آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
اقتصادی
۷
مسکن

عزم واگذاری 10 هزار قطعه زمین مسکن روستایی

مسکن روستایی، در نهضت ملی مسکن سهم 800 هزار واحدی دارد. در این برنامه نوسازی و ساخت مسکن یا عرضه زمین رایگان برای ساخت مسکن روستایی اجرا می شود. متولی اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها بنیاد مسکن است که این بنیاد همچنین در اجرای نهضت ملی مسکن در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت تعهد دارد.از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون 488 هزار واحد مسکونی روستایی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده که از این تعداد، 240 هزار واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است؛ همچنین از واحدهایی که از ابتدای اجرای طرح تاکنون وارد فاز اجرا شده، 248 هزار واحد در دست اجراست و در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند.در سال گذشته بنیاد مسکن در بخش روستایی نهضت ملی مسکن 250 هزار واحد را به بانک ها برای عقد قرارداد معرفی کرد که بانک ها تاکنون با 105 هزار واحد قرارداد منعقد کرده اند. همچنین تاکنون بیش از 600 هزار قطعه زمین در روستاها شناسایی و تملک شده که نزدیک به 250 هزار قطعه در سامانه وزارت راه و شهرسازی بارگذاری شده و حدود 80 هزار واحد زمین روستایی نیز به متقاضیان واگذار شده است.

برنامه نهضت ملی مسکن، واگذاری یک میلیون قطعه زمین به متقاضیان روستایی است؛ همچنین با افزایش وام مسکن روستایی از 200 به 350 میلیون تومان، روند ساخت و ساز روستایی سرعت گرفته است.بر اساس این گزارش از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، مجموعا به 47 هزار و 840 واحد مسکونی روستایی به میزان 2 هزار و 61 میلیارد تومان، تسهیلات روستایی پرداخت شده که بخشی از این تسهیلات اعطایی در سال 1402 به تعداد 24 هزار و 941 واحد مسکونی و به میزان 4 هزار و 497میلیارد تومان پرداخت شد که نسبت به سال 1401 رشد یافته است.

تقاضای بالای مسکن روستایی

استان تهران با 530 روستا و 28 شهر کمتر از 50 هزار نفر جمعیت، از استان های با متقاضی بالا در مسکن روستایی است؛ همچنین با توجه به اینکه در شهر تهران نهضت ملی مسکن اجرا نمی شود، این برنامه در شهرهای دیگر بخصوص شهرهای کوچک تر استان در حال پیگیری است.

در این خصوص، عطاءالله زمانی، مدیر کل بنیاد مسکن استان تهران درباره تامین زمین برای پروژه نهضت ملی مسکن ادامه داد: واگذاری زمین به متقاضیان ساکن در روستاهای استان تهران مانند نقاط دیگر کشور انجام می شود که در مرحله اول 5 هزار قطعه زمین در شش ماه نخست امسال واگذار می شود و تا پایان دولت باید 10 هزار قطعه را برای نهضت ملی مسکن واگذار کنیم. زمانی با تاکید بر اینکه به دلیل ارزش و قیمت زمین، واگذاری زمین در روستا محدودیت هایی دارد، گفت: ارزش زمین در روستاهای استان تهران بشدت بالا است و بنابراین یک قطعه زمین ممکن است به چند خانوار برای ساخت واحدهای چند طبقه واگذار شود.وی تاکید کرد: در حال حاضر در استان تهران 54 درصد واحدهای روستایی مقاوم هستند اما 46 درصد غیر مقاوم اند، از این رو مقاوم سازی باید در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: متولی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن شهرهایی با جمعیت زیر 50 هزار نفر بنیاد مسکن است که تاکنون 193 هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند و 7 هزار و 400 متقاضی تایید شده اند. ساخت 1420 واحد نهضت ملی مسکن در جیلارد دماوند، 400 واحد در نسیم شهر، 774 واحد در اسلامشهر، 128 واحد در سایت محک و همچنین 84 واحد در شاهد شهر آغاز شده است. با احتساب پروژه های نیمه تمام در مجموع ساخت 5 هزار و 728 واحد را در دستور داریم.

زمانی با اشاره به قیمت تمام شده ساخت مسکن روستایی استان تهران گفت: سال گذشته متوسط قیمت این واحدها 9 میلیون تومان بود که امسال درصدی تورم به آن اضافه می شود که عمدتا متراژ این واحدها 80 متر است.به گفته زمانی، ساخت 1400 واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک استان تهران شروع شده که تا پایان خرداد ماه بخشی از این واحدها تحویل می شود و برنامه ما تحویل واحدها با فاصله زمانی هر سه ماه است.

تکمیل 8 هزار مسکن مهر

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اشاره به مسکن های مهر باقی مانده در این استان گفت: تا پایان سال پرونده مسکن مهر در استان تهران که حدود 8 هزار واحد است با مشارکت های مردمی بسته می شود.به گفته زمانی از 8 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده در استان تهران، حدود یکهزار و 400 واحد از آنها مشکل آسانسور دارند و برخی از آنها هم پیشرفت فیزیکی 20 تا 30 درصدی کرده اند که در تلاش هستیم با مشارکت های مردمی و دولت بتوانیم پرونده مسکن مهر را در این شهر ها ببندیم. زمانی درباره ساخت مسکن محرومان گفت: در سطح کشور 50 هزار واحد مسکن محرومان توسط بنیاد مسکن ساخته می شود که سهم استان تهران 3200 واحد است که عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران با اشاره به فعالیت خیرین مسکن ساز در استان گفت: حساب 100 امام، یکتا و متمرکز و یک شماره حساب برای تمام استان ها است و متولی آن نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن بوده است. در سال گذشته با مشارکت مردم و خیرین ورودی ها به این حساب در استان تهران 300 درصد افزایش یافت و در سال گذشته میزان واریز وجه به این حساب از سوی خیرین 5.5 میلیارد تومان بود و همچنین به صورت غیر نقدی 3 هزار متر مربع زمین به بنیاد هبه شد که از این محل 239 سرپناه برای محرومان تامین گردید و 30 واحد روستایی نیز برای محرومان ساخته شد.