آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

«نه» بزرگ فیلیپین به زیاده خواهی های نظامی آمریکا

رئیس جمهور فیلیپین روز دوشنبه مخالفت خود را با دسترسی آمریکا به پایگاه های نظامی بیشتر در این مجمع الجزایر ابراز کرد.

«فردیناند مارکوس»، رئیس جمهور فیلیپین، دسترسی آمریکا به پایگاه های نظامی بیشتر در این مجمع الجزایر جنوب شرقی آسیا را رد کرده است. به گزارش ایسنا از فیگارو، وی اعلام کرد: «پاسخ منفی است. فیلیپین هیچ برنامه ای برای باز کردن (دسترسی) یا ایجاد پایگاه های بیشتر بر اساس توافقنامه همکاری دفاعی ندارد.» مانیل سال گذشته اعلام کرده بود علاوه بر پنج پایگاه برنامه ریزی شده بر اساس توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته در سال 2014، به ارتش آمریکا دسترسی به چهار پایگاه نظامی دیگر را داده است. این توافق دوجانبه به نیروهای آمریکایی اجازه می دهد تا تجهیزات نظامی را در پایگاه های فیلیپین جابه جا و ذخیره کنند. خبر دیگر آنکه، مارکوس طی نشستی با انجمن خبرنگاران خارجی فیلیپین، با حضور اعضای ارتش فیلیپین و دیپلمات های خارجی، گفت «رودریگو دوترته»، رئیس جمهور سابق، را به دادگاه بین المللی کیفری تحویل نخواهد داد.

احتمال لغو افتتاحیه المپیک پاریس بنا به دلایل امنیتی

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که اگر مخاطرات و تهدیدهای امنیتی برگزاری افتتاحیه المپیک 2024 در فضای باز بیش از حد باشد، مراسم لغو خواهد شد.

مراسم افتتاحیه المپیک 2024 پاریس در تابستان آینده برای نخستین بار قرار است تا خارج از فضای بسته و در رود سن و کرانه آن برگزار شود با این وجود مقامات فرانسه به شدت نگران مخاطرات امنیتی در این زمینه هستند. به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست «ماکرون» با اشاره به اینکه از زمان آغاز المپیک، نیروهای امنیتی در سطحی بی سابقه بسیج خواهند شد، تاکید کرد: با این حال، بسته به تحلیل و ارزیابی ما از شرایط، اگر به این نتیجه برسیم که مخاطراتی وجود دارد، برنامه های جایگزینی تدارک دیده ایم. پیش تر راشاتودی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که سرویس های اطلاعاتی فرانسه با اشاره به حمله تروریستی اخیر به حومه مسکو، از مقامات فرانسه خواسته اند تا مراسم پرزرق و برق افتتاحیه بازی های المپیک 2024 پاریس را به دلیل نگرانی های عمیق امنیتی، لغو کنند.

ترکش های جنگ در غرب آسیا چگونه به اقتصاد کره جنوبی می خورند

سرویس خارجی: همزمان با اینکه میزان محبوبیت دولت سئول پس از شکست حزب رئیس جمهور در انتخابات اخیر این کشور به پایین ترین میزان تاکنون یعنی 32.6 درصد رسیده است، به دنبال جنگ و افزایش تنش ها در منطقه غرب آسیا، بازار سهام و هزینه های کشتیرانی این کشور افزایش یافته و ارزش پول این کشور نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.

در خبرها بارها شنیده ایم که در پی جنگ اخیر در غزه به ویژه در پی حملات متعدد و کمابیش مستمر انصارالله یمن به کشتی های اسرائیل و حامیانش در دریای سرخ و خلیج عدن، که قیمت حمل ونقل دریایی را به شدت بالا برده است، بازارها در غرب از جمله در انگلیس به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. حالا خبرهای مشابهی از وضعیت دشوار بازارها در شرق نیز به گوش می رسد. خبرگزاری یونهاپ گزارش داده است که در میانه تنش های ادامه دار در خاورمیانه (غرب آسیا) و نیز تداوم وضعیت بحرانی دریای سرخ، هزینه های کشتیرانی از کره جنوبی به اتحادیه اروپا تقریبا 40 درصد نسبت به ماه مارس (فروردین) سال گذشته افزایش پیدا کرده است. کشتی های باری از عبور از این مسیر دریایی در غرب آسیا اجتناب می کنند که این مسئله به زمان طولانی تر شدن زمان و افزایش هزینه های کشتیرانی منجر شده است. آن طور که ایرنا گزارش کرده است، این خبرگزاری همچنین نوشت که بازارهای سهام کره جنوبی 0.42 درصد در روز دوشنبه (27 فروردین) به علت آنچه افزایش بی ثباتی های ژئوپلیتیک در غرب آسیا خوانده شده، کاهش یافتند چرا که افراد از سرمایه گذاری های پرخطر اجتناب ورزیدند. همچنین شرکت های هواپیمایی به دلیل نگرانی ها در مورد وضعیت منطقه، جایگاه خود را در بازار از دست دادند؛ خطوط هوائی کره کاهش 0.98 درصدی و رقیب کوچک ترش هواپیمایی آسیانا با کاهش 3.32 درصدی رو به رو شد. همچنین ارزش سهام غول فناوری «سامسونگ الکترونیکز» 1.79 درصد افت کرد. همزمان با چالش هایی که با افزایش تنش ها در منطقه غرب آسیا گریبانگیر سئول شده است، ارزش پول این کشور نیز در برابر دلار به شدت کاهش یافته و به یک هزار و 384 وون در برابر یک دلار رسیده است. ارزش پول کره جنوبی از نوامبر (آبان/ آذر) 2022 به پایین ترین میزان خود رسیده است.

از طرف دیگر، «چوی سانگ موک»، وزیر دارایی کره جنوبی، روز دوشنبه گفت که دولت کاهش مالیات مصرف سوخت را دو ماه دیگر در بحبوحه تنش های فزاینده در غرب آسیا تمدید خواهد کرد. کره جنوبی برای مصرف بنزین 25 درصد و در مصرف گازوئیل و گاز مایع 37 درصد تخفیف اعمال کرده است که قرار بود تا پایان ماه جاری منقضی شود. دولت اجرای طرح کاهش مالیات بر سوخت را در سال 2021 آغاز کرد و تاکنون هشت بار آن را تمدید کرده است و نرخ کاهش آن مطابق با قیمت جهانی انرژی تنظیم شده است.

کاهش محبوبیت رئیس جمهور کره جنوبی

همزمان براساس این نظرسنجی سراسری که به مدت 2 روز در کره جنوبی و پس از شکست حزب رئیس جمهور کره جنوبی در انتخابات این کشور صورت گرفت، میزان محبوبیت کابینه این کشور به 32.6 درصد در ماه جاری کاهش یافته و همزمان میزان نارضایتی به بالاترین میزان یعنی 63.6 درصد رسیده است. نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز محبوبیت حزب حاکم قدرت مردم (PPP) و حزب اصلی اپوزیسیون دموکرات (DP) را به ترتیب به 33.6 و 37 درصد نشان داد. در خبر یونهاپ به علت کاهش محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی اشاره ای نشده است امابر اساس نظرسنجی های پیشین، مردم این کشور از عملکرد رئیس جمهور منتخب خود که با شعار تغییر به قدرت رسید، رضایت ندارند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در همین راستا اعلام کرد که «یون سوک یول»، رئیس جمهور این کشور، موضع خود را در مورد شکست انتخاباتی حزب «قدرت ملی» امروز (سه شنبه) بیان خواهد کرد و انتظار می رود در مورد «تغییرات در نحوه حکومت دوران باقی مانده» صحبت کند. گفتنی است، در بیست و دومین انتخابات پارلمانی کره جنوبی که هفته گذشته برگزار شد، حزب دموکرات (DP) به عنوان حزب اصلی اپوزیسیون این کشور با کسب 175 کرسی از 300 کرسی مجلس ملی این کشور به پیروزی تاریخی دست یافت. به این ترتیب روز پنجشنبه، «هان دئوک سو»، نخست وزیر کره جنوبی، به دلیل شکست فاجعه بار حزب قدرت ملی حاکم در انتخابات مجلس استعفا داد. بر اساس قوانین کره جنوبی، انتخاب نخست وزیر بر عهده مجلس این کشور است.

تداوم تیراندازی ها در خیابان های آمریکا قاتل پس از کشتن کودکی 7 ساله گریخت

وقوع تیراندازی جمعی در شیکاگو آمریکا به مرگ یک کودک و زخمی شدن 10 تن دیگر منجر شد و قاتل پس از کشتن یک کودک 8 ساله از محل حادثه گریخت.

برآوردها نشان می دهد آمریکایی ها از 857 میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، 393 میلیون قبضه از این سلاح ها را در اختیار دارند. بر اساس محاسبه شبکه خبری «سی ان ان» هر شهروند آمریکایی حداقل یک بار تجربه مواجهه با خشونت سلاح گرم در عمر خود را دارد. برآوردهای موسسه پژوهشی «Small Arms» مستقر در «ژنو» سوئیس نیز نشان می دهد که برای هر 100 آمریکایی در حدود 120 قبضه سلاح گرم وجود دارد اما برای کشور یمن که دومین کشور از نظر حمل سلاح بعد از آمریکا شناخته می شد از هر 100 شهروند یمنی تنها 53 نفر به سلاح گرم مسلح هستند. همین مسئله در کنار محرک هایی مثل تشدید منازعات اجتماعی، قطب بندی جامعه و نژادپرستی موجب شده است که آمارهای مربوط به کشتارهای مسلحانه سال به سال رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

در جدیدترین مورد از این سلسله تیراندازی ها جمعی نیز سی ان ان گزارش داد به دنبال وقوع تیراندازی جمعی در یکی از مناطق پرجمعیت شهر شیکاگو در آمریکا، دست کم یک کودک 8 ساله کشته شد و 10 تن دیگر زخمی شدند.به گفته پلیس محلی، این تیراندازی در منطقه پرجمعیت «ساوت ساید» رخ داد و قربانی 8 ساله پس از اصابت گلوله به سرش جان باخت. همچنین به گفته پلیس، دو کودک یک و هفت ساله نیز پس از اصابت چندین گلوله به شدت زخمی شده و در شرایط بحرانی به سر می برند. به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان گفته می شود که قربانیان بیرون از محل یک میهمانی خانوادگی جمع شده بودند و شاهدان عینی، از مشاهده یک خودروی مشکی در حال نزدیک شدن به محل حادثه و سپس اقدام به تیراندازی خبر داده اند. پلیس همچنان در حال تحقیقات است و هنوز هیچ مظنونی در ارتباط با این تیراندازی مرگبار بازداشت نشده است.

«آرشیو خشونت مسلحانه» آمریکا تیراندازی جمعی را به عنوان حادثه ای توصیف می کند که در آن بیش از چهار نفر، به جز عامل تیراندازی، کشته و یا زخمی شوند. بر اساس گزارش وب سایت این مرکز تعداد خشونت های جمعی در آمریکا طی سال 2023 نزدیک به 700 مورد در سرتاسر آمریکا گزارش شده است. آخرین باری که آمریکا بیش از 600 تیراندازی جمعی را در یک سال ثبت کرد، سال 2021 بود؛ زمانی که این کشور تا 13 نوامبر(22 آبان 1400) 620 تیراندازی را ثبت کرد و در پایان سال در مجموع با 688 تیراندازی جمعی رو به رو شد. این بیشترین آمار از زمانی بود که آرشیو خشونت مسلحانه ردیابی داده ها در این زمینه را در سال 2014 آغاز کرد.

حضور ترامپ در دادگاه

خبر دیگر از آمریکا این که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای بررسی اتهامات مربوط به پنهان کردن اسناد تجاری پرداخت حق السکوت به بازیگر فیلم های مستهجن در دادگاه منهتن نیویورک حضور یافت.

به گزارش ایرنا ترامپ در اظهاراتی کوتاه به خبرنگاران در راه ورود به دادگاه، محاکمه جنائی خود را «حمله به آمریکا» خواند. ترامپ همچنین گفت: هیچ موردی وجود ندارد، این ظلم سیاسی است. او به جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز حمله کرد و گفت که این پرونده نباید جلو رود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شهر نیویورک محاکمه می شود، جایی که با اتهامات جنائی مرتبط با پرداخت پول در سال 2016 به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم های مستهجن مواجه است. این اولین بار در تاریخ آمریکا است که رئیس جمهور سابق این کشور به اتهامات جنائی محاکمه می شود.

رفتار تبعیض آمیز غرب در جنگ های اسرائیل و اوکراین صدای اعتراض زلنسکی را درآورد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با انتقاد از عدم توجه کشورهای غربی به ارسال کمک به کیف گفت اوکراین نیز مانند اسرائیل به کمک نیاز دارد.

بعد از شروع جنگ غزه با توجه به اولویتی که حمایت از رژیم صهیونیستی برای اروپا و آمریکا دارد حمایت از اوکراین در مقابل روسیه اهمیت خود را از دست داده و به مسئله ای ثانوی در کنار حمایت از اسرائیل تبدیل شده است. عدم حمایت کافی از اوکراین موقعیت کیف را به شدت در مقابل روسیه تضعیف کرده است. طی ماه های گذشته با برهم خوردن موازنه به نفع روسیه و به ضرر اوکراین کارشناسان، رسانه ها و مقامات غربی بارها درباره شکست اوکراین در جنگ با روسیه هشدار داده اند. هفته گذشته وزرای خارجی فرانسه و انگلیس با انتشار مقاله ای مشترک در روزنامه تلگراف با هشدار در همین زمینه خواستار تسلیح بیشتر کیف شدند. زلنسکی از ضد حمله جدید در تابستان سخن گفته است اما کارشناسان باور کمی به موفقیت این ضد حمله دارند. فرماندهان میدانی ارتش اوکراین هم از وخامت اوضاع خبر می دهند. همزمان روز یکشنبه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی از قول یک مقام آمریکایی نوشت ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی قرار دارد.

عدم حمایت کافی از اوکراین کار را به جایی رسانده است که زلنسکی زبان به گلایه گشوده و با مشابهت سازی بین اوکراین و اسرائیل خواستار توجه بیشتر غرب به کیف شده است. به گزارش ایرنا رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی شبانه خود در این باره مدعی شد: «جهان شاهد بود که اسرائیل در دفاع از خود تنها نبود و تهدیدهای موجود در آسمان توسط متحدانش نابود شدند.» زلنسکی گفت: «زمانی که اوکراین می گوید متحدان نمی توانند چشمان خود را بر موشک ها و پهپادهای روسیه ببندند، به این معنی است که باید با قدرت اقدام و عمل کرد.» طبق گزارش راشا تودی، رئیس جمهور اوکراین خطاب به ملت کشورش عنوان کرد: «وضعیت خط مقدم در حین جنگ همیشه دشوار بوده است اما این روزها و به خصوص در مناطق دونتسک، وضعیت دشوارتر می شود.»

ولادیمیر زلنسکی گفته است که با ادامه و تشدید حملات روسیه به خاک این کشور دیگر زمانی برای تلف کردن «وقت» باقی نمانده است. وی به اقدامات نظامی روسیه در خاک این کشور اشاره و عنوان کرد که در جریان هفته گذشته بیش از 130 پهپاد، بیش از 80 موشک روسی و نزدیک به 700 بمب هوائی هدایت شونده علیه اوکراین استفاده شد. زلنسکی در انتقاد از عدم اقدام موثر متحدانش برای حمایت از اوکراین عنوان کرد: حرف زدن به تنهائی از آسمان اوکراین محافظت نمی کند. فکر کردن به تنهائی تولید موشک و پهپادها را محدود نمی سازد. به گزارش ایسنا، اظهارات اخیر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بازتاب پیام اخیر «الکساندر سیرسکی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را به دنبال داشته است؛ فرمانده اوکراینی که در پیام رسان تلگرام اذعان کرد وضعیت جبهه شرقی در روزهای اخیر «به طرز چشمگیری دشوار و بدتر شده است.» او ضمن انتقاد از کمک های نظامی «محدود» واشنگتن به کی یف تاکید کرد: «غرب به درخواست های اوکراین برای بودجه بیشتر گوش نمی دهد.»

انتقاد بورل از غرب

همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طی اظهاراتی خواستار کمک بیشتر به اوکراین شد. «جوزپ بورل» در وبلاگ خود درباره افزایش امنیت اروپا گفت: ما در ماه های اخیر پیشرفت های مهمی داشته ایم، اما هنوز در ارسال مهمات کافی برای حمایت از اوکراین با مشکل مواجه هستیم. علاوه بر این، ما با چالش های کیفی قابل توجهی در فناوری های نظامی جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین یا هوش مصنوعی رو به رو هستیم. به گزارش ایسنا وی گفت فقدان اتحاد میان کشورهای اتحادیه اروپا در جهان غرب و همچنین در بسیاری از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیا گران تمام شده است. «جوزپ بورل» عنوان کرد شکست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تمام جهان را در مقابل غرب قرار داده است. بورل تاکید کرد که «تفاوت در واکنش ما به جنگ های اوکراین و فلسطین، به طور گسترده توسط تبلیغات روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.»

موضع دوگانه ماکرون

خبر دیگر این که در حالی که رئیس جمهور فرانسه مرتبا بر لزوم اتخاذ موضع سختگیرانه در قبال روسیه و تداوم حمایت ها از اوکراین تاکید دارد اما با وجود تحریم های ضد روسی همچنان به واردات بالای گاز مایع از این کشور ادامه می دهد. به گزارش تسنیم روزنامه «برلینر سایتونگ» در مطلبی با اشاره به بازی دوگانه امانوئل ماکرون در همین زمینه نوشته است: درست در همان ابتدای حمله روسیه به اوکراین، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کنار اوکراین قرار گرفت. اما در حالی که فرانسه هنوز با صدای بلند به حمله نظامی روسیه اعتراض می کند، واردات گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) به این کشور در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش این آمار از آخرین داده های مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک به دست آمده است. بر این اساس در سه ماه اول سال جاری میلادی ، فرانسه بیش از هر عضو اتحادیه اروپا گاز طبیعی مایع روسیه را نسبت به سال گذشته وارد کرده است. گفته می شود از ابتدای سال میلادی جاری، فرانسه در مجموع حدود 600 میلیون یورو به روسیه برای این منظور پرداخت کرده است. یک دیپلمات اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده است در این باره به پولیتیکو گفت: این طور نمی شود که فرانسه از یکسو موضع سختی علیه روسیه اتخاذ کرد و از سوی دیگر مبالغ هنگفتی برای گاز روسیه پرداخت کند. رشد تجارت گاز فرانسه با روسیه در حالی صورت می گیرد که مکرون در هفته های اخیر موضع سخت تری در حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اما فرانسه تنها کشوری نیست که از ال ان جی روسیه صرف نظر نمی کند. داده های حمل ونقل نشان می دهد که حداقل 9 کشور اتحادیه اروپا همچنان به این تجارت با روسیه ادامه می دهند. اگرچه ال ان جی روسیه در سال 2024 تنها پنج درصد از مصرف گاز اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد، اعضای اتحادیه اروپا بیش از 8 میلیارد یورو برای این صادرات به روسیه پرداخت کردند. بر این اساس فرانسه هم در حجم واردات مطلق در سال جاری، در مجموع 1.5 میلیون تن و هم در افزایش خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیشتاز است. پس از فرانسه، بزرگ ترین خریداران ال ان جی روسیه در اتحادیه اروپا بلژیک، اسپانیا و هلند هستند. همه آنها اعلام کرده اند که می خواهند این خرید را البته با همکاری نزدیک کاهش دهند.