید: «من هم مقلد آقای شاهرودی هستم و به امر ایشان است که آمده ام کسروی را از سر راه بردارم!»

خاطرم هست جوانان حاضر در بیت ما،در آن دوره می گفتند:ما به بیابان های اطراف نجف می رفتیم و بازی می کردیم. یکی از آنها آیت الله افضلی بود که اخیرا مرحوم شد. ایشان می گفت: نواب هم با ما می آمد، ولی با ما بازی نمی کرد، بلکه صدای خوبی داشت و قرآن و ادعیه و اشعار را می خواند.از همان آغاز با دیگران متفاوت بود.