به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Legitimacy » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Legitimacy » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • نسیم حسنی*
    دل مشغولی اسلام به «گذشته»، جایگاه محوری ای که این دین برای خود در تاریخ جهان قائل است و الگوهایی که از بایبل برای مستندسازی تاریخ خود برمی گیرد، برای همه امری شناخته شده است. در مقاله حاضر می کوشیم بررسی ای مفصل و دقیق از یک جنبه ویژه تلقی اسلام از گذشته، یعنی گذشته به مثابه خاستگاه مشروعیت سلطه (authority)، به دست دهیم. این موضوع پیش تر نیز مورد بحث بوده است، اما فقط در چهارچوب بحث کلی پیرامون سایر ابزارهای مشروعیت در اسلام بدان پرداخته شده است. در اینجا به شیوه بنی امیه در استفاده از گذشته برای مشروعیت بخشیدن به سلطه این خاندان توجهی ویژه خواهیم داشت.
    کلید واژگان: حکومت بنی امیه, بایبل, مشروعیت}
    Nasim Hassani *
    Islam’s concern with the "past," the central role it assigns itself in the history of the world, and the patterns it adopts from the Bible to document its own history are well-known aspects. This article aims to provide a detailed and precise examination of a specific aspect of Islam's perception of the past, namely the past as a source of legitimacy for authority. This topic has been discussed previously but only within the broader context of other instruments of legitimacy in Islam. Here, we will focus particularly on the Umayyad dynasty's use of the past to legitimize their rule.
    Keywords: Umayyad Governance, Bible, Legitimacy}
  • یوسف فتحی*
    در عصر جدید، دموکراسی یک خواسته عمومی و نظام های غیر دموکراتیک در معرض سقوط هستند. تفاوت اساسی آن ها، در نقش مردم است. مسئله مقاله پیش رو، بررسی جایگاه جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه امام خمینی است که از علل موثر ثبات و پایداری آن است. برای کشف مولفه های آن، صحیفه امام با روش تحلیل مضمونی، در حد اشباع داده های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق در قالب جداول مضامین پایه، سازمان دهنده، فراگیر و شبکه مضامین نشان دادند که: 1. مشروعیت نظام سیاسی، دو ساحت دارد، ساحت الهی (اسلامیت) و مردمی (جمهوریت) که رابطه تنگاتنگ دارند و نافی یکدیگر نیستند. 2. خواست و اراده مردم، نقش کلیدی در قدرت دارد و منطق آن از نظام دموکراسی سکولار لیبرال و سوسیال متمایز است. 3. قانون مندی وجه مشخصه آن و تامین کننده حقوق مردم است. 4. مردم صرفا مکلف به تبعیت نیستند، بلکه حق اساسی در ایجاد حاکمیت و نظارت بر عملکرد کارگزاران در تمام سطوح دارند. 5. کارگزاران در قبال جایگاه و عملکرد خود پاسخگو هستند. 6. مناصب موقت و مقامات منتخب مردم هستند. تبیین این مولفه ها، می تواند باعث تغییر رویکرد اجتماعی و سازمانی در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری و گامی در جهت پایان بخشیدن به چالش رابطه جمهوریت و اسلامیت باشد.
    کلید واژگان: امام خمینی, جمهوریت, قانون, مردم, مشروعیت}
    Yousof Fathi *
    Democracy is a public demand in the new era and non-democratic systems are on the verge of collapse. The main difference between the two systems is the role of people in governance system. The main problem of this article is to study the status of Republicanism in the Islamic Republic system from the perspective of Imam Khomeini. This characteristic plays an important role in the stability or instability of the system. The necessary data has been collected through studying Sahifeh-ye Imam Khomeini until saturation and analyzed through thematic analytical method. The findings of the research, organized in the form of the tables of basic themes, organizer, comprehensive themes and network of themes demonstrate that: 1- The legitimacy of the political system has two aspects, the divine aspect and the popular aspect (republicanism) that have an organic relation and are not in opposition to each other. 2- People's will and demand play a key role in political system and its logic is different from that of the liberal and socialist systems. 3- The rule of law is its fundamental trait which guarantees people’s rights.4. People are not merely obliged to obey, but they have a fundamental right to create the political system and supervise the performance of its executives at all levels. 5- The executives are accountable for their performance. 6- The positions are temporary and the executives are directly and indirectly elected by the people. Explanation of these components can change the social and organizational approaches in the fields of decision-making and decision-making and can be a step towards ending the challenge of the relationship between republicanism and Islamism
    Keywords: Imam Khomeini, Republicanism, Law, People, Legitimacy}
  • زهرا شمسی زاد*، ساحل کرمی، سحر عراقی
    ما در این مقاله به دنبال بررسی دفاع مشروع در برابر ضابطین در حقوق ایران و حقوق بین الملل هستیم. از پژوهش فوق نتیجه گیری کردیم که همان طور که مردم و دولت از ماموران توقع دارند که در انجام دادن وظایف خود، جانب امانت و صداقت رعایت کنند باید به آنان نیز این اطمینان داده شود که به هنگام ایفای وظیفه مصون از هرگونه تعرض و تجاوز خواهند بود . بااین حال هر نوع مقاومتی که در مقابل ماموران دولت صورت می گیرد را نمی توان تمرد محسوب و مرتکب آن را مجازات نمود، بلکه مقاومت در برابر ماموران دولت، حالات متعددی دارد که در برخی موارد نه تنها تمرد محسوب نمی شود و مجازات ندارد بلکه با اجتماع شرایطی که در قانون ذکرشده، دفاع مشروع محسوب و مرتکب از هر نوع مسیولیتی مبرا خواهد بود.بااین حال هر نوع مقاومتی که در مقابل ماموران دولت صورت می گیرد را نمی توان تمرد محسوب و مرتکب آن را مجازات نمود، بلکه مقاومت در برابر ماموران دولت، حالات متعددی دارد که در برخی موارد نه تنها تمرد محسوب نمی شود و مجازات ندارد بلکه با اجتماع شرایطی که در قانون ذکرشده، دفاع مشروع محسوب و مرتکب از هر نوع مسیولیتی مبرا خواهد بود.
    کلید واژگان: دفاع, ماموران دولتی, نفس, مشروع}
    Shamcizad Zahra *, Sahal Karami, Sahar Araghi
    In this article, we seek to examine legitimate defense against bailiffs in Iranian law and international law. From the above research, we concluded that just as the people and the government expect officers to be trustworthy and honest in performing their duties, they should also be assured that they will be safe from any aggression while performing their duties. . However, any kind of resistance against the government officials cannot be considered as rebellion and the perpetrator should be punished, but resistance against the government officials has many situations, which in some cases is not only considered as rebellion and has no punishment, but with the combination of conditions that are stipulated in the law. The aforementioned is considered a legitimate defense and the perpetrator will be exempted from any kind of responsibility.considered as rebellion and the perpetrator should be punished, but resistance against the government officials has many situations, which in some cases is not only considered as rebellion and has no punishment, but with the combination of conditions that are stipulated in the law. The aforeme
    Keywords: Defense, Government officials, Ego, Legitimacy}
  • سید محمود حسینی ده میری، ابوالفضل داوودی رکن آبادی*، شاپور بهیان، سید رحمان مرتضوی
    شاهنامه بزرگ ایلخانی، تاثیرات سیاسی و اجتماعی این دوره را به خوبی نشان می دهد و مغولان با به تصویر کشیدن خود در هییت پادشاهان و قهرمانان اسطوره ای ایران باستان عرصه جدیدی از مقبولیت و مشروعیت ایلخانان را فراهم کردند و دیوان سالاران، وزراء و مستوفیان ایرانی با حمایت و قرار دادن شاهان مغول در قالب شاهان اسطوره ای ایرانی بر آن شدند تا حاکمان غاصب و سفاک را فره ایزدی ببخشند و آن ها را قدرت الهی داده و اطاعت از آنان را واجب و تسلط و چیرگی آن ها را بر تمدن ایرانی مشروع جلوه دهند. در این شاهنامه پنج نگاره به موضوع بهرام گور در موقعیت های گوناگون پرداخته است و با توجه به همنامی بهرام گور با ایزد بهرام، خدای جنگ در ایران باستان به نظر می رسد که استفاده از این ایزد با قصد و منظور خاص سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. در این راستا هدف پژوهش: پیدا کردن علت حضور مغولان در هییت بهرام در نگاره های شاهنامه بزرگ ایلخانی است. سوال اصلی این پژوهش این است که: مغولان از به تصویر کشیدن بهرام گور در شاهنامه چه هدفی را دنبال می کنند و علت حضور حکمرانان مغول در هییت بهرام چیست؟ با بررسی های صورت گرفته بر روی موضوعات این نگاره ها به این نتیجه می رسیم که مغولان با قرار دادن خود در هییت بهرام قصد ایجاد اینهمانی در ذهن ایرانیان را داشتند تا با بهره گیری از چهره پادشاهانی همچون بهرام به مقبولیت، محبوبیت و مشروعیت آنها کمک کنند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و به روش کتابخانه ای صورت گرفته است.
    کلید واژگان: بهرام گور, شاهنامه بزرگ ایلخانی, نقاشی ایرانی, مشروعیت}
    Seyed Mahmood Hosseini Dehmiri, Abolfazl Davoodi Roknabadi *, Shapoor Behyan, Seyed Rahman Mortazavi
    The Grand Ilkhani`s Shahnameh reflects the political and social effects of the Ilkhans' kingdom well. By portraying themselves as a group of kings and mythical heroes of ancient Iran, the Mongols provided a new narrative of acceptability and legitimacy for the Ilkhans, the chiefs of the court, and ministers. By supporting and placing the Mongol kings as mythical Iranian kings, the Iranian Mustafians decided to make the usurper and tyrannical rulers look like Yazidi. Mustafians gave them divine power and made obedience to them obligatory to make their domination look legitimate in Iranian civilization.  In this five-page Shahnameh, Bahram-Gur is discussed in various situations. Given that Bahram-Gur owned the same name as Bahram, the god of war in ancient Iran, it seems that this name was chosen for a specific political purpose. This research aims to discuss the reason for the presence of the Mongols in Bahram's delegation in the paintings of Ilkhani's Shahnameh Bozur. Based on the research conducted on the subjects of these paintings, we conclude that by imagining themselves in Bahram's delegation, the Mongols intended to build an identity for themselves in Iranians' minds. They wanted to gain acceptance, popularity, and legitimacy by using the face of the kings like Bahram. This descriptive-analytical research has been done using the library method.
    Keywords: Bahram Gore, great Ilkhani` Shahnameh, Iranian painting, Legitimacy}
  • علیرضا مختاری، رضا فاضل*، فیروز راد
    قانون پذیری، اهمیتی است که افراد برای قانون قایل می شوند. عدم پذیرش آن بنا برپیشنه تحقیق به عنوان یک مسیله اجتماعی در ایران مطرح می باشد و با توجه به تنوع فرهنگی در کشور یکی از علل قانون پذیری می تواند به ساختاربندی فرهنگی مربوط باشد. روش تحقیق ازنظر هدف توصیفی و مشخصا پیمایش مقطعی بوده و برای رسیدن به اهداف تحقیق از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. درروش تحقیق کیفی با استفاده از روش دلفی به بررسی منابع، اسناد و مصاحبه از 17 نفر که به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند و در روش کمی با تدوین پرسشنامه و روش کمی معادلات ساختاری، فرضیه ها بررسی شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه پیام نور با حجم نمونه 351 نفربر اساس جدول مورگان و نحوه نمونه گیری خوشه ای با تحت پوشش قرار دادن تمام قومیت ها می باشد، داده ها با نرم افزار Spss و Amos مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است.بر اساس یافته های تحقیق در بررسی ساختاربندی فرهنگ اسلامی نشان می دهد که کنش اسلامی بر اعتقاد به قانون پذیری و رعایت آن تاثیر داشته است که با نظریه های پارسونز و پیاژه مرتبط می باشد در ساختاربندی غربی، اعتقاد متاثر از نظام و اعتقاد باعث اعتقاد و کنش شده و نیز عمل به کنش غربی متاثر از هنجارها باعث کنش شده است که با نظریه های آندرسون و مرتون مرتبط می باشد.در ساختاربندی ایرانی،کنش متاثر از منابع و اعتقاد به قانون پذیری با تاثیرپذیری از نظام تاثیر داشته که با نظریه های هیرشی و پارسونز مرتبط می باشد و بر مبنای ساختاربندی محلی، کنش متاثر از هنجارها و منابع است و اعتقاد به قانون پذیری متاثر از منابع و کنش بر اعتقاد به قانون پذیری تاثیرداشته است.تاثیرات نظام نیز باعث ایجاد شخصیت هایی قانون گریزشده است که با نظریه های بریتونت و کوهن مرتبط می باشد وبه تفکیک زبانی، در زبان فارسی ساختاربندی فرهنگی: ایرانی و محلی، درترکی:محلی، در لری و کردی: ایرانی، در بلوچی: اسلامی، در عربی و ترکمنی نیز بر مبنای ساختاربندی محلی، اسلامی و غربی، کنش قانون پذیری شکل یافته است.
    کلید واژگان: کنش فرهنگی, قانون پذیری, ساختاربندی فرهنگی, ساختاربندی فرهنگی اسلامی, ساختاربندی فرهنگی غربی, ساختاربندی فرهنگی ایرانی, ساختاربندی فرهنگی محلی}
    Alireza Mokhtari, Reza Fazel *, Firouz Rad
    Legitimacy is the importance that people attach to the law. According to research, its non-acceptance is a social issue in Iran, and considering the cultural diversity in the country, one of the causes of legality can be related to cultural structuring. The research method is descriptive in terms of its purpose, and it is a cross-sectional survey, and to achieve the research objectives, a mixed research method has been used. In the qualitative research method, using the Delphi method, 17 people have been selected as a statistical sample to review sources, documents and interviews. And in the quantitative method, the hypotheses have been examined by developing a questionnaire and the quantitative method of structural equations. The statistical population is all faculty members of Payam Noor University with a sample size of 351 people based on Morgan's table and cluster sampling by covering all ethnicities, the data has been analyzed with Spss and Amos software. The findings of the research show that the level of compliance with legality is the result of the interaction of belief in legality between activists, ethnic groups and the system under the influence of Iranian and local culture. And the non-compliance is the result of the influence of the social system and the strengthening of the law-abiding personality system. The structuring of Islamic culture, the findings show that Islamic action has had an impact on the belief in legality and respect for it, which is related to the theories of Parsons and Piaget. Western action influenced by norms has caused action that is related to the theories of Anderson and Merton. In Iranian structuring, action influenced by resources and belief in legality has an effect on the influence of the system, which is related to the theories of Hirschi and Parsons. and based on local structuring, action influenced by norms and sources and belief in legitimacy is influenced by sources and action is influenced by belief in legitimacy. The effects of the system also cause the creation of law-abiding characters that are related to Briton and Cohen's theories. Be and separate language, in Persian language cultural structure: Iranian and local, in Turkish: local, in Lori and Kurdish: Iranian, Balochi: Islamic, Arabic and Turkmen is also based on the local, Islamic and Western structure of legalization action.
    Keywords: Cultural action, legitimacy, cultural structuring, Islamic cultural structuring, Western cultural structuring, Iranian cultural structuring, local cultural structuring}
  • نیره دلیر*

    مفاهیم متعددی جهت توجیه حکومت خلق شده و نظام دانش که اغلب توسط علمای دینی تولید می شد، تلاش کرده است آن را متناسب با شرایط تاریخی در ارتباط با خداوند تعریف و تثبیت کند. مفهوم ظل الله یکی از این مفاهیم است که در قالب نظام باورها برای حاکمان تعریف شده و به کار رفته است. این مفهوم اغلب در پیوند با مفاهیم مشروعیت بخش دیگر چون فره ایزدی و... به یک معنا درنظر گرفته شده درحالی که به گسست های معنایی آن در بستر تاریخی توجه نشده است. بنابراین این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که مفهوم ظل اللهی در زمانه نادرشاه در نظام دانش قدرت چگونه تعریف شده و چه کارکردی داشته است؟ این پژوهش با استفاده از مباحث نظری دانش قدرت فوکو و رویکرد «تاریخ مفهوم» به تبیین مفهوم ظل اللهی، در عصر نادرشاه و پیامدهای آن خواهد پرداخت. نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که در عصر نادری گسستی در نظام دانش صورت گرفته و دیوان سالاران مورخ به عنوان تولیدکنندگان دانش تلاش کردند با توجه به جدایی نادر از نظام مشروعیت ساز عصر صفوی برای او جایگاه متفاوتی تعریف کنند. به همین دلیل مفهوم ظل الله در این عصر به معنای موقعیتی مستقل و در ارتباط مستقیم با خدا در نظام دانش و قدرت تبیین شده و برای نادر به کار رفته است. این نظام جدید دانش قدرت که در عصر نادری شکل گرفت، بعدها به تغییری بزرگ در تاریخ ایران منجر شد و در تحولات و تطورات نظم اجتماعی سیاسی ایران یاری رساند.

    کلید واژگان: گفتمان ظل اللهی, مشروعیت, نادرشاه, قدرت دانش, تحولات اجتماعی سیاسی}
    Nayere Dalir*

    Numerous concepts have been created to justify governance. The system of knowledge-power, often produced by religious scholars, has sought to define and establish governance in accordance with historical contexts in relation to the Almighty God. The concept of the shadow of God (Zellul-lah) is one of these concepts that has been defined and used for the rulers in the form of a system of beliefs. This notion is often considered in conjunction with the notions of legitimacy, such as Farreh Izadi, as being a synonym in a sense, while its semantic discrepancies in the historical context has been ignored. Therefore, this study seeks to answer the question of how the philosophy of the notion of  Zellul-lahi in the era of Nader Shah was defined in the system of knowledge-power inter-relationship, and its functionality. Using the theoretical discussions of Foucault's “knowledge-power” method, as well as the "history of concept" approach, this research will explain the theory of Zellul-lahi in the era of Nader Shah and its consequences. The results of this study show that in the Nader shah era, there was a breakup in the “knowledge-power” system. This is true by taking into consideration that official-historians as producers of knowledge tried to define a different position for it due to Nader Shah’s separation from the legitimizing system of the Safavid era. For this reason, the concept of Zullul-lah in this age, as an independent approach, and in direct connection with God in the system of knowledge and power, has been established and exclusively used for Nader. This new system of knowledge-power, which was formed in this era, later led to a great change in the history of Iran, and helped in the evolution of the socio-political order of our country.

    Keywords: Zellul-lahi discourse, legitimacy, Nader Shah, “power-knowledge” inter-relationship system, socio-political evolution}
  • پایش سرمایه اجتماعی پلیس جمهوری اسلامی ایران و مولفه های پنج گانه آن؛ مطالعه شهر تهران
    رضا دوستدار *
    زمینه و هدف

    سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا نقش مهمی در پیشبرد اهداف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دارد، تلاش برای ارتقای این سرمایه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسیولان نیروی انتظامی ج.ا.ا را شکل داده است. این پژوهش درصدد پاسخ‌گویی به این سوال بوده که میزان سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا در شهر تهران چقدر است؟

    روش

    این پژوهش با روش پیمایشی به سنجش میزان سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا پرداخت. جامعه آماری کلیه شهروندان 18 سال به بالای ساکن شهر تهران بودند. حجم نمونه، با بهره‌گیری از روش کوکران 600 نفر انتخاب تعیین شد و از روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای و از خوشه‌بندی ده‌گانه محلات شهر تهران استفاده شد و از هر خوشه یک محله و از هر محله بلوک‌هایی انتخاب و با روش نمونه‌گیری تصادفی به صورت حضوری پرسشنامه‌ها تکمیل شد. به منظور سنجش اعتبار سازه‌ای مولفه‌های سازنده سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا، از مدل معادلات ساختاری لیزرل استفاده شد.

    یافته‌ها

    نتایج پژوهش حاکی از این بود که سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا در شهر تهران از متوسط بالاتر است. همچنین نتایج بررسی مولفه‌های سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا مانند میزان مشروعیت، مقبولیت و پذیرش مردمی پلیس، میزان اعتماد مردم به پلیس، میزان اقتدار پلیس و آمادگی مشارکت با پلیس و وجهه و منزلت پلیس نیز از نظر پاسخ‌گویان مورد مطالعه در حد متوسط اندکی رو به بالا ارزیابی شده است.

    نتیجه‌گیری

    سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا محصول تعامل سه جانبه نهادهای سیاسی (مشروعیت و مقبولیت قانونی پلیس)، نهادهای اجتماعی (مشارکت اجتماعی) و نهادهای فرهنگی (اعتماد به پلیس) است.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی ج.ا.ا, اقتدار, اعتماد, مشروعیت, منزلت}
    Social Capital Monitoring of the Police Force of the Islamic Republic of Iran (Case Study: Tehran)
    Reza Doostdar
    Background and objectives

    The social capital of the police force of the Islamic Republic of Iran has an important role in advancing the goals of the police force of the Islamic Republic of Iran. Efforts to promote this capital have formed one of the most important concerns of the officials of the police force of the Islamic Republic of Iran. In this study, the social capital of the I.R.I. police force is: "A set of capacities and capabilities and social resources of the police, including public trust in the police, public participation in the police, authority, acceptance and legitimacy of the police (in other words, public acceptance of the police) and the social prestige of the police in such a way that the use of these resources provides the ground for the production and reproduction of order and security in the community and the protection of the values of that community." This study seeks to answer the following question: how much is the social capital of the I.R.I. police in the city of Tehran?

    Methodology

    In order to obtain the answer to the research question, the amount of social capital of the police of the Islamic Republic of Iran was measured by a survey method. The statistical population of the study included all citizens aged 18 and over living in Tehran. To determine the sample size, 600 people were selected using Cochran's method and multi-stage clustering method and decuple clusters. One neighborhood was selected from each cluster, and some blocks were selected from each neighborhood in Tehran using random sampling method4. Open questionnaires were completed in person. Based on this, 60 individuals from each neighborhood were randomly selected regardless of the population size of each neighborhood. In this study, in order to assess the validity of the constituent components of the social capital of the police force of the Islamic Republic of Iran, the LISREL structural equation model was used and also the collected data were analyzed using SPSS software.

    Findings

    The results of the study indicate that the social capital of the police in the city of Tehran is higher than average. Also, the results of the study of the components of social capital of the police force of the Islamic Republic of Iran, such as the level of legitimacy, acceptance of the police by the people, the level of public trust in the police, the level of police authority and readiness to cooperate with the police, the social prestige and dignity of the police were evaluated as slightly upwards average.

    Results

    The social capital of the police force of the Islamic Republic of Iran is the link between the society and the rule of the system. Just as the promotion of legitimacy by the government increases police trust, so does social partnership with the police increase police authority. In other words, the social capital of the police force is a product of the tripartite interaction of political institutions (legitimacy and legal acceptance of the police), social institutions (social participation) and cultural institutions (trust in the police). 

    Keywords: Social capital of the police force, Authority, Trust, Legitimacy, Prestige, Participation}
  • مرضیه مددی دارستانی*، امیلیا نرسیسیانس

    در این تحقیق به بررسی و مطالعه درک و مواجهه دختران نسل جدید با مفهوم باکرگی می پردازیم. محوریت تحقیق، تجربه زیسته دخترانی است که رابطه جنسی آزاد داشته اند و هرکدام در مواجهه با باکرگی و عدم باکرگی تصمیم های متفاوتی برای بدن و سرنوشت خود گرفته اند. در بخش نظری از نظریه پاکی و خطر مری داگلاس[1] به دلیل هم پوشانی با مسئله بکارت در ایران و ارتباط پاکی و ناپاکی بدن در مقوله باکرگی استفاده شده است. در بخش روش، محوریت تحقیق، مردم نگاری و کار میدانی بوده است. در این پژوهش با 55 مشارکت کننده مصاحبه انجام شده است. شرکت کنندگان 18 تا 30 ساله، مجرد، دارای تحصیلات دانشگاهی و از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح متوسط و متوسط رو به بالا هستند. درک و مواجهه دختران جدید نسبت به باکرگی درکی مبهم و پیچیده است. نسل جوان با درگیری و تناقض بین خواسته های فردی در امر جنسی و فشارهای اجتماعی در ارتباط با ارزشمندی بکارت دختران، با وجود هنجارشکنی اولیه در انتها مجبور به تبعیت و پذیرش هنجارهای غالب می شوند و برای پذیرش مجدد در اجتماع و ارایه بکارت فیزیکی، به عمل های ترمیم بکارت روی می آورند.

    کلید واژگان: باکرگی, بدن زنانه, بکارت, ترمیم بکارت, مشروعیت پذیری, هویت اجتماعی}
    Marziyeh Madadi Darestani *, Emilia Nercissians

    In this research, we have studied the perception and encountering of the new generation of girls with the concept of virginity. The research focuses on the life experience of girls who have had free sexual intercourse. Each of them makes different decisions about their body and destiny in the face of virginity and non-virginity concepts.  In the theoretical part, we have used the purity and danger theory of Mary Douglas because of the overlap with the issue of virginity in Iran and the relationship between purity and impurity of the body in the concept of virginity. In the methodological section, the focus of the research has been on ethnography and fieldwork. In this study, 50 participants were interviewed. The age group of the participants is 18 to 30 years old, single, with university education, and economically and socially in the middle and upper-middle level. Young girls' perceptions and encounters with virginity are vague and complex. The young generation, with conflicts and contradictions between individual desires in sex and social pressures related to the value of girls' virginity, despite the initial violation of the norm, but eventually girls are forced to follow and accept the prevailing norms, and in order to be accepted in society they must provide physical virginity and they have to perform virginity restoration surgeries.

    Keywords: virginity, Female Body, legitimacy, Restoration of virginity, Social Identity}
  • محمدصادق شادمانی*، روح الله نصرتی، امیرعلی امیری

    تاریخچه احزاب در جهان و ایران نشان می دهد که حزب پدیده ای مدرن است و قدمت آن در جهان به کمتر از یک قرن می رسد. در ایران نیز مستندات قانونی برای شکل گیری احزاب را می توان پس از انقلاب مشروطیت، در اصل 21 قانون مشروطیت و به صورت صریح در اصل 26 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یافت؛ بنابراین با توجه به قدمت احزاب اکنون می توان ساختار، مشروعیت و سیاست ورزی احزاب در ایران را از نظر جامعه شناختی و انسان شناختی بررسی کرد. تحلیل های جامعه شناختی احزاب در ایران، تحلیل های کلان نگر، بزرگ دامنه، نظریه محور و کمی گرا بوده و مطالعه و تحلیل احزاب سیاسی در سطح تحلیل خرد و با تکیه بر مطالعه میدانی به طور جدی مدنظر نبوده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از مصاحبه های مردم نگارانه، منطق اجراگری و سیاست ورزی فعالیت احزاب سیاسی در شهرستان کوچک فسا بازتوصیف و تحلیل شد. این مقاله با تمرکز بر چگونگی تشکیل حزب در شهرستان، وضعیت مشروعیت و نهادینگی، شکل حضور آن ها در انتخابات، مسئله آموزش و تقابل آن ها با دیگر نیروها مانند نهاد قدرتمند قومیت صورت گرفته است. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد که چگونه حدود امکانات و همچنین ویژگی های نهادی، فردی و ساختاری در بستر خاص شهرستان فسا سبب انقطاع مردم و احزاب شده است. این تحلیل که مبتنی بر مصاحبه با کنشگران احزاب سیاسی است، درک آن ها را در مقام یک «متخصص» درنظر آورده است. این متخصصان با مفصل بندی ای که از فهم خود نشان می دهند، هستی خاص و روابط جهت دهنده به آنچه را که در این میدان «حزب» نامیده می شود، روشن می کنند. این پژوهش با تحلیل و نشان دادن رویکرد هیرارشی احزاب، وابستگی آن ها به مرکزیت و نقش آن ها در واسطه گری میان مردم و حکومت و تزریق ارزش های حاکمیت بین توده مردم نشان می دهد که ناتوانی احزاب در انجام کارکردهای حزبی خود و تزریق ارزش ها در توده مردم چگونه سبب شکاف بین مردم و حاکمیت می شود.

    کلید واژگان: احزاب, انتخابات, شهرستان فسا, مردم نگاری سیاسی, مشروعیت}
    Mohammad Sadegh Shadmani *, Rohollah Nosrati, Amirali Amiri

    The history of political parties in Iran and the world indicates they are a modern phenomenon. According to legal documents, the number 21 principle of the Persian Constitutional Revolution and number 26 principle of the constitutional law of the Islamic Republic of Iran enjoin establishing political parties. Regarding this history, we can now sociologically and anthropologically study the structure, legitimacy, and policy of political parties in Iran. Mainly, sociological analysis of political parties in Iran has been theoretical, quantitative, and macro-level, and large-scale, and analysis of political parties based on fieldwork and at micro-level has not been noticeable. This study will analyze and redescribe the politics and logic of performance of political parties of Fasa by ethnographical interviews. This study concentrates on legitimacy and institutionalization, how political parties present in elections, and education and their encounter with other institutions such as ethnicity. This analysis is based on interviews with political actors and assumes them as “experts.”  These experts, by articulating their percepts manifest particular ontology and influential relations that conduct what in this field is called “political party.”  The results show that the specific presence of political parties in Fasa has caused a schism between people and the political parties. The hierarchy in political parties, their dependence on the center, inability to performing their role as mediator between the state and people, and injection of values are significant also in this schism.

    Keywords: election, Fasa, legitimacy, political ethnography, political parties}
  • محسن همتی، محمدجواد جعفری *، یزدان نصرتی
    زمینه و هدف

    آیین دادرسی کیفری به‌مثابه یکی از سنجه‌های میزان پایبندی نظام‌های عدالت کیفری به حقوق بشر، از دیرباز درصدد پاسخ‌گویی به جرم بوده است. گرچه که آیین دادرسی کیفری اهداف مهمی را در خود جای داده است؛ اما رسالت اصلی آیین دادرسی، کشف حقیقت در پرونده‌های مطرح‌شده است. گرچه در گذشته، فرایند کشف حقیقت امری ساده بود؛ اما با رشد نرخ جرم و پدید آمدن جرایم یقه‌سفید، کشف حقیقت با چالش‌هایی مواجه شده است؛ بدین معنا که پیچیدگی ارتکاب جرم، فرایندهای کشف حقیقت را نیز دشوار ساخته است. با این‌حال، با توجه به رسالت آیین دادرسی کیفری در مقام فصل خصومت، دادرسان از طرق مختلف درصدد شناسایی حقیقت بر‌می‌آیند و بر اساس آن، حکم عادلانه را در یک فرایند منصفانه صادر می‌کنند.

    روش

    مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی نگارش شده است. یافته‌ها و

    نتایج

    با توجه به آنکه انتظار عمومی از نظام کیفری، رسیدگی به جرایم ارتکابی و اعاده نظم عمومی است، به دادرسان امتیازاتی داده شده تا بر اساس آن بتوانند به انجام وظایف محوله بپردازند. یکی از مهم‌ترین اختیارات اعطا شده به دادرسان جهت کشف حقیقت، اصل آزادی تحصیل دلیل است؛ بدین معنا که دادرسان در مقام کشف حقیقت، می‌توانند هر دلیلی را به‌دست آورند. با این‌حال، منع سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از خودسری دادرسان موجب شده است تا در کنار اصل آزادی تحصیل دلیل، اصل قانونی بودن تحصیل دلیل نیز به رسمیت شناخته شود. اصل قانونی بودن تحصیل دلیل که در راستای حمایت از آزادی‌های فردی و حریم خصوصی شهروندان شکل‌گرفته، مبین این نکته است که ادله مطرح‌شده در راه کشف حقیقت باید از روش قانونی به‌دست‌آمده باشند؛ در غیر این صورت مشمول قاعده بطلان دلیل خواهند شد.

    کلید واژگان: دلیل, کشف حقیقت, تحصیل دلیل, قانون مندی, بطلان}
    mohsen hemati

    Criminal procedure as a measure of the degree to which criminal justice systems adhere to human rights has long sought to respond to crime. Although the procedure of the criminal procedure has important goals, but the main mission of the procedure is to discover the truth in the cases. Although in the past the process of discovering the truth was simple, with the rise in crime rates and the emergence of white-collar crimes, the discovery of the truth has been challenged; This means that the complexity of the crime has also made the truth-seeking processes difficult. However, due to the mission of criminal procedure as a chapter of hostility, judges try to identify the truth in various ways and, based on that, issue a fair verdict in a fair process. Due to the fact that the public expectation from the penal system is to investigate crimes committed and restore public order, judges have been given privileges according to which they can perform their assigned duties. One of the most important powers given to judges to discover the truth is the principle of freedom of reason; This means that judges, in the position of discovering the truth, can obtain any reason. However, the prohibition of abuse of power and the prevention of arbitrariness of judges has led to the recognition of the principle of legality of the study of reason in addition to the principle of freedom of reason.

    Keywords: reason, discovery of truth, study of reason, legitimacy, invalidity}
  • محمد شجاعی، محمد اسدی*، عبدالله امیدی فرد

    از دیرباز میان فقها و دانشمندان اختلاف است که آیا در عقد نکاح، زوجه از حق حبس، متمکن است؟ یا قایل شدن به آن، مبنای شرعی و وجاهت علمی ندارد؟ دلیل اختلاف علما، شباهت برخی از احکام نکاح به معاوضات است. ازاین رو، عده کثیری از فقها، عقد نکاح را معاوضه و یا در حکم معاوضه دانسته و مهر و بضع را با عوض و معوض در عقد بیع مقایسه کرده اند. یافتن پاسخ به این اختلاف ریشه دار، می تواند گره گشای بخشی از اختلافات امروزی زوجین باشد. حاصل پژوهش نشان می دهد، حق حبس در عقد نکاح برخلاف حق حبس در معاملات، پشتوانه شرعی و قابل قبول ندارد و با تشیید و تحکیم مبانی خانواده و استواری روابط خانوادگی، مغایر است. اجماع فقها در اعصار مختلف نیز به دلیل وجود مستندات روایی، اجماع مدرکی بوده و محرز نمی باشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.

    کلید واژگان: حق حبس, زوج, زوجه, نکاح, مشروع بودن}
    Seyyed Mohammad Shojaei, Mohammad Asadi*, Abdollah Omidifard

    There has long been a dispute between jurisprudents and scholars as to whether a wife is entitled to the right of lien in the marriage contract or maintaining it lacks Sharia basis or scientific acceptability. The reason for the discord among the scholars is the resemblance of some of the rules of marriage to those of exchange. Thus, a great number of jurisprudents have considered the marriage contract an exchange or as an exchange and have compared dowry and woman’s body with objects of exchange in a sale contract. Finding a solution to this deep-rooted discord may be the key to resolving part of the couples’ current dissensions. The result of the research indicates that the right of lien in the marriage contract, unlike the right of lien in transactions, has no acceptable Sharia backing and is repugnant to consolidating the foundations of family and the stability of family relations. The consensus of jurisprudents in different eras, due to the existence of narrative documentations, has been a document-based consensus and is not established. The present research has been conducted implementing a descriptive-analytical method with reference to library resources.

    Keywords: right of lien, husband, wife, marriage, legitimacy}
  • یاشار ذکی*، سید عباس احمدی، محمدجلال عباسی شوازی، زهرا ادیب نیا

    بیکاری از لحاظ اجتماعی و سیاسی ظرفیت بحران آفرینی بالایی دارد و می تواند مقبولیت و حتی مشروعیت حکومت ها را زیر سوال ببرد. پاسخ حکومتها به بیکاری، ایجاد فرصت های آموزشی است تا ورود نیروی جدید به بازار کار را به تعویق بیندازند که در ایران باعث افزایش بیکاری تحصیل کردگان شده است. تفاوت فضایی در نرخ بیکاری و سهم بیکاران تحصیل کرده در کشور، تبعیض فضایی مزمن و تسلط الگوی مرکز- پیرامون و انطباق این الگو بر محل زیست گروه های قومی، نگرانی های سیاسی و احتمال اوج گرفتن ناآرامی را در کشور افزایش می دهد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و آماری با تاکید بر کشف الگوهای فضایی بیکاری به طور عام و بیکاری تحصیل کردگان به طور خاص با استفاده از روش های تحلیل فضایی آماره موران و آماره Getis-Ord Gi* در پی پاسخ به این سوالات است که الگوهای فضایی بیکاری در ایران چگونه است و دارای چه اثراتی بر جغرافیای سیاسی کشور است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد الگوهای فضایی بیکاری با بیکاری تحصیل کردگان متفاوت است و پایداری این الگوها طی زمان باعث تقویت فرایندهای ناموزون مهاجرت و توسعه شده و برداشت مردم از آن را سیاسی ساخته است و تداوم این وضعیت از دیدگاه جغرافیای سیاسی، چالش بزرگی برای حاکمیت و دولتمردان است.

    کلید واژگان: بیکاری, بیکاری تحصیل کردگان, تحلیل فضایی, GIS, حاکمیت, امنیت ملی, مشروعیت و مقبولیت}
    Yashar Zaki *, Seyed Abbas Ahmadi, Mohammad Jalal Abbasi-Shavazi, Zahra Adibnia

    Unemployment has a high potential for creating crises socially and politically, and thus it can call into question the state’s acceptability and legitimacy. The state’s response to unemployment is to delay the entrance of the new labor force into the job market by providing educational opportunities, which has led to an increase in unemployment among educated people in Iran. An spatial difference in unemployment and share of unemployed educated people in the country, a chronic spatial discrimination and domination of the core-periphery pattern and its adaption on the habitat of ethnic groups increase political concerns and the chance of rising unrests in Iran. This article uses descriptive-analytical and statistical methods with an emphasis on the discovery of spatial patterns of unemployment in general and unemployment of educated people in particular. The paper applies the methods of spatial analysis of Moran and Getis – Ord Gi * statistics to address the question on unemployment patterns in Iran and their effect on the country's political geography. The results show that the spatial patterns of unemployment are different from those related to the unemployment of educated people, and the sustainability of these patterns over time has strengthened the uneven processes of migration and development leading to the people's perceiving these as political. The continuation of this situation from a political geography perspective is a major challenge for the state and government.

    Keywords: Unemployment, Unemployment of educated, Spatial analysis, GIS, Governance, National Security, Legitimacy, acceptability}
  • مسعود اخوان کاظمی*
    بحث در خصوص رابطه دین و دولت یا دین و سیاست در دوران معاصر بیش از هر دوره دیگری بویژه در ارتباط با دین اسلام مطرح شده است. این در حالی است که مسلمانان در بخش اعظم دورانهای تاریخی پس از صدر اسلام، دارای دولتهایی دینی بوده اند که یا با وصف اسلامی متصف می شده اند یا خود را به اسلام منتسب می کرده اند. با این حال، وجود و استمرار دولتهایی با عناوین یا ظواهر اسلامی در جغرافیای دنیای اسلام و در طول تاریخ جوامع اسلامی،  هرگز نه از دید مسلمانان و نه از منظر اندیشمندان اسلامی به معنای این نبوده است که این دولتها مصداق عینی تام و تمامی از "دولت در اسلام" بوده اند. به همین لحاظ، همواره این ضرورت احساس شده است تا دولتهای مسلمانان در طول تاریخ، بعنوان یک امر واقع، با دولت در اسلام، بعنوان یک حقیقت، مورد مقایسه و بررسی تحلیلی - تطبیقی قرار داده شوند تا میزان انطباق یا انحراف این دولتها از دولت معیار اسلامی مشخص شود. در این راستا، مقاله حاضرضمن بررسی و تحلیل کتاب "تاریخ تحول دولت در اسلام" و طرح مباحثی بنیانی در زمینه مبانی، اهداف و عملکردهای دولت پیامبر اسلام، بعنوان دولت معیار اسلامی، تلاش بعمل می آورد تا میزان موفقیت اثر مذکور را دردستیابی به هدف مورد نظر آن، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.
    کلید واژگان: دولت اسلامی, دولت مسلمانان, مشروعیت, مقبولیت, خلیفه, امام}
    Masoud AKHAVAN KAZEMI *
    Discussions about the relationship between religion and state or religion and politics in the contemporary era have been discussed more than in any other period, especially in relation to the religion of Islam. However, Muslims in most post-Islamic historical periods have had religious states that were either characterized by Islamic descriptions or attributed themselves to Islam. However, the existence and continuity of states with Islamic titles or appearances in the geography of the Islamic world and throughout the history of Islamic societies have never meant that these states are real and complete examples of “State in Islam”. Therefore, it has always been felt that Muslim states throughout history, as a matter of fact, should be compared with the state in Islam, as a truth, to be compared to the extent to which these states have adapted or deviated from the Islamic standard state. In this regard, the present article, while reviewing and analyzing the book “History of State Transformation in Islam” and raising fundamental issues in the field of principles, goals, and functions of the state of the Prophet of Islam, as a standard Islamic state, tries to evaluate the success of the work in achieving its intended purpose.
    Keywords: Islamic State, Muslim State, Legitimacy, acceptance, Caliph, Imam}
  • GholamAbbas Mohammad Hassani

    The religious democracy pertains to a type of government in which its spirit and management are based on human’s characteristics and realities while it is aimed at enhancing both physical and spiritual dimensions toward perfection and achieving a rational life. According to right and fact, which have been received from Divine Revelation and people might not intervene in issuance of constitution and governmental principles in religious democracy, people’s freedom and activity are stipulated within the law with limits that have been interpreted by the religion so that legitimacy of this government has been verified with divine- public dimension. Given that God’ will and command is the basis for legitimacy in this system, not people’s wish, it seems unlikely that religious systems lack the competence of democracies. Thus, with respect to importance and sensitivity of the subject of legitimacy in religious democracy and its pivotal position, this study delved into this topic by means of descriptive- analytical method and from thinkers’ views in religious democracy.

    Keywords: legitimacy, Democracy, Religious Democracy}
  • علی اشرف نظری*، میلاد یزدان پناه

    نظام ایلی عشیره ای ایل قشقایی دارای تاریخی کهن است که باتوجه به شرایط زندگی کوچی و عشایری شکل گرفته است. این نظام دارای سازمان های سیاسی اداری خاص خود بوده که متناسب با شرایط زندگی عشایری و به صورت سیار تنظیم شده است. درراس این نظام ایلی، مقامی به نام ایلخان وجود داشت که از ابتدای تشکیل ایل درزمان صفویان در دست یک خاندان به نام شاهیلو بود. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که ساختار سیاسی اجتماعی در ایل قشقایی به چه صورت بوده و سازوکارهای مشروعیت بخش قدرت در آن چگونه حفظ می شده است؟ فرضیه مقاله این است که ساختار سیاسی اجتماعی ایل قشقایی به گونه ای سلسله مراتبی در پاسخ به نیازهای ایل بوده است و ساختار قدرت در آن نه لزوما براساس قدرت معطوف به خشونت حاکمان و زور محض روسای ایل، بلکه براساس نمادها، مناسک و آداب ورسوم سامان یافته است. ازاین رو، اساس پژوهش حاضر، چارچوب نظری خشونت یا سلطه نمادین، بررسی سازوکارها و مولفه های درونی مشروعیت بخش قدرت رهبران و تلاش برای مطالعه موضوع از چشم انداز جامعه شناسی تاریخی بوده است.

    کلید واژگان: قشقایی, طایفه, ایل, ساخت قدرت, مشروعیت}
    A. Nazari *, M. Yazdanpanah

    The nomadic structure of the Qashqai tribe has an ancient history that has continued for nomadic life. The system had its own administrative political organization, which was shaped by nomadic living conditions and nomadic. At the head of this tribal system, there was a monk named Ilkhani, from the beginning of the formation of the Qashqai tribe, from the time of the Safavids, in the hands of a family called Shahilo. The main question of the present article is that what was the social political structure in Qashqai and how has the legitimizing mechanisms been implemented? The hypothesis of the article is that the social structure of the Qashqai tribe has been hierarchically in response to the needs of the tribe, and the structure of power in it is not necessarily based on the violence of the rulers of the tribe, but based on symbols, rituals and customs was in tribe. Therefore, the distinction between current research and this paper based on the theoretical framework of violence or symbolic domination, we study of the mechanisms and components of the legitimacy of the power of the leaders and attempt to study the subject from the perspective of historical sociology.

    Keywords: Qashqai, clan, tribe, Power, legitimacy}
  • Ako Ahmadnezhad, Masoumeh Motlaq *

    The present study addresses the Pahlavi era regarding the political system, and it is to investigate and analyze authoritarian governments. The study which is a historical-documentary one, also deals with the consequences of authoritarianism in the Pahlavi era and the impacts of historical-geographical conditions of Iran on the emergence and durability of authoritarianism. Authoritarianism is considered to be a type of system which is established by exerting force and violence, illegitimate rule of power and lawlessness. Investigation of the factors affecting the structure of authoritarianism in this study indicates that the Pahlavi rule as an authoritarian government, despite its positive aspects and consequences, has had negative economic, political, and social consequences for the Iranian society at that time and for the later generations. Neglecting a negative social phenomenon at the present may cause extensive changes over time so that fighting or eradicating them needs far more time and costs. According to the results of the study we may say that the same policies provided the context for the fall of the regime.

    Keywords: authoritarianism, power, legitimacy, Pahlavi Era}
  • مرتضی خوش آمدی*، حسن سرایی
    تمام اشکال دین داری در بطن «جماعت دینی» نشوونمو می یابند و «جماعت دینی» همواره برخوردار از سطحی از سازمان یافتگی است. در «جامعه شناسی دین» بررسی سازوکارهای اجتماعی مرتبط با جماعت دینی ذیل مفهوم «سازمان دینی» تعریف می شود. از دیرباز یکی از دغدغه های جامعه شناسی دین بررسی و شناخت اشکال متنوع شیوه های سازمان یافتگی جماعت های دینی است. این مقاله می کوشد با بررسی تحلیل توصیفی رویکردهای مختلف و تحولات نظری در این حوزه، «معیارهای اصلی» سنخ شناسی ها را استخراج سازد. استخراج «معیارهای اصلی» ما را با منطق این سنخ شناسی ها آشنا می کند و در ارائه سنخ شناسی های بدیل و بومی و در چارچوب سنت اسلامی کمک می کند. ازاین رو روش این تحقیق اسنادی است و هدف اصلی پژوهش شناخت سازوکارهای بنیادی سنخ شناسی های سازمان های صوفیانه در ادبیات نظری موجود است. برای این منظور ادبیات موجود را ذیل دو رویکرد کلی مورد بررسی قرار دادیم: الف) رویکرد صوری به سنخ شناسی سازمان های دینی؛ و ب) رویکرد کمی به سنخ شناسی سازمان های دینی. رویکرد صوری عمدتا متاثر از آرای وبر است، اما رویکرد کمی در نقد رویکرد صوری طرح شده است. ضمن بررسی سنخ شناسی های گوناگون و مبانی نظری آن ها در نهایت شاهد آن هستیم که دو معیار: الف) سطح سازمان یافتگی و ب) سطح تنش با فرهنگ میزبان، از اهمیت محوری در سنخ شناسی سازمان های دینی برخوردار است.
    کلید واژگان: سازمان دینی, جماعت دینی, سنخ شناسی, فرقه, انضباط دینی, مشروعیت}
    Morteza Khoshamadi *, Hasan Saraie
    Each form of religiousness grows at the heart of a “religious society”, and a “religious” society is always to some extent organized. In the “sociology of religion”, the study of social dynamics related to the religious society is defined under the concept of “religious organization”. From long ago, one of the concerns of sociology of religion has been to study and understand the various methods of organization in religious societies. Through an analytical-descriptive study of different approaches and the transformations in this field, the present paper aims to extract “the main criteria” of these typologies. Extracting “the main criteria” would familiarize us with the logic of these typologies, and it shall contribute to presenting alternative, domestic typologies in the framework of Islamic tradition. Therefore, the method of research is documentary, and the main purpose of the study is to understand the fundamental dynamics of the typologies of mystical organizations in theoretical literature. With this purpose in mind, we have examined the available literature through two general approaches: a) a formal approach to the typology of religious organizations; and b) a quantitative approach to the typology of religious organizations. The formal approach is mainly based on Weber’s theories, however, the quantitative approach has been put forth in critique of the formal approach. By studying various typologies and their theoretical principles, we see that the two criteria of a) the extent of organization and b) the extent of tension against the host culture enjoy central importance in the typology of religious organizations.
    Keywords: Religious Organization, Religious society, typology, sect, Religious Discipline, legitimacy}
  • الهه مرندی*
    بررسی نقش و جایگاه مردم در ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه از جمله موضوعات اساسی در نظریات اجتماعی متفکران مسلمان است. در نظریه اجتماعی امام خمینی جایگاه مردم در ساختار جامعه در ارتباط با نظریه ولایت فقیه قرار می گیرد . در نظریه ولایت فقیه که مهم ترین نظریه اجتماعی فقهای شیعه در عصر غیبت بالاخص دوره معاصر است، موضوع «نمایندگی» جایگاه ویژه ای دارد. اینکه فقیه نماینده خدا محسوب می گردد یا نماینده مردم ، مبنای اصلی اختلاف بین فقها و متفکران معاصر می باشد که دو نظر یه نصب و نخب فقیه را رودر روی یکدیگر قرار داده است. هر یک از این نظریات با توجه به نوع دیدگاهی که به منشا حاکمیت و مبنای مشروعیت ولایت فقیه دارند، نقش متفاوتی را برای مردم قائل می شوند که مبنای اختلاف در سایر آثار و نتایج هر یک از این نظریات با دیگری است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان بیان داشت که بر مبنای نظریه انتصاب، فقیه جامع الشرایط از سوی امام معصوم به سمت ولایت منصوب شده است و دارای مشروعیت الهی است نه مردمی و نقش مردم در این نظریه از باب کارآمدی است. درحالیکه در نظریه انتخاب، مشروعیت ولایت فقیه مردمی است و اختیارات فقیه از جانب مردم مشخص و محدود می گردد.
    کلید واژگان: امام خمینی, انتخاب, انتصاب, ساختار اجتماعی, مشروعیت, منشا حاکمیت, نمایندگی, ولایت فقیه}
    Elahe Marandi *
    The role of people in the formation of Islamic state based on the opinions of jurists in legitimizing to qualified Velayate-faghih according to the theory of election and appointment. The main structure of the difference between these two theory is based on the origin of sovereignty and the basis of the legitimacy of Velayat-e faqih, which differs from each of these views.In other words, the difference in the position of representation in these theories that the jurisprudent in this theory is the representative of God and the representative of the people is the basis of the difference in other works and the results of each of these views with the other.According to the findings of this research, it can be stated that the issue of Velayat-e faqih has long been mentioned among the Shi'a jurisprudents, and all the rulers of the Velayat-e faqih have explained it as the basis for the appointment by the Imams. Therefore, Imam Khomeini has been appointed by the Imam to the Velayat and has divine legitimacy, not the people, and the role of the people in this theory of efficiency. While in theory of election, the legitimacy of the velayat-e faqih is popular and the rights of the jurisprudents are limited by the people.
    Keywords: Imam Khomeini, Islamic state, People, legitimacy, representation, theory of election, theory of appointment}
  • اسدالله خدیوی*
    هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر استفاده از روش مونته سوری بر میزان جامعه پذیری کودکان پیش دبستانی آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز می باشد. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کودکان پیش دبستانی آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز به تعداد 6185 نفر می باشد. برای انتخاب نمونه از جامعه مورد نظر از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایاستفاده شده است. به این صورت که ابتدا از بین پیش دبستانی های ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر تبریز، یک پیش دبستانی به صورت تصادفی انتخاب شده است. در مرحله بعدی دو کلاس 20 نفری انتحاب، که یکی از آنها بصورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شده است. برنامه آموزشی مونته سوری در5 بخش (مهارتهای زندگی روزمره، مهارتهای حسی، مهارتهای محاسبه کردن، زبان و فرهنگ) سازماندهی شده و در طی 3 ماه بر روی نوآموزان اجرا شد. همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جامعه پذیری استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از مربیان مدرسه و اساتید دانشگاه کمک گرفته شد و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 89/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش روش مونته سوری بر میزان جامعه پذیری(قانون پذیری، سازگاری اجتماعی و مسئولیت پذیری) کودکان پیش دبستانی آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز تاثیر دارد.
    کلید واژگان: جامعه پذیری, قانون پذیری, سازگاری اجتماعی, مسئولیت پذیری}
    Asadollah Khadivi *
    The purpose of the present study was to determine the effect of using the Monte Sur method on the level of socialization of preschool children in the education sector of Tabriz 4th district. The research method is quasiexperimental with pre-test and post-test design with control group and is applicable to the target. The statistical population of this research includes the preschool children of education in Tabriz 4th district with 6185 people. A random cluster sampling method was used to select a sample of the population. Firstly, a preschool was selected randomly from preschools in the four educational district of Tabriz city. In the next step, two classes of 20 people were selected, one of which was randomly assigned as the experimental group and the other as the control group. Montessori curriculum in 5 sections (daily living skills, sensory skills, computing skills of language and culture) organized and implemented within 3 months of learners. A questionnaire was used for collecting data. To analyze the hypotheses, covariance test was used.
    Keywords: Socialization, Legitimacy, Social Adaptation, Responsibility}
  • حسین ایمانی جاجرمی *، جمال عبدالله پور
    نخبگان سنتی روستایی در مناطق کردنشین از جمله ظرفیت های اجتماع محلی اند که با توجه به دارا بودن دانش بومی و اقتدار در اداره امور، در راهبری اقدامات توسعه ای نظیر بسترسازی، برنامه ریزی، توجیه و متقاعدسازی، کسب موافقت و جلب مشارکت، نقش دارند. در این پژوهش با تاکید بر این تجارب در روستاهای شهرستان سردشت، منشا مشروعیت اقتدار آنها در راهبری اقدامات توسعه ای در پرتو رویکرد نظری اقتدار وبر و توسعه محلی و با تکیه بر روش شناسی کیفی در گردآوری و تحلیل داده ها واکاوی شده است. بر اساس یافته ها، روحانیون به عنوان نخبگان سنتی با داشتن شخصیتی مردم دار و معنوی، از مشروعیت کاریزماتیک برخوردارند. ضمن آنکه پشتوانه دینی، مبنایی برای مشروعیت ارزشی آنها فراهم کرده و باعث شده در طول تاریخ اجتماع محلی، از مرجعیت برخوردار باشند و به عبارتی دیگر مشروعیت سنتی در اقتدار داشته باشند. ریش سفیدان نیز با توجه به سنت تبعیت از بزرگان در اجتماع محلی، مشروعیت سنتی دارند. نتایج بیانگر وجود ترکیبی از مشروعیت نخبگان سنتی است که ریشه در نظام دینی و فرهنگی حاکم بر اجتماع دارد. قانون در اجتماع محلی مبنایی برای مشروعیت محسوب نمی شود. اتکای شوراهای اسلامی و دهیاران در مدیریت جدید توسعه روستایی، به مشروعیت ناشی از سنت های اجتماع محلی می تواند آنها را در راهبری توسعه تقویت کند و به اقتدار آنها در راهبری امور که در وضعیت ضعیفی قرار دارد بینجامد.
    کلید واژگان: اقتدار, توسعه محلی, رهبری, مشروعیت, نخبگان سنتی}
    Hossein Imani Jajarmi *, Jamal Abdollahpour
    The traditional rural elites in the Kurdish regions are among the local community capacities, which, given indigenous knowledge and authority in the administration of affairs. Now days also play a leadership role in developmental activities such as participation, justifying, convincing, gaining agreement, removing barriers and field preparation. In this research, with the emphasis on these experiences in the villages of Sardasht, the source of legitimacy of their authority in leadership the developmental activities in the light of the theoretical approach of Weber's authority and local development, and drawing on qualitative methodology in collecting and analyzing data has been analyzed. Based on the findings, the clerics, as the traditional elites with a popular and spiritual character, has a charismatic legitimacy, while providing religious backing for their legitimacy, and this has led to a sense of authority over the history of the local community. Another phrase has the traditional legitimacy in authority. The elders also have traditional legitimacy according to the tradition of adherence to elders in the local community. The results represent a combination of the legitimacy of the traditional elites, which is rooted in the religious and cultural system governing the community. The law in the local community is not the basis for legitimacy. The reliance of Islamic councils and dignitaries on new rural development management, the legitimacy of the local community traditions, can strengthen them in the direction of development and lead to their authority in managing issues that are in a weak state.
    Keywords: Community Development, Traditional Elites, Leadership, Authority, legitimacy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال