آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۵۷
جامعه
۱۰

خبر

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد: صادرات 13 میلیون دلاری داروهای سنتی در سال گذشته

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید 250میلیون عدد مکمل و فرآورده گیاهی در ایران، رقم صادرات محصولات و فرآورده های طبیعی و طب سنتی را 13میلیون دلار اعلام کرد.

سیدحیدر محمدی در حاشیه سیزدهمین همایش طلای سبز به تسنیم گفت: در حال حاضر بیش از 12هزار محصول مکمل و بیش از دو هزار فرآورده طب سنتی داریم. سالانه 250میلیون عدد از این مکمل ها و فرآورده های گیاهی را شناسه گذاری می کنیم.

محمدی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو برای تسهیل صادرات اقلام دارویی گیاهی و میزان صادرات این فرآورده ها اظهار داشت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب و در راستای جهش تولید با مشارکت مردم، بسیاری از فرآیندها را تسهیل و تسریع و بخشی از فرآیندهای زائد را حذف کرده ایم. زمان صدور پروانه تولید این فرآورده ها بسیار کاهش پیدا کرده به حدی که در بهار امسال هیچ پروانه ای در انتظار زمان بررسی نخواهیم داشت و همه مجوزها را به سرعت صادر خواهیم کرد.

وی افزود: در سال 1402 مجموع صادرات فرآورده های گیاهی و مکمل ها 13میلیون دلار بوده است که انتظار داریم این عدد امسال رشد داشته باشد. کشور ما یکی از زیست بوم های مهم گیاهان دارویی است و امیدواریم با بازاریابی خوبی که تولیدکنندگان این محصولات انجام می دهند، امسال جهش خوبی را در صادرات نیز داشته باشیم.

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی های تهران از شنبه

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران جزئیات افزایش بهای بلیت مترو، اتوبوس و کرایه تاکسی که قرار است از اول اردیبهشت ماه اعمال شود را تشریح کرد.

جعفر تشکری هاشمی در مورد نرخ جدید کرایه وسایل حمل ونقل عمومی در پایتخت به ایسنا گفت: شورای شهر تهران سال گذشته نرخ گذاری کرایه وسایل حمل ونقل عمومی اعم از تاکسی، مترو و اتوبوس برای امسال را به تصویب رساند و نمایندگان مردم سعی کردند با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها، افزایش قیمت در حوزه مترو و اتوبوس را به دلیل اینکه متعلق به شهرداری تهران است و یارانه دریافت می کنند را حداقلی در نظر بگیرند؛ اما در مورد اتوبوس های بخش خصوصی و تاکسی ها باید به گونه ای نرخ گذاری انجام می شد که راننده تاکسی و بخش خصوصی در اتوبوسرانی متضرر نشوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه با توجه به این سیاست کلی نرخ ورودیه در مترو داخل تهران تنها 16درصد افزایش پیدا کرد؛ به گونه ای که این درصد افزایش به دلیل آنکه با نرخ تورم فاصله زیاد دارد به نفع مسافران خواهد بود، افزود: بر این اساس تا سقف 30 کیلومتر نرخ محاسبه می شود و اگر از 30 کیلومتر بیشتر تردد کند، نرخ محاسبه نمی شود. پس نرخ بلیت تک سفر که فعلا 3300 تومان است، برای سال 1403 حداکثر مبلغ 4300 تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش 30درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه بهای بلیت برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی 22درصد افزایش یافت، ادامه داد: به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس های تندرو 20درصد افزایش و برای اتوبوس های عادی 40درصد افزایش داده شد، به عبارتی دیگر پس اگر بگویم که در حوزه اتوبوس چند درصد رشد داریم، به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو 21درصد و اتوبوس عادی 30درصد نسبت به سال 1402 رشد داشته است و در مورد اتوبوس های ارائه خدمات دربستی نیز شاهد رشد 40درصدی هستیم.

عضو شورای شهر تهران در مورد بهای تاکسی ها در سال جاری نیز با تاکید بر اینکه حداکثر رشد 45درصد برای نرخ کرایه تاکسی ها خواهیم داشت، گفت: البته دقت داشته باشید که در مورد سرویس دهی تاکسی های خطی، ضریب شیب معابر محاسبه می شود یعنی به طور متوسط 15درصد نرخ افزایش می یابد که البته این معابر شناسایی و اعلام عمومی خواهند شد.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه فرمانداری نرخ گذاری ها را تایید کرده است، بیان داشت: بر همین اساس افزایش نرخ ها از شنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری لازم الاجراست.

آموزش و پرورش: دانش آموزان در 4 درس امتحان نهائی می توانند «تک ماده» کنند

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش شرایط استفاده دانش آموزان دبیرستانی از تک ماده در امتحانات نهائی را توضیح داد.

محمود امانی طهرانی درباره امکان استفاده تک ماده در امتحانات نهائی دانش آموزان به خبرگزاری تسنیم گفت: در گذشته اعلام شد که دانش آموزان در دو درس با امتحانات نهائی و دو درس با امتحانات غیرنهائی می توانند از تک ماده استفاده کنند.

امانی طهرانی افزود: پس از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهائی در سه سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای چهار درس امتحانات نهائی ممکن شد.

وی متذکر شد: ضوابط استفاده از تک ماده در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که دو درس از امتحانات نهائی و دو درس در امتحانات داخلی مدرسه بود اما اکنون همه امتحانات از داخلی به نهائی تبدیل شده است و امکان استفاده از تک ماده برای چهار درس امتحانات نهائی فراهم است.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش بیان داشت: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

طبق تک ماده؛ اگر دانش آموزی حداکثر در چهار عنوان درسی نمره 7 و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل 10 باشد، فارغ التحصیل شناخته می شود.

مدیر بیمه سلامت با اشاره به پرداخت خسارت مردم: اختلال سامانه نسخه نویسی الکترونیک تا پایان هفته رفع خواهد شد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، از اطلاع رسانی به موسسات پیرامون بروز اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک خبر داد و اعلام کرد: خسارت ناشی از اختلال سامانه به مردم پرداخت خواهد شد.

محمدمهدی ناصحی، در گفت و گو با بخش خبری سیما، پیرامون علت بروز اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیک، گفت: سامانه بیمه سلامت از جهت زیرساختی، نیاز به تقویت داشت و کار در حال انجام است. قبل از بروز اختلال، اطلاع رسانی به موسسات و مراکز درمانی و مطب ها و داروخانه ها اعلام شده بود که سامانه دچار کندی خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که خسارت ناشی از اختلال سامانه به مردم پرداخت خواهد شد، افزود: اگر جایی بوده که نسخه کاغذی را قبول نکرده اند یا خدمات را آزاد پرداخت کرده اند، سازمان بیمه سلامت قبول کرده این پرداختی ها را در قالب خسارات متفرقه عودت دهد. ضمنا اختلال سامانه نسخه نویسی الکترونیک، تا پایان هفته رفع خواهد شد.

زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از رسیدگی فوری به پرونده های زیرمیزی پزشکان خبر داد.

محمدعلی اسفنانی درباره دریافت زیرمیزی از بیماران توسط برخی پزشکان، به ایسنا گفت: دریافت وجه اضافه بر تعرفه در هر صنفی تخلف است و برخی از پزشکان تحت عناوین مختلف اقدام به اضافه دریافتی از بیمار می کنند که تخلف است و با اولویت بررسی می شود.

اسفنانی افزود: گروکشی از بیمار در زمانی که نیازمند دریافت خدمات پزشکی است و مجبور کردن به پرداخت پول اضافه، سکه، ارز و یا موارد مشابه تخلف بوده و در صورت تشکیل پرونده از متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرونده ای تشکیل شود؛ سازمان تعزیرات حکومتی برای کمک به مردم و جلوگیری از تضییع حق سلامت عمومی با جدیت برخورد می کند. وی بخشی از عملکرد این سازمان در حوزه زیرمیزی پزشکان را رسیدگی به 519 پرونده در چهار ماه عنوان کرد که منجر به جریمه 17میلیارد و 381میلیون ریالی پزشکان متخلف شده است.

مدیر دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت: خدمات فصد و حجامت مشمول بیمه شد

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از برقراری پوشش بیمه ای برای سه خدمت طب سنتی از جمله فصد و حجامت خبر داد.

نفیسه حسینی یکتا به تسنیم گفت: براساس قانون بودجه سال 1402 مقرر شده بود که سه خدمت طب ایرانی تحت پوشش بیمه های پایه قرار بگیرد. بر همین اساس، اخیرا هیئت دولت پوشش بیمه ای سه خدمت فصد، حجامت خشک و حجامت تر را ابلاغ کرده است. وی افزود: این خدمات توسط متخصصصان طب سنتی ایرانی قابل انجام شدن است و تعرفه آن نیز تصویب شده است. در هر مرکز درمانی که متخصصان طب سنتی در آن فعالیت داشته باشند این خدمات به مردم و بیماران قابل ارائه است.