آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۶
صفحه آخر (جهان)
۱۲

«سلطان تقلب»، لقب جدید بایدن

رسانه های آمریکایی به دنبال استفاده مکرر بایدن از کاغذ های یادداشت برای پاسخگویی به خبرنگاران لقب «سلطان تقلب» را به وی دادند.

وضعیت اسفبار بایدن از لحاظ جسمی و ذهنی آن هم چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل به معضل بزرگ حزب دموکرات شده است. زوال عقل و پیری باعث شده است که رای دهندگان دموکرات نیز اقبالی به وی نداشته باشند. نظرسنجی ها در آمریکا نشان می دهد که بایدن در میان رای دهندگان حزب دموکرات از کمترین میزان محبوبیت برخوردار است به طوری که این مسئله روسای کمپین های انتخاباتی وی و همچنین سران حزب دموکرات مثل باراک اوباما را به شدت نگران کرده است. شماری از کارشناسان و رسانه های وابسته به حزب دموکرات نیز هشدار داده اند که بایدن هم ممکن است تبدیل به یک رئیس جمهور یک دوره ای شود. حزب دموکرات طی یک سال اخیر به شدت درگیر معضلی به نام گاف های بایدن بوده است و با تشدید رقابت های انتخاباتی این مسئله خود را بیشتر نشان داده است. روسای کمپین انتخاباتی بایدن برای جلوگیری از گاف های پی در پی وی بخصوص در هنگام سخن گفتن با خبرنگاران تصمیم گرفته اند هر آنچه که بایدن باید بگوید یا انجام دهد را در کاغذی نوشته و به او بدهند اما همین مسئله هم توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

اتکای بایدن به کاغذهای یادداشت برای پاسخ دهی به سوالات طی رویدادهای مختلف بار دیگر در دیدار با نخست وزیر عراق در کاخ سفید تکرار شد و این بار هم از چشم رسانه ها پنهان نماند و دستمایه تمسخر وی شد. به گزارش ایسنا، لنزهای دوربین خبرنگاران، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را در حال خواندن متنی برای پاسخ به سوالات خبرنگاران در جریان دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در کاخ سفید ضبط کردند. طبق گزارش روزنامه القدس العربی، بایدن 81 ساله در این دیدار متن نوشته شده ای را می خواند که شامل یک دستورالعمل با حروف بزرگ درباره زمان مکث در نظرات خود و اجازه به مترجم برای ترجمه صحبت های وی بود. روزنامه راستگرای «نیویورک پست» در واکنش به این اتفاق، بایدن را «سلطان تقلب» توصیف کرد. طبق این گزارش، بایدن در حالی که کنار السودانی نشسته بود، به صورت مکرر به متن در دستش نگاه می کرد. پیشتر منابع مطلع گفته بودند اتکای جو بایدن به کاغذهای یادداشت برای پاسخ دهی به سوالات طی رویدادهای پشت درهای بسته موجب افزایش نگرانی میان حامیان مالی حزب دموکرات شده است.

ترامپ خوابالو

در اردوگاه جمهوری خواهان نیز وضعیت چندان تعریفی ندارد.، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه روز دوشنبه در جریان محاکمه برای پرونده حق السکوت به بازیگر فیلم های غیراخلاقی در دادگاه نیویورک حاضر شد. این پرونده یکی از چهار اتهام کیفری در طول دوره ریاست جمهوری او بوده و ممکن است تنها پرونده ای باشد که قبل از روز انتخابات در ماه نوامبر(آبان) به دادگاه ارجاع شود. همچنین اگر ترامپ در این پرونده مجرم شناخته شود ممکن است تا چهار سال به زندان محکوم شود. این اولین بار در تاریخ آمریکا است که رئیس جمهور سابق این کشور به اتهامات جنائی محاکمه می شود. اما نکته ای که در این دادگاه از چشم خبرنگاران دور نماند چرت های مکرر وی وسط دادگاه بود.

بر اساس گزارش ها «دونالد ترامپ» در جریان محاکمه اش در دادگاه نیویورک خوابش برده بود و همین سوژه ای شده برای دموکرات ها برای تلافی طعنه هایی که پیشتر ترامپ علیه «جو بایدن» زده است. به گزارش ایسنا، طبق آنچه پایگاه خبری هیل گزارش کرده است، ترامپ در حین دادگاه بارها چشمانش را بست و ظاهرا چرت می زد. او همچنین برای مدت طولانی بی حرکت به صندلی اش تکیه می داد و درحالی که دست هایش را روی هم قرار می داد، به خواب فرو می رفت. البته نظرات متفاوتی در این خصوص وجود دارد و همه رسانه ها باور مشابهی ندارند.

«مگی هابرمن» خبرنگار سیاسی ارشد روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که ترامپ ظاهرا خواب است و سپس به تلویزیون سی ان ان گفت: «به نظر می رسید که او خواب بوده است و به طور معمول سرش به پایین می افتاد.» او با تحلیل حرکات ترامپ استدلال کرد: دونالد ترامپ به یادداشتی که وکیلش برای او فرستاده بود توجه نکرد و فک او مدام رو به سمت پایین می افتاد و دهانش سست می شد. عکاسان فقط در لحظه شروع دادگاه اجازه ورود و عکس برداری را داشتند و لحظاتی را که این خبرنگار توصیف می کند، ثبت نشده اند.

«کیت بدینگفیلد» مدیر سابق ارتباطات رئیس جمهور بایدن هم در واکنش به این گزارش نوشت: «دونالد خواب آلود!» «دن فایفر» مشاور ارشد باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا گزارش اولیه هابرمن را به اشتراک گذاشت و افزود: «اگر ترامپ برای بیدار ماندن در دادگاه کیفری خودش آن قدر پیر و ضعیف باشد، فکر می کنید در اتاق وضعیت چه اتفاقی رخ می دهد؟» «جیم مسینا» مدیر کارزار انتخاباتی 2012 اوباما ضمن اشتراک گذاری مصاحبه هابرمن با سی ان ان گفت: «ظاهرا ترامپ خوابیده است.» «کرس جکسون» استراتژیست دموکرات هم عکسی را از ترامپ منتشر کرد و گفت: «چه ناراحت کننده!» برخی هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند که «اگر جو بایدن در لحظه مشابهی می خوابید، داستان بزرگی می شد.» پیش از سوژه خواب دونالد ترامپ در دادگاه، جو بایدن بسیار به این کار معروف بوده و بارها گاف ها و لحظاتی از او منتشر شده که این رئیس جمهور را به فردی که هوشیار نیست، شبیه کرده است.

آتش سوزی

خبر دیگر از آمریکا این که به گزارش رسانه های محلی و شاهدان عینی، کارخانه ارتش آمریکا در «اسکرانتون» پنسیلوانیا که در زمینه تولید مهمات توپخانه فعالیت می کند، دوشنبه عصر به وقت محلی دچار حریق شد. در پی این حادثه، خدمات اضطراری محلی برای مقابله با آنچه آتش سوزی سازه توصیف شد، فراخوانده شدند. به گزارش فارس به نقل از شبکه راشا تودی، این تاسیسات متعلق به ارتش آمریکا است اما توسط شرکت صنایع هوافضائی و صنایع جنگ افزاری «جنرال داینامیکس» اداره می شود.این کارخانه پیش تر گلوله های توپخانه برای اوکراین تولید کرده است. آمریکا در تلاش است تولید مهمات توپخانه ای را برای ارائه به اوکراین به منظور استفاده در درگیری با روسیه افزایش دهد. این کارخانه گلوله های توپخانه 155 و 105 میلی متری، گلوله های خمپاره 120 میلی متری، گلوله های دریایی 203 میلی متری و همچنین انواع گلوله های دودزا، روشنایی و آتش زا تولید می کند.