به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « همانگونگی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « همانگونگی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زهرا پیرحیاتی، علی حیدری*

    بیان مسئله: 

    تذکره ‏الاولیا مهم‏ترین اثر منثور عطار و از بزرگ‏ترین متون منثور عرفانی است. تذکره‏الاولیا این امکان را دارد که مناسبات بینامتنی موجود در آن با آثار عارفان دیگر و حتی با مثنوی‏های خود عطار بررسی شود.

    روش

    هدف این پژوهش نشان‏دادن ارتباط متنی پنجاه و یک حکایت مشترک تذکره‏الاولیا و مثنوی‏های عطار با رویکرد بیش‏متنیت یکی از ارکان پنجگانه نظریه ترامتنیت «ژرار ژنت» است که با روش توصیفی تطبیقی به انجام رسید.

    یافته ها و نتایج

    یافته‏ های پژوهش بیانگر ارتباط گسترده تذکره‏الاولیا و مثنوی‏های عطار است. هر دو نوع بیش‏متنیت (همانگونگی و تراگونگی) در این آثار مشاهده می‏شود. این ارتباط بیشتر از نوع تراگونگی است. از میان مثنوی‏ های عطار، بیشترین درصد حکایت های مشترک با تذکره ‏الاولیا به‏ ترتیب در منطق ‏الطیر، الهی‏نامه، مصیبت‏ نامه و اسرارنامه مشاهده شد.

    کلید واژگان: بیش‏متنیت, تذکره ‏الاولیا, مثنوی‏ های عطار, همانگونگی, تراگونگی}
    Zahra Pirhayati, Ali Heydari *

    Tazkereh al-Awliya, which is the most important work of Attar's prose and one of the greatest texts of mystical prose, has great potential for intertextual comparisons with other mystical works as well as Attar’s Masnavis. This descriptive-comparative study aims to show the textual relationship of 51 joint anecdotes of Tazkereh-al-Awliya and Attar's Masnavis with the hypertext approach, one of the five pillars of Gérard Genette’s theory of transtextuality. The results of the research show a broad relationship between Tazkereh Al-Awliya and Attar’s Masnavis. Both types of hypertext (i.e. homogeneity and tragedy) are observed in these works. This connection is more than the type of tragedy, and among Attar's Masnavis, Al-Tair, Elahinameh, Misibatnameh, and Asrarnameh, respectively, have the highest percentage of common anecdotes with Tazkereh al-Awliya.

    Keywords: hypertextuality, Tazkirat al-Awliya, Homogeneity, Transformation}
  • زهرا پیرحیاتی، علی حیدری*

    تذکره ‏الاولیا مهم‏ترین اثر منثور عطار و از بزرگ‏ترین متون منثور عرفانی است. تذکره ‏الاولیا این امکان را دارد که مناسبات بینامتنی موجود در آن با آثار عارفان دیگر و حتی با مثنوی‏های خود عطار بررسی شود. هدف این پژوهش نشان‏دادن ارتباط متنی پنجاه و یک حکایت مشترک تذکره‏الاولیاو مثنوی‏های عطار با رویکرد بیش‏متنیت یکی از ارکان پنجگانه نظریه ترامتنیت «ژرار ژنت» است که با روش توصیفی تطبیقی به انجام رسید. یافته‏ های پژوهش بیانگر ارتباط گسترده تذکره ‏الاولیا و مثنوی‏های عطار است. هر دو نوع بیش‏م تنیت (همانگونگی و تراگونگی) در این آثار مشاهده می‏شود. این ارتباط بیشتر از نوع تراگونگی است. از میان مثنوی‏های عطار، بیشترین درصد حکایت های مشترک با تذکره ‏الاولیا به‏ترتیب در منطق‏الطیر، الهی‏ نامه، مصیبت ‏نامه و اسرارنامه مشاهده شد.

    کلید واژگان: بیش‏ متنیت, تذکره‏ الاولیا, مثنوی‏ های عطار, همانگونگی, تراگونگی}
    Zahra Pirhayati, Ali Heydari *

    Tazkereh al-Awliya, which is the most important work of Attar's prose and one of the greatest texts of mystical prose, has the potential to study intertextual relations with other works of mystics as well as Attar's own Mathnawi. This descriptive-comparative study aims to show the textual relationship of 51 joint anecdotes of Tazkereh-al-Awliya and Attar's Mathnawiswith the hypertext approach, one of the five pillars of Gérard Genette’s theory of transtextuality. The results of the research show a broad relationship between Tazkereh Al-Awliya and Attar’s Mathnawis. Both types of hypertext, homogeneity, and tragedy, are observed in these works. This connection is more than the type of tragedy, and among Attar's Mathnawis, Al-Tair, Elahinameh, Misibatnameh, and Asrarnameh, respectively, have the highest percentage of common anecdotes with Tazkereh al-Awliya.

    Keywords: Hypertext, Tazkereh al-Awliya, Attar's Mathnawis, Homogeneity, Tragedy‎}
  • آرزو پوریزدان پناه کرمانی*، زینب شیخ حسینی

    «کاخ اژدها»، نخستین جلد از سه گانه «پارسایان و من» اثر «آرمان آرین»، اولین رمان اسطوره ای و یکی از موفق ترین نمونه های رمان فارسی نوجوان است. ارتباط این رمان با متون کهن فارسی و میراث فرهنگی ایران درخور تامل است. این پژوهش با هدف نشان دادن ارتباط متنی میان رمان «کاخ اژدها» و متون پیش از آن با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. برای این منظور رویکرد بیش متنیت، یکی از ارکان نظریه ترامتنیت «ژرار ژنت» به عنوان چارچوب نظری این جستار برگزیده شد. در بیش متنیت، هرگونه تاثیر متنی از متن دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. روابط بین متون در بیش متنیت، نباید از نوع هم حضوری و تفسیری باشد؛ بلکه برگرفتگی متون ملاک است. یافته های تحقیق حکایت از ارتباط وسیع رمان کاخ اژدها با متون پیش از خود به ویژه شاهنامه دارد. این ارتباط بر اساس مولفه های بیش متنیت، بیشتر از نوع همانگونگی است تا تراگونگی؛ اگرچه هر 3 فرایند تراگونگی یعنی جابه جایی، افزایش و کاهش نیز در این اثر مشاهده می شود که از این میان فرایند کاهش از بسامد بالاتری برخوردار است.

    کلید واژگان: بیش متنیت, ژرار ژنت, کاخ اژدها, همانگونگی, تراگونگی}
    Arezu Pooryazdanpanah *, Zeinab Sheikhhosseini

    The dragon palace, the first volume of the Giants of Persia and I by Arman Arian, is the first mythical novel and one of the most successful examples of Persian teenage novels. The relationship between this novel and ancient Persian texts and Iranian cultural heritage is in reflection. The purpose of this research is to show the textual relation between the novel of the Dragon Palace and the earlier texts by descriptive-analytic method. For this purpose, the more textual approach, one of the cornerstones of the theory of the Gertratt-Genette theory, was chosen as the theoretical framework for this essay. In more text, any textual effects from another text are examined. The relations between texts in more than text, should not be of the same type of interpretation and interpretation, but the admissibility of the texts is the criterion. The findings of the research indicate the widespread connection between the dragon house novel and its predecessors, especially the Shahnameh. This relationship is based on the components of the more textual, more of a kind than the same kind of as the tragedy; However, all three processes of traction, namely displacement, increase, and decrease, are observed in this effect, among which the process of reduction is more frequent.

    Keywords: hypertextuality, Gerard Genette, Dragon Palace, Similarity, Tragedy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال