به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Gender equality » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Gender equality » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • احمد دراهکی*، معصومه اخوان ارمکی
    مادر شدن جنبه مهمی از زندگی زنان است که با دو کارکرد مهم زایش و پرورش فرزند، نمود پیدا می کند. با ظهور مدرنیته، مادرشدن و مادری کردن به عنوان نقش اصلی زنان مورد پرسش و بازتعریف قرار گرفته است. بررسی نگرش به هویت مادری در ارتباط با تمایلات فرزندآوری زنان می تواند در شناخت تحولات باروری در ایران کمک کننده باشد. در این راستا 385 نفر از زنان 18-44 سال دارای حداقل یک فرزند ساکن در مناطق شهری کاشان به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بیانگر میانگین 2/2 فرزند قصد شده در زنان مطالعه است. میانگین نمره نگرش به هویت مادری پاسخگویان، بالاتر از میانگین مورد انتظار است. این موضوع بیانگر آن است که هنوز هویت مادری برای بخش قابل توجهی از زنان در اولویت و اهمیت قرار دارد. نتایج تحلیل چند متغیره بیانگر آن است که با کنترل همه متغیرها، متغیر نگرش به هویت مادری به صورت مثبت و نگرش به برابر طلبی جنسیتی و تحصیلات به صورت منفی بر قصد فرزندآوری زنان تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر نتایج تحلیل مسیر بیانگر نقش میانجی و واسطه ای نگرش به هویت مادری در ارتباط با تاثیرگذاری متغیرهای برابرطلبی جنسیتی و تحصیلات بر قصد فرزندآوری زنان است. با توجه به تغییراتی که در مولفه های گفته شده در حال وقوع است، پیشنهاد می شود سیاست گذاران گسترش تسهیلات و برنامه های حمایتی که منجر به کاهش تعارض بین مولفه های توانمندی و استقلال زنان با هویت مادری می گردند را در سیاست های جدید جمعیتی در نظر بگیرند.
    کلید واژگان: باروری, قصد فرزندآوری, هویت مادری, برابر طلبی جنسیتی, کاشان}
    Ahmad Dorahaki *, Masoumeh Akhavan Armaki
    Motherhood is an important aspect of women's life, which manifests itself with the two important functions of giving birth and nurture children. With the advent of modernity, becoming a mother and motherhood as the pre-defined main role of women has been questioned and redefined. Investigating the relationship between changes in the attitude towards maternal identity and women's fertility can be helpful in understanding the change of fertility in Iran. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the attitude towards maternal identity and the number of intended fertility of married women aged 18-44 in the urban areas of Kashan city and with a quantitative approach and a descriptive-correlational nature. In this regard, a sample of 385 women with at least one child (with motherhood experience) referring to the health service centers of urban areas of Kashan were selected and investigated by multi-stage cluster sampling method. The validity of the research items was obtained through formal and confirmatory factor analysis. The reliability of the conceptual variables of the research was also confirmed with Cronbach's alpha. The results of the research show that the average of intended fertility is 2.2 in the women of the study. The score of the attitude towards maternal identity of the study women is higher than the expected average. This issue indicates the existence of a desire and a pleasant feeling towards the motherhood identity, in other words, it shows the priority and importance of the role of a motherhood compared to other roles of the women in the study. The results of multivariate analysis show that by controlling all the variables, the variable of attitude towards maternal identity positively and attitude towards gender equality and education have a negative effect on women's intention fertility. The lower the score of the attitude towards maternal identity (importance and priority of the mother's role) and the higher the score of the attitude towards gender equality, the less the number of intended fertility. Also, women with university education have less intend fertility. On the other hand, the findings indicate a statistically significant and effect relationship of gender equality variables and education on the attitude towards maternal identity of the studied women. According to the results of the research path analysis model, it can be said that the attitude towards maternal identity is related to the number of children intended by women in two direct ways and also as a mediator of the effect of gender equality variables and education. Therefore, according to the changes that are taking place in the mentioned components, it is suggested that the policy makers consider the expansion of facilities and support programs that lead to the reduction of the conflict between the components of empowerment and independence of women with maternal identity in the new demographic policies. Facilitation and support programs in the field of maternal identity are a way of valuing the authentic cultural foundation of Iranian society in this relation.
    Keywords: fertility, Fertility intention, Maternal identity, gender equality, Kashan}
  • مریم خیری، شهریار نیازی*، مژگان سرشار

    من القضایا الهامه فی عالمنا المعاصر هی قضیه حقوق المراه وتحقیق المساواه بین الجنسین التی حددها القرآن الکریم بشکل واضح فی مواضع مختلقه وتناول ابعادها. هذا وإن اللغه العربیه وهی لغه القرآن الکریم ذات طبیعه جنسانیه فی التعامل مع الجنسین الذکر والانثی. فالملاحظ ان صیغه المذکر فیه هی اکثر استخداما من صیغه المونث. لا شک ان طبیعه اللغه العربیه وتعاملها مع هذه القضیه تتاثر بمجالات سیاسیه وحقوقیه مختلفه، وکان للسلطه الحاکمه دور فی هذا الامر. لهذا فإن من ضروریات العصر الراهن هو ان یبحث المشروعون والفقهاء بشکل معمق وبالاعتماد علی النظریات الحدیثه هذا الموضوع لکی لا یتم استغلال النص القرآنی واستثماره لاهداف وغایات مغرضه. فی هذا البحث حاولنا فی البدایه مناقشه افکار وآراء بعض مفکری الإسلام حول موضوع اللفظ والمعنی فی النص القرآنی، فهم یعتقدون ان هناک مسافه بین اللفظ والمعنی، وإن استخدام الالفاظ المذکوره فی القرآن الکریم یشمل معنی المذکر والمونث علی حد سواء، ولم یکن قصد الشارع من استخدام لفظ المذکر استهداف جنس الذکور حصرا وإنما المخاطب بها کلا الجنسین من ذکر وانثی. اظهرت نتایج البحث ان عناصر اللغه لا علاقه لها بالجنس فی ذاتها ولا یمکن اعتبار خصوصیه ذکوریه او انثویه لها. ثم وبالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی حاول الباحثون من خلال مراجعه النص القرآنی مناقشه موضوع حقوق الإنسان بالاعتماد علی الاتجاه الجنسانی فی اربعه مجالات هی: عجله الحیاه، والهویه الإیمانیه، والحاجه إلی الامن وقضیه الزینه، للوقوف علی العداله الجنسانیه فی النص القرآنی بین الذکر والانثی.

    کلید واژگان: القرآن الکریم, الجنس, العداله الجنسانیه, اللغه العربیه}
    Maryam Kheiry, Shahryar Niazi*, Mojgān Sarshār

    One of the important issues in contemporary society is women’s rights and establishing equality between human beings. Like men, women desire to be benefited from their rights. Parts of human rights are stipulated in Quran. Arabic language and language of Quran are gender sensitive languages and masculine conjugation is dominant in words and lexicon because in Arabic literature, masculine and feminine encompass all over the universe ranging from the Highest of the existence that is God to the lowest of them like the solid bodies, plants and animals etc. In this research, the Islamic scholars thought were reviewed in relation to word and meaning in the Quranic text. They believe that there is a distance between word and meaning, and meaning has priority over structure and form and it is prevalent. The research result showed. and the elements of language are inherently unrelated to gender and cannot be marked with male and female or masculine and feminine characteristic.  Therefore, the gendered nature of Arabic has not overshadowed Quranic teachings, and gender in the surface of the vocabulary and word in the text, by no means were meant by the owner of the revelation and Quran has an equal interaction with both genders. Then, using descriptive-analytical research method, the attempt is made to discuss human rights with gendered approach in four domains of life cycle, belief identity, need for security and adornment, so that the we could examine gender equality in Quran between two genders.

    Keywords: Quran, Gender, Word, Meaning, Gender equality, Gendered Language of Arabic}
  • مرجان رشوند سرخکوله، زهرا میرحسینی*

    در مقاله حاضر هدف بررسی نگرش های برابری خواهانه در میان دختران دانشجو و بررسی عوامل مرتبط با آن است. روش تحقیق استفاده شده پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه آماری، شامل دانشجویان دختر دانشکده های فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، هنر، زبان های خارجی، هنر و تربیت بدنی دانشگاه تهران، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است که در پاییز 1397 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه با فرمول کوکران برآورد شد و در مجموع، 400 نفر بررسی شدند. روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و تصادفی ساده بود. برای تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار SPSS و آزمون های دومتغیره و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد بین افزایش سن و تحصیلات دختران، با نگرش های برابری خواهانه ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد؛ به طوری که با افزایش سن و سطح تحصیلات نگرش های برابری خواهانه نیز در آنها افزایش می یابد. علاوه بر این، میان تمایل به ازدواج، نگرش به رابطه دوستی دختر و پسر و نگرش های برابری خواهانه نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. این در حالی است که نتایج تحقیق نشان می دهد، میان فردگرایی و نگرش های برابری خواهانه ارتباط منفی و معکوس وجود دارد. در مجموع، به نظر می رسد اگرچه زنان تمایل بیشتری به برابری جنسیتی دارند و خواهان سهم بیشتر در عرصه های اجتماعی و اقتصادی جامعه و بازار کار و تحصیل هستند، این نگرش ها مانع تمایل آنها به ازدواج و موجب شکل گیری تفکر های مرد ستیزانه در آ نها نشده است.

    کلید واژگان: برابری خواهی جنسیتی, زنان, جامعه پذیری جنسیتی, برابری اجتماعی-اقتصادی}
    Marjan Rashvand Sorkhkouleh, Zahra Mirhosseini *
    Introduction

    The emergence of feminism, movement of women and consequently, ever-increasing presence of women in the society, and social evolutions, as well as egalitarianism and development of egalitarian values, especially among women, have significantly increased to the point that women want to play a more prominent role in various facets of the society today. Gender equality has been described as equal rights and responsibilities for men and women and equality in all opportunities in the society. Gender equality and the sense of equality can boost the motivation for community activities and efforts, especially among women, besides being a milestone for the presence of women in different social, political, and cultural fields. Additionally, women’s positive perspective toward gender equality in the public and private spheres of their lives enhances social livelihood, feeling of being seen, and lack of social discrimination among women, thus laying the ground for their activities in social, cultural, and economic levels in the society. It appears that an increase in the levels of social awareness and education can play a significant role in forming egalitarian beliefs and views among women. Therefore, with the assumption that this is the case, in this research, we attempted to analyze the egalitarian viewpoint and some of the factors affecting it among female university students. This study aimed to answer the following questions: Do female university students’ levels of education and ages affect their egalitarian views? Considering the effect of socialization along with social beliefs and values, do the girls have some views on matters, such as marriage and relationship with boys, as well as individualistic views associated with their egalitarian views?

    Materials & Methods

    This research was based on qualitative methodology. It was an applied survey. The questionnaire was used as a tool for data collection. Hence, the data in this analysis was the result of a cross-sectional survey. that They were gathered through a structured questionnaire conducted in 2019. The statistical population consisted of the female university students of faculties of Technical and Engineering, Humanities, Basic Sciences, Art, Foreign Languages, and Physical Education. They were studying as undergraduate, graduate, and Ph.D. students at Tehran University in 2019. The sample size was estimated to be 379 by using Cochran formula. Upon predicting the possibility that not all the questionnaires would be filled out and there would be a drop in the number of the students, the sample size was risen up to 400 people. To determine the essential samples, we applied stratified relative sampling and simple random sampling in this research.To analyze the research data, we utilized SPSS, as well as multivariate and bivariate tests. To examine and test the research hypotheses, we first conducted a bivariate analysis and then a multivariate analysis. Pearson correlation coefficient was used to assess the bivariate correlation between the dependent variable, which was an interval (the female university students’ egalitarian views, and the independent variables of age, education, individualism, view toward relationships between girls and boys, and interest in marriage at an interval scale. Furthermore, as both the dependent and independent variables were interval, a multivariate linear regression analysis was performed to have a multivariate assessment between the dependent and independent variables.

    Discussion of Results & Conclusions

    The research results revealed that age and education had a significant correlation with the female university students’ egalitarian views. This meant that egalitarian views among the female university students increased with age and education. Additionally, the findings indicated that there was a significant correlation of the girls and boys with egalitarian views. The correlation of individualism and interest in marriage with egalitarian views was significant too. According to the findings, individualism had an inverse correlation with egalitarian views, namely positive egalitarian views increased as individualism declined among the students. Moreover, the results demonstrated that there was a significant correlation between interest in marriage and egalitarian views among the girls, i.e., egalitarian views increased as interest in marriage rose up.Due to this different finding, the inverse correlation between individualism and egalitarian views requires more investigation and a qualitative research is recommended for achieving a more precise analysis. Nonetheless, in the evolving community of Iran, it appears that women and girls’ demands for gender equality have increased due to changes in the society. They want a more prominent share of the society in different social, economic, and political fields. Despite socialization, i.e., the theory of gender socialization, and internalization of values and norms, girls still hold values for marriage and are interested in starting a family. The changes in the values and modern beliefs among girls are significant and have revealed not only individualistic values and positive views on the relationship between girls and boys, but also women’s views on gender equality. Furthermore, they have been manifested under the influence of social context and values in the society.

    Keywords: Gender Equality, women, Gender socialization, Socio-Economic Equality}
  • هاله حسینی اکبرنژاد*
    در رویه نهادهای بین المللی، جریان سازی جنسیتی راهبرد اصلی برای پیشبرد برابری جنسیتی و آموزه های فمینیسم (لیبرال و در برخی موضوعات رادیکال) به منزله پشتوانه نظری آن می باشد. با توجه به تجربه عملی بیش از دو دهه، امروز ثمره عملی آن در برخی زمینه ها به نفع زنان ارزیابی نشده است. با توجه به توسعه قلمروی مفهوم جنسیت در عرصه بین المللی، جریان سازی جنسیتی فراتر از مقابله با تبعیض علیه زنان، درصدد شناسایی و احقاق حقوق دگرباشان جنسی می باشد که مورد انتقاد بسیاری از دولت ها .و متخصصین قرار دارد. علاوه بر این موسع و غیرقطعی بودن تعریف این اصطلاح و نیز نادیده گرفتن هویت زنان و نیازها و ضرورت های واقعی زندگی ایشان رادر عرصه اجتماع و خانواده در ضمن اجرای آن از جمله نقدهای جدی به این راهبرد است. چشم اندازی که در جریان سازی جنسیتی، ترسیم می شود جامعه ای است که در آن زنان و مردان در کلیه امور فردی، خانوادگی و اجتماعی برخوردار از حقوق و فرصت های یکسان باشند، غافل از این که در برخی امور مرتبط با ویژگی های خلقتی و گرایشات و تمایلات اختصاصی زنان که موید نقش مادری است، باید نگاه متفاوتی به زنان شود. جریان سازی فاقد نگاه فرهنگی-بومی ، و صرفا با رهیافت فردگرایانه افراطی در صدد احقاق حقوق زنان از طریق نفی خانواده و نقش های خانوادگی همچون مادری و همسری است، دستاوردی که از منظر بسیاری از زنان در مناطق مختلف جهان، مردود و ناخوشایند است.
    کلید واژگان: جریان سازی جنسیتی, برابری جنسیتی, نهاد زنان ملل متحد, نقش خانوادگی, :حساسیت جنسیتی}
    Haleh Hosseini Akbarnejad *
    In the practice of international institutions, gender mainstreaming is the main strategy for promoting gender equality and the teachings of feminism as its theoretical underpinning. Given the practical experience of more than two decades, today its practical fruit in some areas has not been evaluated in favor of women. Due to the development of the concept of gender in the international arena, gender mainstreaming, beyond combating discrimination against women, seeks to identify and realize the rights of homosexuals, which has been criticized by many governments and experts. In addition, the indecisiveness of the definition of this term and also ignoring the identity of women and the real needs and necessities of their lives in the field of community and family while implementing it are among the serious criticisms of this strategy. The view of the gender mainstreaming is a society in which women and men have equal rights and opportunities in all individual, family and social affairs, unaware that in some matters related to women's temperaments and specific tendencies and tendencies that confirm the role of motherhood, women should be looked at differently. Lack of cultural-indigenous perspective, and only with an extreme individualistic approach, the current seeks to realize women's rights by denying the family and family plans such as motherhood and marriage, an achievement that is rejected and unpleasant by many women in different parts of the world.
    Keywords: Gender Mainstreaming, Gender equality, UN Women, Family Role, Gender-Sensitive}
  • سید صمد بهشتی*، محمد نوریان نجف آبادی

    مهم ترین ویژگی هر فرهنگ، اکتسابی بودن و تاثیر تعاملات اعضای جامعه در تولید و بازتولید آن هست. گاهی این تعاملات می تواند در راستای مبارزه با فساد و گاهی نیز در راستای پذیرفتن رفتارهای مفسده آمیز و چشم پوشی نسبت به آن ها و در نتیجه از بین رفتن قبح فساد شکل بگیرد و حالتی را در جامعه نهادینه کند که با نام «فرهنگ فساد» شناخته می شود. هدف این پژوهش مشخص نمودن میزان سطح فرهنگ فساد در بین مردم شهر نجف آباد اصفهان و نیز تبیین چرایی شکل گیری آن می باشد. این پژوهش به صورت کمی و به شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته به انجام رسیده است. نمونه گیری در این تحقیق به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بوده است. تعداد نمونه ها براساس جدول تعیین حجم نمونه لین برابر با 370 نفر مشخص گردیده است. در این تحقیق برای تحلیل نتایج از نرم افزارهای SPSS و نرم افزار Smart PLS مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل آماری داده های این تحقیق نشان داد سه مولفه از بین رفتن قبح فساد، عدم تمایل به افشای فساد و به هنجار شمردن مصادیق فساد می تواند درمجموع 2/61% از واریانس متغیر فرهنگ فساد را تبیین کنند. آزمون فرضیات نیز نشان دادند که متغیرهای مستقل جمع گرایی، فرهنگ شهروندی، فرهنگ افشاگری و برابری جنسیتی اثر منفی بر تمایل افراد به فرهنگ فساد دارند و در مقابل عواملی چون فردگرایی و فرهنگ هدیه دادن و فردگرایی سطح تمایل مردم به فرهنگ فساد را افزایش می دهند. نتایج مدل سازی معادله ساختاری واریانس محور متغیرها نشان داد که متغیرهای مستقل این تحقیق می توانند 2/45% از واریانس تمایل مردم به فرهنگ فساد را تبیین نماید. روند افزایشی فساد در ایران و پیامدهای منفی آن، این نگرانی را ایجاد می کند که قبح و زشتی اعمال مفسده آمیز از بین برود و با بهنجار شدن آن ها، فساد تبدیل به یک ویژگی فرهنگی شود. براساس یافته های این مطالعه می توان با اعتلای روحیه جمع گرایی و کاهش تمایلات خودمحورانه در بین مردم، آشنا ساختن آن ها با تکالیف و مسیولیت های شهروندی، مبارزه با نابرابری های جنستی، حمایت از افشاکنندگان فساد و نیز تشویق آن ها مانع شکل گیری فرهنگ فساد شد؛ هم چنین می توان با قانونمند کردن فرهنگ هدیه و جبران نکویی ها به این مهم دست یافت. یافته های پژوهش حاضر موید نظریه آنومی دورکیم و نظریه فشار مرتون و نظریه آنومی رفیع پور در مورد شکل گیری فرهنگ فساد است.

    کلید واژگان: فرهنگ فساد, فردگرایی, جمع گرایی, برابری جنسیتی, افشاگری, فرهنگ هدیه دادن, فرهنگ شهروندی}
    Seyed Samad Beheshti *, Mohammad Noorian Nagaf Abadi

    The most important characteristic of any culture is its acquisition and the notion of the interactions of society members in its production and reproduction. Sometimes these interactions can be formed to fight corruption, and sometimes to accept corrupt behaviors and ignoring them; a matter that shall cause the stigma of corruption will be disappeared and institutionalized in the society that is known as the culture of corruption. The purpose of this research was to determine the level of the culture of corruption among the people of Najaf Abad city, Isfahan, and also to explain the reason for its formation. This research was carried out quantitatively via survey method using a researcher-made questionnaire approach. A multi-stage random sampling scheme was used in this study with a sample size of 370 people. Finally, the data were analyzed with SPSS and Smart PLS software. The statistical analysis showed that the three components of the disappearance of the stigma of corruption, the unwillingness to disclose corruption and the acceptance of corruption as the norm, constitute the different aspects of the culture of corruption. Hypotheses tests also showed that the independent variables of collectivism, citizenship culture, disclosure culture, and gender equality had a negative effect on people’s desire for corruption culture, and they explained a total of 45.2% of the variance of corruption culture. The increasing trend of corruption in Iran and its negative consequences create the concern that ugliness of corrupt practices will disappear and therefore, corruption will become a cultural feature as they become normalized and accepted. According to the findings of this study, by raising the spirit of collectivism and reducing self-centered tendencies among people, it is possible to familiarize them with the duties and responsibilities of citizenship, fight against gender inequalities, support whistleblowers of corruption, and also encourage them to prevent the formation of a culture of corruption.

    Keywords: Culture of Corruption, individualism, Collectivism, Gender Equality, disclosure, Gift Giving Culture, Citizenship Culture}
  • الهام شریفی، سروش فتحی*، محمدعلی محمدی قره قانی، خدیجه سفیری

    کیفیت زندگی گروه های مختلف اجتماعی تابعی از قوانین و سیاست های جامعه است.جایگاه گروه های مختلف اجتماعی در قوانین کشور از مهمترین عوامل موثر بر شرایط و کیفیت زندگی آنها می باشد.این پژوهش با هدف بررسی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ایران از سال 1376 تا 1396در حوزه مسایل زنان انجام شد.روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی بود. مصوبات مذکور در نرم افزار MAXQDA2020 در سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل و بررسی شدند. جهت اعتبارپذیری داده ها از مرور مطالعات و تکنیک کسب اطلاعات موازی و تثلیث، ارایه تحلیلهای دادهای و برای کسب پایایی، از ضریب توافق کاپا استفاده گردید که با مقدار 68/0 پایایی نتایج مورد تایید قرار گرفت.پس از تحلیل داده ها، چهار مضمون اصلی استخراج شده: نابرابری در حقوق مرتبط با طلاق، عدالت جنسیتی،حمایت از منشور حقوق زنان،برابری جنسیتی در امتیازات گروه های خاص و تقویت نقش های سنتی زنان است. مدل استخراج شده، نشان می دهد که مصوبات بر تقویت نقش های سنتی زنان تاکید دارد.در ایران نگاه جامع نسبت به مساله زنان، خانواده و توسعه بعنوان یک برنامه همه جانبه کم رنگ است. برنامه ریزی برای زنان بدون مشارکت آنها میسر نمی شود و توانمندسازی بانوان مقدم بر ایجاد فرصت های برابر است. همچنین، آموزش مدیران سازمانی و همراه نمودن آنها جهت تسهیل گری و سوق دادن جامعه به عدالت بسیار حایز اهمیت است.

    کلید واژگان: مصوبات مجلس, زنان, عدالت جنسیتی, برابری جنسیتی}
    Elham Sharifi, Soroush Fathi *, MohammadAli Mohammadi Gharehghani, Khadijeh Safiri

    Qualitative content analysis of parliament acts with a focus on women Elham Sharifi , Soroush Fathi , Mohammad Ali Mohammadi Gharehghani , Khadijeh Safiri AbstractThe quality of life of different social groups is a function of the laws and policies of society. How governments address issues related to women is one of the most important factors influencing women's living conditions and quality of life. The present study was conducted with the aim of reviewing the approvals of the Iranian government board from 1997 to 2017 in the field of women's issues.The method used in this study was qualitative content analysis. The mentioned approvals were analyzed and reviewed in MAXQDA2020 software in three stages of open, axial and selective coding. In order to validate the data, review of studies and the techniques of obtaining parallel information and trinity, data analysis were used and, Kappa agreement coefficient was used to obtain reliability, which was confirmed with a reliability of 0.68. Results After analyzing the data,Four main themes were extracted: inequality in divorce-related rights, supporting the charter of women's rights, gender equality in the privileges of certain groups, and the reinforcement of traditional roles of women. The extracted model shows that the acts emphasize strengthening of traditional roles of women.Keywords: parliament acts, women, gender justice, gender equality.

    Keywords: parliament acts, Women, Gender justice, Gender equality}
  • زهرا امامی*، احمد بخشایش اردستانی
    اشتغال زنان، امکان یا اتباع آن، پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای زنان درون گفتمان انقلاب و همچنین، برای منتقدان بیرونی آن یک مسئله ی جدی و سوال بر انگیز بوده است. مقاله ی حاضر با تمرکز بر اعلام مواضع، سخنرانی ها و آثار آیت الله خامنه ای به احصاء هسته های گفتمانی در عدم یا تجویز اشتغال برای زنان و همچنین، حدود وثغور متصور برای آن می پردازد. گفتمان انقلاب اسلامی در حوز ی اشتغال زنان و به طور مشخص صورت بندی آن از منظر آیت الله خامنه ای از جهاتی با گفتمان مدرن در تطابق است و از جهاتی تفاوت ها یا حتی تناقضات آشکاری دارد که یک سبک زندگی متفاوت را برمی سازد. به لحاظ نظری مطالعه ی حاضر با تکیه بر نظریه ی الگوی سوم زنانگی آیت الله خامنه ای و به جهت روش شناسی با استفاده از تحلیل گفتمان با رویکرد لاکلا و موف (2001)، ضمن جمع آوری داده به روش کتابخانه ای، هسته های گفتمانی مربوطه را مشخص می کند. نتیجه ی این پژوهش نشان می دهد؛ از نظر آیت الله خامنه ای اشتغال زنان نه تنها امری مذموم نیست؛ بلکه اشتغال و کنش اجتماعی امری لازم برای پیشرفت جامعه ی اسلامی به حساب می آید. پنج هسته ی اصلی بازشناسایی شده در این باب، دغدغه ی ایشان برای تکامل زن همزمان در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی را نشان می دهد. این هسته های گفتمانی بدین شرح اند: اشتغال به مثابه ی یک مصداق حقوق انسانی، توافق بلکه لزوم اشتغال زنان معطوف به حفظ سلامت و عزت ایشان، حفظ شیون معنوی و روحی مناسب زنان در اشتغال از جمله خصلت های عفت و شرافت، تعادل نقش های خانوادگی اعم از همسری، مادری و تربیت فرزندان و نقش پذیری اجتماعی و نهایتا، عدم اختلاط و مردانگاری در اشتغال زنان. گفتمان احصاء شده، نشانگر عدم اصالت منطق مدرن و فردگرایانه ی صرف و برابری جنسیتی به معنای شباهت مطلق زن و مرد در عرصه ی اشتغال است که اساس نگاه های فمینیستی و غربی را تشکیل می دهند.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, آیت الله خامنه ای, گفتمان, اشتغال زنان, خانواده, برابری جنسیتی}
    Zahra Emami *, Ahmad Bakhshayesh Ardestani
    Women’s employment, its possibility or subordination, has been a serious and questionable issue for women within the discourse of the revolution as well as for its external critics after the victory of the Islamic Revolution. This paper, with a central focus on   Ayatollah Khamenei's books, positions, and speeches, aims at enumerating the discourse nuclei for permissibility or impermissibility of women’s employment  as well as its perceived limits. As far as women’s employment is concerned, Islamic Revolution discourse from Ayatollah Khamenei's standpoint, specifically its framework, is in some ways in line with modern discourse; however, it is in some other ways different from or even in some aspects in sharp contrast with the latter. Accordingly, Islamic revolution discourse paves the way for a quite different life style. This study— theoretically on the basis of Ayatollah Khamenei's third model of womanhood and methodologically using the discourse analysis approach of Laclau and Moff (2001) and library data collection — introduces the relevant discourse nuclei .The results indicate that in Ayatollah Khamenei's view, women's employment and social action are not only irreprehensible but also necessary for the development of the Islamic society. Five major reidentified nuclei in this regard  show his concern for the simultaneous development of women at the individual, family, and social levels. These discourse nuclei are as follows: employment as an example of human rights, agreement as well as the need for women's employment without any harm to their health and dignity, maintaining the proper spiritual status of women in employment including their chastity and dignity, balance of family roles including spousehood, motherhood, child -rearing, their social imaginary , and finally  avoiding any kind of mixing and masculinity in women's employment.The enumerated discourse reflects the lack of the originality of the modern logic and its being merely individualistic and believing in gender equality, i.e., absolute similarity of men and women in the field of employment, which form the basis of feminist and Western views.
    Keywords: Islamic Revolution, Ayatollah Khamenei, Discourse, Women's Employment, Family, gender equality}
  • الهام شریفی، سروش فتحی*، محمدعلی محمدی، خدیجه سفیری
    مقدمه

    کیفیت زندگی گروه های مختلف اجتماعی تابعی از قوانین و سیاستهای جامعه است. چگونگی پرداختن دولتها به موضوعات مرتبط با بانوان از مهمترین عوامل موثر بر شرایط و کیفیت زندگی زنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مصوبات هییت دولت ایران از سال 1376 تا 1396 در حوزه مسایل زنان انجام شد.

    روش

    روش مورداستفاده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی بود. مصوبات مذکور در نرم افزار MAXQDA2020 در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل و بررسی شدند. جهت اعتبارپذیری داده ها از مرور مطالعات و تکنیک کسب اطلاعات موازی و تثلیث، ارایه تحلیلهای داده ای و برای کسب پایایی، از ضریب توافق کاپا استفاده شد که با مقدار شد 68/0 پایایی نتایج مورد تایید قرار گرفت.

    یافته ها

    پس از تحلیل داده ها سه مضمون اصلی و هفت مقوله اصلی شناسایی شد؛ تقویت نقشهای سنتی زنان شاغل (تقلیل ساعات کاری در راستای حمایت از نقش سنتی زنان، ضمانت حقوقی تقلیل ساعات کاری زنان)، عدالت جنسیتی در حقوق زن ایرانی (عدالت جنسیتی در حمایت از زنان با مشکل سرپرستی، حمایت از نقش زنان در توسعه، عدالت جنسیتی در الگوی ازدواج و طلاق زن ایرانی)، حقوق نابرابر زنان (حقوق نابرابر شهروندی زنان، مرخصی بدون حقوق با هدف تابعیت از همسر).

    بحث

    در ایران نگاه جامع نسبت به مسئله زنان، خانواده و توسعه به عنوان یک برنامه همه جانبه کم رنگ است. برنامه ریزی برای زنان بدون مشارکت آنها میسر نمی شود و توانمندسازی بانوان مقدم بر ایجاد فرصتهای برابر است. همچنین، آموزش مدیران سازمانی و همراه کردن آنها جهت تسهیلگری و سوق دادن جامعه به عدالت بسیار حایز اهمیت است.

    کلید واژگان: مصوبات هیات دولت, زنان, عدالت جنسیتی, برابری جنسیتی}
    Elham Sharifi, Soroush Fathi*, MohammadAli Mohammadi, Khadejeh Safiri
    Introduction

    The quality of life of different social groups is a function of the laws and policies of society. How governments address issues related to women is one of the most important factors influencing womenchr('39')s living conditions and quality of life. The present study was conducted with the aim of reviewing the approvals of the Iranian government board from 1997 to 2017 in the field of womenchr('39')s issues.

    Method

    The method used in this study was qualitative content analysis. The mentioned approvals were analyzed and reviewed in MAXQDA2020 software in three stages of open, axial and selective coding. In order to validate the data, review of studies and the techniques of obtaining parallel information and trinity, data analysis were used and, Kappa agreement coefficient was used to obtain reliability, which was confirmed with a reliability of 0.68.

    Results

    After analyzing the data, three main themes and seven main categories were identified; Strengthening the traditional roles of working women (reducing working hours in order to support the traditional role of women, legal guarantee of reducing womenchr('39')s working hours), gender justice in Iranian womenchr('39')s rights (gender justice in supporting women with guardianship problems, supporting womenchr('39')s role in development, gender justice in the pattern of marriage and divorce of Iranian women), unequal rights of women (unequal citizenship rights of women, unpaid leave with the aim of citizenship of the spouse).

    Discussion

    In Iran, the comprehensive view of women and the family as a comprehensive program is lacking. Empowerment of women precedes the creation of equal opportunities, and empowerment programs for women will be made possible with their maximum participation. It is also important to strengthen cultural beliefs and train organizational managers to facilitate and lead society toward gender justice.

    Keywords: Cabinet approvals, women, gender justice, gender equality}
  • فاطمه قاسمپور*، نجمه گودرزی

    تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان با سوژگی و خودآگاهی زنانه نسبت دارد. زنان در جامعه امروز، فرصت آن را دارند در طیف وسیعی از امکان های پیش رو انتخابگری کنند و خواست خودشان را به طور موثری در فضای خانودگی- اجتماعی پیگیری نمایند و انتخاب های بیشتری را برای خویش مهیا سازند و تمایز و تشخص خویش را برجسته نمایند. این پژوهش صورت گرفته است تا بتواند جهان ذهنی کنشگران در خصوص مقوله جنسیت را واکاوی کند و تفسیر ایشان از درک شان در حوزه جنسیت و سنخ آرمانی جنسیت را نشان دهد. همچنین یافته ها مشخص می کند که کثرت خودآگاهی زنان چه تنوعی از درک و تصویرشان از جنسیت را نشان می دهد. رویکرد این تحقیق پدیدارشناسانه است و به روش کیفی صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده ها گفتگوی نیمه ساخت یافته هدفمند با 22 نفر از دختران ساکن تهران است که حداقل یک ترم تحصیل دانشگاهی دارند. تحلیل داده ها با روش کولاریزی انجام شد. سه رویکرد طبیعت محوری، تلفیقی و برابری خواهانه به جنسیت، مضامین اصلی به دست آمده از این پژوهش است.

    کلید واژگان: زنان, جنسیت, برابری جنسیتی, پدیدارشناسی, سوژگی}
    Fatemeh Ghasempour *, Najme Godarzi

    The changes in the status of women are related to subjectivity and women's self-consciousness. Women in today's society have the opportunity to selectively pursue a wide range of leading opportunities and pursue their desire to effectively observe the family-social atmosphere, and provide more choices for themselves and highlight their distinction. This research has been conducted to explore the gendered world of actors and their interpretation of their gender and gender perspective. The findings also reveal how the diversity of women's self-awareness reveals how diverse their perceptions and images of gender are. The approach of this research is phenomenological and is carried out qualitatively. The data collection tool is a semi-structured dialogue with 22 girls in Tehran who have at least one term of university education. Analysis of data was done by Colaizzi method. The three approaches of nature, compilation and gender equality are the main themes derived from this study.

    Keywords: Women, Gender, Gender Equality, Phenomenology, Subjectivity}
  • حسین احمدی*، علی محمد حاضری

    در ریشه یابی فساد به عوامل متعددی توجه شده لیکن در مورد عامل باسوادی بزرگ سالان مطالعه محدودتری صورت گرفته است. هدف این تحقیق مطالعه تاثیر عامل باسوادی بزرگ سالان و مکانیسم های واسط در کاهش فساد است. مطالعه با استفاده از داده های بین المللی انجام شده است. میانگین دوره زمانی 1970 تا 2009 متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده و ارتباط آن ها با ادراک فساد در دوره زمانی 2012 تا 2018 در بین 180 کشور که داده های آن ها در دسترس بوده مطالعه شده است. یافته ها نشان می دهند رابطه مثبت بین شاخص های آموزش و ادراک فساد (میزان پاکی کشورها) مورد تایید است. علاوه بر اثر مستقیم باسوادی بزرگ سالان اثر غیر مستقیم این متغیر از طریق پوشش تحصیلی (شاخص عدالت آموزشی) و نسبت دانش آموز به معلم (شاخص دموکراسی در کلاس درس) و نسبت دانش آموزان دختر به کل دانش آموزان (شاخص برابری جنسیتی) نیز تایید شده است.

    کلید واژگان: باسوادی بزرگ سالان, برابری جنسیتی, عدالت آموزشی, کاهش فساد, نسبت دانش آموز به معلم}
    Hosein Ahmadi *, A.M Hazeri

    Several factors have been taken into consideration in the eradication of corruption, but a more limited study has been done on the adult literacy factor. The purpose of this study is to study the positive role of adult literacy factors and intermediate mechanisms in reducing corruption. The study was conducted using international data. The period from 1970 to 2009 was  the independent variable and its relationship with perception of corruption in the period 2012 to 2018 has been studied among 180 countries.
    Findings show that there is a positive relationship between education indicators and perceptions of corruption. In addition to the direct effect of adult literacy, the indirect effect of this variable through educational coverage (as an indicator of educational justice), the pupil-teacher ratio (as a symbol of democracy in the classroom), and the ratio of female students to total students (As a symbol of gender equality) was confirmed.

    Keywords: Adult Literacy, Gender Equality, Educational Justice, Corruption Reduction, Student-Teacher Ratio}
  • بهروز حدادی

    با نگاهی به تاریخ مسیحیت درمی یابیم که زنان عنصری اساسی در تحولات کلیساها بوده اند و درست همانند چهره هایی در عهدعتیق چون دبورا و استر، در عهدجدید نیز زنانی بوده اند که در سمت و سو دادن به مسیحیت نقش فراوانی داشته اند. در عصر اصلاحات دینی محققان سخن از نقش حساس زنانی توانمند و جسور به میان آورده اند ولی تاریخ چون همیشه، از بازنمایی نقش آنان کوتاهی کرده است. اما این که مصلحان دینی چه نگاه و نگرشی به موضوع زن و خانواده داشتند، پرسش مهمی است.مصلحان دینی گر چه در دستگاه فکری مسیحیت تغییرات به وجود آوردند و بعضی از اندیشه های آنان در فهم تفسیر کتاب مقدس و نیز کشیش بودن همه مومنان و آزادی معنوی ایمانداران و مخالفت با شعایرزدگی، نگرش به مساله زن و خانواده را متفاوت کرد ولی آنان فاقد پروژه ای در این حوزه مثل حوزه های دیگری چون نگرش به دیگر ادیان و رواداری دینی بودند و همه دگرگونی های فکریشان در چارچوب پارادیم سنتی موجود در قرون وسطی بود نه چیزی در حد انتظارات جهان مدرن و لذا در موضوعاتی چون برابری کامل انسانی و فرودستی راهی طولانی باقی ماند و البته همین مقدار تغییر، زمینه های فکری و اجتماعی را برای شکل گیری جنبش های عدالت خواهانه در سده های بعد فراهم کرد.

    کلید واژگان: پروتستانتیزم, زنان, برابر جنسیتی, جهان مدرن, لوتر و کالون}
    Behrooz Haddadi

    In the history of Christianity, women have been an essential element in the development of churches and, just like figures in the Old Testament such as Deborah and Esther, in the New Testament, women have played a significant role in the spread of Christianity, and scholars have spoken of the sensitive role of capable and courageous women, but history, as always, has failed to represent their role. The Question here is how the Protestant reformers looked at on the issue of women and family. The fact is, however, that religious reformers have made many changes in the Christian intellectual system, and although some of their ideas on the interpretation of the Bible, as well as the priesthood of all believers and the spiritual freedom of believers are direct and indirect. It changed the issue of women and family, but they lacked projects in this area like other fields such as attitudes toward other religions and religious tolerance and human freedoms, and all their intellectual changes were within the traditional paradigm of the Middle Ages, not as expected. And so in matters such as full human equality, inferiority and dependence, and obedience to man, a long way remains.

    Keywords: Protestantism, women, Gender equality, Modern World, Luther, Calvin}
  • مرجان رشوند *، فاطمه وجدانی

    تغییر در ارزش‌ها و نگرش‌های افراد می‌تواند تغییرات رفتاری را در پی داشته باشد. به همین نسبت، تغییر در ارزش ازدواج نیز می‌تواند باعث امتناع از ازدواج و در نهایت ازدواج‌گریزی شود. سوال اساسی این پژوهش آن است که هریک از متغیرهای فردگرایی و برابری جنسیتی چه تاثیری در ارزش ازدواج دارند؟ بنابراین هدف مقاله حاضر، بررسی سهم فردگرایی و برابری جنسیتی بر ارزش ازدواج دختران شهر تهران است. داده‌های مطالعه حاصل پیمایشی است که در پاییز 1397 با استفاده پرسشنامه ساخت‌یافته از 600 دختر هنوز ازدواج‌نکرده نمونه جمع‌آوری گردید. یافته‌های مطالعه حاکی از تاثیر معنا‌دار فردگرایی و برابری جنسیتی بر ارزش ازدواج دختران است. جهت این رابطه معکوس بود به گونه‌ای که با افزایش فردگرایی و برابری جنسیتی شاهد این هستیم که دختران ارزش کم‌تری برای ازدواج قایل هستند. علاوه بر این رابطه بین ویژگی‌های فردی پاسخگویان و ارزش ازدواج مورد بررسی قرار گرفت. رابطه سن دختران با ارزش ازدواج مستقیم بود. متغیرهای سطح تحصیلات، میزان درآمد و استفاده از شبکه‌های اجتماعی رابطه معکوس با ارزش ازدواج داشتند. به گونه‌ای که دخترانی که تحصیلات بالاتر و میزان درآمد بالاتر داشته و از شبکه‌های اجتماعی هم‌چون تلگرام، فیس‌بوک و... استفاده بیش‌تری داشتند، ارزش کم‌تری برای ازدواج قایل بودند و بالعکس. این یافته ضرورت مدیریت فرهنگی مناسب نسل جدید را در این زمینه مورد تاکید قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که ضمن احترام به خواسته‌های به حق زنان و دختران، بتوان ایشان را به سوی ازدواج درست و به موقع سوق داد.

    کلید واژگان: ارزش ازدواج, دختران مجرد, فردگرایی, برابری جنسیتی, شهر تهران}
    Marjan Rashvand *, Fatemeh vojdani

    Changes in people's values and attitudes can lead to behavioral changes. Similarly, a change in the value of a marriage can lead to a refusal to marry. The main question of this research is: what are the effects of individualism and gender equality on the value of marriage? Therefore, the purpose of this article is to investigate the contribution of individualism and gender equality on the value of marriage of unmarried in Tehran. The data of the study are the result of a survey that was collected in the fall of 1397 using a questionnaire made from 600 unmarried girls. The findings of the study indicate a significant effect of individualism and gender equality on the value of girls' marriage. Direction of this relationship was inverse, so that with increasing individualism and gender equality, we see that girls value marriage less. In addition, the relationship between respondents' personal characteristics and the value of marriage was examined. The relationship between girls' age and the value of marriage was direct. The variables of education level, income level and use of social networks were inversely related to marriage value. In a way, girls who had higher education and higher income and used social networks such as Telegram,

    Keywords: Marital value, unmarried girls, individualism, Gender Equality, Tehran}
  • مریم رفعت جاه*
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی جهت گیری اخلاقی مورد تاکید در سینمای اجتماعی پرمخاطب دهه های 80 و90 از طریق شناسایی موضوعات محوری آنها و تحلیل ارزش ها واخلاقیات مورد تاکید در فیلم ها با توجه به زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمان ساخت آنها بوده است. پرسش های این پژوهش از این قرار بوده اند: فیلم های مورد بررسی زندگی روزمره را چگونه بازنمایی می کنند و برکدام شرایط و جنبه های آن تمرکز نموده اند و در زمینه روابط جنسیتی، روابط خانوادگی و باورهای دینی و اخلاقی) چه پیامی را می خواهند منتقل کنند؟
    در این پژوهش برای تحلیل داده ها از روش تحلیل داده های شفاهی و تحلیل محتوای کیفی گفتگوهای متن استفاده شده است و از هر کدام از دو دوره،  چهار فیلم برمبنای پرفروش بودن، و جایزه گرفتن در جشنواره فیلم فجر، دارابودن بیشترین نقداجتماعی، و ژانر اجتماعی داشتن انتخاب ودر نهایت هشت فیلم مورد مطالعه قرار گرفته است. از حیث رویکرد نظری این پژوهش بر نظریه آلبرت باندورا (نقش مهم رسانه های جمعی در فراگیری رفتارهای اجتماعی)، نظریه بازنمایی(بازنمایی واقعیت و یابرساخت آن توسط رسانه ها) و رویکرد بازتاب(هنر حاوی اطلاعاتی درباره جامعه است)، تاکید شده است.
    نتیجه این مطالعه نشان می دهد در فیلم های دوره نخست (سالهای 80-84) که متعلق به دوره حکومت اصلاح گرایان است عمدتا، ارزش ها و هنجارهای جنسیتی رایج مطرح شده و مورد نقد قرار گرفته و بر ضرورت برقراری عدالت جنسیتی و بازتعریف اخلاق جنسیتی و توانمندی های اجتماعی و شغلی زنان تاکید شده است. در فیلم های دوره دوم(سالهای 88-92) که در دوره حکومت اصول گرایان پدید آمده بیشتر، ارزشهای اخلاقی مذهبی (در دوبعد نظری و عملی) و روایت های دینی مطمح نظر قرار گرفته است. درفیلم های این دوره اگرچه مساله اخلاقیات و ارزش های مذهبی در اولویت قرار دارد اما در ذیل آن و به گونه ای حاشیه ای تر به ارزش ها و هنجارهای جنسیتی نیز توجه شده است.
    کلید واژگان: سینمای اجتماعی, جهت گیری اخلاقی, روابط جنسیتی, روابط خانوادگی, باورهای دینی, بازنمایی واقعیت, عدالت جنسیتی, نقد اجتماعی}
    Maryam Rafatjah *
    The purpose of this research has been recognizing the ethical orientation which emphasized in the best seller movies of 1380 and 1390 decades by recognition of their main subjects and analyzing the emphasized values and ethics concerning their sociocultural and political backgrounds and context of their making time. We wanted to know how the under study movies represent the everyday life, which aspects they emphasizes on, which messages they intend to transfer and which ethical values and norms they advertise.We analyzed the text conversation on the basis of the oral data analyses methods and qualitative content analyses and selected four movies of each decades according to locating in the social gunre, being best seller and received the most social criticisms. The theoretical framework has been formulated with due aƩention to Bandura theory, representation theory and reflection theory. According to our findings in the first period movies (1380-1384) which is related to reformist government largely paid aƩention to the current gender differentiations and the existing norms and values and also have been criticized and emphasized on the necessity of establishing gender equality and the redefinition of gender ethics and women’s social and occupational abiliƟes has been emphasized as well. In the second period movies which relates to the fundamentalist government mostly paid aƩention to the religious values and narrations. In this period movies although the religious values and ethics are prior to others but somehow and at the margins the gender norms and values are considered too.
    Keywords: social movie, moral orientation, gender relations, family relations, Religious beliefs, representation of reality, Gender Equality, Social Criticism}
  • رضا عظیمی*
    هدف این مقاله بررسی روند تغییرات ارزش ها و نگرش ها در زمینه برابری جنسی و خانواده براساس داده های پیمایش ارزش‏‏‏‏ها و نگرش های ایرانیان است. روش مطالعه تحلیل ثانویه است. اساس تحلیل بیشتر با اتکا به یافته های موج های دوم و سوم انجام گرفته است. داده های موج دوم در سال 82 نشان می‏دهد که گرایش نوین و فردگرایانه زنان در بازتفسیر خانواده و مفهوم جنسیت اند. این یافته ها بیان می کنند که در جامعه ایرانی، یک دگردیسی جدی در زمینه تغییر ارزش ها و نگرش های جنسیتی در حال شکل گیری است. یافته های موج سوم همچنان نشان از گرایش بیشتر زنان در مقایسه با مردان در زمینه ارزش‏های مدرن در جامعه اند. با این حال، یافته‏ها، در مقایسه با سال 82، نشان از نوعی عقبگرد هم در گرایش های کل جامعه و هم در زنان در زمینه حرکت به سوی برخی نگرش های برابری جنسیتی دارد. این امر نشان می دهد با غلبه ارزش های بقا در جامعه، گرایش به ارزش های سنتی در یک روند طولی بیشتر شده است.
    کلید واژگان: ارزش‏های جنسیتی, زنان, خانواده مدرن و سنتی, برابری جنسی}
    Reza Azimi *
    The purpose of this article is to study the process of changing values ​​and attitudes in the field of gender equality and family based on the data collected by the Iranian survey values. The method of study is secondary analysis. The basis for further analysis is based on the findings of the second and third wave. The second wave data in the year 82 indicates the modern and individualist tendency of women to re-interpret the family and the concept of gender. These findings indicate that in the Iranian society, a serious transformation is taking place in the context of changing gender values ​​and attitudes. The findings of the third wave, however, continue to indicate more women's tendency towards men in terms of modern values ​​in society. However, it shows a kind of backwardness in the tendencies of the whole society as well as in women in moving toward some gender-based attitudes towards the age of 82. This suggests that by overcoming the values ​​of survival in society, tendency toward traditional values ​​has increased in a longitudinal trend.
    Keywords: Gender values, Women, modern, traditional family, gender equality}
  • علی اکبر تاج مزینانی*، مریم ابراهیمی، محمدسعید ذکایی

    مقدمه: 

    جنسیت به مثابه پایه ای ترین رکن هویت افراد د ر کلیه مناسبات اجتماعی و سیاست گذاری دارای اهمیت است و تحلیل سیاستها از این منظر در شناسایی کاستیهای موجود در این حوزه راهگشا است.

    روش

    روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل محتوای کیفی و رویکرد مورد نظر، تحلیل جنسیتی بود ه است. بد ین منظور اسناد و مصوبات نهاد های اصلی سیاست گذار در حوزه زنان و تامین اجتماعی تحلیل محتوای کیفی شد و با 10 نفر از متخصصان حوزه تامین اجتماعی و مسیولین مرتبط با حوزه زنان، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد .

    یافته ها:

     الگوهای مختلفی د ر سیاستهای حوزه تامین اجتماعی زنان مد نظر سیاست گذار بود ه است و الگوی غالب سیاست گذاری تامین اجتماعی د ر کلیت سیاستهای مربوط به زنان، الگوی شهروند ی تبعی (مرد نان آور و زن خانه دار) است. این الگو ضمن تقویت رویکرد حمایتی نظام تامین اجتماعی و افزایش هزینه های آن با مطالبات و تحولات جامعه هم خوان نیست. سیاست گذار د ر قوانین اصلی این حوزه الگوی د و نان آور (نان آور فراگیر) را مد نظر د اشته است اما از منظر شمولیت د رصد پایینی از زنان را در برمی گیرد . الگوی مراقب برابر و شغل انگاری خانه داری نیز بخصوص درد و دهه اخیر مورد نظر سیاست گذار بوده اما با مشکلاتی از حیث اجرا مواجه بوده اند . الگوی وظایف مراقبتی عام (د و مراقب) نیز در حد توصیه و اتخاذ سیاستهای محدودی همچون مرخصی پدرانه د ر پنج ساله اخیر مورد نظر سیاست گذار بود ه است اما این سیاست در جهت تشویق فرزند آوری مد نظر سیاست گذار بود ه است؛ بنابراین، سیاستهای کلان جنسیتی -علی رغم رویکرد تشابه محورانه قوانین خاص این حوزه- تاثیرات بیشتری بر وضعیت کلی نظام تامین اجتماعی د اشته اند .

    بحث: 

    تدوین سیاستها بر مبنای زمینه و تحولات جامعه و وفاق د ر رویکرد جنسیتی حاکم بر فضای سیاست گذاری، می تواند در رفع تناقضات موجود در سیاست گذاری این حوزه کمک کند .

    کلید واژگان: گفتمان های جنسیتی, برابری جنسیتی, شهروندی تبعی, الگوی دو نان آور}
    AliAkbar Tajmazinani*, Maryam Ebrahimi, MohamadSaeed Zokaei
    Introduction

      Due to the fact that gender is important as the most basic pillar of individuals’ identities in all social relations, it is helpful to identify current deficiencies in policymaking.

    Method

    The method used is qualitative content analysis in the gender analysis approach. To this end, the documents and approvals of the main women policies and social security policies became qualitative content analysis.

    Findings

    The results show that there are various discourses in social security policies in Iran but the dominant discourse in women related policies is the subordinate citizenship (male breadwinner/female homemaker model). This model, while strengthening the supportive approach of the social security system and increasing its costs, is not commensurate with the demands and developments of society. Although the policymaker has considered The Universal Breadwinner Model in the main laws, it contains a small proportion of women’s participation. The policymaker has considered The Caregiver Parity Model in two current decades, but have had some problems in implementation. The Universal Caregiver Model has remained at the recommendation level and few policies such as paternity leave has been considered since five years ago by the policymaker, but this policy, has been aimed more at encouraging child-rearing. Despite the similarity-based approach of specific social security laws, macro gender policies have had a greater impact on social security policies.

    Discussion

    Formulation of policies based on the context and developments of society and consensus in the gender approach governing the policy-making environment, can resolve the existing contradictions in social security policy-making.

    Keywords: Gender discourses, Gender equality, Subordinate citizenship, Universal Breadwinner Model}
  • آسو جواهری، حسین راغفر*، یوسف اباذری
    نابرابری، روابط قدرت، سرمایه و ساختار جنسیتی، مسایل و موانع مهمی در مقابل شرکت زنان در ورزش ایجاد کرده اند. این مسایل در دهه های اخیر به توجه بیشتر به نظریه های برابری جنسیتی و مطالعات جنسیت در موضوع ورزش و زنان منجر شده است. نظریه هایی که علاوه بر تفاوت های گسترده، وجوه مشترکی درباره برخی راه حل های ارایه شده نیز دارند. تفاوت مبنای نظری این رویکردها با پیچیدگی های ناشی از شرایط عینی زنان منجر به برخی چالش ها شده است. به ویژه در کشورهایی همچون ایران که کاربست برخی از این راهبردها در مواجهه با درهم تنیدگی موانع ساختاری، با چالش روبرو بوده است. این پژوهش، تحلیلی انتقادی از مهم ترین نظریه های برابری جنسیتی درباره ورزش و چالش های آن ها است و به صورت کیفی و با روش اسنادی انجام شده است. تحلیل این نظریه ها نشان می دهد برای حذف موانع پیش روی ورزش زنان و دستیابی به وضعیت برابر، شناخت دقیق مبانی نظری راهبردها و بستر اجتماعی موردنظر به یک اندازه ضروری است. در این صورت می توان انتظار داشت، سیاستگذاری ها با توجه به شرایط عینی جامعه طراحی شود و از اجرای راهبردهای متناقض و بازتولیدکننده نابرابری و تبعیض جنسیتی پیشگیری شود.
    کلید واژگان: نظریه انتقادی, برابری جنسیتی, ورزش, فمینیسم ورزشی, جنسیت, ورزش زنان}
    Asoo Javaheri, Hossein Raghfar *, Yosef Abazari
    Inequality, power relations, capital and gender structures are some of the important impediments women’s sports face. As a result, this latter has in recent decades attracted the attention of interdisciplinary studies and feminist theories, which despite their numerous differences, suggest similar solutions. The gap between theoretical foundations of these approaches and complexities of women’s objective conditions has caused important challenges especially in countries such as Iran, where the application of suggested strategies has been challenged by structural impediments. Employing qualitative methods and document research, this paper offers a critical analysis of some of the most important theories of gender equality on sports and the challenges ahead. The analysis shows that in order to overcome impediments and reach equality, a meticulous knowledge is needed not only of theoretical foundations of suggested strategies but also of the respective social context. Only with such knowledge could one expect policies to correspond to objective social conditions and avoid implementing contradictory strategies that reinforce inequality and gender discrimination.
    Keywords: Critical Theory, gender equality, sports feminism, Sport, gender, Women’s Sport}
  • میثم ماهیدشتی*، پروانه دانش، مرتضی فرجیان، وحید اسماعیلی

    تحقیق حاضر درصدد مطالعه عوامل تاثیرگذار بر اعتماد نهادی زنان کشورهای ایران و ترکیه است. زنان برای حضور در جامعه به سطحی از اعتماد ازجمله نوع نهادی آن نیازمندند که در این تحقیق تلاش شده عوامل موثر بر این اعتماد در میان زنان ایران و ترکیه موردمطالعه قرار گیرد. روش مطالعه در این کار از نوع تحلیل ثانویه هست. در تحقیق حاضر داده های مورداستفاده برای آزمون فرضیات تحقیق از مجموعه داده های پیمایش جهانی ارزش ها (wvs) موج پیمایش سال های 2005 تا 2008 بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که از بین شش متغیر واردشده در مدل رگرسیونی، اثرات سه متغیر اعتقاد به برابری جنسیتی، تحصیلات و احساس رضایت از زندگی بر اعتماد نهادی به لحاظ آماری معنادار بوده است. دراین بین ، متغیر تحصیلات با ضریب تاثیری معادل 13/0 نشان می دهد که با افزایش تحصیلات زنان ، میزان اعتماد نهادی نیز در آنان افزایش یافته است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره در ایران نشان می دهد که از بین شش متغیر واردشده در مدل رگرسیونی، اثرات چهار متغیر اعتقاد به برابری جنسیتی، تحصیلات، سن و احساس رضایت از زندگی بر اعتماد نهادی به لحاظ آماری معنادار بوده است. با مقایسه ضرایب رگرسیونی استاندارد بتا، متغیر تحصیلات با ضریب تاثیری معادل 31/0 حاکی از آن است که با افزایش تحصیلات زنان، میزان اعتماد نهادی نیز افزایش یافته است. شباهت در نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود اشتراکات فرهنگی فراوان در میزان اعتماد نهادی میان زنان در دو کشور ایران و ترکیه است.

    کلید واژگان: اعتماد نهادی, اعتماد اجتماعی, رضایت از زندگی, برابری جنسیتی, سرمایه اجتماعی}
    Meisam Mahidashti *, Parvaneh Danesh, Morteza Farajian, Vahid Esmaili

    The present study seeks to study the factors affecting the institutional trust of women in Iran and Turkey. The study method in this work is of secondary analysis type. In the present study, the data used to test the research hypotheses from the global data survey set of values ​​(wvs) of the survey wave from 2005 to 2008 have been used. The results of multivariate regression analysis show that among the six variables introduced in the regression model, the effects of the three variables of belief in gender equality, education and sense of life satisfaction on institutional trust were statistically significant. At the same time, the variable of education with a coefficient of effect of 0.13 shows that with the increase of women's education, the level of institutional trust in them has also increased. Also, the results of multivariate regression analysis in Iran show that among the six variables included in the regression model, the effects of four variables of belief in gender equality, education, age and sense of life satisfaction on institutional trust were statistically significant. Comparing the standard beta regression coefficients, the education variable with a coefficient of effect of 0.31 indicates that with the increase in women's education, the level of institutional trust has also increased. The similarity in the obtained results indicates that there are many cultural commonalities in the level of institutional trust between women in Iran and Turkey.

    Keywords: Institutional Trust, Social trust, life satisfaction, gender equality, Social Capital}
  • نورالدین فراش خیالو*، نگار رمضی، رسول صادقی
    سقط جنین، به عنوان مسئله ای اجتماعی- پزشکی در سالهای اخیر افزایش یافته است. مقاله ی پیش رو، به بررسی عوامل و تعیین-کننده های نگرش دانشجویان به سقط جنین می پردازد. روش مطالعه کمی- پیمایشی با حجم نمونه 384 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران می باشد. نتایج نشان داد که نگرش مثبت به سقط جنین در بین زنان بیشتر از مردان، افراد بدون همسر بیشتر از افراد دارای همسر، فارس ها بیشتر از بلوچ ها و ترکمن ها، و جوانان زیر 25 سال بیش تر است. علاوه بر این، نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد که متغیرهای درگیری در فعالیتهای فراغتی، نگرش مثبت به معاشرت فرازناشویی، و برابری گرایی جنسیتی اثر افزایشی و در مقابل، متغیرهای دینداری و ارزش فرزند اثر کاهشی بر نگرش به سقط جنین دارند. در مجموع این متغیرها حدود 46 درصد از واریانس نگرش نسبت به سقط جنین را تبیین کرده اند. از اینرو، تحولات ارزشی و فرهنگی در جامعه ایران به ویژه در میان جوانان موجب تغییر نگرش ها نسبت به سقط جنین شده است.
    کلید واژگان: خانواده, سقط جنین, دینداری, برابری گرایی جنسیتی, دانشجویان}
    Nooreddin Farash Kheialo *, Negar Ramzi, Rasoul Sadeghi
    Abortion as a socio-medical issue has increased in recent years. The present article examines the factors and determinants of students' attitudes toward abortion. The study method is quantitative-survey with a sample size of 384 students of the University of Tehran. The results showed that positive attitudes toward abortion were higher among women than men, unmarried people more than married people, Persians more than Baluchis and Turkmen, and youth under 25 years old. In addition, the results of multivariate analysis showed that the variables of involvement in leisure activities, positive attitudes toward extramarital affairs, and gender equality have an increasing effect and in contrast, the variables of religiosity and child value have a decreasing effect on attitudes toward abortion. In total, these variables accounted for about 46% of the variance in attitudes toward abortion. Therefore, value and cultural changes in Iranian society, especially among young people, have changed attitudes toward abortion.
    Keywords: Family, abortion, Religiosity, gender equality, Students}
  • سعیده حاج علی، محمد سیدمیرزایی*، محمدصادق مهدوی

    هدف این مقاله بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی وفرهنگی موثر بر آن است . باروری و گرایش به آن یک متغیر چند وجهی است که در علوم گوناگون  مطالعه شده است . در این پژوهش از بعد جامعه شناختی به آن پرداخته شده است . متغیر وابسته گرایش به باروری است و متغیرهای مستقل در دوبخش متغیرهای اجتماعی (تحصیلات و اشتغال زنان) و متغیرهای فرهنگی (ترجیح جنسیتی و برابری جنسیتی) می باشند . جامعه آماری زنان متاهل 20تا 44 ساله شهر تهران بوده . حجم نمونه 384نفروروش تحقیق پیمایش است .در چارچوب نظری از نظریه نوسازی ، برابری جنسیتی مک دونالد و عقلانیت فرهنگی  و تکامل فرهنگی و محیط فرهنگی استفاده شده است . در تجزیه تحلیل اطلاعات  نرم افزار spss و  آزمون همبستگی اسپیرمن ،رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شده است . نتایج نشان داد  بین متغیر های اجتماعی مانند تحصیلات و اشتغال زنان و متغیرهای فرهنگی مانند برابری جنسیتی و ترجیح جنسیتی و گرایش به باروری رابطه آماری معنادار وجود دارد .درنتایج رگرسیون مشاهده شد که تحصیلات 3/15 درصد ،اشتغال زنان 8/12 درصد و ترجیح جنسیتی 5/11 درصد از تغییرات گرایش به باروری را تبیین می کنند . 

    کلید واژگان: گرایش به باروری, اشتغال زنان, برابری جنسیتی, ترجیح جنسیتی}
    Saeedeh Hajali, Mohammad Seyedmirzaie*, Mohammad Sadegh Mahdavi

    The purpose of this paper is to investigate the tendency toward fertility and its social and cultural factors. Fertility and tendency to it are a multifaceted variable that is studied in various sciences. In this research, sociological dimension has been addressed. The dependent variable is a tendency to fertility and independent variables are divided into two parts: social variables (womenchr('39')s education and employment) and cultural variables (gender preference and gender equality). The statistical population of married women aged 20-44 is Tehran. The sample size is 384. The research method is scrolling.In the theoretical framework, the modernization theory, the McDonaldchr('39')s gender equality and the cultural rationality, and cultural evolution and cultural environment   have been used. And data analysis is done using spss software. Spearman correlation and regression and path analysis were used. The results showed that there is a significant statistical relationship between social variables such as education and employment of women and cultural variables such as gender equality and gender preferences and fertility tendency, and in the results Regression showed that education was 15.3%, and female employment was 12.8 and gender preference was 11.5 of changes in fertility tendency.  

    Keywords: tendency to fertility, women's employment, gender equality, gender preference}
  • زهره نصرت خوارزمی، فاطمه قاسمپور*، حنانه نصرت خوارزمی
    وقوع جمهوری اسلامی در ایران، فرصت ویژه ای برای کنشگری فرهنگی مبتنی بر آموزه های اسلام و نگاه ضدامپریالیستی به زنان بخشید. این امر عامل توانمندسازی جریان های مدنی زنان نیز بوده است. یکی از این جریان ها که در ادبیات بین الملل با عنوان فمینیسم اسلامی شناخته می شود، مدعی بازتفسیر ادبیات دینی مبتنی بر مفهوم مدرن برابری جنسیتی است. تدوین قوانین و تکوین هنجارهای اجتماعی، از جمله روابط زن و مرد در عرصه خانواده و اجتماع مبتنی بر قواعد اسلامی پس از انقلاب اسلامی، به زعم فمینیست های اسلامی جایگاه فرودستی برای زنان ایجاد کرده است و آن ها از همان مجاری دینی خواستار بازتعریف برخی قوانین و هنجارهای فرهنگی هستند. مقاله حاضر با بررسی منابع متعدد دانشگاهی و مطبوعاتی که گفتمان فمینیسم اسلامی را برساخته است، دال های مرکزی این گفتمان را در مواجهه با جمهوری اسلامی در ایران بیان کرده است. در اینجا، فمینیسم اسلامی بر مبنای نظریه مارگات بدران تعریف شده است و با استفاده از رویکرد لاکلا و موف در تحلیل گفتمان انتقادی دال های مرکزی بازشناسی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، نقد رویکرد جمهوری اسلامی به تقلیل هویت زنانه به خانواده و اجتماع، تاکید بر برابری ارزشی زن و مرد برای دستیابی به تشابه حقوقی، توقف قانون گذاری نابرابر میان زنان و مردان مبتنی بر تفاسیر دینی و توسعه مشارکت زنان در جامعه مدنی از جمله موارد انتقاد فمینیسم اسلامی به جمهوری اسلامی است.
    کلید واژگان: ایران, برابری جنسیتی, زنان, فمینیسم اسلامی}
    Zohreh Nosrat Kharazmi, Fatemeh Ghasempour *, Hannaneh Nosrat Kharazmi
    Introduction
    The historic revival of the political Islam late 1970s and the establishment of the Islamic Republic in Iran as an unprecedented form of government has attracted many international scholars for four decades. From the very beginning of this socio-political transition in Iran, the status of women and their rights and empowerment have been of high priority under an Islamic government. The Islamic Republic has become an enabling force to bring an exceptional opportunity for Iranian women to acknowledge their position in individual and social capacities. Simultaneously, the definition of womanhood and women’s social mission and role taking has changed a lot based on new Islamic cultural values and laws in the Islamic Republic. In parallel, some new and different interpretations came to surface in particular during Mohammad Khatami’s presidency and under the title of dynamic jurisprudence was giving way to Islamic feminism. Islamic feminists claim to re-interpret Quran and the Prophet’s Sunnah in terms of modern gender equality and women’s socio-political participation. However, “Islamic” and “feminism” sounds paradoxical to many critics, “Islamic feminism” is a named phenomenon and a theorized body of knowledge that got its climax in 1990s as it sounds to remain significant in the 21st century.
    Method
    The present study is an attempt to seize the focal discursive nodes of Islamic feminism regarding both academic and journalistic literature with acknowledging the fact that many of the current Islamic feminists are not even located in Iran as they produce and publish such knowledge in European and American universities. The present study, thus, addresses various academic and journalistic publications to unveil the focal nodes that constructs the discourse of Islamic feminism in Iran. It has covered a vast literature including 40 articles, book chapters and books in the Islamic feminism genre to unveil its discursive construction in Iran. It employs Laclau and Mouffe’s approach to critical discourse analysis: it finds the most frequent concepts that imply the re-reading of Islam in terms of gender equality and women’s rights and empowerment.
    Results and discussion
    The study indicates that Islamic feminism that has developed in response to the political Islam discursively focuses on four major themes, including a) criticizing the Islamic Republic for reductionism in women’s identity into the domestic and communal roles, b) emphasis on human dignity to achieve the legal equality, c) demand on halting gender-based discriminatory legislature, and finally, d) fostering women’s participation in civil society.
    Conclusion
    To provide a compatible version of Islam with women’s modern needs and wishes is a dilemma with which many Muslim scholars and activists are faced. Islamic feminists in Iran challenge the pervasive narrative of womanhood post Revolution since they believe it has undermined women’s position as individuals and reinforced men’s power and control over women. Studies such as the present one paves the way for a vigorous dialogue between Islam and modernity in the field of gender. It draws the complex status of modern Muslim women in border thinking between Islam and modernity.
    Keywords: Islamic feminism, Political Islam, Iran, gender equality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال