آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۱
اقتصادی
۷

200 شرکت در راه بازار سهام

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: 200 شرکت در حال طی کردن مراحل ورود به بازار سهام هستند. مجید عشقی با حضور در برنامه تلویزیونی، سال 1402 را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و گفت: به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست هایی که برای کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت هایی برای تولید شرکت ها ایجاد شد.وی با بیان اینکه 200 شرکت در حال طی کردن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند، گفت: با توجه به شرایط موجود در نظام بانکی کشور به این جمع بندی رسیدیم تا شرکت های بزرگ به بازار سرمایه مراجعه کنند و سیستم سرمایه در گردش آنها نیز توسط بانک تامین شود. به گفته رئیس سازمان بورس، اطلاعات مالی بیش از 2 هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است. عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کرد: بورس به دلیل ماهیتی که دارد، می تواند شعار سال را محقق کند. این موضوع سابقه تاریخی دارد و نزدیک به 12 میلیون نفر به صورت مستقیم و 50 میلیون نفر از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری و قانونگذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت است، افزود: به صورت دائم در حال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده باعث خدشه به اعتماد سرمایه گذاران نشود، دستورالعملی که باید ابتدای سال انجام می شد با 11 ماه تاخیر انجام شد که این مسائل باعث ضربه به اعتماد سهامداران می شود.عشقی تاکید کرد: از سال 99 تا کنون، نرخ تورم تجمعی بالای 300 درصد بود اما قیمت سهام به صورت متوسط25 درصد زیر قیمت اوج سال 99 است، اکنون برخی سهم ها نصف آن قیمت ها هم نیست. وی افزود: امیدواریم با توجه به اینکه در سه سال ونیم گذشته روند معاملات بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب افتادگی بورس باشیم.

حمایت از سهامداران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تاثیر رخدادهای سیاسی بر بازارها تاکید کرد و گفت: طبیعی بود با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفت که این اتفاق قبلا نیز افتاده بود. وی افزود: از هفته آینده روند معاملات به حالت قبلی باز می گردد.

ساماندهی سهام عدالت

وی اعلام کرد: برخی شرکت ها در پایان سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که اکنون اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آنها در حال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود به دنبال دریافت وام هستند. عشقی اظهار داشت: مشکلات مالی در برخی شرکت ها وجود دارد اما این شرکت ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خردادماه سودها را جمع آوری کرده و باقیمانده آن را پرداخت کنیم.