فهرست مطالب

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 100 (زمستان 1395)

  • بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/12/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ربانی گلپایگانی، علیرضا فاطمی نژاد صفحه 9
    احادیث و روایات فراوانی بیان گر افضلیت، عصمت و امامت اهل بیت پیامبر اکرم‏ می باشد که از جمله آن حدیث امان است. متن مشهور این حدیث «النجوم امان لاهل السمآء و اهل بیتی امان لامتی» است. در این حدیث پیامبر اکرم اهل بیت خود را به ستارگان آسمان تشبیه کرده که همان گونه که ستارگان نشانه امنیت برای اهل آسمان‏ می باشند، اهل بیت پیامبر عامل امنیت برای اهل زمین اند. حدیث امان در منابع شیعه و اهل سنت از هشت نفر از صحابه پیامبر روایت شده، و از نظر سند معتبر است. از تامل در نقل های مختلف حدیث با استفاده از روایات دیگر به دست‏ می آید که امان بودن اهل بیت پیامبر برای اهل زمین، هم جنبه تکوینی دارد و هم جنبه تشریعی، هم در زندگی دنیوی و مادی آنان تاثیر گذار است و هم در زندگی معنوی و اخروی آنان. مجموع این روایات بر عصمت و افضلیت اهل بیت و امامت آنان دلالت‏ می کند.
    کلیدواژگان: حدیث امان، نجوم، امان امت، اهل بیت، امامت، عصمت
  • ابراهیم نویی صفحه 37
    اعتقاد به بداء یکی از آموزه های مهم نزد شیعه امامیه است. منشا این اعتقاد روایات بسیاری است که از امامان اهل بیت در این باره نقل شده است. عالمان اهل سنت در اثر تفسیر نادرستی که از این باور شیعی داشته اند، با آن مخالفت کرده و آن را با علم ازلی و تغییرناپذیر خداوند، ناسازگار انگاشته اند. عالمان شیعه به تفسیر صحیح بداء پرداخته و به شبهات مخالفان پاسخ داده اند. البته در سخنان بزرگان امامیه هم در باب حقیقت بداء و پاره‏ای دیگر از مسائل مرتبط با این آموزه، اختلافاتی دیده می شود. یکی از بزرگان امامیه که در باب بداء به خوبی ورود پیدا کرده و سخنانی گاه متفاوت از دیگر بزرگان امامیه مطرح کرده است، علامه ابوالحسن شعرانی (ف.1393ق) است. نوشتار پیش رو می کوشد سخنان ایشان را ضمن التفات به مواضع اختلافی اهل سنت و شیعه، و نیز اختلافات رایج میان بزرگان امامیه در باب بداء، مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: علامه شعرانی، بداء، نسخ، شیعه امامیه، اهل سنت
  • محمد نجاتی صفحه 57
    دیدگاه ابن سینا در خصوص کیفیت تبیین جزئیات وحی و تمسک به قوه متخیله در تبدیل کلیات به جزئیات وحیانی، برای برخی روشنفکران معاصر از جمله دکتر سروش ملهم این معنا بوده که شیخ معتقد به فاعلیت نفس پیامبر در فرایند وحی شده است. مطالعه حاضر با تفکیک تفکر سینوی به دو حوزه مشایی و مشرقی، به واکاوی مدعای مذکور پرداخته است. تفکیک مذکور نشان می دهد ابن سینا در حوزه مشایی به جهت اعتقاد به مادیت خیال و ادراکات خیالی، و همچنین فقدان اعتقاد به عالم متوسط خیال منفصل، دست به دامان دستکاری قوه متخیله در تبیین جزئیات وحیانی شده است. این در حالی است که وی در حوزه مشرقی به جهت تاکید بر تجرد خیال و ادراکات آن و همچنین اذعان ضمنی به تحقق عالم خیال منفصل، ذیل کارکردهای متفاوت دو قوه حس مشترک و خیال، تبیینی متفاوت از این مساله ارائه نموده است. از نظر ابن سینا دو قوه حس مشترک و خیال پیامبر به جهت اشتداد وجودی نفوسشان، بر خلاف سایر نفوس بشری می تواند صور و ادراکات جزئی متعالی وحیانی را نیز بدون هیچ دخل و تصرفی در خویش حفظ، و در نتیجه کمترین وجهی برای دخالت و دستکاری قوه متخیله و یا تشبیه و تبدیل معقول به محسوس باقی نخواهد ماند.
    کلیدواژگان: ابن سینا، سروش، وحی، حس مشترک، خیال، حکمت مشایی، حکمت مشرقی
  • محمد علی اسماعیلی صفحه 75
    در اندیشه مشهور معتزله از جمله، ابوالهذیل، نظام، جاحظ و بلخی، حقیقت اراده انسان، اعتقاد به منفعت است. برخی متکلمان امامی چون محقق طوسی، علامه حلی و علامه مجلسی نیز این دیدگاه را پذیرفته اند. به باور محقق طوسی، اراده و کراهت، دو نوع از علم اند. علامه حلی نیز تصریح نموده که این دو از سنخ علم بالمعنی الاعم اند؛ اراده عبارت است از علم یا ظن موجود زنده به وجود مصلحت در فعل؛ کراهت نیز عبارت از علم یا ظن موجود زنده به وجود مفسده در فعل است. به باور علامه مجلسی، اراده، مطلق علم نیست بلکه علم به منفعت در فعل است. برخی اندیشمندان معتزلی و اشعری، اراده را به «میل» تفسیر نمودهاند؛ مقصود از «میل» در این دیدگاه، شوق است. در اندیشه اشاعره، تفسیر اراده به «اعتقاد به نفع» و «شوق» صحیح نیست؛ بلکه عبارت از «صفت مخصص و مرجح» برای انجام فعل است. دیدگاه مشهور فلاسفه این است که حقیقت اراده عبارت از شوق اکید است. دیدگاه برگزیده در حقیقت اراده انسان این است که اراده جزء مفاهیم منطقی و ماهوی نبوده بلکه از مفاهیم فلسفی است؛ منشا انتزاع اراده انسان نیز برخلاف دیدگاه مشهور فلاسفه، «شوق اکید» نیست.
    کلیدواژگان: اراده، شوق اکید، اعتقاد، میل، متکلمان، فلاسفه
  • سید جابر موسوی راد صفحه 93
    پیرامون چگونگی سخن گفتن از خداوند و زبان به کارگرفته در متون دینی نظریات مختلفی طرح شده است. نظریه های بی معنایی زبان دین (دیدگاه پوزیتویستم منطقی)، غیرشناختاری بودن زبان دین، زبان نمادین، الهیات سلبی، تمثیل و کارکردگرایی مهم ترین نظریاتی هستند که در این زمینه در غرب طرح شده اند. در این مقاله ضمن نقد این دیدگاه ها، این نتیجه به دست آمده است که در مورد سخن گفتن از خدا، الفاظ اطلاق شده بر خداوند همان معنای الفاظ بشری را دارند (نظریه ی اشتراک معنوی)، ولی در مورد صفاتی که به خداوند به صورت مجازی اطلاق می شوند (نظیر خشم) این صفات به جهات آثارشان به خداوند اطلاق می گردند؛ در مورد صفات خبری نیز نظریه ی تاویل بر مبنای قرائن داخلی و خارجی، مورد قبول است. در مورد متون وحیانی، گرچه در این متون از استعاره و تمثیل استفاده شده است، اما متون وحیانی نظیر قرآن به همان زبان عرفی نازل شده اند.
    کلیدواژگان: زبان دین، مشترک معنوی، زبان تمثیل، زبان نمادین، الهیات سلبی
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، مصطفی زارعی صفحه 119
    شیخ حر عاملی یکی از محدثان بنام شیعه، و از کسانی است که سعی کرد کلام شیعه را در قالب کلام نقلی ارائه دهد. وی در این روش متاثر از سید بن طاووس و شهید ثانی است. روش شیخ حر در ارائه و تببین مباحث کلامی تکیه بر آیات و روایات، و پرهیز از هر گونه استنباط عقلی است. وی قلمرو عقل را در مباحث کلامی منحصر به عقاید پیشاوحیانی می داند، و در همین محدوده نیز معتقد است معرفت های فطری، ما را از تبیین های عقلی بی نیاز می کند. پس از اثبات شریعت نیز عقل فقط نقش تایید و تاکید معرفت های بر گرفته از کتاب و سنت را دارد. البته شیخ حر در کتاب های کلامی خود در برخی موارد از استدلال های عقلی کمک گرفته و در مواردی نیز به تاویل روایاتی می پردازد که مخالف گزاره های صریح عقل هستند.
    کلیدواژگان: حر عاملی، روش کلامی، معرفت اجمالی، معرفت تفصیلی، عقل گرایی، تاویل
|
  • Ali Rabbani Golpayegani, Alireza Fatemi Nezhad Page 9
    There are many narrations denoting the superiority, infallibility and Imamah (leadership) of the household of the prophet (p.b.u.th), one of which is narration of Aman (security) which is: stars are acting as security for the inhabitants of the heavens and my Household are acting as security for my Ummah (nation). In this narration, the prophet (p.b.u.h) has analogized his household to stars of the heaven; as stars are acting as security for inhabitants of the heaven the household are cause of security for the inhabitants of the earth. Narration of Aman (security) is quoted in both Shia and Sunni books from eight of the companions of the prophet (p.b.u.h). Likewise, the chain of narrators is authentic. Reflecting on different narrations of this narration, in addition to other narrations, it gets clear the household of the prophet (p.b.u.th) are acting as security in both existential and legislative aspects, in both worldly and material life and in spiritual and hereafter life. Overall, these narrations show infallibility, superiority and Imamah of the Household of the prophet (p.b.u.th).
    Keywords: narration of Aman (security), stars, security of the nation, the household of the prophet (p.b.u.th), Imamah, infallibility
  • Ibrahim Noui Page 37
    Doctrine of Bada' is one of the significant beliefs for Imamiyah Shia. The source of the belief is numerous narrations quoted from the household of the prophet (p.b.u.th). Sunni scholars have opposed this opinion, because they have had a false understanding of it and have thought it is inconsistent with pre-eternal and unchangeable knowledge of God. Shia scholars have provided right interpretation of this belief and refuted the doubts of opponents. However, there are some differences among Imamiyah scholars regarding reality of Bada' and some issues related to. One of the shia scholars discussed this issue and has raised occasionally some different views from other Imamiyah scholars is Allamah Sharani. This article endeavors to study his statements, focusing on disputes between Shia and Sunnis, as well as the current disagreements among Imamiyah scholars concerning Bada'.
    Keywords: Allamah Sharani, Bada', Abrogation, Imamiyah Shia, Sunni
  • Mohammad Nejati Page 57
    Point of view of Avicenna concerning explanation of revelation and appealing to the faculty of imagination (al-Qovvah al-Motakhayyellah) in changing universal perceptions to particular ones has inspired some contemporary intellectuals like D.R. Soroush to maintain that Avicenna has believed in agency of soul of the prophet in process of revelation. Separating between though of Avicenna in sphere of peripatetic and illuminationism philosophy, this paper analyzes his idea. This separation proves that, in sphere of peripatetic philosophy, Avicenna has appealed to change in faculty of imagination in the way of explanation of revelational particulars, since he maintains that faculty of imagination and imaginational perceptions are material, as well as he negated the belief to the world of intermediate discontinuous imagination. However, he, in the sphere of illuminationism philosophy, has other explanation of this issue within the topic of functions of faculties of commonsense and imagination of the prophet, because he believes ,in this sphere, in immateriality of the faculty of imagination and its perceptions, as well as implicit acknowledgement to the world of intermediate discontinuous imagination. According to Avicenna, faculties of common sense and imagination of the prophet can save particular revelational forms and perceptions without any change in them. Accordingly, no reason remains for any change in faculty of imagination or changing abstract intelligible to sensory perception, since they, in contract with human souls, have intensity of being.
    Keywords: Avicenna, Soroush, revelation, common sense, faculty of imagination, peripatetic philosophy, illuminationism philosophy
  • Mohammad Ali Esmaaeeli Page 75
    Many Mu`tazilites like Abi Hozeil, Nazzam, Jahez, Balkhi and others hold that human will is the belief to benefit. Some Shiite theologians like Tusi, Helli and Majlesi has accepted the same opinion. According to Tusi, will and hatred are two types of knowledge. Helli has asserted they are knowledge in its general sense. Will is knowledge or conjecture of a living being to a benefit in action and hatred is knowledge or conjecture of a being in evils in an action. According to Majlesi, the will is not knowledge but knowledge to benefit of an action. some other Mu`tazilites and Ashariyya maintained that reality of will is yearning following a belief of benefit. The meaning of yearning here is inclination. For Ashariyya, interpretation of will to knowledge of benefit and inclination is not right, but rather will is a cause of preferring an action. The famous idea of philosophers is that will is intense inclination. The accepted view is that reality of will of the human is not logical or primary notions, but philosophical ones. The will of the human, in contrast with famous point of view of philosophers, is not abstracted from intense inclination.
    Keywords: will, strong yearning, belief, inclination, theologians, philosophers
  • Seyed Jaaber Mousavirad Page 93
    There are a variety of opinions as to how to speak of God and religious language in revealed scriptures. The chief ideas raised in the west are: theory of logical positivism that holds religious language is nonsense, theory of non-intelligibility of religious language, symbolic language, negative theology, analogy and functionalism. Criticizing these views, the result obtained in this article is that when we speak of God the words applied to God have the same meaning as applied to human, i.e., they are univocal. However, attributes applied to God metaphorically, like wrath, are applied to God because of their functions. The acceptable opinion about revealed attributes (al-Sefat al-Khabariyah) is metaphor according to internal and external evidences. Finally, revealed scriptures, though use metaphor, have the very common meaning.
    Keywords: religious language, univocal meaning, analogy, symbolic language, negative theology
  • Abdorrahim Soleymani Behbahani, Mostafa Zarei Page 119
    Shaykh Hurr Ameli is one of the prominent Shia transmitters of traditions and of the scholars endeavored to present Shia theology in the form of revealed one. He was inspired in this method from Seyed Ibn Tavoos and Al-Shahid al-Thani. Method of Shaykh Hurr Ameli in presentation and explanation of theological discussions is reliance on Quranic verses and narrations and avoiding any type of rational argument. In sphere of intellect, he limited reason in beliefs before revelation, and in this scope, he holds that intrinsic knowledge satisfies our need to rational arguments. After establishment of religion, the role of intellect is confirmation and emphasis of the knowledge driven from Quran and tradition. However, Shaykh Hurr Ameli has used occasionally rational arguments in his theological book and in some cases has interpreted narrations opposing rational clear propositions.
    Keywords: Shaykh Hurr Ameli, theological method, general knowledge, detailed knowledge, rationalism, interpretation