به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « rationalism in interpretation » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « rationalism in interpretation » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، مصطفی زارعی
    شیخ حر عاملی یکی از محدثان بنام شیعه، و از کسانی است که سعی کرد کلام شیعه را در قالب کلام نقلی ارائه دهد. وی در این روش متاثر از سید بن طاووس و شهید ثانی است. روش شیخ حر در ارائه و تببین مباحث کلامی تکیه بر آیات و روایات، و پرهیز از هر گونه استنباط عقلی است. وی قلمرو عقل را در مباحث کلامی منحصر به عقاید پیشاوحیانی می داند، و در همین محدوده نیز معتقد است معرفت های فطری، ما را از تبیین های عقلی بی نیاز می کند. پس از اثبات شریعت نیز عقل فقط نقش تایید و تاکید معرفت های بر گرفته از کتاب و سنت را دارد. البته شیخ حر در کتاب های کلامی خود در برخی موارد از استدلال های عقلی کمک گرفته و در مواردی نیز به تاویل روایاتی می پردازد که مخالف گزاره های صریح عقل هستند.
    کلید واژگان: حر عاملی, روش کلامی, معرفت اجمالی, معرفت تفصیلی, عقل گرایی, تاویل}
    Abdorrahim Soleymani Behbahani, Mostafa Zarei
    Shaykh Hurr Ameli is one of the prominent Shia transmitters of traditions and of the scholars endeavored to present Shia theology in the form of revealed one. He was inspired in this method from Seyed Ibn Tavoos and Al-Shahid al-Thani. Method of Shaykh Hurr Ameli in presentation and explanation of theological discussions is reliance on Quranic verses and narrations and avoiding any type of rational argument. In sphere of intellect, he limited reason in beliefs before revelation, and in this scope, he holds that intrinsic knowledge satisfies our need to rational arguments. After establishment of religion, the role of intellect is confirmation and emphasis of the knowledge driven from Quran and tradition. However, Shaykh Hurr Ameli has used occasionally rational arguments in his theological book and in some cases has interpreted narrations opposing rational clear propositions.
    Keywords: Shaykh Hurr Ameli, theological method, general knowledge, detailed knowledge, rationalism, interpretation}
  • حمید آریان
    رویکرد اندیشمندان معتزله در فهم متون دینی و تفسیر آیات قرآن، عقلی است. این مقاله با روش «توصیفی تحلیلی» به بررسی معنا و مبنای عقل گرایی معتزله در تفسیر قرآن می پردازد. مقصود از «عقل گرایی معتزله در تفسیر» آن است که اولا، در فهم و تفسیر قرآن، عقل مقدم بر دیگر ادله و حایز رتبه اول است. ثانیا، صحت بیانات شرعی و فهم مراد آنها محتاج به ادله عقلی است. براین اساس، معتزله ظاهر گرایی در فهم متون دینی و قرآن را مردود دانسته اند و بر جایگاه محوری عقل و مدرکات عقلی در تفسیر قرآن تاکید دارند. آنان بشری بودن وضع و مواضعه در زبان و شناخت اوصاف توحید و عدل الهی را شرط دریافت قصد متکلم در معارف دینی برشمرده اند. پایه های عقل گرایی اعتزالی در تفسیر عبارت است از: حادث بودن قرآن، تفسیرپذیری قرآن، ارشادی و تاکیدی بودن بیانات قرآنی در توحید و عدل، و سازگاری حکم عقل با خطابات قرآنی.
    کلید واژگان: عقل, معتزله, عقل گرایی در تفسیر, تفسیرپذیری قرآن, حادث بودن قرآن, سازگاری عقل و قرآن}
    Hamid Arian
    Mu''tazilite thinkers use a rational approach to understanding religious texts and interpreting Quranic verses. Using a «descriptive-analytical method»، the present paper investigates the meaning and basis of rationalism adopted by Mu''tazilite in their interpretation of the Quran. «Mu''tazilite rationalism is that intellect priority over other proofs comes first in interpreting the Quran and that the soundness of Shari''ah statements and understanding of their purpose requires intellectual proofs. Accordingly، Mu''tazilites reject literalism in understanding religious texts and the Quran، and emphasize on the central role of intellect and intellectual objects of perception in the interpretation of the Quran. They regard the human nature of conventions and their position in language and recognizing the attributes of divine unity and justice as a condition for understanding the speaker''s perception of religious knowledge. The bases of Mu''tazilite rationalism in interpretation include temporality of the Quran، interpretability of the Quran، instructive and emphatic nature of Quranic statements about divine unity and justice and conformity between the judgment of intellect and Quranic assertions.
    Keywords: intellect, Mutazilite, rationalism in interpretation, interpretability of the Quran, temporality of the Quran, conformity between intellect, the Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال