به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « rhetorical layer » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « rhetorical layer » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه حسن زاده، سید علی اکبر شریعتی فر *، سعید روزبهانی
    زمینه و هدف

    سبک شناسی لایه ای یکی از شگردهای ارزیابی و بررسی نوین آثار ادبی است که به کمک آن میتوان متون ادبی اعم از شعر و داستان را با ظرافت و دقت بیشتر و افزونتری مورد تحلیل و واکاوی قرار داد. این شیوه از سبک شناسی با تکیه بر دانش سبک شناسی سنتی و کلاسیک، متون را در حیطه پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک واکاوی و تحلیل مینماید. در میان لایه های پنجگانه مطرح شده، لایه ایدئولوژیک اثر را از حیث احساسات، باورها، اندیشه و ایدئولوژی که حمل مینماید در سه سطح واژگانی، نحو و بلاغت مورد بررسی قرار میدهد. داستان نویسان زن معاصر در فاصله دهه های 60 تا 90 خورشیدی با بهره گیری از نوعی ادبیات اعتراضی بازتاب دهنده مسائل و مشکلات اجتماعی زنان و کاستیهای موجود است که این مسئله را میتوان بخوبی در سطوح یادشده ایدئولوژیکی این داستانها مشاهده نمود. هدف بررسی پیش رو تحلیل و واکاوی سطح ایدئولوژیک داستانهای معاصر نویسندگان زن در دهه80 تا 90 خورشیدی است.

    روش پژوهش:

     این جستار به شیوه کتابخانه ای و روش توصیفی-تحلیلی و سندکاوی انجام خواهد شد. جامعه آماری پژوهش پیش رو گزیده ای از داستانهای معاصر نویسندگان زن در دهه های 60 تا 90 شامل فریبا وفی، زویا پیرزاد، شهرنوش پارسی پور و منیرو روانی پور میباشد.

    یافته های پژوهش:

     یافته های پژوهش حاکی از آن است که در میان نویسندگان زنان دهه 80 تا 90 با توجه به آثار برگزیده و منتخب از فریبا وفی، زویا پیرزاد، شهرنوش پارسی پور و منیرو روانی پور زبان در خدمت القای ایدئولوژی به مخاطب است.

    نتیجه گیری

    با توجه به بررسی سبکی در لایه ایدئولوژیک در آثار نویسندگان مطرح شده، ایدئولوژی در هر سه لایه واژگانی، نحوی و بلاغی منعکس شده است. در لایه واژگانی کاربرد کلماتی که نشان از اهتمام به بالا بردن جایگاه زن یا اندوه آنان از وضعیت رقت بار زن در جامعه، در لایه نحوی کاربرد و ساختار جملات کوتاه و پیاپی که نشان از اضطراب و پریشانی شخصیت زن در داستان دارد و در لایه بلاغی تصاویری که بصورت تشبیهی، کنایی، و... بازتاب دهنده عقاید، باورها و نظریات نویسندگان زن، پیرامون وضعیت و شرایط زنان جامعه است، قابل مشاهده میباشد.

    کلید واژگان: ایدئولوژی, داستان نویسان زن معاصر, سبک شناسی لایه ای, لایه واژگانی, لایه نحوی, لایه بلاغی}
    Fatemeh Hassanzadeh, Seyyed Ali Akbar *, Saeed Roozbahani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Layered stylistics is one of the new ways of evaluating and examining literary works, with the help of which literary texts, both poetry and fiction, can be analyzed and analyzed more delicately and accurately. Based on the knowledge of traditional and classical stylistics, this method of stylistics examines and analyzes texts in the five layers of phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological. Among the five layers mentioned, the ideological layer examines the work in terms of feelings, beliefs, thought and ideology that it carries in three levels of vocabulary, syntax and rhetoric. Contemporary female storytellers between the 1960s and 1990s, using a kind of protest literature, reflect the problems and social problems of women and the existing shortcomings, which can be well seen in the ideological levels of these stories. The purpose of the upcoming review is to analyze and analyze the ideological level of contemporary stories of female writers in the 80s to 90s

    METHODOLOGY

    This research will be done in the library method and the descriptive-analytical method. The statistical population of the present research is a selection of contemporary stories by female writers in the 60s to 90s, including Fariba Vafi, Zoya Pirzad, Shahrenoush Parsipour, and Muniro Ravipour.

    FINDINGS

    The findings of the research indicate that among the women writers of the 80s and 90s, according to the selected works of Fariba Vafi, Zoya Pirzad, Shahranush Parsipour and Muniro Roufanipour, language is in the service of inducing ideology to the audience.

    CONCLUSION

    According to the stylistic examination of the ideological layer in the works of the mentioned authors, ideology is reflected in all three lexical, syntactic and rhetorical layers. In the lexical layer, the use of words that show the effort to raise the status of women or their sorrow over the pitiful situation of women in society, in the syntactic layer, the use and structure of short and consecutive sentences that show the anxiety and distress of the female character in the story, and in the rhetorical layer, images which is allegorical, ironic, etc., reflecting the opinions, beliefs and ideas of women writers, about the status and conditions of women in the society, can be seen.

    Keywords: Ideology, contemporary female fiction writers, layered stylistics, lexical layer, Syntactic layer, rhetorical layer}
  • علی نوربخش، جلیل مشیدی، فاطمه سلطانی
    زمینه و هدف

     سبک‌شناسی لایه ای، که با رویکردی نوین به تحلیل و بررسی متون ادبی میپردازد، بعنوان پایه علم زبان‌شناسی مطرح است. به کمک هرکدام از زیرلایه های این سبک، ویژگیهای پربسامد آثار تشخیص داده میشود. شروه ، گونه ای از شعر عامه در جنوب ایران است که در دوره بازگشت ادبی رواج و کمال یافت. سبک‌شناسی گونه های ادبی، که در شرایط خاص مکانی، فرهنگی و جغرافیایی ظهور میکنند، میتواند به شناخت دقیق انواع ادبی و غنای تاریخ ادبیات کمک کند.

    روش مطالعه

     این پژوهش به روش توصیف و تحلیل کیفی، به بررسی لایه های آوایی و بلاغی شروه های جنوب میپردازد. جامعه آماری پژوهش، شروه های محیا، فایز، باقر لاری و کتابهای شروه سرایی در جنوب ایران اثر علی باباچاهی، دشتی و دشتستان اثر عبدالمجید زنگویی، ترانه های محلی فارس از صادق همایونی و ادبیات عامیانه بوشهر تالیف عبدالله رضایی است. داده ها بصورت اسنادی و کتابخانه ای گردآوری شده است.

    یافته ها

     شروه ها که مهمترین گونه آوازی شعر عامه جنوب ایران هستند با توجه به وزن، قالب انحصاری، محتوا، ارتباط با موسیقی و ساختار کوتاه خود بعنوان یک ژانر ادبی از سایر امکانات زبانی و شگردهای ادبی برای ادبیت بخشیدن به متن خود استفاده نموده اند. این گونه همواره در قالب دوبیتی که یادگار اوزان اصیل پارسی است سروده شده و ساختار آوایی آنها بسیار قوی است.

    نتیجه گیری

     بررسی و تحلیل شروه ها از منظر سبک‌شناسی لایه ای در دو زیر‌لایه آوایی و بلاغی نشان میدهد که در این اشعار از سایر تکرارهای آزاد و منظم موسیقایی، تناسب واژه ها، سایر عناصر بدیع لفظی، معنوی و صور خیال برای تقویت سطوح آوایی و بلاغی با بسامد بالایی بهره گرفته شده است. این شگردها امکانات ارزشمند زبانی هستند که بطور طبیعی در برجسته سازی زبان این نوع شعر به کار رفته اند.

    کلید واژگان: شعر عامیانه, جنوب, شروه, سبک شناسی, لایه آوایی, لایه بلاغی}
    A. Nourbakhsh*, J. Moshayedi, F. Soltani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Layered stylistics, which focuses on the analysis and study of literary texts on the basis of new approach, is considered as the foundation of linguistics. The high-frequency features of the works are recognized via each of the sub-layers of this style. Sherveh is a type of public poetry in south of Iran that became popular and developed during the period of literary return. The stylistics of literary genres that emerge in particular spatial, cultural, and geographical contexts can help to identify literary genres and the richness of literary history accurately.

    METHODOLOGY

    This study examines the phonetic and rhetorical layers of southern Sherveh through descriptive and qualitative analysis. The statistical population of the study including Mahya, Fayez, Baqer Lari's Sherveh and the books concerned with Sherveh khani in south of Iran by Ali Babachahi, Dashti and Dashtestan by Abdolmajid Zangooyee, local songs of Fars by Sadeq Homayooni and folk literature of Bushehr is written by Abdullah Rezaei. Data were collected in the way of documents and libraries.

    FINDINGS

    Shervehha, which are the most vital lyric types of public poetry in the south of Iran, has used other linguistic possibilities and literary techniques to literalize their text considering their meter, exclusive format, content, connection with music and short structure as a literary genre. This genre has always been composed in framework of a couplet that is a reminiscence of the original Persian rhyme their phonetic structure is powerful to great extent.

    CONCLUSION

    The examination and analysis of Sherveh in terms of layered stylistics in both phonetic and rhetorical sub-layers demonstrate that in these poems, other free and regular musical repetitions, word proportion, creative and literal, spiritual and imaginary elements to strengthen phonetic and rhetorical levels with high frequency has been used. These techniques are valuable linguistic possibilities that are naturally has been applied in highlighting the language of any type of poetry.

    Keywords: Public poetry, South, Sherveh, stylistics, phonetic layer, rhetorical layer}
  • مقدسه کوچک زاده، احمد غنی پور ملکشاه*، علی اکبر باقری خلیلی، قدسیه رضوانیان

    سبک شناسی دانشی است که به مطالعه شیوه کاربرد زبان در متون می پردازد و در این مطالعه از روش های گوناگون بهره می برد. یکی از روش هایی که این دانش در تحلیل متون ادبی از آن بهره می برد، سبک شناسی لایه ای است. سبک شناسی لایه ای، روشی است که از شیوه های مختلف، در بررسی متون بهره می گیرد. در این شیوه متن درپنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدیولوژیک (فکری) بررسی می شود تا علاوه بر بررسی ویژگی های سبکی متن، اندیشه و نگرش مولف در موضوع های مختلف آشکار شود. تذکرهالاولیاء عطار نیشابوری به دلیل برجستگی زبانی و فکری، قابلیت بررسی بر اساس این شیوه را دارد. در این مقاله، نگارندگان باروش تحلیلی-آماری، صفحات منتخب تذکرهالاولیاء را در سه لایه واژگانی، نحوی وبلاغی بررسی کرده اند و به ویژگی های برجسته هر لایه پرداخته اند. در این بررسی، در لایه واژگانی، واژه ها با نگرش و اندیشه قبلی انتخاب شده اند. در لایه نحوی، چیدمان و پیوند جمله ها در کنار هم بر اساس هدف نویسنده از ذکر آن حکایت صورت می پذیرد و انتخاب وجه فعل، قید، حرف اضافه و پسوند نیز در راستای القای مفهوم و با توجه به ایدیولوژی نویسنده انجام می شود. در لایه بلاغی، تضاد بیشترین بسامد را دارد و با قدرت موسیقی آفرینی خود، فضاسازی و انتقال ایدیولوژی در انتقال مفهوم و نگرش نویسنده موثر است. افکار و ایدیولوژی عطار در بررسی هر سه لایه به صورت آشکارا و ضمنی قابل بازیابی است.

    کلید واژگان: سبک شناسی لایه ای, تذکرهالاولیاء عطار, لایه واژگانی, لایه نحوی, لایه بلاغی}
    Moghaddase Koochakzadeh, Ahmad Ghanipour *, Aliakbar Bagheri, Ghodsie Rezvanian

    Layered stylistics is one of the new methods in analyzing literary texts. In this method, the text is examined in five layers: phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological, in addition to examining the stylistic features of the text, the author's thoughts and attitudes on various topics are revealed. Attar’s Tazkirat al-Awliya can be studied based on this method due to its linguistic and intellectual prominence. In this article, the authors have studied “Tazkirat al-Awliya” in three lexical, syntactic and rhetorical layers by analytical-statistical method and have dealt with the salient features of each layer. In this study, in the lexical layer, words have been selected with previous attitude and thought. In the syntactic layer, the arrangement and connection of sentences together is based on the author's purpose of the anecdote, and the choice of verbs, adverbs, prepositions and suffixes is made in order to induce the concept and according to the author's ideology. There is a lot of simile in the rhetorical layer, which increases the clarity and simplicity of the text. Attar's thoughts and ideology can be retrieved explicitly and implicitly in the study of all three layers.e salient features of each layer. In this study, in the lexical layer, words have been selected with previous attitude and thought. In the syntactic layer, the arrangement and connection of sentences together is based on the author's purpose of the.

    Keywords: Layered Stylistics, Attar's Tazkirat al-Awliya, Lexical Layer, Syntactic Layer, Rhetorical Layer}
  • اکرم جهانگیریان، منیژه فلاحی*

    سبک شناسی، علمی است که شیوه ی خاص هر فرد را در بیان آرا و عقاید او بررسی می کند. سبک شناسی لایه ای با رویکرد تحلیل ادبی، متن را در پنج لایه ی، آوایی، بلاغی، نحوی، واژگانی و ایدیولوژی بررسی می کند و پس از تبیین هر یک از این عناصر پنجگانه در یک آثار ادبی بر آن است تا ویژگی ها و مشخصه های خاص اثر را که زمینه ساز سبک شخصی وی است به نمایش می گذارد. مقاله حاضر براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه ی توصیفی-تحلیلی انجام شده است.سلمان هراتی را باید صدای ناب ادبیات پایداری انقلاب اسلامی ایران خواند، او در قالب های گوناگون از غزل و مثنوی و رباعی گرفته تا نیمایی و سپید، طبع خود را آزموده است. رویکرد اصلی و انگیزه او برای سرودن شعر دفاع از انقلاب اسلامی و تبیین ارزشهای آن مسیله جنگ، آرمان های دینی و انتقاد از ساختارهای اجتماعی سیاسی دیگر در جهان با تکیه بر ارزش های مذهبی تبلیغ روحیه ایمان و جهاد و فداکاری و ساده زیستی است. با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه ی شاعر سعی بر آن است تا با ارایه ی ابزار و کارکردهای زبانی نظام شعری مجموعه های سلمان هراتی در پنج لایه ی (آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی، ایدیولوژیک) بر مبنای آمارهای دقیق  مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.یشتر اشعار هراتی مستقیم یا غیرمستقیم به بازگویی جهان بینی شاعر به اعتقادات و برداشت های اجتماعی او اشاره دارد، هراتی در شعرهای سپیدش چندان توجهی به فرم، ساختار و موسیقی کلام ندارد و از نظر زبان، بیان و ساختار تشابهی با بیان شاعرانه ندارد، کاربرد واژگان عناصر برگرفته از طبیعت و کاربرد فرهنگ فولکلور ازخصوصیات ویژه زبان سلمان-هراتی است و از نظر تصویر گونه های مختلف صورخیال اعم از تشبیه، استعاره و کنایه را با محوریت تشخیص به کار گرفته و با زبانی ساده موفق به خلق تصاویری زیبا می شود که خواننده را در شفافیت خود غرق می کند.

    کلید واژگان: سلمان هراتی, سبک شناسی, آوایی, واژگانی, نحوی, بلاغی, ایدئولوژیک}
    Akram Jahangiri, Manije falahi

    Stylistics is a science that examines each person's specific way of expressing their views and opinions. A layered stylistics with a literary analysis approach examines the text in five layers: phonetic, rhetorical, syntactic, lexical and ideological, and after explaining each of these five elements in a literary work, it seeks to characterize the Special characteristics shows the work that is the basis of his personal style.The present article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner Salman Hrati should be called the pure voice of the literature of the stability of the Islamic Revolution of Iran. His main approach and motivation for composing poetry in defense of the Islamic Revolution and explaining its values is the issue of war, religious ideals and criticism of other socio-political structures in the world based on religious values. Due to the importance and special position of the poet, he tries to present Salman Hrati's collections in five layers (phonetic, lexical, syntactic, rhetorical, ideological) by presenting the tools and linguistic functions of the poetic system based on statistics Be carefully analyzed. Most of Hrati poems directly or indirectly refer to the poet's worldview of his social beliefs and perceptions. Hrati in his white poems does not pay much attention to the form, structure and music of speech and is not similar to poetic expression in terms of language, expression and structure. Vocabulary of elements derived from nature and the use of folklore culture is a special feature of Salman Hrati language and in terms of image, it uses different types of imaginary forms such as simile, metaphor and irony with the focus on recognition and succeeds in creating beautiful images with simple language. It immerses the reader in its clarity.

    Keywords: SalmanitarH, stylistics, phonetic layer, lexical layer, syntactic layer, rhetorical layer, ideologicallayer}
  • فریبا مهری، مهیار علوی مقدم*، حسن دلبری، عباس محمدیان

    هدف مقاله حاضر، بررسی فرایند استعاره سازی در لایه بلاغی سبک غزل اجتماعی معاصر و بررسی کارکردهای ایدیولوژیکی این فرایند است تا بتوان از این رهگذر، به الگوی مسلط ساخت استعاره در این گونه ادبی دست یافت؛ همچنین این مقاله در پی آن است، با خوانش و تحلیل نمونه ها در حیطه جامعه آماری مورد نظر، کاربرد این شگرد بلاغی را ازمنظر نقش و کارکردهای آن بر مبنای نگاه ایدیولوژیکی شاعران، تحلیل و تبیین کند. بررسی ها نشان می دهد که غالب استعاره های به کار رفته در این سروده ها، از نوع استعاره های مصرحه مجرده است. بنای خلق استعاره ها در وهله نخست بر تجسم گرایی است و بیش از همه بر پایه جاندارانگاری و با تمرکز بر گیاه انگاری و جانورانگاری ساخته شده اند و شاعران بر مبنای مشابهتی که میان مبانی فکری و باورهای ذهنی خود با پدیده مورد نظر یافته اند، اقدام به ساخت استعاره کرده اند. از منظر نقش وکارکرد نیز بزرگ نمایی، تمجید و ستایش یا کوچک نمایی و اکراه و تحقیر مصادیق این استعاره ها، از مهم ترین مبانی فکری و ایدیولوژیکی شاعران این گونه ادبی است.

    کلید واژگان: سبک, لایه بلاغی, استعاره, ایدئولوژی, غزل اجتماعی معاصر}
    Fariba Mehri, Mehyar Alavi Moghaddam *, Hasan Delbri, Abbas Mohammadian

    The purpose of this article is to investigate the process of metaphorization in the rhetorical layer of the contemporary social sonnet style and to investigate the ideological functions of this process so as to be able to achieve the dominant pattern of metaphorization in this literary genre. Also, this article seeks to analyze and explain the use of this rhetorical technique in terms of its role and functions based on the ideological view of poets, by reading and analyzing samples within the target statistical population. Investigations show that the majority of metaphors used in these poems are explicit metaphors. The creation of metaphors is primarily based on visualization, and above all, they are made based on animism, focusing on vegetation and zoology, and poets have created metaphors based on the similarity they have found between their intellectual foundations and mental beliefs with the phenomenon in question. . From the point of view of role and function, exaggeration, praise and praise or minimization and reluctance and humiliation of examples of these metaphors are among the most important intellectual and ideological foundations of poets of this literary genre.

    Keywords: Style, rhetorical layer, metaphor, ideology, contemporary social lyric}
  • علی احمدی، پریسا سادات*
    ظرافت های بلاغی و نحوی در آیات قرآن کریم، از جمله جنبه های اعجاز این کتاب، از دیر باز مورد توجه دانشمندان علوم قرآنی بوده است. یکی از مباحث بلاغی قرآن کریم، سبک شناسی است که در ضمن آن با بهره گیری از دستاوردهای علم بلاغت و نحو، به بررسی جلوه های سبکی موجود در قرآن کریم می پردازد. پژوهش پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس معیارهای سبک شناسی، به بررسی زیبایی های سبکی سوره ی نوح در دو سطح بلاغی (سنتی و جدید) و نحوی پرداخته است و می کوشد تا نشان دهد که چه ظرافت هایی در سوره نوح از قبیل تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه و نیز هنجارگریزی های نحوی که از ویژگی های برجسته سبکی موجود در این سوره است به کار رفته است؛ لذا با کاربست این ویژگی ها به تناسب مفاهیم و مضامین موجود در سوره به ظرافت های بلاغی و وجهیت نحوی عبارات آیات پی برده که این نشان از سبک منحصر به فرد این سوره مبارکه است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در این سوره به بلیغ ترین شیوه و به اقتضای حال مخاطب انواع هنجارگریزی های نحوی و بلاغی (بلاغت سنتی و جدید) به کار گرفته شده است، و از لحاظ ساختارهای نحوی بنا بر حال و مقام جملات کوتاه و بلند متناسبی به کار گرفته شده است و نیز به دلیل نظم خاصی که در این سوره حاکم است جملات از لحاظ نحوی دارای پیوستار می باشند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, سبک شناسی, لایه ی بلاغی, لایه ی نحوی, سوره ی نوح}
    Ali Ahmadi, Parisa Sadat *
    The rhetorical and syntactic subtleties in the verses of the Holy Quran, including the miraculous aspects of this book, have long been of interest to scholars of Quranic sciences. One of the rhetorical topics of the Holy Qur'an is stylistics, which, by using the achievements of rhetoric and syntax, examines the stylistic effects in the Holy Qur'an. The present research, with descriptive-analytical method and based on the criteria of stylistics, has investigated the stylistic beauty of Surah Noah on two rhetorical (traditional and new) and syntactic levels and tries to show what elegance In Surah Nuh, similes, metaphors, metaphors, and irony, as well as syntactical deviations, which are among the outstanding stylistic features of this surah, have been used. Therefore, by applying these features in accordance with the concepts and themes in the Surah, he realized the rhetorical subtleties and syntactic features of the verses, which is a sign of the unique style of this blessed Surah. The results of the research indicate that in this surah, in the most eloquent way and according to the situation of the audience, all kinds of syntactic and rhetorical deviations (traditional and new rhetoric) have been used, and in terms of syntactic structures, according to the situation and status of the sentences. Proportionately short and long have been used, and because of the special order that prevails in this surah, the sentences are syntactically continuous.
    Keywords: Holy Quran, stylistics, rhetorical layer, syntactic layer, Surah Nuh}
  • فاطمه عرب عامری، عبدالله حسن زاده میرعلی *، یدالله شکری
    زمینه و هدف

    سبک‌شناسی مدرن یا لایه‌ای یکی از روش های کاربردی در سبک‌شناسی صورت‌گرا و متن بنیاد است که متن را در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدیولوژیک مورد بررسی قرار میدهد. در این روش با توجه به بافت موقعیتی بعنوان کلان لایه، متن را به خردلایه‌هایی تجزیه کرده و با بررسی خردلایه‌های متنی و تشخیص ویژگیهای برجسته یا پربسامد به مطالعه سبک میپردازد. پس مشخصه‌های برجسته سبک و نقش و ارزش آنها را در هر لایه بصورت مجزا بررسی کرده و پیوندهای صوری متن با محتوای آن را فراهم میسازد. باید توجه داشت که در تاریخ نثرنویسی همواره پیشگامانی ظهور و بروز داشته‌اند که نه تنها از سنت فکری و هنری گذشتگان بهره برده‌اند، بلکه خود نیز کوشیده‌اند با نوآوری و گاه اقتباسهای ارزشمند از گونه‌های ادبی و سبکهای منشور ملل دیگر، موجبات دگرگونی و یا حداقل آشنایی ملت خویش با آنگونه سبکها و شگردهای نگارشی را فراهم آورند. یکی از این نویسندگان برجسته قاضی حمیدالدین بلخی است. وی مقامات خویش را در سال 551 هجری تحت تاثیر مقامات عربی به نثری مصنوع تالیف کرده است. در این پژوهش مقامات حمیدی با رویکرد سبک شناسی لایه ای مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی کوشیده است سبک مقامات حمیدی را از منظر سبک شناسی لایه ای مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. گردآوری داده ها در این پژوهش ازطریق فعالیت کتابخانه ای صورت گرفته است و بخشی از محتوای مقاله محصول تحلیل و بررسی شخصی نویسنده است.

    یافته‌ ها

    این اثر بعنوان یکی از نمونه‌های شاخص نثر فنی، نوشته‌های مصنوع و متکلف قرون بعد از خود را تحت تاثیر قرار داده است و ازاینرو در مباحث سبک‌شناسی نیز اهمیت ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

    نتیجه‌ گیری

     با بررسی این اثر با روش سبک‌شناسی لایه‌ای، انواع دگرگونیهای واجی، بسامد بالای تکرار واژگان یکسان و متضاد، درهم تنیدن سجع و جناس، بهره وافر از واژگان نشاندار و رمزگان بخصوص رمزگان دینی و تصوف و همچنین غلبه سبک متصل و تودرتو و بسامد بالای تشبیه و استعاره و... آشکار میشود.

    کلید واژگان: مقامات حمیدی, سبک شناسی لایه ای, لایه آوایی, لایه واژگانی, لایه نحوی, لایه بلاغی, لایه ایدئولوژیک}
    Fatemeh Arab Ameri, Abdullah Hassanzadeh Mirali *, Yadollah Shokri
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Modern or layered stylistics is one of the applied methods in face-oriented and text-based stylistics which examines the text in five layers: phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological. In this method, according to the situational texture as a macro-layer, it breaks down the text into layers of layers and studies the style by examining textual layers and recognizing prominent or frequent features. It therefore examines the salient features of the style and their role and value in each layer separately and provides formal links to the text and its content. It should be noted that, in the history of prose writing, there have always been pioneers who have not only benefited from the intellectual and artistic tradition of the past., But they have also tried to innovate and sometimes valuable adaptations of literary genres and styles of other nations, to change or at least familiarize their nation with such writing styles and techniques. One of these prominent writers is Judge Hamid-ud-Din Balkhi. In this research, Hamidi officials have been studied with a layered stylistic approach.

    METHODOLOGY

    This descriptive-analytical study has tried to analyze the style of Hamidi officials from the perspective of layered stylistics. Data collection in this research has been done through library activities and part of the content of the article is the product of the author"s personal analysis and review.

    FINDINGS

    This work, as one of the examples of technical prose, has influenced the artificial and obsessive writings of the following centuries, and therefore has a special importance in stylistic discussions.

    CONCLUSION

    By examining this work with layered stylistics, types of phonological changes, high frequency of repetition of identical and contrasting words, intertwining of rhymes and punctuation, abundant use of marked words and codes, especially religious codes and Sufism, as well as the dominance of connected style and It is revealed in you and the high frequency of similes, metaphors, etc.

    Keywords: Hamidi authorities, layered stylistics, phonetic layer, lexical layer, syntactic layer, rhetorical layer, ideological layer}
  • حمید جعفری قریه علی *
    ترانه های تخت حوضی بخشی از ادبیات عامیانه است که معمولا همراه با موسیقی سنتی و هنگام اجرای نمایش های شاد خوانده می شود. این دل سروده ها با هویت اجتماعی و فرهنگی ما درآمیخته است و سادگی و بی پیرایگی آن ها با زبان طبقه عامه جامعه تناسب دارد. در این پژوهش ویژگی های سبکی ترانه های تخت حوضی در لایه های آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی با شیوه توصیفی تحلیلی بررسی می شود. هدف از پژوهش، شناساندن بهتر این ترانه ها و ارزش نهادن به اصالت زبان، بی پیرایگی و مردمی بودن آن هاست؛ زیرا نوگرایی های جدید، موجود یت شان را به خطر انداخته است. بر اساس نتایج این پژوهش، وجه غالب در اشعار تخت حوضی، عاطفی است که نشان می دهد اساسا ترانه ها بسیار احساسی و هیجانی سروده شده ا ند و نخستین هدف گویندگان آن ها شادی آفرینی بوده است. کاربرد واژه های حسی، عامیانه و گاه، زننده و فراهنجاری های زبانی، مشخصه بارز سروده های تخت حوضی است که با هدف طنزآفرینی، نشاط آوری و تسریع در ارتباط با مخاطب به آن توجه شده است. همچنین در این سروده ها از عناصر بلاغی اندکی که بیشتر خاستگاه اجتماعی دارند، بهره گرفته شده است و به دلیل پیوند با لایه های بیرونی زبان، طبیعی و شفاف اند.
    کلید واژگان: ترانه های تخت حوضی, سبک شناسی, لایه آوایی, لایه واژگانی, لایه نحوی, لایه بلاغی}
    Hamid Jafari Qariye Ali *
    Theatrical songs are a part folkloric literature and are usually accompanied by traditional music in comic performances. They reproduce cultural and social identity of Iranian people and, with a linguistic simplicity, reflect the lower class life. The present study is a descriptive-analytic reading of theatrical songs in terms of phonological, lexical, lexical, syntactic, and rhetoric layers. It aims at revealing originality, simplicity and commonplaceness of these songs which are overshadowed by new literary trends. Results indicated that theatrical songs predominantly stimulate emotions and were essentially lyric and sentimental in nature and seek to please. Use of emotional, commonplace and even rude words with linguistic trans normativity is typical of theatrical songs which are initially to delight the audience and ease the process of communication. These songs make use of rhetorical components with social origins that are natural and lucid as they are associated with external layers of language.
    Keywords: Theatrical songs, Stylistics, Phonological layer, Lexical layer, Syntactic layer, Rhetorical layer}
  • حجتالله فسنقری، راضیه کارآمد
    سبک شناسی لایه ای با رویکرد تحلیل ادبی، متن را در پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک بررسی می کند. این نوشتار در پی آن است تا با روش توصیفی – تحلیلی، دعای ابوحمزه ثمالی را در دو لایه نحوی و بلاغی مورد بررسی قرار دهد و به این پرسش پاسخ دهد که مباحث علم نحو، بیان و بدیع چگونه در این دعا نمود پیدا کرده و سبک امام سجاد (ع) در این دو لایه دارای چه ویژگی¬های برجسته¬ای است؟ محور اصلی این دعا، تحمید و تقدیس خدا، اقرار به گناه و طلب عفو و بخشایش خداوند است. در لایه نحوی، جمله های این دعا هم پایه است و بر پایة نحو معیار عربی شکل گرفته و اگر عدولی از آن صورت گرفته، در خدمت معنا بوده است؛ کثرت جملات انشایی با ظرافت هایی خاص متناسب با فضای مناجات و دعا در آن دیده می¬شود و اسلوب ندا در جای جای این دعا به وفور پراکنده است. تشبی هات معقول به محسوس، مجاز، استعاره، کنایه و آرایه های بدیعی تضاد و مقابله از مهم ترین و پربسامدترین عناصر سبک ساز جهت برجسته¬سازی کلام در لایه بلاغی است که امام برای آن که مفاهیم عرفانی را به صورت محسوس و عینی برای خواننده به تصویر بکشد و صبغه اقناع و تاثیرگذاری کلام خویش را بیشتر نماید از این آرایه های بلاغی به مقتضای سخن به نیکویی بهره برده است؛ به طورکلی نحو و صور بیانی و بدیعی به متن تفاعل و پویایی بخشیده و تصویرگر تفکر و اندیشه عارفانه امام (ع) است.
    کلید واژگان: سبک شناسی, لایه نحوی, لایه بلاغی, دعای ابوحمزه ثمالی, امام سجاد (ع)}
    1.
    Introduction
    In Muslim communities, prayers and religious supplications are of significant importance; therefore, a literary view of such texts would reflect their unknown, yet exciting dimensions. The supplication of Abu Hamza al-Thumali is one of these prayers in which Imam Sajjad has applied the entire prominent points of the belief principles along with presenting an instruction of monotheism, justice, and resurrection according to the concepts of Quran. The entire contents of the prayer involve the sanctification of God Almighty, confession to sins, seeking forgiveness, blessings, and goodness in the world, as well as stating a number of attributes to God.
    2. Theoretical Framework
    Words and sentences reflect the person who has spoken or written them; albeit, everyone would choose a certain style and fashion which in turn, would determine the influence and beauty of his/her work. One of the important indicators of the style is the purposeful iteration and consistency of certain lingual behaviors in a work or some methods of thought expression employed by the speakers or authors in their utterances. The science of stylistics is the discipline that focuses on this subject; the aim of stylistic studies is to investigate literary texts as well as discovering and explaining their characteristics through the analysis of style-making elements including lingual and lexical structures of the work, ideas and emotions of the speaker, and the function of literary and rhetorical devices in order to indicate the personal style of the writer. Through a literary approach to text analysis, layered stylistics would divide the text into five layers including vocal, lexical, grammatical, rhetorical, and ideological, along with explaining the prominent features and effective characteristics in the emergence of a personal style.
    The present study attempts to examine the supplication of Abu Hamza al-Thumali in both of its rhetorical and grammatical layers; “the grammatical and rhetorical layers are two aspects of language examination in stylistics; what is meant by the grammatical level is word association in which, the words are placed beside each other in a certain fashion, with strong verbal and semantic bonds among them. The investigation of the grammatical level would contribute to the discovery of lingual secrets, interpretation of the structural system of the text, the arrangement of words and sentences and understanding the relationships among them” (Shamisa, 1994, p. 156).
    In the rhetorical layer, expressive arrays such as similes, metaphors, allusions, and exquisite arrays along with their functions and particular features (which are indicative of the writer’s style) are investigated.
    In this prayer, Imam skillfully and creatively applies subjects such as the science of expression and pure Islamic and mystical thoughts and present them to the audience in the best possible way. In addition to gaining awareness of the instructions put forth by Imam in the language of the prayer, the reader would also understand the aesthetics of the prayer in terms of rhetorical and grammatical aspects. The present study strives to answer the following questions: What are the features of the style of Imam Sajjad in this prayer in terms of its grammatical layer? How did Imam incorporate subjects such as the science of expression in this prayer and what are the features of its rhetorical layers?
    3.
    Methodology
    This study investigates the supplication of Abu Hamza al-Thumali in both of its grammatical and rhetorical layers using the descriptive-analytical method based upon layered stylistics.
    4.
    Results and Discussion
    The sentences in this prayer are tantamount, linked together by the word “and” which contributes to the dynamism of the text as well as its acceleration in forming an affectionate environment. These sentences are formed according to the common Arabic grammar, and the occasionally observed distances between the text and such grammatical principles have been due to an emphasis on presenting a certain meaning. There are numerous essay-like sentences in this prayer which are relative to the prayer’s fashion. Summons can be seen throughout the prayer and in some parts, it seems as if the speaker senses such a closeness to God that he utters the interjection “ای”, usually used as close interjection. The essay-like sentences were applied intentionally and elegantly, in a way that in one part of the prayer, the use of imperative verbs are avoided and the supplications are made through phrasing sentences.
    By investigating and analyzing the rhetorical layer, one can see the elegance and punctiliousness of Imam Sajjad in his use of various rhetorical devices; the type of similes used in the context of Imam’s speech is “reasonable to sensible”. He uses metaphors and similes to explain abstract and mystical subjects and transfer them in a tangible, understandable way to the reader, using sensory illustration. Given the environment of the prayer as well as the requirements of speech, Imam uses the opposition device beautifully in order to show the evils of sinners against God and illustrate the confrontation of his attributes with the actions of humans which is very effective in terms of the spiritual musicality of speech, in addition to providing clarity in the transfer of meanings. To present a sensual illustration of meanings, offering facts alongside reason, or covering speech due to a moral, cultural necessity or a political obligation or pressure, allusions are used attractively.
    5.
    Conclusion
    The paranormal application of grammatical and rhetorical arrays have offered a unique charm to the prayer in which the sentences, analogies, metaphors, and allusions used by Imam are in line with his pure thought, ideologies, and sincere mysticism. The context of Imam’s speech throughout the prayer is literary and rhetorical. He has presented his views in the best possible frame which indicates his thorough perspective and profound thought toward the truth and nature of Godly rules and principles.
    Keywords: Stylistics, Grammatical layer, Rhetorical layer, Supplication of Abu Hamza al-Thumali, Imam Sajjad}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال