آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۷
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

امارات: سیل و آب گرفتگی در دبی ادامه دارد

بارش های سنگین در روز های گذشته باعث بروز اختلالات گسترده در برخی کشور های منطقه، از جمله امارات شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، بارش باران سیل آسا باعث مسدود شدن بزرگراه های دبی شده و از مسافران خواسته شد تا از مراجعه به فرودگاه اجتناب کنند. به گفته مرکز ملی هواشناسی امارات، این کشور روز سه شنبه، 28 فروردین شاهد بارش بی سابقه ای با 254 میلی متر (10 اینچ) در العین طی کمتر از 24ساعت بود. این بیشترین بارش ثبت شده در امارات از زمان آغاز ثبت بارش ها در سال 1949 بود.

اگرچه بارندگی های شدید تا اواخر روز سه شنبه کاهش یافت، اما اختلالات دیروز، چهارشنبه نیز ادامه یافت و خطوط هوائی امارات با تعلیق و تعویق پرواز ها مواجه بودند.

فرودگاه بین المللی دبی، یکی از شلوغ ترین فرودگاه های منطقه، اعلام کرد که در پی بارندگی ها که باعث تاخیر یا تغییر مسیر پرواز ها شد، با اختلالات قابل توجهی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، بارش شدید باران روز سه شنبه در دبی امارات منجر به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی در بزرگراه ها و فرودگاه بین المللی آن شد.

بارندگی در دبی به قدری شدید بود که فعالیت های معمول در فرودگاه این شهر را به مدت 25 دقیقه متوقف کرد. تصاویری که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، هواپیماهایی را نشان می دهد که در میان آب گرفتگی فرودگاه قادر به حرکت نیستند.

به گزارش آسوشیتدپرس که به داده های هواشناسی جمع آوری شده در فرودگاه بین المللی دبی استناد می کند، این شهر ظرف 24ساعت به اندازه یک سال و نیم بارندگی داشته است.

دولت امارات قبل از بارندگی شدید هشدارهایی صادر کرده و از مردم خواسته بود در خانه بمانند و فقط در موارد ضروری منازل خود را ترک کنند. همچنین مقامات این کشور دورکاری کارمندان را نیز اعلام کرده اند.

به گزارش سی ان ان، بارانی که دبی را زیر آب فرو برد، با یک سامانه طوفانی بزرگ تر همراه است که شبه جزیره عربستان را طی می کند و در خلیج عمان حرکت می کند. همین سیستم شدید آب و هوائی منجر به وقوع طوفان و سیل در عمان شد.

یکی از کارشناسان آب و هوائی نیز گرمایش جهانی را به عنوان پشتوانه بارندگی های غیرعادی نسبت می دهد. وی گفت: به احتمال زیاد باران مرگبار و مخرب در عمان و دبی به دلیل تغییرات آب و هوائی ناشی از فعالیت های انسان شدیدتر شده است. مقامات کشور عمان هم گفتند که آمار مرگ بر اثر سیل های ناگهانی در این کشور به 18 نفر رسیده و برخی همچنان مفقود هستند. در روز 14 آوریل (26 فروردین) سرویس یک مدرسه در پی سیل دچار سانحه شد و 10 دانش آموز 10 تا 15ساله جان باختند.

تصاویر در بحرین هم خودرو هایی را نشان می دهد که در جاده های سیل زده گیر کرده اند.

کارشناسان دیگری هم این آب وهوای غیرعادی را به تغییر اقلیم نسبت می دهند و می گویند که با گرم تر شدن سیاره طوفان های قدرتمند بیشتر و بیشتر روی خواهند داد.

در یک هفته اخیر روسیه و قزاقستان، افغانستان هم شاهد جاری شدن سیل های شدید بودند.

اندونزی: فوران آتشفشان و تخلیه خانه صدها نفر

بر اساس بیانیه ای که دیروز از سوی دفتر آتشفشان شناسی اندونزی منتشر شد، در پی فوران آتشفشان «روآنگ» در این کشور دست کم 800 نفر مجبور به فرار از خانه هایشان شده اند.

به گزارش ایسنا، از روز سه شنبه این آتشفشان بیش از سه بار فوران کرده است. در پی فعالیت های این آتشفشان، مقامات اندونزی سطح هشدار را افزایش داده اند.

همچنین پیش بینی شده است که این آتشفشان طی روزهای آینده فوران های بیشتری داشته باشد.

به گزارش رویترز، تصاویر منتشرشده گدازه های نارنجی رنگ این آتشفشان را نشان می دهد.

اندونزی به طور معمول زمین لرزه های مکرری را تجربه می کند زیرا در منطقه ای موسوم به حلقه آتش اقیانوس آرام قرار دارد. حلقه آتش یک منطقه لرزه ای فعال است که در آن صفحات مختلف پوسته زمین به هم می رسند.