به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Imam Mahdi (AS) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Imam Mahdi (AS) » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدرضا پیرچراغ*، محمد سبحان ماهری قمی

    حدیث و تفسیر قرآن پیوندی دیرین دارند و تفسیر روایی از کهن ترین گونه های تفسیری می باشد که برای توضیح و تبیین آیات الهی شکل گرفته است. از جمله آیاتی که در تفاسیر روایی محل بحث جدی و  اختلاف در میان مفسرین بوده، آیهG...فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طویF است. خطاب امری خداوند در آیه، موجب برداشت های گوناگون میان مفسرین شده است و از این رو اهمیت بررسی موضوع به خوبی نمایان می شود. چرایی صدور این دستور از سوی خداوند متعال مساله اصلی پژوهش بوده و با  بررسی روایات تفسیری در تفاسیر و متون روایی عامه و خاصه مشخص گردید هفت دیدگاه وجود دارد که محوریت حکمت این امر الهی را بیان نموده است. پردامنه ترین این دیدگاه ها مربوط به جنس نعلین حضرت موسی که از «پوست میته» بوده می باشد. دیدگاه دیگر روایتی از حضرت ولی عصر؟عج؟ است که با رد دیدگاه قبل، علت این فرمان الهی را «خارج نمودن حب اهل بیت ایشان» بیان نموده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی و با بررسی رجالی و متنی روایات دو دیدگاه مذکور، انجام گرفته است. مهمترین دستادورد پژوهش آن است که مشخص گردید اولا قاطبه روایات مربوط به پوست میته در منابع تفسیری روایی اهل سنت بوده است؛ ثانیا از حیث تکرار، فراوانی روایات اصحاب، بیش از روایات رسول الله؟ص؟ می باشد؛  ثالثا عمده ی احادیث اصحاب، از نظر سندی متنی دارای ضعف و جعل می باشد. همچنین در منابع تفسیری روایی شیعه، احادیث دال بر پوست میته علی رغم آنکه سندی صحیح دارد، ولی به سبب تعارض با قرآن، عدم موافقت با خانواده ی حدیث و مبنای فقهی شیعه،  مشخص گردید که بر مبنای تقیه صادر گردیده و قول صحیح، همان روایت صادرشده از ناحیه مقدسه حضرت ولی عصر؟عج؟ می باشد. این حدیث به سبب دارا بودن سندی معتبر، پذیرش توسط اندیشمندان شیعه، سازگاری با قرآن کریم و دیگر احادیث هم خانواده، قول ارجح در تفسیر این آیه می باشد که حکمت دستور خداوند را خارج نمودن حب خانواده از دل بیان می نماید.

    کلید واژگان: قرآن کریم, امام مهدی(عج), تفسیر ماثور, فاخلع نعلیک, حضرت موسی(ع), طور سینا, فقه الحدیث, مهدویت}
    Mohammadreza Pircheragh *, MohammadSobhan Maheri Ghomi

    Hadith and Qur'an interpretation have a long-standing relationship, and Hadith interpretation is one of the oldest types of interpretation that was formed to explain the divine verses. Among the verses that have been the subject of serious debate and disagreement among commentators in the narrative interpretations is the verse "…fakhla’ na’laika innaka bilwaadil muqaddasi Tuwaa ". God's commanding address in the verse has caused various interpretations among the commentators, and hence the importance of examining the issue is clearly visible. Why this order was issued by Almighty God has been the main issue of the research and by examining the interpretation traditions in Sunni and Shiite interpretations and hadith texts, it was determined: There are seven viewpoints that have expressed the centrality of the wisdom of this divine command. The most wide-ranging of these views is related to the type of shoes of Prophet Moses, which were made of "dead skin". The most widespread of these views is related to the type of shoes of Prophet Moses, which were made of "dead skin". Another point of view is a hadith of Hazrat Wali Asr (A.S.) who, rejecting the previous point of view, stated the reason for this divine command as "expelling the love of his family". The present research has been carried out by descriptive-analytical method and by examining the documents and texts of the hadiths of the two mentioned views.The most important achievement of the research is that it was determined: First of all, the hadiths related to the "dead skin" were written in Sunni commentary and hadith sources; Secondly, in terms of repetition, the frequency of hadiths of the Companions is more than the hadiths of the Holy Prophet (PBUH); Thirdly, most of the hadiths of the Companions are weak and fake in terms of documentation and text.Also, in the Shia commentary and hadith sources, the hadiths referring to "dead skin" despite having a valid document, but due to the following reasons, it was determined that those hadiths were issued on the basis of taqiyyah: Conflict with the Qur'an, disagreement with the Hadith family and the basis of Shia jurisprudence and the correct opinion is the same hadith issued from the holy region of Hazrat Wali Asr (A.S.). This hadith, due to "having an authentic document", "acceptance by Shia thinkers", "compatibility with the Holy Qur'an" and "compatibility with the family hadiths", is the preferred word in the interpretation of this verse, which is the wisdom of God's order is expressed as "Removing family love from the heart".

    Keywords: Holy Qur'an, Imam Mahdi (A.S.), Tafsir Ma'thur, fakhla' na'laik, The Prophet Musa, Toor Sina, Jurisprudence of Hadith, Mahdaviyat}
  • نصرت الله آیتی*

    انقلاب اسلامی ایران با آرمان زمینه سازی برای حکومت امام مهدی(ع) تکون و تولد یافت. بنابراین یکی از معیارهایی که به کمک آن می توان کامیابی یا ناکامی انقلاب را ارزیابی نمود میزان موفقیت انقلاب اسلامی در نیروسازی برای ظهور امام مهدی(ع) است و انقلاب اگر بخواهد به آرمان خود وفادار بماند بایستی تمام ظرفیت خود را در راه نیروسازی برای حکومت عدل جهانی مهدوی به کار گیرد. پرسش نوشتار پیش رو این است که انقلاب اسلامی ایران به چه میزان در نیل به هدف خود موفق بوده است و دستاوردهایی که انقلاب در مسیر نیروسازی برای حکومت مهدوی به دست آورده است چیست. تحول در نگرش به اسلام به عنوان یک قدرت مطرح، تحول در نگرش به حکومت دینی، تحول در نگرش به انتظار، شتاب بخشیدن به جریان بازگشت به اسلام، احیاء فرهنگ مبارزه با طاغوت، تمرین عملی برای نظام حکمرانی، تربیت نسل مومن و مجاهد و تربیت و انسجام بخشی به نیروهای مجاهد در سرتاسر دنیا بخشی از این دستاوردها هستند.

    کلید واژگان: امام مهدی(ع), انقلاب اسلامی, ظهور, دستاوردهای انقلاب, نیروسازی, زمینه سازی ظهور}
    Nusratullah Ayati *

    The Islamic Revolution of Iran was born with the aim of laying the groundwork for Imam Mahdi's government. This is one of the criteria that can be used to evaluate the success or failure of the revolution, and it is the criterion for the success of the Islamic revolution in building forces for the emergence of Imam Mahdi (a.s).If the revolution wants to remain loyal to its ideal, it must use all its capacity in the way of building forces the Mahdavi world justice system. The question of the upcoming article is to what extent the Islamic revolution of Iran has succeeded in achieving its goal and what are the achievements of the revolution in the way of building forces for the Mahdavi government. Transformation in the attitude towards Islam as a prominent power, transformation in the attitude towards the religious government, transformation in the attitude towards waiting, accelerating the process of returning to Islam, reviving the culture of fighting against the tyrant, practical training for the governance system, raising a generation with faith and Mujahideen. And the training and integration of Mujahid forces all over the world are part of these kinds of events.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Islamic Revolution, emergence, achievements of the revolution, force building, context for emergence}
  • حسین عباسی*، محمدمهدی پیروی نژاد
    جنید بغدادی، از شخصیت های ممتاز و از مشایخ و اقطاب اهل تصوف به شمار می رود. او همواره در نگاه صوفیان از شان و جایگاه والایی برخوردار بوده است، تا آنجا که او را «طاووس العلما»، «تاج العارفین» و «سیدالطایفه» خوانده اند. به اعتقاد بسیاری، جنید بغدادی هرچند با چهار تن از امامان اخیر شیعه هم عصر بوده، مذهب شافعیه را برگزیده و به مذهب شیعه گرایش نداشته است. برخی نیز با تکیه بر شواهد تاریخی تامل برانگیزی، نسبت تشیع به او را بعید ندانسته اند. پوشیده نیست که نوع تعامل با ایمه (ع) و میزان همسویی با عقاید و اندیشه های ایشان و تبعیت از سیره رفتاری شان، معیاری شایسته برای ارزیابی اندیشه ها و گرایش های عملی و اعتقادی بزرگان صوفیه است. در این مقاله، پس از نگاهی گذرا به زندگی و جایگاه جنید بغدادی و آثار و عقایدش، ضمن بررسی گفته ها و گمانه ها در باب شیعی/ امامی بودن جنید بغدادی در صدد پاسخ به این پرسش برآمده ایم که او چه رابطه و تعاملی با امامان هم عصرش داشته و آیا در شمار شاگردان و شیعیان یا از زمره مریدان و محبان آنها بوده است؟ بررسی های دقیق نشان می دهد که گزارش های ناب تاریخی از هر گونه ارتباط و تعامل جنید با امامان خالی است.
    کلید واژگان: تشیع, جنید بغدادی, تصوف, امام هادی (ع), امام حسن عسکری (ع), امام مهدی (عج)}
    Hossein Abbasi *, Muhammad Mahdi Peyravinejad
    Junayd Baghdadi is considered to be one of the distinguished personalities and one of the elders and leaders of Sufism. He has always enjoyed a high dignity and status in the eyes of Sufis, to the extent that he was called Tawus al-Olama (Peacock of the Scholars), Taj al-Arefin (Crown of the Mystics), and Sayyed al-Taefah (Master of the Nation). According to many scholars, although Junayd Baghdadi was contemporary with four recent Shia imams, he chose the Shafi'i denomination and was not inclined towards the Shia religion. On the other hand, some scholars, relying on controversial historical evidence, have considered it probable that he was a Shiite. Undoubtedly, the type of interaction with the imams (AS) and the degree of alignment with their ideas and thoughts and compliance with their behavior is a worthy criterion for evaluating the thoughts and practical and religious tendencies of the great Sufis. In this article, after a brief look at the life and position of Junayd Baghdadi and his works and beliefs, while examining the statements and speculations about his being a Shiite/Imami, we seek to answer the question of what kind of relationship and interaction did he have with the imams of his time? And was he among the followers and Shiites or among their disciples and lovers? Detailed investigations show that pure historical reports are devoid of any evidence of Junayd's connection and interaction with the imams.
    .
    Keywords: Shiism, Junayd Baghdadi, Sufism, Imam Hadi (AS), Imam Hasan Askari (AS), Imam Mahdi (AS)}
  • معصومه ظهیری پیرموسائی، سید حسن عابدیان*، احمد مرادخانی

    این پژوهش با هدف بیان مختصات و ساختار حکومت جهانی امام مهدی(ع) در قرآن و روایات نگارش یافته است. ضرورت بحث از این رو است که علیرغم وجودآیات، اخبار و روایات تفسیری متعدد پیرامون حکومت جهانی امام مهدی(ع) و توجه پژوهشگران عرصه مهدویت به این حوزه، به مختصات و ساختارهای حکومت حضرت به طور منسجم توجه کمتری شده و این عرصه می تواند در استخراج راهبردهای موثر حکومتی نقش داشته باشد. روش پژوهش توصیفی _ تحلیلی است و نتایج پژوهش حاکی از آن است که مختصات حکومت جهانی امام مهدی(ع) عبارتند از : عدالت محوری، قانون گرایی، ستیز بی امان با ستمگران و فاسدان، رسیدن اقشار ضعیف به اصول والا و ارزش های متعالی، واژگونی بنیادهای ستم و بیدادگری های فردی و اجتماعی طاغوتیان، انقلاب علمی، فکری و شکوفایی عقول انسانی، فرهنگ سازی جامع و ترویج و تثبیت ارزش های اخلاقی همچنین ساختار حکومت جهانی امام مهدی (ع) عبارت است از حاکمیت واحد، ولایت ولی (رهبری)، کارگزاران و حاکمان و والیان.

    کلید واژگان: حکومت جهانی, امام مهدی(ع), مختصات حکومتی, ساختار حکومتی}
    Masoumeh Zahiri Pirmousaei, Seyyed Hasan Abedian *, Ahmad Moradkhani

    This research has been written with the aim of expressing the characteristics and structure of the Imam's world government in the Qur'an and hadiths. The necessity of the discussion is that despite the existence of numerous verses, news and narrations about the world government of Imam Mahdi and the attention of researchers in the field of Mahdaviat to this field, less attention has been paid to the coordinates and structures of the government and this field can be effective in extracting strategies. Government has a role to play. The research method is descriptive-analytical and the results indicate that the characteristics of the world government of Imam Mahdi are: central justice, legalism, relentless struggle against the oppressors and the corrupt, the attainment of the weak to high principles and transcendent values, the overthrow of the foundations of oppression and The individual and social tyrannies of the Taghutians, the scientific, intellectual revolution and the flourishing of human intellects, the comprehensive culturalization and the promotion and consolidation of moral values, as well as the structure of Imam Mahdi's world government include a single government, guardianship, agents, rulers and governors.

    Keywords: World Government, Imam Mahdi (AS), Government Coordinates, government structure}
  • نصرت الله آیتی

    در مصادر حدیثی شیعه و اهل سنت روایات فراوانی وجود دارد که از نژاد فارس به عظمت سخن گفته و از آنان تجلیل کرده است. در پاره ای از این روایات به نقش آخرالزمانی قوم فارس و تاثیراتی که این قوم مومن و مقاوم بر محیط پیرامونی خود بر جای می گذارد و نقشی که در حمایت از دین و آموزه های اصیل اسلامی ایفا می کند اشاره شده است. این روایات در کتاب های متعدد و در ابواب مختلف پراکنده است و بخشی از آن در منابع تفسیری و در مقام تفسیر آیاتی از کلام الله مجید است و بسیاری از مفسران متقدم و متاخر شیعه و سنی به استناد همین روایات پاره ای از آیات قرآن را ناظر به قوم فارس دانسته اند. روشن است که اگر بتوان این آیات و نیز روایات مربوط به آن را همراه با دیدگاه محدثان و مفسران در این باره جمع آوری و دسته بندی و تحلیل کرد ابعاد بیشتری از موضوع روشن خواهد و افق های تازه ای بر محققین گشوده خواهد. راقم این سطور در مقالات دیگری برخی از این آیاتی که به حسب تفسیر پیشوایان معصوم به نژاد فارس تفسیر شده است را بررسی کرده است. در نوشتار پیش رو به هشتاد و نهمین آیه از سوره مبارکه انعام که از همین دست آیات است، پرداخته خواهد شد. اولیک الذین آتیناهم الکتاب و الحکم و النبوه فإن یکفر بها هولاء فقد وکلنا بها قوما لیسوا بها بکافرین‏.

    کلید واژگان: قوم فارس, ایرانیان, سوره انعام, آخرالزمان}
    Nusratullah Ayati

    In the eighty-ninth verse of Surah An'am, God gives such consolation and encouragement to the Holy Prophet, who was saddened by the disobedience and disbelief of his people, that you should not be saddened by the disbelief of the polytheists. Because if they disbelieve in the Book, Wisdom and Prophethood, we will appoint a people who will protect it and protect its rights, and observe what is good for it, and will not disbelieve in it. There are different narrations and different interpretive views on who is meant by the mentioned people. According to some narrations, the meaning of the people in question is from Persia, and this is a view that has probably been put forward by some commentators. In the present article, an attempt has been made to explain this view as a significant possibility.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Iran in the End Times, Salman tribe, Surah An'am}
  • علی عادل زاده*، محمدعلی صابری

    رساله رجعت منسوب به مفضل بن عمر یکی از مهم ترین متون روایی درباره غیبت و ظهور امام مهدی؟عج؟ است. این رساله در میان امامیان متقدم چندان شناخته شده نبوده و ظاهرا از قرن 8ق به سنت روایی امامیه راه یافته و از قرن11ق به شهرت رسیده و مورد استناد بسیاری از متاخران قرار گرفته است. این رساله اگرچه با روایات دیگر، اشتراکات زیادی دارد، در متن و سند آن، اشکالات تاریخی و اعتقادی متعددی دیده می شود. مقایسه این رساله با منابع نصیری و به ویژه آثار خصیبی، نشان دهنده وابستگی این رساله به مذهب نصیری است. بنابر شواهد موجود، مسیول تدوین این رساله، خصیبی بوده و در پردازش آن از منابع امامی پیشین به عنوان قالبی برای بیان آموزه های نصیری بهره برده است. در این مقاله از روش تحقیق کتابخانه ای و تحلیل متنی و سندی استفاده شده است.

    کلید واژگان: امام مهدی عج, رساله رجعت, مفضل بن عمر جعفی, الهدایه الکبری, حسین بن حمدان خصیبی, نصیریه}
    Ali Adelzadeh *, Mohammad Ali Saberi

    The treatise of Raj’at attributed to Mufaddal ibn Umar is one of the most important Hadiths about the absence and reappearance of Imam Mahdi (as). This treatise was not very well known among the early Imamis and apparently entered to Imami Hadith from the 8th century AH and became famous from the 11th century AH and has been accepted by many late Authors. Although this treatise has some similarities with other Hadiths, there are many historical and doctrinal flaws in its text and Isnad. A comparison of this treatise with Nusayri sources, especially Khasibi's works, shows the dependence of this treatise on the Nusayri religion. According to the available pieces of evidence, Khasibi was responsible for compiling this treatise and in processing it he used former Imami sources as a template for expressing Nusayri teachings. In this article, library research method and textual and Isnad analysis have been used.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), treatise of Raj’at, Mufaddal Ibn Umar, Jo'fi, Al-Hidaya Al-Kubra, Hussein Ibn Hamdan Khasibi, Nusayriyah}
  • محمد عترت دوست *

    یکی از مهم ترین مسایل تاریخ اسلام، بررسی اقدامات زمینه ساز ایمه اطهار؟عهم؟ برای آگاهی مردم از غیبت حضرت مهدی؟عج؟ و پذیرش این مسئله است. بدیهی است که ایمه سامرا به ویژه امام حسن عسکری(ع) درخصوص این مسیله، نقش به سزایی داشته و تحلیل اقدامات ایشان براساس نصوصی که از آن حضرت باقی مانده است، اقدامی مهم و شایسته است. مسئله اصلی این پژوهش آن است که امام حسن عسکری(ع) برای تبیین مسئله غیبت و زمینه سازی آن در جامعه اسلامی از چه روش هایی استفاده کرده و چه نوع اقداماتی انجام داده اند. به همین منظور در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به عنوان یکی از بهترین روش های تحقیق میان رشته ای برای متن پژوهی، به تحلیل روایات و مکاتبات باقی مانده از آن حضرت پرداخته و تلاش شده است تا به واسطه تجزیه و تحلیل کمی و کیفی و توصیفی این متون، ابتدا به درکی جامع از ساختار آنها دست یافته و در نهایت کارکرد این متون برای تبیین مسئله غیبت حضرت مهدی؟عج؟ و زمینه سازی آن را کشف و تبیین نماییم. آنچه ضرورت این گونه پژوهش ها را نشان می دهد، توجه به نقش تربیتی ایمه اطهار(ع) در جامعه اسلامی و اهمیت متن پژوهی احادیث به عنوان یکی از مهم ترین منابع دینی جهت شناخت ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی حوادث تاریخی است.

    کلید واژگان: امام حسن عسکری(ع), امام مهدی؟عج؟, غیبت, مکاتبات ائمه اطهار(ع), روش تحلیل محتوا}
    Mohammad Etrat Doost *

    One of the most important issues in the history of Islam has been to study the actions of Shiite Imams to make people aware of the absence of Imam Mahdi and to accept this issue. Imams living in Samarra, especially Imam Hassan Askari (pbuh), had an important role in this issue. It is important to examine the actions of these individuals based on the texts that remain. The main issue of this research is that Imam Hassan Askari (pbuh) has used what methods to explain the issue of the absence of Imam Mahdi and lay the groundwork for it in the Islamic society? And what kind of actions have they taken? For this purpose, in this research, using the content analysis method as one of the best interdisciplinary research methods for text research, the narrations and letters of that Imam have been analyzed. In this article, an attempt has been made to obtain a comprehensive understanding of their structure through quantitative, qualitative and descriptive analysis, and finally to discover and explain the function of these texts to explain the issue of the absence of Imam Mahdi (pbuh). What shows the necessity of such researches is paying attention to the educational role of Shiite Imams (pbuh) in the Islamic society and the importance of textual study of hadiths as one of the most important religious sources for recognizing different cultural and social dimensions of historical events.

    Keywords: Imam Hassan Askari (pbuh), Imam Mahdi (pbuh), Absence, Letters of Shiite Imams, content analysis method}
  • مجید احمدی کچایی *

    دوران غیبت صغری یکی از مهم ترین ادوار تاریخ تشیع امامی می باشد که با غیبت امام دوازدهم؟عج؟ مشکلات نوپیدایی برای شیعیان پدیدار شد، در این دوره که شیعیان به نهایت گستردگی خود رسیده بودند غیبت امام مهدی ؟عج؟ که پیش از این بارها توسط اولیا معصوم واگویی شده بود، به جهت شرایط ویژه سیاسی اجتماعی در آن دوره رخ داد و مشکلاتی فراوانی را به وجود آورد و شیعیان را در حیرت فرو برد، اما با آغاز دوره امامت امام دوازدهم؟عج؟ و آغاز عملکرد مخفیانه ایشان در آن دوره اوضاع شیعیان امامی به تدریج تغییر کرد، دسته بندی رفتار امام در این دوره به گونه های مختلف همچون سامان دادن به نهاد وکالت و تعیین افراد اصلی و فرعی وکلا، برخورد با غالیان و مدعیان وکالت، تبیین راهبرد اصلی امامیه برای آغاز فرآیند غیبت کبری، تبیین امامت و دوری از افراط و تفریط پیرامون مقام اهل بیت، برخورد با مدعیان امامت از جمله جریان جعفر و... صورت گرفت به طوری که رفتارشناسی امام در این دوره آن مقدار کارآمد بود که توانست وضعیت نابه سامان شیعیان امامی را در نیمه دوم غیبت صغری تا آن اندازه به سامان کند که با غیبت کبری و غیبت مطلق امام مهدی؟عج؟ بتوانند به بقای خود تا روزگاران ظهور ادامه دهند.

    کلید واژگان: امام مهدی؟عج؟, شیعیان امامی, عملکرد, غیبت صغری}
    Majid Ahmadi Kachaei *

    The period of minor absence is one of the most important periods in the history of Imami Shiism, which with the absence of the twelfth Imam (as) new problems arose for Shiites. Due to the special socio-political conditions in that period, it created many problems and astonished the Shiites. During this period, when the Shiites had reached their full extent, the absence of Imam Mahdi (as), which had been narrated many times before by the infallible saints(Prophet and Imams). However, with the beginning of the period of the Imamate of the Twelfth Imam (as) and the beginning of his secret practice in that period, the situation of the Imami Shiites gradually changed. Classification of Imam's behavior in this period in different ways such as organizing the institution of advocacy and determining the main and sub-persons of lawyers, dealing with exaggerators and claimants of advocacy, explaining the main strategy of Imamiyya to start the process of occultation, explaining Imamate and avoiding extremism. Around the position of Ahl al-Bayt, the claimants of the Imamate, including the Ja'far movement, etc., were dealt with so that the Imam's behavior in this period was so efficient that he was able to settle the unsettled situation of the Imami Shiites in the second half of his minor absence. With the great absence and the absolute absence of Imam Mahdi (pbuh) they can continue their survival until the days of reappearance.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Imami Shiites, performance, minor absence}
  • نصرت الله آیتی *

    در آیه 54 سوره مایده خداوند متعال به مومنان عصر بعثت چنین هشدار می دهد که اگر به دین خود پشت کنید خداوند در آینده قومی با ویژگی های برجسته را خواهد آورد که دین او را یاری خواهند نمود. در این باره که مقصود از قوم یاد شده در آیه کیست مفسران دیدگاه های مختلفی ارایه کرده اند که طبق برخی از آنها مقصود قوم فارس یا اهل یمن است در این باره روایات متعددی نیز از پیشوایان معصوم وجود دارد که به حسب آنها مقصود اهل فارس و یمن هستند که به یاری امام زمان7 برخواهند خواست. نوشتار پیش رو پس از بررسی آیه مورد نظر به نقل و تحلیل روایاتی که در این باره وجود دارد و نیز به بررسی دیدگاه مفسران در این خصوص می پردازد و این احتمال که آیه ناظر به نسلی از نژاد فارس و اهل یمن است که در آخرالزمان برای حمایت از دین خداوند نقش آفرینی خواهند کرد را تقویت می کند.

    کلید واژگان: امام مهدی, ایران در آخرالزمان, قوم سلمان, یمن در آخرالزمان, سوره مائده}
    Nosratollah Ayati

    In verse 54 of Surah Ma'idah, God Almighty warns the believers of the time of the Prophet that if you turn your back on your religion, God will bring a people with outstanding characteristics in the future who will be help her religion. The commentators have offered different views on the meaning of the people mentioned in the verse, according to some of which the meaning is the people of Persia or Yemen. In this regard, there are several narrations from infallible leaders, according to whom the people of Persia and Yemen are meant to seek the help of the Imam Zaman (as). The following article, after reviewing the verse in question, analyzes the narrations that exist in this regard and also examines the views of the commentators in this regard. And it strengthens the possibility that the verse refers to a generation of Persians and Yemenis who will play a role in supporting the religion of God in the end times.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Iran in the End Times, Salman tribe, Yemen in the End Times, Surah Ma'idah}
  • اعظم محمودی

    سبک ادبی راهی است برای بازنمایی ویژگی ها، باورها و خلقیات ادیب؛ و یکی از رویکردهای سبک شناسی ادبی، بررسی انگیزه های فکری، روانی و اجتماعی موثر در گزینش ساختارهای زبانی یک اثر ادبی است. این پژوهش سعی دارد با رهیافت توصیفی _ تحلیلی به بررسی مولفه های موثر در ایجاد سبک ادبی یکی از سروده هی عربی محمدنصیر اصفهانی؛ از ادبای قرن دوازدهم هجری، در مدح امام مهدی4 بپردازد و بازتاب آن ها را در ساختارهای زبانی وی مشخص کند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که پایبندی شاعر به عقاید شیعی و رواج این عقاید در دوران زندگی وی؛ ارادت ویژه به امام مهدی4، طبیب بودن شاعر؛ فراق یاران و به سر بردن در غربت، از جمله عوامل شکل گیری ساختار این مدحیه است و او برای مفهوم سازی این قصیده از ابزارهای هنری کلام بهره گیری نموده و با آفرینش تناسبات کلامی، مفهوم مورد نظر خویش را به شکلی فاخر بیان کرده است.

    کلید واژگان: سبک ادبی, محمدنصیر اصفهانی, مدحیه, امام مهدی}
    Azam Mahmoodi

    Literary style is a way to represent the characteristics, beliefs and temperaments of a writer; And one of the approaches of literary stylistics is to study the intellectual, psychological and social motivations effective in selecting the linguistic structures of a literary work. This research tries to study the effective components in creating the literary style of one of the Arabic poems of Mohammad Nasir Isfahani with a descriptive-analytical approach; One of the poets of the twelfth century AH, About the praise of Imam Mahdi (pbuh) and determine their reflection in his linguistic structures. The results show that the poet adheres to Shiite beliefs; Prevalence of these ideas during his lifetime; Special devotion to Imam Mahdi (pbuh), Being a medico; Separation of companions and living in exile are among the factors shaping the structure of this eulogy and he has used the artistic tools of the word to conceptualize this poem and by creating theological proportions, she has expressed her desired concept in a glorious way.

    Keywords: Literary Style, Mohammad Nasir Esfahani, Praise, Imam Mahdi (pbuh)}
  • سیده مریم ایزدی دهکردی

    از آن جا که آفریننده اثر هنری، در مراحل شکل گیری آثار هنری نقش بارزی دارد و اثر هنری برگرفته از تجربه درونی هنرمند و حاصل احساس، عاطفه، تخیل و تفکر اوست؛ لذا در این نوشتار، تلاش است برپایه مطالعات اسنادی و با رهیافتی توصیفی _ تاریخی به این پرسش پاسخ دهد که «در دوره انتظار نقش تربیت در تجربه هنری هنرمندان سنتی چه جایگاهی دارد؟» اعتقاد به رعایت اصول تربیت استاد می‎تواند در تجربه هنری او تاثیر به سزایی داشته باشد و سبب خلق آثار شایسته شود. خلق و آفرینش آثار هنری، تنها مبتنی بر سبکی از زندگی و تجربه ای از هنرمند است که نقش تربیت در آن پررنگ است و باوجود دلدادگی درونی و معرفت گسترده در تجربه هنری هنرمند، آثار هنر سنتی در دوران انتظار از قداست خاصی برخوردار می شوند. از آن جا که عنصر انتظار و اعتقاد به ظهور در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان از جایگاه مهمی برخوردار است. تاثیرگذاری انتظار و اعتقاد به ظهور امام عصر4 ابعاد مختلفی در عرصه‎های سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و تربیتی و روانی زندگی مردم، را به خود اختصاص می دهد؛ این مقوله جایگاه بسیار مهمی در هنر به خود اختصاص داده است با توجه به این که جامعه کنونی ایران به هنر سنتی وابسته است و موضوع احترام به استاد و جایگاه استاد شاگردی به طور شایسته برقرار است. بر این اساس این مقام می تواند نقش بسیار مهمی در تربیت شاگرد دوران انتظار داشته باشد.

    کلید واژگان: هنرمند سنت گرا, امام عصر, فتوت نامه, تربیت هنری, استاد و شاگرد, مهدویت, انتظار}
    Seyedeh Maryam Izadi Dehkordi

    Since the creator of the work of art has a significant role in the formation of works of art and the work of art is derived from the inner experience of the artist and the result of his feelings, emotions, imagination & thinking; Therefore, in this article, based on documentary studies and descriptive-analytical method, an attempt is made to answer the question: "What is the place of the role of education in the artistic experience of traditional artists in the waiting period?" Belief in the principles of teacher training can have a significant impact on his artistic experience and lead to the creation of worthy works. The creation of works of art is based only on the lifestyle and experience of the artist in which the role of education is prominent, and despite the inner love and extensive knowledge in the artist's artistic experience, traditional works of art enjoy a special sanctity while waiting. Because the element of expectation and belief in emergence has an important place in the individual and social life of Muslims. The effectiveness of waiting and believing in the advent of Imam Mahdi (as) has various dimensions in the political, social, moral, educational and psychological fields in people's lives; This category has a very important place in art. Considering that the current Iranian society depends on traditional art and the issue of respect for the teacher and the position of the student teacher is properly established, based on this position can play a very important role in educating students. In the waiting period.

    Keywords: traditionalist artist, Imam Mahdi (AS), Art Education, teacher, student, Mahdism, Waiting}
  • مجید احمدی کچایی*، عباس میرزایی

    عثمان بن سعید یکی از اجزای اصلی نهاد وکالت بود که در دوران زندگی امام عسکری7 و ابتدایی غیبت صغری به عنوان وکیل درجه یک امامیه طرح شد. وی در دوران امام عسکری7 به عنوان توانست بسیاری از مهمات این دوران از جمله امور مالی را به فرمان امام به انجام برساند و در غیبت صغری نیز سعی وافری داشت تا مشکلات به وجود آمده پیرامون غیبت امام دوازدهم را به کمک امام مهدی4 و برخی دیگر از کارگزاران ایشان مرتفع سازد. در تاریخ شیعه نقش‌آفرینی او به اندزه‌ای بود که می‌توان عثمان را از جمله حلقه تکمیل تاریخ شیعه امامی دوره غیبت و دوره حضور در نظر گرفت که با فرمان‌پذیری از امامان دوره خود علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات امامیان در این دوران، نام خود را به عنوان یکی از اثرگذارترین وکلای ایمه: جاودان سازد.

    کلید واژگان: عثمان بن سعید, وکیل, نائب, غیبت صغری, ظهور, امام حسن عسکری, امام مهدی}
    Majid Ahmadi Kachayi*, Abbas Mirzaei

    Uthman ibn Sa’id was one of the main elements of the representative body, which was introduced as a high-level Imamia agent during the life of Imam Askari (as) and the beginning of short Absence. During Imam Askari (as) period, he, as an agent, was able to carry out many main affairs of this time, including financial ones, by the order of the Imam and he tried to resolve the problem raised about 12th Imam Absence by Imam Mahdi (aj ) guidance and help of some of his agents .Uthman role in Shiite history was such that he can be considered as a complementary link in the history of the Imami Shiite period of Absence and presence, who by obeying the Imams of his period, in addition to solving many Shiite problems in this time, Immortalized his name as one of the most effective agents of the Imams.

    Keywords: Uthman ibn Sa’id, agent, representative, short Absence, presence, Imam Hasan Askari(as), Imam Mahdi(aj)}
  • علی محمدی آشنانی

    هدفدار بودن نظام هستی، غایت‌مند بودن تاریخ و ضرورت به تکامل نهایی رسیدن فرد و جامعه بشری، یکی از آموزه‌های مشترک همه ادیان الهی است که در قرآن کریم، گزارش شده است؛ افزون بر آموزه‌های وحیانی، از قرن هفدهم که اندیشه تکامل تاریخ و جامعه، از سوی اکثر مورخان، فلاسفه تاریخ، دانشمندان علوم اجتماعی، جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان مغرب‌زمین، پذیرفته شد، بسیاری از اندیشمندان آن سامان، هم‌چون اسپنسر و تایلور(tylor)، پاسکال(pascal)، ییگو، اگوست کنت، کندرسه(condorcet) و هگل که قایل به روح مطلق جهانی است، بر آن شدند که برای گونه، چگونگی و کیقیت تکامل جامعه و تاریخ انسانی، اشکال معینی را ترسیم کنند. اگرچه مبنا و نوع نگرش و تفاصیل اندیشه آن متفکران، با چالش‌های فراوانی، همراه است و بررسی آن از عهده این مقاله، خارج است، ولی براساس آیات قرآن کریم و روایات نبوی و اهل‌بیت:، هدفداری نظام آفرینش، غایت‌مندی تاریخ و تکامل آحاد و جامعه انسانی، با ظهور منجی آخرالزمان در جامعه مهدوی، تحقق و تجلی می‌یابد. یافته‌های این مقاله که با روش توصیفی _ تحلیلی به بازخوانی آیات و روایات پرداخته، این واقعیت را مدلل می‌سازد که آرمانشهر مهدوی، تنها جامعه‌‌ای است که عالی‌ترین مرحله تکاملی تاریخ، جامعه و کمال افراد انسانی را به نمایش می‌گذارد و انسان را در اوج بندگی حضرت حق، عقلانیت و دانشمندی قرار می‌دهد؛ بدین‌سان آرمانشهر مهدوی، از یک سو، تجلی کمال‌یافتگی خرد، بلکه همه ابعاد و فضایل انسانی و از سوی دیگر، تحقق رحمت گسترده ربوبی است که جهانیان را برای برخورداری از آن رحمت، آفریده است.

    کلید واژگان: امام مهدی, آرمانشهر مهدوی, جامعه آرمانی مهدوی, هدف مندی آفرینش, غایت منلدی تاریخ, تکامل فردی, تکامل اجتماعی, عقلانیت و خردورزی}
    Dr. Ali Mohammadi Ashnani

    The purposefulness of the system of existence, the finality of history, and the need for the ultimate evolution of man and human society are included in the common teachings of all divine religions, reported in the Holy Qur’an. In addition to the divine teachings, since the seventeenth century when the idea of evolution of history and society has been accepted by most historians, philosophers of history, social scientists, sociologists and anthropologists of the West, many of western thinkers such as Spencer and Taylor, Pascal, Igo, August Kent, Condorcet and Hegel, who believed in the Absolute Spirit of the World, decided to draw certain shapes for the type, how and quality of the evolution of society and human history. Although the basis, type of attitude and detail of the thoughts of these thinkers are assumed with many challenges, being its study beyond the scope of this article, according to the Qur’anic verses and the Prophetic (PBUH) and Ahl al-Bayt (AS)’s narrations, the purposefulness of the system of creation, finality of history and the evolution of man and human society will be set and manifested by the advent of the apocalyptic savior in Mahdavi society. Findings of this article, based on the study of verses and hadiths in a descriptive-analytical method, prove the fact that the Mahdavi utopia is the only society that shows the highest evolutionary stage of history, society and the perfection of human beings, by which man will rank in the highest degree of Allah’s servitude, rationality and knowledge; thus, Mahdavi utopia, on the one hand, is the manifestation of the perfect reason and all human dimensions and virtues, and on the other, is the performance of the vast divine mercy for that Allah created beings.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Mahdavi Utopia, Mahdavi Ideal Society, Purposefulness of Creation, Finality of History, Individual Evolution, SocialEvolution, Rationality, Wisdom}
  • نصرت الله آیتی

    به دلیل جایگاه بی بدیل شخصیت امام مهدی (ع) از یک سو و وجود مدعیان دروغینی که در طول تاریخ هوس بر تن کردن ردای مهدویت داشته اند از سوی دیگر بازشناسی امام مهدی (ع) از میان مدعیان دروغ زن مسئله ای درخور توجه و مهم خواهد بود و از همین رو پیشوایان معصوم برای شناخت آن حضرت در عصر ظهور معیارهای متعددی را برشمرده اند در روایات ابتدا بر این نکته تاکید شده است که امر آن حضرت از سپیده صبح آشکارتر است و در وجود عزیز آن حضرت ذره ای ابهام وجود نخواهد داشت از این رو جایی برای نگرانی نخواهد بود در کنار تاکید یاد شده برای شناخت امام مهدی (ع) معیارهای متعددی ذکر شده است برخی از این معیار ها سلبی و برخی ایجابی اند و از میان معیارهای ایجابی پاره ای به گونه ای هستند که در همان هنگامه ظهور کارایی دارند و می توانند راهی برای شناخت امام باشند مانند نشانه های ظهور، علم، معجزه و تولد از پیامبر گرامی اسلام (ص) و پاره ای دیگر نیازمند گذر زمان هستند مانند نزول حضرت عیسی (ع) رجعت و تشکیل حکومت عدل جهانی. با وجود معیارهای یاد شده شخصیت امام مهدی (ع) به سهولت شناخته خواهد شد و مومنان در این مهم با مشکلی مواجه نخواهند گردید.

    کلید واژگان: معیارهای شناخت امام مهدی (ع), نشانه های ظهور, علم امام, معجزات امام مهدی (ع), نزول عیسی (ع)}
    Nusratullah Ayati

    The unmatched status of Imam Mahdi's personality on the one hand, and the existence of false Mahdaviat claimants throughout history on the other hand, show the importance and necessity of recognizing the true Imam Mahdi(aj) among the false claimants. Therefore, the infallible Imams have offered several criteria for knowing the excellency in the age of Advent. The narrations before mentioning the criteria of knowing Imam Mahdi first emphasize that his existence is more obvious than dawn and there is no doubt about it. Some of the mentioned criteria are negative and some positive, and among the positive ones, some appear immediately to be effective and can be a way of knowing the Imam: Such as the signs of Advent, Knowledge, miracle, and being the Prophet Mohammad(sa)’ generation, and for some other, it takes a while for them to show up: Like the advent of Jesus Christ, the Return and Forming a just world government. According to these criteria, the personality of Imam Mahdi will be easily recognized and the believers will have no problem in this regard.

    Keywords: Imam Mahdi Recognition Criteria, Signs of Advent, ImamKnowledge, Imam Mahdi Miracles, Jesus Christ Advent}
  • محمدحسین مختاری

    مهدویت و ظهور یکی از مسائل مورد اتفاق بین همه مذاهب کلامی و فقهی اسلام است و تفاوت های موجود، نه اختلاف عقیده در اصل نظریه بلکه اختلافاتی فرعی در مواردی مانند شرایط تولد و یا ظهور است. عرفان نیز مانند دیگر جنبه های اسلام در اعتقاد به این اصل نه تنها با دیگر شاخه های اسلامی مشترک است؛ بلکه تاکید بیشتری بر این اصل داشته است. زیرا ولایت که ارتباط تنگاتنگی با این موضوع دارد از ارکان عرفان اسلامی به شمار می رود و ولایت و ختم آن از موضوعات بسیار مهم و البته مناقشه انگیز در عرفان است. عرفا و محققان شیعی به اتفاق ختم ولایت خاصه را از آن امام مهدی (ع) دانسته اند، اما در بین عرفای سنی مذهب، در اعتقاد به این موضوع اختلاف وجود دارد.
    پژوهش پیش رو در پی آن است که نظر ابن عربی و ممتازترین شاگرد وی، صدرالدین قونوی را درباره ی امام مهدی (ع) بررسی کند. برای این مهم ناگزیر طرح مسائلی در باب ولایت و ختم ولایت لازم می آید. پس از توضیحات در باب اهمیت و جایگاه این بحث در عرفان اسلامی، نگاه ابن عربی و صدرالدین به ختم ولایت و جایگاه امام مهدی (ع)  از خلال مهم ترین آثارشان و شارحان و مفسران بررسی شده و پس از آن به نگاه کلی ایشان به ویژگی ها و منزلت امام مهدی (ع) می پردازد.

    کلید واژگان: ابن عربی, صدرالدین قونوی, امام مهدی(ع), ولایت, اهل بیت, ختم ولایت}
    Mohammad Hossein Mokhtari

    Mahdism and The Rise of the Savior is one of the issues that are common to all theological and jurisprudential schools of Islam, and the differences existing, are not differences of opinion in the theory but of minor differences in cases such as the conditions of birth or emergence. Like other aspects of Islam, Mysticism not only believes in this principle, but has emphasized it more than other branches of Islam. Because Wilayah which is closely related to this issue is one of the pillars of Islamic mysticism and Wilayah and its termination are very important and certainly controversial issues in Mysticism. Shiite mystics and scholars believe that the specific Wilayah terminates with Imam Mahdi (AS), but there is a disagreement among Sunni mystics. The present study seeks to examine the views of Ibn 'Arabi and his most prominent student, Sadr al-Din al-Qunawi, on Imam Mahdi. In order to do this, it is inevitable to discuss some issues regarding Wilayah and the termination of Wilayah. After explaining the importance and position of this issue in Islamic mysticism, Ibn 'Arabi's and Sadr al-Din's views on the termination of Wilayah and the position of Imam Mahdi (AS) has been reviewed through their most important works, and the most prominent commentators and interpreters of their works, and then their general viewpoint about the characteristics and the status of Imam Mahdi (AS) have been discussed.

    Keywords: Ibn 'Arabi, Sadr al-Din al-Qunawi, Imam Mahdi (AS), Wilayah, Ahl al-Bayt, Termination of Wilayah}
  • مجید احمدی کچایی*، یدالله حاجی زاده

    این پژوهه به دنبال خوانش جدیدی از فرقه های ناهمسان که در ابتدای غیبت صغری رخ داد می باشد، دوره ای که فرقه شناسان شیعه و سنی تاکید وافری داشتند شیعیان امامی در این زمان با انشقاق فراوان درون گروهی مواجه بودند، این گروه از اندیشمندان، تعدد فرقه های منشعب امامیه را از 14 تا 20 فرقه برشمردند . با این توصیف وضعیت در هم تنیده امامیه آن قدر بغرنج نشان داده شد که این احتمال داده می شد ادامه تکثرگرایی فرق های امامیه در آن دوره احتمال فروپاشی ایشان را بسیار افزایش می داد، امری که هیچ گاه رخ نداد. گروه های که گمانه اصلی ایشان نه در فروعات، بلکه در اصل امامت بود. با این حال با کنکاش در فرقه های ذکر شده این مهم دانسته خواهد شد که به رغم ذکر فرقه های خود خوانده اطلاعات چندانی از ایشان در تاریخ یافت نمی شود و احتمالا بسیاری از مذاهب در آن دوره برساخته تاریخ بوده و هیچ گاه وجود خارجی نداشتند و تردیدهای فراوانی در وجودشان دارد.

    کلید واژگان: امام عسکری, امام مهدی, فرق ها, امامیه}
    Majid Ahmadi Kachayi *, Yadollah Hajizadeh

    This study seeks for a new reading of the unlike sects that appeared at the very beginning of a short Absence. The period in which, according to the analysis of Shiite and Sunni sectologists, Imami Shiites were severely faced with intragroup splitting. This scholars cited the multiplicity of Imami split sects from 14 to 20 sects; Nevertheless, the complexity of the Imami Shiites conditions was so obscure that many experts predicted their imminent collapse, due to the continuous split of the Imamis in that period.A prediction that never happened. It is notable that the conjecture of these experts was based on the collapse of the principle of Imamate, not of the secondary sects; However, by searching mentioned sects, it will be clear that, despite the mention of these vigilante sects, there is no accurate information about them in history, it can be said that most of sects in that period were probably constructed by Influential people and In fact they had never objective existence and, at least, there are many doubts about them.

    Keywords: Imam Askari (as), Imamis, Sects, Imam Mahdi(aj)}
  • طاهره سادات طباطبایی امین
    در آغاز سوره مبارکه اسراء سخن از دو فساد بزرگ، علو (سلطه وسرکشی) بزرگ، و دو شکست بنی اسرائیل در پی هر فساد است. برای تعیین بارزترین مصداق های تاریخی این مفاهیم؛ پژوهش حاضر، با مطالعه تحلیلی _ تطبیقی، براساس منابع فریقین، به این نتیجه رسید که: مصداق فساد اول بنی اسرائیل درآیات مذکور، توطئه های یهود درصدر اسلام می باشد. شکست اول بنی اسرائیل نیز در ماجرای فتح بیت المقدس به دست یاران حضرت علی(ع) بوده است که مقابله مسلمانان با یهود دست نشانده رومیان شام، آن یهودیان را به خواری کشاند. علو و سلطه بزرگ و سرکشی آنان: تشکیلات سیاسی زمان معاصر و ایجاد حکومت غاصب اسرائیل است. فساد دوم: نیز مربوط به همین زمان است که اسرائیل بر بخش عظیمی از جهان سلطه دارد و به فساد وستم در ابعاد مختلف پرداخته است، اما شکست نهایی اسرائیل براساس وعده الهی آن است که به دست یاران (و منتظران) حضرت مهدی؟عج؟ در آستانه ظهور، یا به دست خود حضرت در زمان پس از ظهور خواهد بود. قرائن پیوسته لفظی موید این فرضیه عبارتند از: دلالت الفاظ (عبادا لنا) و (لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مره). قرائن گسسته برای اثبات این فرضیه عبارتند از: روایات فضیلت تلاوت سوره اسراء، و روایات تطبیق. این قرائن از جمله شواهدی است که ارتباط سوره با حضرت مهدی؟عج؟ را ثابت می کند.
    کلید واژگان: تفسیر سوره إسراء, حضرت مهدی(عج), فساد یهود, سلطه و علو, شکست بنی اسرائیل}
    Dr. Tahereh Sadat Tabatabaei Amin
    At the beginning of the surah al-Esra, there is talk of two great corruption, great Domination, and two defeat of Israel's Children in the aftermath of any crime. To determine the most prominent historical implications of these concepts, the present study, by analytical-comparative study, based on the Muslim interpretation sources (of the Shia and Sunni), concluded that: The first example of the Israeli corruption in these cases is the Jewish conspiracy in Islam. The first Failing of the Children of Israel was also in the victory of the conquest of Jerusalem by the followers of Imam Ali (AS), when the confrontation of the Muslims with the puppet jew of the Romans, drove them to ignomny.
    Their great Domination is the political organization of contemporary time and the creation of an Israeli usurper goverment.Second Corruption : It also relates to the this time that Israel has dominated a large part of the world and has been dealing with corruption in various aspects, but the ultimate Failing of Israel based on the divine promise will come to the hands of Mahdi's followers before his appearance, or in the hands of the Imam Mahdi himself, will be in the time after his appearance. The continous expressions of this hypothesis are as follows: Implications of the words (Ebadan Lana) and (Liadkhluwa al-Masjid) as the first part of the verse. The discrete discourse to prove this hypothesis include: the virtues of the recite of Sura al-Esra, and the narratives of matching. These are of the proofs that prove Surah's relationship with Imam Mahdi (AS)
    Keywords: Interpretation of Surah al-Esra, Imam Mahdi (AS), Jewish corruption, Domination, superiority, defeat of Israel's Children}
  • نصرت الله آیتی
    اعتقاد به اندیشه مهدویت به معنای باور به تحقق حکومت عدل جهانی، غلبه اسلام بر همه ادیان، توسعه عبودیت، ریشه کن شدن بدعت ها و... است و انتظار مومنان برای ظهور امام مهدی4 بایستی انتظار برای تحقق چنین آرمان هایی باشد اما گاه منتظران از این آرمان ها غافل شده و به جای این که چشم انتظار ظهور مهدی موعود4 برای تحقق آرمان هایی از این دست باشند چشم به راه او برای گشایش در زندگی مادی و رنگین شدن هرچه بیشتر سفره ها هستند و این همان غفلت از آرمان های مهدویت است که می تواند در مسیرپویایی و حرکت آفرینی اندیشه مهدویت چالش آفرین باشد. آن چه می تواند خاستگاه و ریشه غفلت یاد شده باشد عواملی هم چون غفلت از استعدادها و غفلت از جایگاه امام و دنیاطلبی است. در مقاله پیش رو برخی از ابعاد مسئله یاد شده کاویده خواهد شد.
    کلید واژگان: امام مهدی (ع), انتظار, چالش های مهدویت, غفلت از آرمان های مهدویت}
    Dr. Nusratullah Ayati
    <p> Belief in the thought of Mahdaviyat means believing in the realization of the rule of universal justice, The victory of Islam over all religions , the development of worship, the eradication of heresies, and …. The waiting of believers for the emergence of Imam Mahdi(aj) should be waiting for the realization of such ideals.</p><p>But sometimes the waiters are ignorant of these ideals, and instead of waiting for the emergence of the Promised Mahdi to accomplish such ideals, they are waiting for him to open up material life and to thrive tables as much as possible.</p><p>This just neglect of Mahdaviyat ideals is that can make challenges in a dynamic path of Mahdaviyat Thought . what can be the origin and the root of that mentioned neglect is factors such as neglect of talents and of Imam position and self indulgence. In this paper, some dimensions of the mentioned problem are discussed.</p>
    Keywords: Imam Mahdi(aj), Waiting, Mahdaviyat Challenges, Neglecting Mahdaviyat Ideals}
  • سعید بخشی
    از جمله چالش های مهم در مسیر مهدویت، وجود مدعیان دروغین مهدویت است، شناخت مدعیان در ابتدای امر و واکنش به موقع، تاثیر به سزایی در مقابله با این جریانات انحرافی دارد. در روایات ما امور خارق العاده ای همچون داشتن معجزه، طول عمر، علم، ندای آسمانی، خسف و... درباره امام عصر؟عج؟ نقل شده است از جمله کارکردهای این خوارق عادات، کارکرد معرفتی و سلبی آنها می باشد.</p><p>عدم قدرت مدعی دروغین بر معجزه از اموری است که براساس آن می توان عدم امامت او را نتیجه گرفت. کسی که طول عمر خارق العاده نداشته باشد، نمی تواند امام زمان باشد.کسی که دارای علم وسیع و عصمت نباشد نمی تواند امام باشد، کسی که مواریث انبیاء را به همراه ندارد و حضرت عیسی(ع) برای تایید و یاری او نازل نشود، امام مهدی؟عج؟ نمی باشد.
    کلید واژگان: خوارق عادات, کارکرد سلبی, معجزه, ندای آسمانی, علم وسیع, مدعیان دروغین}
    Dr. Saeid Bakhshi
    One of the important challenges in the path of Mahdaviyat is the existence of false claimants of Mahdaviyat. Understanding the claimants at the beginning and the on time response has a significant impact in counteracting these diversions. In our traditions, It has been mentioned extraordinary affairs such as having a miracle, a lifetime, knowledge, a heavenly voice, Dip on the ground and etc... about the Imam of the Age. Among the functions of these extraordinary affairs are their epistemic and negative functions. The failure of the false claimant to do a miracle is something in which, his non-imamate can be concluded. One who does not have extraordinary longevity can not be Imam of the time. One who does not have vast knowledge and infallibility can not be an Imam .One who does not carry prophets heritages and Jesus Christ does not come to confirm him and help him is not Imam Mahdi(aj).
    Keywords: extraordinary affairs, Mahdaviyat, Imam Mahdi(aj), false claimants}
  • یدالله حاجی زاده *
    واکاوی کارکردهای حکومت جهانی امام مهدی؟عج؟ در امنیت بخشی به جامعه بشری از اهمیت خاصی برخوردار است. این امر می تواند زمینه های اشتیاق منتظران را به این حکومت آرمانی فراهم سازد و تلاش های آنان را جهت فراهم ساختن زمینه های آن توسعه بخشد. بدون شک امنیت یکی از واقعیت های دوران تشکیل حکومت جهانی امام مهدی؟عج؟ است که خود دست آوردی ارزشمند در گستره حکومت جهانی آن حضرت به حساب می آید، اما سوالی که در این جا مطرح است این است که کارکردهای حکومت جهانی آن حضرت جهت دست یابی به امنیت، در چه اموری است؟ و یا به تعبیری حکومت جهانی امام مهدی؟عج؟ چگونه می تواند امنیت را در جامعه بشری نهادینه و تثبیت کند؟ بررسی برخی از آیات قرآن و منابع متقدم حدیثی و غیرحدیثی نشان می دهد کارکردهای حکومت جهانی امام مهدی؟عج؟ جهت دست یابی به امنیت، در اموری چون گسترش ایمان و تقوا، از بین بردن فقر، از بین بردن ترس و نگرانی، از بین بردن اختلافات، بهره گیری از کارگزاران شایسته و برچیدن ظلم و ستم و استقرار عدالت، خلاصه می شوند.
    کلید واژگان: امام مهدی(عج), امنیت, کارکرد, حکومت, عصر ظهور}
    Dr. Yadollah Hajizadeh *
    Examining the Functions of the Imam Mahdi's world Government is Important in Securing Something to Human Society. This would provide grounds for the enthusiasm of the Waiters for this ideal Government And will develop their efforts to Create its grounds. Undoubtedly, security is one of the realities of the formation of the world Government of Imam Mahdi (AS) Which is a valuable achievement within the scope of Formation time of his world government. But the question that arises here is that What are the functions of his world government to achieve security? Or, in other words, how can the Imam Mahdi's world government fixate security in human society? Examining some of the Qur'anic verses and the sources of hadith and non-hadith shows Functions of the world Government of Imam Mahdi To achieve security are the following: Spreading faith and piety, eliminating poverty, eliminating fear and worry, eliminating disputes, exploiting competent agents, and eliminating oppression and the fixate of justice.
    Keywords: Imam Mahdi (AS), Security, Function, Government, era of Appearance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال