آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۶
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

امارات: فرودگاه دبی را آب برد

منابع خبری اعلام کردند در پی بارندگی شدید و پرحجم عصر دیروز به وقت محلی، فرودگاه دبی غرق در آب شد و در پی آن بسیاری از پروازها لغو شده یا به تعویق افتاد.

به گزارش ایسنا، منابع محلی می گویند بسیاری از مناطق دبی پس از طوفان و بارندگی فوق العاده شدید در عرض چند دقیقه دچار سیل و آب گرفتگی شده است. طوفان، فعالیت های فرودگاه اصلی را برای مدتی مختل کرد و تصاویر منتشرشده نشان می دهد که هواپیماها روی باند فرودگاه غوطه ور در آب، جابه جا می شوند. یک سخنگوی فرودگاه بین المللی دبی گفت: به دلیل طوفان شدید به مدت 25 دقیقه فعالیت های این فرودگاه متوقف شد و در مجموع 21 پرواز خروجی و 24 پرواز ورودی لغو شد و همچنین سه پرواز به سایر فرودگاه های همسایه تغییر مسیر داد. به گزارش روزنامه متروی انگلیس، سخنگوی فرودگاه بین المللی دبی افزود: وضعیت به حالت عادی بازگشته و پروازها از سر گرفته می شود. در شبکه های اجتماعی نیز تصاویری از آب گرفتگی و سیلاب در برخی جاده ها و خیابان های اصلی منتشر شده است. روزنامه هندوستان تایمز نیز نوشت، به دلیل جاری شدن سیل در جاده ها، مدارس در سراسر امارات تا حد زیادی تعطیل و کارمندان دورکار شدند. این شرایط جوی در حالی در دبی و سایر مناطق امارات گزارش شده که از روز پیش در عمان نیز بسیاری از نواحی درگیر سیل شدید و کم سابقه بوده، خسارات گسترده برجای گذاشته و حوادث مرتبط با آن نیز تاکنون چندین تلفات داشته است. مقامات امدادی هنوز در بسیاری از مناطق عمان در حال کمک رسانی و نیز جست وجوی قربانیان احتمالی بیشتر هستند.

پاکستان و افغانستان: افزایش تلفات سیل

مقامات پاکستان اعلام کردند رعدوبرق و بارندگی شدید تا روز دوشنبه در این کشور دست کم 49 کشته برجا گذاشته است.

به گزارش ایسنا، در همین حال مقامات پاکستان در جنوب غرب این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده اند.

برخی از مرگ و میرها بر اثر برخورد صاعقه به کشاورزانی که در حال برداشت گندم بودند، اتفاق افتاده است. همچنین بارندگی شدید باعث فروریختن ده ها خانه در پنجاب پاکستان شده است. یکی از مقامات ایالتی پاکستان در این باره گفت: 21 نفر در پنجاب جان باختند، جایی که انتظار می رود بارش های بیشتری در این هفته وجود داشته باشد.

همچنین بارندگی و رعدوبرق در ایالت «خیبر پختونخوا» هم جان 21 نفر دیگر را گرفته است. بارندگی همچنین «اسلام آباد»، پایتخت پاکستان را هم تحت تاثیر قرار داده است و هفت کشته نیز در ایالت «بلوچستان» این کشور گزارش شده است. در همین حال «شهباز شریف»، نخست وزیر پاکستان گفت به مقامات دستور داده است تا کمک های امدادی ارائه کنند. او ابراز امیدواری کرد مخازن آب پاکستان به دلیل بارندگی ها بهبود یابد.

یک کارشناس محیط زیست پاکستانی در این باره گفت: چنین بارندگی شدید در ماه آوریل غیرعادی و بی سابقه است.

«رفای علم» افزود: دو سال پیش پاکستان شاهد موج گرما در ماه های مارس و آوریل بود و اکنون شاهد بارندگی هستیم و همه اینها به دلیل تغییرات اقلیمی است که در سال 2022 باعث سیل شدید شده بود.

در برخی از ولایت های افغانستان نیز در حوادث مرتبط با باران شدید و جاری شدن سیل طی روزهای اخیر، دست کم 50 نفر جان باخته اند و ده ها خانه هم ویران شده یا آسیب دیده اند. بیشتر جان باختگان و خسارات مربوط به ولایت های «قندهار» و «زابل» در جنوب و «هرات» و «فراه» در غرب بوده اند. به گزارش بی بی سی، بنا به تازه ترین آمار در نتیجه بارندگی ها و سیل تنها در ولایت قندهار 146 خانه کاملا تخریب شده یا آسیب دیده اند.