به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عاشورا » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدرضا شاهرودی، محمد فراهانی*

    براساس منابع تاریخی روایی، یکی از سخنان به جای مانده از امام حسینR در آستانه شهادت ایشان در روز عاشورا، عبارت «اسقونی شربه من الماء» به منظور «درخواست آب» توسط آن حضرت از دشمنان خود است. با وجود این، برخی در صحت انتساب این سخن به امام تردید کرده و آن را موضوع خوانده اند؛ چه اینکه ایشان این سخن را با روحیه عزتمند آن بزرگوار که در عباراتی همچون «هیهات منا الذله» تبلور یافته، در تضاد دانسته اند. در رفع تعارض پیش آمده قابل ذکر است که این سخن در قریب به اتفاق منابع معتبر فریقین، به ثبت رسیده است. ابن سعد در طبقات، نخستین بار آن را با عبارت «عطش الحسین فاستسقی‏»، سپس دینوری با تعبیر «و عطش الحسین فدعا بقدح من ماء» و دیگران با دیگر عبارات مشابه، در آثار خود آورده اند تا سرانجام معاصران فراوانی ازجمله سید نعمت الله جزایری در الانوار النعمانیه و شیخ عباس قمی در نفس المهموم با اتباع از سید بن طاوس آن را نقل کنند. نظر به اینکه درخواست آب در راستای انجام تکلیف و رسالت الهی بوده و عزت و ذلت در اطاعت و یا نافرمانی از دستورات خداوند است، نیز بر مبنای استوار شیعی «لطف بودن وجود امامR» و «وجوب حفظ نفس» گرچه تا زمانی اندک و متوقف بودن این دو بر آب طلبیدن توسط امام برهان مخالفان روایت بودن سخن مذکور ناتمام می نماید؛ از دیگر سو، این روایت با عرضه به سنتی فعلی و قولی از رسول خدا2 که مفید مضمون فوق است، تایید می شود؛ چه آنکه رسول خدا2 در این روایت به دنبال تشنگی خود و یاران، طلب آب کرده و فرموده است: «...هل من مغیث بالماء...» همچنین در سنجش این روایت با دلیل عقل درمی یابیم که نه تنها هیچ تضادی بین این دو وجود ندارد، بلکه عقل مستقل به واسطه اینکه این روایت خود حاوی اتمام حجت و هدایت بدین واسطه برای دین خداست، بر آن صحه می گذارد؛ آن سان که در سیره عقلا آب طلبیدن برخلاف دیگر درخواست ها امری آمیخته با ذلت نیست.

    کلید واژگان: امام حسینR, عاشورا, کربلا, إسقونی, نقد حدیث, استسقا}
    Mohammadreza Shahroodi, Mohammad Farahani *
    Introduction

    Based on historical-traditional sources, one of the remaining sayings from Imam Hussein, peace be upon him, on the threshold of his martyrdom on the day of Ashūrā, is the passage isqūnī sharbatan min al-mā'’, meaning ‘request for water’ by him from his enemies. Some have doubted the attribution of this saying to the Imam and have considered it a fabricated. In resolving the conflict, it is noteworthy that this saying has been recorded in almost all the reliable sources of both sects. And others, with other similar passages, have brought it in their works so that eventually many contemporaries quote it. Given that the Imam’s request for water was in line with the fulfillment of the divine duty and mission, and dignity and humiliation are in obedience or disobedience to God’s commands, also based on the Shiite principle of ‘the kindness of the Imam’s existence, and ‘the necessity of self-preservation’ from the other side, this tradition is confirmed by presenting it to a current and verbal tradition of the Holy Prophet of God, (pbuh) and his family, which is useful for the above content.

    Materials and Methods

    There are two main perspectives regarding the traditional isqūnī sharbatan min al-mā': the viewpoint of critics who find this traditional incompatible with the dignity and status of Imam Hussein (as) and consider it fabricated, and the viewpoint of researchers who deem the mentioned traditional credible and have cited it in their works based on various sources. This article, referencing the story of Prophet Moses and Khidr in the Quran, as well as the tradition and practices of the Prophet Mohammad (pbuh) and the Ahl al-Bayt (as), seeks to present an argumentative perspective on the permissibility of seeking help from others under special circumstances and emphasizes the use of critique and analysis of the traditional's chain of transmission and content, as well as the tools of hadith criticism, to achieve a better understanding of the traditional's authenticity and evidence. The research method employed in this article is a comibnation of descriptive and analytical approaches, which includes problem formulation, source review, analysis and critique of viewpoints, and conclusion drawing. In this regard, the article examines and analyzes historical and traditional sources and uses hadith criticism methods to assess the authenticity of the traditionals. It employs scientific and logical methods to examine and analyze a historical traditional, striving to evaluate its credibility and authenticity. The article consists of three main sections: introduction of transmitters, critique of the chain of transmission, and internal critique, in which it examines the chain of transmitters, their credibility, and the alignment of the traditional content with scientific standards.

    Results and Findings

    From the perspective of Hadith sciences, the famous sayings attributed to religious saints, including Imam Hussein (pbuh), whose entire phrases are not observed in early Musnads, are not of the type of fabricated Hadiths; as the meaning of some of these sayings can be found in other Isnaded traditionals with slight differences in authentic sources. In Ashūrā sources, there is evidence that the phrase “isqūnī sharbatan min al-mā'” has been issued by Imam Hussein (pbuh). The sources of this phrase have a historical identity and its transmitters are also renowned scholars of fariqayn; therefore, they have the potential for citation. Therefore, without argument and evidence, their traditionals cannot be rejected. The traditional in question has been transmited among the predecessors by Ibn Sa’d (d. 230 AH) as “'aṭash al-Ḥisayn fastasqā" (Hussein was thirsty and asked for water), Dinawari (d. 282 AH) with the phrases “wa 'aṭash al-Ḥisayn fada'ā biqadaḥin min al-mā'" (And Hussein was thirsty and asked for a cup of water), Abu al-Faraj Isfahani (d. 356 AH) in the form “wa ja'ala al-Ḥisayn yaṭlubu almā'" (And Hussein began to ask for water), Ibn al-Jawzi (d. 510 AH) with the expression “wa ṭalaba al-Ḥisayn mā'an yashribuhu" (And Hussein asked for water to drink). This traditional has gained more fame among the later generations. Muhib al-Din Ţabarī (d. 615 AH) in the form of “isqūnā mā'an" (Give us water) (Ţabarī, 1356: 144), Seyyed ibn Tawus (d. 664 AH) in the form of “fastasqā fī tilk al-ḥāl mā'an" (He asked for water in that state) and Ibn Nama Helli (d. 680 AH) with the expression “… thumma qaṣadūhu 'alayhi al-salam bi al-ḥarb wa ja'alūhu shilwam min kathrati al-ṭa'ni wa al-dharbi wa huwa yastaqīsharbatan min al-mā'…” (Ibn Nama, 1406 AH: 38) has been transmited regardless of dozens of scholars after the seventh century. Considering the works of the first reporters of Ashūrā, it is known that this traditional, from the beginning of the Maqtal writing, has been subject to semantic transmission and in the last century in the works of later Maqtal transmitters or the organizers of their works, in the form of the sentence “isqūnī sharbatan min al-mā'”, it has gained double fame. With the presentation of this sentence to the Holy Quran, for asking for water, which is a kind of “isti'ānat" (seeking help), examples such as Lot’s request for help from his people in confronting them with divine agents are found. Also, for this traditional in the tradition of the last Prophet (pbuh), there is an example in one of the battles in which according to it, the last Messenger (pbuh) has exactly asked for water with the phrase “Is there a helper with water”. Based on the Shiite view of Imamate, it is reasonable that Imam Hussein (as) does what is related to the divine command; it is even possible that he has been commanded to “ask for water”, to complete the argument with the enemies of God, and to reveal the peak of his oppression and the harshness and cowardice of Bani Umayyah to everyone. In addition to this, the reason of intellect and the tradition of intellectuals also indicate the validity of the issuance of this traditional; because logically, the Imam’s asking for water is associated with his survival and the continuation of divine grace on the servants.

    Conclusion

    Although some have doubted the attribution of the phrase “isqūnī sharbatan min al-mā'” to Imam Hussein (as) and have considered it a fabricated; but this word has been recorded in almost all credible sources of fariqyn. Given that Imam’s request for water was in line with the performance of divine duty and mission, and honor and humiliation are in obedience or disobedience to God’s commands, also based on the Shiite principle of “the kindness of the existence of Imam Hussein (as)” and “the necessity of self-preservation”; this tradition is confirmed by presenting it to a practical and verbal tradition of the Prophet of God (pbuh) which is useful for the above content. Also, in measuring this traditional with the reason, we find that not only is there no contradiction between these two, but the independent reason, because this traditional itself contains the completion of the argument and guidance through this means for the religion of God, puts its validity on it; such that in the tradition of intellectuals, asking for water is not a matter mixed with humiliation unlike other requests.

    Keywords: Imam Hussein (AS), Ashūrā, Karbala, Isqūnī, Istisqā'.V}
  • جعفر پاکباز، محمدجواد یاوری سرتختی*

    از جمله ابعاد سیره امام حسین (ع)، بعد نظامی است؛ سیره ای که تاکنون به طور مستقل و جامع بررسی نشده است و کشف آن در قالب یک الگو می تواند در ترسیم تصویر جامع تری از حادثه عاشورا موثر و در حل برخی ابهامات مربوط به این واقعه مفید باشد. ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام حسین (ع) و اصحاب ایشان در کربلا انجام شد. نتایج بررسی های تاریخی و روایی در این موضوع نشان داد که ایشان در مدیریت جنگ اقدامات یا رفتارهای نظامی ویژه و دقیقی را قبل و حین جنگ طراحی کرده اند. جذب نیرو و همراه معتقد، توجه به موقعیت مکانی،  داشتن موضع تدافعی، آرایش نظامی و حفظ شکوه سپاه از جمله اقدامات آن حضرت بود.

    کلید واژگان: سیره امام امام حسین (ع) در عاشورا, سیره نظامی امام حسین (ع), عاشورا, اقدامات نظامی امام حسین (ع)}
  • فرج الله میرعرب*
    عاشورا یادگار نهضت جاوید امام حسین(ع) است که جمعیت به ظاهر کوچکی جان خود را در راه حفظ اسلام ناب محمدی(ص) فدا کردند. یاران امام حسین(ع) در عاشورا نه تنها یک شکل و یک رنگ نبودند، بلکه از نظر طبقات اجتماعی و فکری نیز یکسان نبودند. تصویری که از شب عاشورا ثبت و ضبط شده است، نشان می دهد یاران امام(ع) تا چه اندازه «آزاد» بودند. از مطالعه تاریخ می فهمیم تنوع و رنگارنگی عجیبی میان یاران امام بود؛ برعکس افراد در سپاه دشمن، مردمانی سطحی نگر، قبیله گرا، نژادپرست و دنیاگرا بودند که برای مال دنیا حاضر بودند آخرت خود را تباه کنند؛ درحالی که اصحاب امام(ع) صاحب فکر و فهم بودند و در شب عاشورا وعده پول و مقام نگرفتند، بلکه خبر کشته شدن دریافت کردند. امام(ع) شب عاشورا خطاب به یارانش فرمود: «خدایتان از جانب من پاداشی نیکو دهد. بدانید که من می دانم فردا سرنوشت ما با این دشمنان چه خواهد شد. اکنون به همه شما اجازه رفتن می دهم، پس همه آزادید که بروید و بیعتی از من بر گردن شما نیست».[1]در توصیف امام و عاشوراییان باید گفت:مومنان معدود لیک ایمان یکی جسم شان معدود لیکن جان یکیغیرفهم و جان که در گاو و خرست آدمی را عقل و جانی دیگرستجان حیوانی ندارد اتحاد تو مجو این اتحاد از روح بادجان گرگان و سگان هر یک جداست متحد جان های شیران خداست[2]در این نوشتار به معرفی تعدادی از یاران امام حسین(ع) می پردازیم. [1]. محمد ابن سعد، ترجمه الحسین(ع) و مقتله، ج 1، ص 70.[2]. جلال الدین محمد مولوی، مثنوی معنوی، دفتر چهارم، بخش 17.
    کلید واژگان: عاشورا, وحدت, نژادپرستی}
  • مصطفی محسنی*
    امیرالمومنین علی(ع) در مورد شبهه می فرماید: «و إنما سمیت الشبهه شبهه لانها تشبه الحق؛[1] شبهه را از آن روی شبهه گویند که شبیه به حق است». بنابراین شبهه شباهت اندکی به حق دارد و به همین دلیل افراد غیرمتخصص توان تشخیص واقعی از بدل را ندارند؛ برای مثال تمام تلاش جاعلان سکه طلا بر این است تا اندازه و رنگ آن بیشترین شباهت را به سکه واقعی داشته باشد و به قول معروف «گنجشک را جای قناری رنگ می کنند و می فروشند» نه کلاغ و خروس را.
    از آنجا که شبهه ممکن است بسیاری از افراد را بی‎راهه بکشاند، شبهه ‎زدایی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به همین دلیل امام علی(ع) شبهه را یکی از ارکان چهارگانه کفر به شمار می آورند.[2]
    زمانی که شبهه در جامع رواج یابد، وظیفه عالمان و مبلغان دینی مشخص می‎شود؛ زیرا یکی از رسالت های اصلی آنها پاسخ به شبهه هاست؛ چراکه بسیاری توانایی تشخیص طلای واقعی از بدل ندارند و عالمان دینی در این باره بسان طلاشناس می‎توانند گزارش واقعی از جعل را شناسایی و از فریب دادن مردم توسط بدلکاران دینی جلوگیری کنند.
     
    [1]. سیدرضی، نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص 38.
    [2]. محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج 2، ص 391.
    کلید واژگان: شبهات, عاشورا, رسالت مبلغان}
  • عزت ملاابراهیمی *، فاطمه سادات حسینی

    مباحث زبان شناسی در قرن بیستم میلادی نقش موثری در رویکردهای جدید نقد ادبی داشته است. در نتیجه باعث ظهور مکاتب تازه ای در سبک شناسی شده است. از مشهورترین نظریات تحلیل گفتمان انتقادی، نظریه نورمن فرکلاف است. این نظریه با نگاهی ژرف که از ظاهر متن عبور می کند، به بررسی بافت موقعیتی و  بینامتنی متون می پردازد و تاثیر آن را بر نهادهای جامعه و دانش زمینه ای مخاطبان و رابطه آنها را با قدرت و ایدئولوژی حاکم بیان می کند. نویسندگان در نوشتار حاضر، درصددند تا اشعار حماسی حضرت عباس (ع) در روز عاشورا را با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی و بر مبنای نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی کنند. نتایح حاصل از پژوهش نشان می دهد که استفاده از عناصر بلاغی در این رجزها، متناسب با مقتضی حال مخاطب بوده است. آیات قرآن تاثیر مشهودی بر این رجزها دارد و نمودهای اعتقاد به منظومه فکری امامت شیعه در سروده ها نمایان است. ایدئولوژی حاکم بر رجزها با ایدئولوژی حاکم بر ا جامعه آن زمان در تضاد است. چه، این اشعار در پی اقناع مخاطبان است که موقعیت استقرار حاکمیت باید مشروع و در بیت امامت باشد و از ملازمات این مشروعیت بخشی، مجاهدت در راه خدا و حماسه آفرینی است.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, نورمن فرکلاف, حماسه, حضرت عباس (ع), عاشورا}
    Ezzat Mollaebrahimi *, Fatemeh Sadat Hoseini

    Certain 20th-century linguistic approaches affected literary criticism, among them the critical discourse analysis framework developed by Norman Fairclough. In this framework, underlying structures of texts and their intertextual elements are analyzed with a view to their contexts of situation and their relation to power structure. Taking the epic poems of Hz. Abbas on Ashura as the data, the rhetorical elements utilized reveal the profound influence of the Holy Quran and those of the imamate principle on their contents. The dominant ideology discernible in the poems stands in contrast to the then prevailing Umayyad hegemony. In contrast, they try to convince the opponents that power should have been laid in the rightful house of the Prophet Muhammad, a fact for which all struggles in the cause of Allah are well justified and explainable.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Norman Fairclough, Epic, Hz. Abbas, Ashura}
  • سید رضا موسوی *، سید محمد موسوی

    هدف این تحقیق، بررسی هویت و کارکرد اربعین حسینی در اندیشه مقام معظم رهبری است. اربعین حسینی، یک حرکت عظیم، پدیده بزرگ و نشانه قدرت ملت، و یک پروژه فرهنگی، سیاسی و تمدن ساز است که موجب تقویت هویت اسلامی، همبستگی ملی و همدلی مسلمانان مخصوصا شیعیان می شود. روش تحقیق این جستار توصیفی و تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پیاده روی اربعین، تجلی ارادت جمع کثیری از مردمان به یک هویت مشترک و جهانی است. حضور هزاران انسان عاشق بصیر با قومیت های متفاوت در اربعین حسینی، فرایندی برای پیدایی هویت اسلامی است. پیاده روی اربعین، یک انگاره فرهنگی، سیاسی و تمدن ساز است که موجب تقویت هویت اسلامی، همبستگی ملی و همدلی مسلمانان مخصوصا شیعیان می شود، و زمینه ساز ظهور قائم آل محمد (عج) است.

    کلید واژگان: اربعین حسینی, هویت اسلامی, منظومه فکری امام خامنه ای, معارف حسینی, عاشورا}
    Sayyid Reza Mousavi *, Sayyid Muhammad Mousavi

    Ayatollah Khamenei has long emphasized the role of Arbaeen in Islamic history. It has proved a massive, powerful, and impressive movement of immemse cultural, political, and civilization-building import, with its escalatingly global trend that receives momentum year by year. In such a massive, transnational march, millions of people get together in Iraq and walk to Karbala. In this way, this global march makes a promising ground for the reappearance of the awaited, 12th Infallible Imam al-Mahdi.

    Keywords: Arbaeen, Islamic Identity, Imam Khamenei, Ashura}
  • سید مهدی نوری کیذقانی *، حسن ساقی

    پس از واقعه عاشورا و شهادت جان سوز سیدالشهدا و یاران باوفایش درسال61 هجری قمری، ادیبان و شاعران بسیاری در سوگ شهیدان کربلا و تجلیل نهضت عاشورا و قهرمانان آن شاهکارهای شعری و ادبی خلق کرده اند. یکی از شخصیت های گرانقدر عاشورا، دختر خردسال امام حسین، حضرت رقیه (س) است که با وجود سن کم، شورشی عظیم در دل های عاشقان و عارفان افکنده است. در دوران معاصر درباره این دردانه امام حسین(ع) اشعار و آثار ادبی ارزنده ای نگاشته شده است. در مقاله حاضر به معرفی یکی از این آثار ادبی ارزنده یعنی رمان «یادداشت های روزانه دخترکی از کربلا» و واکاوی سیمای امام حسین (ع) در آن پرداخته شده است. این رمان اثر نویسنده توانمند لبنانی بانو «رجاء محمد بیطار» است که سعی کرده در قالبی ادبی و با اسلوب داستانی، روایتی جذاب از زندگی و زمانه حضرت رقیه (س) و حوادث روزهای منتهی به عاشورای سال 61 هجری ارائه دهد.  یافته های پژوهش نشان از این داردکه نویسنده سعی کرده در خلال روایت وقایع مختلف و با زبان کودکانه حضرت رقیه (ع) فضائل متعدد امام حسین (ع) را از جمله مهربانی نسبت به خلق، بخشندگی و دستگیری از نیازمندان، جوانمردی و ایثار، قداست و طهارت، انسان دوستی و شرافت و... به تصویر بکشد و امام را برای نسل نوجوان و جوان به عنوان پیشوای الهی و الگوی انسان کامل و محبوب معرفی کند.

    کلید واژگان: حضرت رقیه (س), رمان آیینی, عاشورا, رجاء محمد بیطار}
    Sayyid Mahdi Keyzeqani *, Hasan Saqi

    The novel consists of imaginative and hypothetically reconstructed journals of Hz. Ruqayyah, an under-aged and martyred daughter of Imam al-Husayn. The book is a work of the Lebanese novelist Rajaa Muhammad Bitar. It vividly portrays various aspects of Imam al-Husayn's character and moral traits as depicted by his daughter throughout the time-span from leaving Medina thourough the Ashura Battle of Karbala.

    Keywords: Hz. Ruqayyah, Ritual Novel, Ashura, Rajaa Muhammad Bitar}
  • محمد هاتفی*

    پژوهش حاضر دگردیسی های در زمانی تابلوهای مسیح و تابلوهای عاشورایی را در دو سطح بیان و محتوا از منظر نشانه  معناشناسی و به صورت تطبیقی بررسی می کند. نتایج تحقیق نشان می دهد در تابلوهای مسیحی، دو سطح بیان و محتوا هم پای هر تحول سبکی و پارادایمی از شیوه کلاسیک تا مدرن و پست مدرن تغییر می کند. در پنج شیوه سبکی شناسایی شده، مسیح به شش شیوه بازنمایی می شود: ارائه دهنده پیام، پادشاه، رنجور شایسته همدلی، رنجور بی اهمیت، زشت و موضوع لذت. بنابراین، بازنمایی مسیح، فرآیندی از مسیح با ارزش به بی ارزش و نهایتا ضدارزش را نشان می دهد. مسیح در آخرین فرآیند استحاله ارزشی، به ضد مسیح تحول می یابد، اما متن عاشورایی در هر سه شیوه کلاسیک، مدرن و پست مدرن علی رغم تحول در سطح بیان از روایی به وصفی و سپس انتزاعی، و تغییر مخاطب از عام به خاص، در سطح محتوا ثابت مانده و ارزش و معنا (ایدئولوژی) واحدی را بازنمایی می کند. متن های عاشورایی مدرن و پست  مدرن با همه  زمانی و همه  مکانی سازی انتقام عاشورایی و تقابل خیر و شر به سطح، مدرنیسم/پست مدرنیسم مبناگرا یا مبناگرایی مدرن/ پست  مدرن را معنادار جلوه می دهند؛ زیرا همان ارزش هایی را بازنمایی می کنند که متن عاشورایی کلاسیک معرفی می کرد.

    کلید واژگان: فرهنگ تاریخی, نشانه معناشناسی, نقاشی, عاشورا, مسیح}
    Mohammad Hatefi*

    The current research studies diachronic transformations at the two levels of expression and content in the Christ and Ashura paintings from the perspective of semiotics and in a comparative manner. The results of the research show that in Christian paintings of the Jesus, the two levels of expression and content change step by step with every stylistic and paradigm shift from classical to modern and post-modern style. In the five stylistic modes identified, Christ is represented in six ways: Christ as message bearer, king, sympathetic sufferer, insignificant sufferer, ugly, and object of pleasure. Therefore, the representation of Christ shows a process from valuable Christ to worthless and finally anti-value. Christ transforms into the antichrist in the last process of value transformation. As for the Ashurai text in all its three classical, modern and postmodern paradigms, despite the change at the level of expression from narrative to descriptive and then to abstract representation, and despite the change of the audience from general to specific, remains constant in terms of content and represents a single value and meaning (ideology). By transforming the time and place of revenge and good/evil confrontation into an all-time / all-space conflict, modern and postmodern Ashura texts make Fundamentalist Modernism/Postmodernism or Modern/Postmodern Fundamentalism meaningful because they represent the same values that the classical Ashura text introduced.

    Keywords: historical culture, semiotics, painting, Ashura, Christ}
  • منصور نیک پناه
    نگرش امیدوارانه به آینده در تمدن های جاودان دنیا، اصلی مهم تلقی می شود. در مکتب اسلام نیز این نظریه از ابتدا به عنوان اصل پذیرفته شده است. از آن جا که ادبیات و شعر فارسی گنجینه فرهنگ و ارزش های این سرزمین هستند، چنین دیدگاهی را در خود منعکس کرده اند. این مقاله بر آن است تا با بررسی رباعیات دهه هشتاد که مفاهیم انقلاب و جنگ به کمال در آن ها به پختگی رسیده اند، نگرش به آینده را با مفاهیم و مضامین آخرالزمانی بررسی کند. برای رسیدن به این هدف، سروده های رباعی سرایان معروف که در این دهه به سرایش اشعار پرداخته اند، بررسی و تحلیل می شود. با بررسی های انجام شده مشخص گردید که موضوع کربلا و شهادت امام حسین‰ به عنوان محرک این انقلاب، بلکه جهان تشیع و ظهور امام عصرf و تلاش برای بسترسازی ظهور به عنوان چشم انداز امید آفرین از بن مایه های پر بسامد رباعیات این دوره تلقی می شوند. این پژوهش از نوع توصیفی _ تحلیلی و با روش کتابخانه ای انجام پذیرفته است.
    کلید واژگان: رباعی, دهه هشتاد, عاشورا, ظهور, شهادت, انتظار}
    Manṣūr Nīk-Panāh
    A hopeful attitude towards the future is considered an important principle in the eternal civilizations of the world.  In the Islamic school, this theory has been accepted as a principle since the beginning. Since Persian literature and poetry are the treasure of the culture and values of this land, they have reflected such a view. This article aims to examine the attitude towards the future with apocalyptic concepts and themes by examining the quatrains of the eighties decade, when the concepts of revolution and war have matured to perfection. To achieve this goal, the quatrains of famous poets who wrote poems in this decade are analyzed. Through the investigations, it was determined that the issue of Karbala and the martyrdom of Imam Hussein was the driving force of this revolution, but also the world of Shiism and the rise of the Imam of the Age and the attempt to create a platform for rise as a hopeful prospect are among the frequent motifs of the quatrains of this are considered period.  This research is descriptive and analytical and has been carried out with a library method.
    Keywords: quatrain, eighties decade, ʿᾹshūra, appearance, Martyrdom, (Intiẓār) awaiting}
  • مهدی صادقی*

    اشعار عاشورایی از نظر لحن، ساختار و کاربرد در اشکال متنوع و با درون مایه سوگ، با رویکرد عرفانی، حماسی، اخلاقی و اجتماعی و گاه با تلفیقی از این رویکردها عرضه می شوند. در این جستار با روش توصیفی-تحلیلی و استشهادی، وجوه زیبایی و عجین بودن عواطف و خیال شاعر عاشورایی با رویداد تاریخی در انواع شعر عاشورا بیان می شود. نتایج حاکی از آن است که گونه های اشعار عاشورایی با صراحت، سادگی زبان، حقیقت، پیام و مضمون پردازی صمیمی،... درآمیخته است که با توجه به طبع، ذوق و توفیق شاعر و همچنین عنایت اهل بیت، شکل مورد نظر شعر عاشورایی گاه به سان اثری کلاسیک و گاه با تلفیقی از آواز و شیوایی موسیقی شعر در محفل سیدالشهدا (ع) ترسیم می شود که همین ابتکار منجر به آفرینش گونه خاصی از این نوع شعر می شود. عناصر زبان، موسیقی، تخیل و عاطفه در انواع گونه های شعر عاشورایی یزد در فلسفه عاشورا، کارکرد توضیحی دارند و تصاویر بر پایه معرفت حسی و اصل تداعی استوار است.

    کلید واژگان: زیباشناسی, شعر, عاشورا, ادبیات, شاعران یزد}
    Mahdi Sadeghi *

    In terms of tone, structure and application, Ashurai poems are presented in various forms with the theme of mourning, with a mystical, epic, moral and social approach and sometimes with a combination of these approaches. In this essay, with the descriptive-analytical and testimonial method, the aspects of beauty and blending of Ashurai poet's emotions and imagination with historical event are expressed in the types of Ashura poetry. The results indicate that the types of Ashurai poems are mixed with frankness, simplicity of language, truth, intimate message and thematization, and due to the nature, taste and success of the poet as well as the support of the Ahl al-Bayt, the intended form of Ashurai poetry is sometimes a work of art. Classical and sometimes with a combination of singing and eloquent music, poetry is drawn in the circle of Seyyed al-Shahada (PBUH), and this initiative leads to the creation of a special type of this type of poetry. The elements of language, music, imagination and emotion in all types of Ashura poetry of Yazd have an explanatory function in the philosophy of Ashura, and the images are based on sensory knowledge and the principle of association.

    Keywords: Aesthetics, Poetry, Ashura, Literature, Poets Of Yazd}
  • عبدالحمید بیات*، محمدتقی کرمی

    کنش های خاص مردم عراق در ایام منتسب به اهل بیت (ع) علی الخصوص در ایام اربعین، در جهانی که مملو از عقلانیت ابزاری و سودانگاری منفعت طلبانه شده است، پدیده ای استثناء و به شدت متفاوت ادراک می شود. پژوهش حاضر تلاش کرده با روش تفسیری گیرتز، از طریق توصیف فربه و تفسیر متکی بر توصیف از منظر مفسر، خود را به پاسخ به سوال تحقیق نزدیک نماید. سوال تحقیق این است که «ایام منتسب به امام حسین (ع) در چه سازوکاری به حیات انسان های حاضر در مراسماتی چون اربعین معنابخشی می کند؟» گردآوری داده ها در بیش از بیست سفر به عراق و 14 بار پیاده روی مسیر نجف تا کربلا در مناسبت های اربعین، عرفه و نیمه شعبان در فاصله سالهای 1387 تا 1401 صورت گرفته است اما دستیابی به تفسیر نهایی و تولد مفاهیم کلیدی برای عبور از توصیف به تفسیر، با سفر به کربلا در روز عاشورای سال 1401 رخ داده است. در نتیجه پژوهش، اهمیت مساله «زمان» و «توان معنادهی زمان به جهان» به عنوان عوامل اصلی بروز چنین کنش هایی معرفی شده اند. «به هم ریختگی زمانی»، «بر انگیختگی زمانی» و «حرکت بینازمانی» مفاهیمی هستند که توان توصیف آن کنش های خاص را دارا هستند. این مفاهیم نشان می دهند که چرا و چگونه عراقی ها آن کنش های منحصر بفرد را صرفا در آن ایام خاص از خود بروز می دهند.

    کلید واژگان: اربعین, عاشورا, به هم ریختگی زمانی, حرکت بینازمانی, برانگیختگی زمانی}
    Abdolhamid Bayat *, Mohammadtaghi Karami Ghahi

    The actions of Iraqi people during Arbaeen are different from their current actions throughout the year and from the normal actions of people all over the world. Hospitality, kindness, respect, provision of water and food, free house and car by Iraqis for pilgrims, and things like that, make an unusual experience for every participant in this event. What is the characteristic of Arbaeen that makes such an event happen? Geertz's method of interpretive anthropology is considered to reach the desired answer. Data collection has been done over many years and more than twenty trips to Iraq and 14 times on walking from Najaf to Karbala on the occasions of Arbaeen, Arafah and half of Sha'ban between 1387 and 1401 but the achievement of the final interpretation and the birth of key concepts to pass from description to interpretation occurred with a trip to Karbala on the day of Ashura in the year 1401. As a result of the research, the importance of the issue of "time" and "the ability of time to give meaning to the world" have been introduced as the main factors in the occurrence of such actions. "Temporal confusion", "temporal excitation" and "Intertemporal movement" are concepts capable of describing those specific actions. These concepts show why and how Iraqis show those unique actions only on those special days. In these days, Iraqis' linear understanding of the movement of time has turned into a circular understanding of it, and it intersects the past, present, and future, and after the end of these days, the understanding of time returns to the same linear understanding and the secret of the fundamental difference between the actions of Iraqis in the days related to the Ashura incident and other days lies in this difference in the understanding of time.Data collection has been done over more than twenty trips to Iraq and 14 times on walking from Najaf to Karbala on the occasions of Arbaeen, Arafah and half of Sha'ban between 1387 and 1401 but the achievement of the final interpretation and the birth of key concepts to pass from description to interpretation occurred with a trip to Karbala on the day of Ashura in the year 1401. As a result of the research, the importance of the issue of "time" and "the ability of time to give meaning to the world" have been introduced as the main factors in the occurrence of such actions. "Temporal confusion", "temporal excitation" and "Intertemporal movement" are concepts capable of describing those specific actions. These concepts show why and how Iraqis show those unique actions only on those special days.

    Keywords: Arbaeen, Ashura, Holy Time, Meaning Of Time To The World, Time Confusion, Intertemporal Movement, Excitement Of Time}
  • کریم خان محمدی*

    حادثه عاشورا از مهم ترین حوادث جهان اسلام، به ویژه حوزه تشیع است که تاثیرات زیادی به جای گذاشته است. هیچ حادثه ای به اندازه عاشورا در جغرافیای ذهنی مسلمان ها، به ویژه شیعه ها وسعت قلمرو ندارد. باوجود وسعت قلمرو، حادثه عاشورا به روز عاشورا تقلیل یافته و کمتر به زمینه ها، علل پیدایش و پیامدهای آن توجه شده است. ازاین رو، توجه به جنبه های گوناگون حادثه عاشورا اهمیت دارد. هرچند عاشورا از سوی متفکران زیادی بررسی و تحلیل شده است، اما تحقیقات علمی بیشتر با رویکرد «نقد بیرونی» به آسیب شناسی حادثه می پردازند و کمتر با رویکرد «نقد درونی» و از منظر امام حسین (علیه السلام) آن را تحلیل می کنند. بدین روی، نگارنده با الهام از الگوی تحلیلی «نقد درونی» مکتب فرانکفورت، وضعیت مطلوب، وضعیت موجود، علل تنزل و راهکار ارتقاء را از منظر امام حسین (علیه السلام) بررسی نموده و با واکاوی واژگان کلیدی بر اساس «تحلیل همنشینی» در چهار حوزه «سیاسی»، «اقتصادی»، «اجتماعی» و «فرهنگی» به مقایسه پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که امام حسین (علیه السلام) به نظام سیاسی «محوریت» قایل است. با تغییر حاکمیت قانونمند نبوی به حاکمیت استبدادی اموی، به علت کم کاری نخبگان مذهبی، در سایر حوزه ها نیز دگرگونی رخ داد. مفهوم «پدر مهربان» در برابر «زورگوی کینه توز»، «بیت المال همگانی» در برابر «ویژه خواری حاکمان»، «برابری مردم» در برابر «بردگی مردم»، و «کتاب محوری» در برابر «امیال حاکمان» نشان دهنده دگردیسی حاکمیت نبوی به حاکمیت اموی در چهار خرده نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. راهکار رشد و هدایت نثار خون از سوی نخبگانی، همچون امام حسین (علیه السلام) است.

    کلید واژگان: جامعه شناسی, عاشورا, امام حسین (علیه السلام), نقد درونی}
    Karim Khan Mohammadi *

    Ashura incident is one of the most important events in the Islamic world, especially in the Shiite sphere, which has left many effects. No event has such a widespread realm in the mental geography of Muslims, especially the Shiites. Despite its broad realm, Ashura incident has been reduced to 10th day of Muharram and less attention has been paid to its backgrounds, causes for origination and consequences. Therefore, paying attention to the various aspects of Ashura incident is important. Although many thinkers have studied and analyzed Ashura, the scientific studies deal with the pathology of the event with an ‘external critique’ approach, less analyzing it with an ‘internal critique’ approach from Imam Hussein’s viewpoint. Therefore, here, the writer – inspired by the analytical model of ‘internal critique’ of Frankfort school – has investigated the desired situation, the existing situation, the reasons for degradation, and the ways for promotion from Imam Hussein’s viewpoint, and has explored the key words based on ‘collocation analysis’ to compare the four political, economic, social and cultural spheres. The results of the study show that Imam Hussein believes in ‘centrality’ of political system. With the change of rule-governed prophetic government into Umayyad despotic government, due to laxity of the religious elites, there came about changes in other spheres as well. The concept of “kind father” as opposed to “spiteful tyrant”, “public treasury” opposed to “rulers’ privileges”, “people’s equality” opposed to “people’s slavery”, and “Book-centrality” opposed to “rulers’ desires” show the transformation of the prophetic government into Umayyad government in the four political, economic, social and cultural sub-systems. The way to growth and guidance was granting blood by the elites such as Imam Hussein.

    Keywords: Sociology, Ashura, Imam Hussein, internal critique}
  • محمد فراهانی*، سید مجید نبوی

    براساس منابع روایی متقدم، یکی از سخنان به جای مانده از امام صادق% راجع به ریشه و سبب اصلی قتل سیدالشهداء% عبارت: «إذا کتب الکتاب قتل الحسین%» است که اساس واقعه عاشورا را عهدنامه ای ما بین چند تن از منافقین اصحاب پیامبر$ می داند که به عنوان صحیفه ملعونه شهرت یافته است. در این پیمان تعدادی از اصحاب پیامبر$ با یکدیگر عهد کردند از به خلافت رسیدن امیرالمومنین% ممانعت کنند و اجازه ندهند خلافت در خاندان رسول اکرم$ ادامه پیدا کند و برای رسیدن به این هدف، نقشه ترور آن حضرت را طراحی نمودند. مفسران آیات 79 و 80 سوره زخرف، آیه 7 و 10 سوره مجادله، آیه 167 بقره و آیه 118 آل عمران را درباره این صحیفه دانسته اند و بر پایه برخی اسناد، علاوه بر کتب شیعه، این قضیه در منابع اهل سنت از جمله «النشر و الطی»، نیز آمده است. عبارت «إذا کتب الکتاب قتل الحسین %»، ضمن حدیثی در کتاب روضه کافی نقل شده که از جهت سندی دارای اشکالاتی است؛ لکن از جهت متنی با روایات منابع متقدم و معتبر مطابقت دارد. در این مقاله با استفاده از بررسی سندی آیت الله شبیری زنجانی، تعلیق در سند حدیث منتفی و تصحیف در نام برخی از راویان سلسله سند، مرتفع، و دلالت متن حدیث، بر توطیه منافقین اصحاب رسول خدا$ و غصب خلافت امیرالمومنین% به عنوان اصل و اساس قتل اباعبدالله الحسین% اثبات شده است.

    کلید واژگان: امام حسین, عاشورا, کربلا, سقیفه, نقد حدیث}
    Mohammad Farahani*, Seyyed Majid Nabavi

    According to previous hadith collections, one of the words left by Imam Ṣādiq (as) regarding the origin and the main reason for the martyrdom of Imam Hossain (as) is the phrase: "إذا کتب الکتاب قتل الحسین علیه السلام" (when the book is written, Imam Hossein, peace be upon him, will be killed) that the basis of the ʿĀshūrā event is a contract between some of the hypocrites of the Prophet's companions, whch is known as Ṣaḥīfeh Malʿūneh (the cursed book). In this agreement, a number of the Prophet's companions promised to prevent Imam Ali (as) from succeeding to the caliphate, and do not allow the caliphate to continue in the family of the Holy Prophet (pbuh), and to achieve this goal, they designed a plan to assassinate that Imam. Commentators have considered verses 79 and 80 of Surah Zukhruf, verses 7 and 10 of Surah Mujādilah, verse 167 of Baqarah and verse 118 of Āl-e ʿImrān to be about this Ṣaḥīfeh. And based on some documents, in addition to Shia books, this issue is also mentioned in Sunni sources, including "al-Nashr and al-Ṭay". The phrase "إذا کتب الکتاب قتل الحسین علیه السلام" is mentioned in the book of Rawḍah Kafi, which has some problems in terms of document; however, in terms of text, it is consistent with the traditions of ancient and reliable sources. In this article, using the document review of Ayatollah Shubairi Zanjani, the existence of suspension in the hadith document has been ruled out, and the change in the names of some hadith narrators has been resolved, and the implication of the text of the hadith is the conspiracy of the hypocrites of the companions of the Messenger of Allah (pbuh) and the usurpation of the caliphate of Imam Ali (as) as the basis of the murder of Imam Hossain (as).

    Keywords: Imam Hossein (as), ʿĀshūrā, Karbala, Saqīfah, Hadith Criticism}
  • علی حاجی غلام سریزدی*
    حادثه روز عاشورا ضمن اینکه حادثه ای بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ است، فرایندی اثرگذار و حادثه ساز نیز است به همین دلیل فرموده شده است که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. یکی از این حوادث، پیاده روی اربعین است که جز شعائر دینی - مذهبی (شیعی) بوده ولی اثری بزرگ تر از چارچوب یک دین یا مذهب ایجاد کرده است. اربعین به دلیل عمق زیاد حادثه عاشورا و اجتماع حاصل از راهپیمایی در آن روز می تواند دارای عوامل، ابعاد و کارکردهای مختلفی باشد که فهم آن می تواند در بسط و ترویج فرهنگ اربعین، استفاده از کارکردهای آن در مسائل فرهنگی، دینی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... موثر باشد. لذا در این مقاله به کشف الگوی عوامل موثر بر پیاده روی اربعین با استفاده از روش فراترکیب پرداخته شده است. برای این منظور مقالات علمی به زبان فارسی با جستجوی واژه ی اربعین در عنوان، چکیده و کلیدواژه پرداخته که از 322 مقاله یافته شده 86 مقاله مرتبط و موردبررسی دقیق قرار گفت. نتایج نشان داد که بیشتر مطالعات در حوزه فرهنگی - اجتماعی و دینی بوده و قدرت نرم و ظرفیت تمدن سازی اربعین وجه غالب مطالعات است؛ لذا نیاز است در حوزه ی رسانه برای ترویج جهانی اربعین و تمدن سازی مطالعه و کارهای عملی انجام شود.
    کلید واژگان: عاشورا, امام حسین (ع), پیاده روی اربعین, روش فراترکیب, تمدن سازی}
    Ali Haji Haji Gholam Saryazdi *
    Purpose
    The incident of the day of Ashura, besides being a great and influential incident in history, is also an effective and incident-making process, for this reason it has been said that the entire day of Ashura and the entire land of Karbala. One of these events is Arba'een, which is one of the religious rituals (Shia), but it has created a bigger effect than the framework of a religion or religion. Due to the great depth of the Ashura event and the community resulting from the procession on that day, Arba'een can have different factors, dimensions and functions, which can be understood in the development and promotion of Arba'een culture, the use of its functions in cultural, religious, economic, social, political and... be effective. Therefore, in this article, the pattern of influential and influential factors on Arba'een Walking has been explored using Meta-Synthesis method.
    Methodology
    In this article, the Meta-Synthesis qualitative method is used. The Meta-Synthesis method deals with the analysis of data, theories, and the research method of the subject literature and seeks to build a new theory, develop a conceptual model, identify existing gaps, integrate the findings, provide a new explanation of the studied phenomenon, and expand the understanding of new knowledge. For this purpose, scientific articles in Persian language were searched by searching for the word Arbaeen in the title, abstract and keywords, and out of 322 articles found, 86 articles were related and carefully examined.
    Findings
    Studies in the field of Arbaeen walking have started since 2017 and have grown exponentially. Most of the magazines in which the articles were published were in the cultural-social and religious fields rather than political and economic. In the review of articles, 6 main categories, 41 concepts and 430 primary codes were identified. In other words, the studies can be classified into 6 categories: media and communication sciences, socio-cultural, political and power, management and economy, health and religion (belief). Finally, these 6 categories were designed in the form of a conceptual model in 4 areas of factors that create and strengthen the foundation and obstacles of Arbaeen as inputs and the benefits of Arbaeen and its harms as the effects of Arbaeen. Also, the results showed that in terms of the number of articles and attention, the cultural-social, religious (religious), political and economic issues are at the end of the media and health issues.
    Conclusion
    The article shows that most of the studies have been in the cultural-social and religious field and contrary to the claims of the opposing media and some people have political bias, the Arbaeen walk is more affected and influential in the cultural-social and religious field than political and a means of showing power. In other words, the soft power of Arbaeen dominates its hard power. On the other hand, if the opposing media or uninformed people have a purely political view of this issue, it is because of the lack of media work in this field, and it is suggested that this issue be strengthened while strengthening the media work, both people-oriented and official. The soft power and civilizing capacity of Arbaeen is the dominant aspect of studies. Therefore, it is necessary to carry out both study and practical work in the field of media to promote Arbaeen globally.
    Keywords: Ashura, Imam Hussain (AS), Arba'een Walking, Meta-Synthesis}
  • رضا بنی اسدی*، فهیمه فقیهی

    اهمیت دعا در دین اسلام صرفا به جنبه عبادی آن ختم نمی شود. دعا وسیله ای برای پرورش روح، تقویت باورهای دینی و تربیت اخلاقی انسان است. امام سجاد7 به دلیل شرایط خاص امامت شان از این ابزار به خوبی استفاده کردند. یکی از دعاهای مشهور امام سجاد7، دعای شریف مکارم الاخلاق است که سرشار از آموزه های اصیل دینی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی درصدد است تا با دقت در مفاهیم بلند دعای مکارم الاخلاق، عوامل زمینه ساز واقعه عاشورا را استخراج کند. یافته های پژوهش نشان می دهد این عوامل در سه حوزه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اجتماعی بوده و هریک از این حوزه ها زیر مجموعه هایی را دربرمی گیرد که اگر امت اسلامی آنها را رعایت می کرد، حادثه تلخ عاشورا رخ نمی داد.

    کلید واژگان: امام سجاد(ع), آموزه های دینی, صحیفه سجادیه, عاشورا, دعای مکارم الاخلاق}
    Reza Baniasadi, Fahimeh Faqihi

    Islamic prayers have various levels. Apart from their ritual functions, they also play significant roles as educational and spiritual steps. The fourth Infallible Imam al-Sajjad made the most of prayers as educational mediums for transmitting Islamic teachings. His prayer on noble moral traits is replete with noble and high Islamic values and teachings. The present work seeks to infer certain principles for this prayer such that considering them will prevent any second Ashura-like episode from taking place. These principles are concerned with economic, cultural, and socio-political aspects highlighted in the prayer in focus. Had such principles been observed, Ashura would not have taken place.

    Keywords: Imam al-Sajjad, Teachings, Sahifah, Ashura, prayers, Noble Miral Traits}
  • عبدالرسول فروتن*
    محمدبن سلیمان تنکابنی، فقیه عهد قاجار و نویسنده کتاب مشهور قصص العلماء، به شاهنامه فردوسی توجه ویژه ای داشت و آن را به خوبی خوانده بود. شواهد فارسی کتابی که او در علم بدیع تالیف کرد، برگرفته از شاهنامه و اشعار خودش بود. همچنین حداقل یک منظومه حماسی دینی با موضوع حوادث کربلا سرود که حمله حسینیه نام دارد. می توان گفت که تمامی منظومه های حماسی فارسی سروده شده پس از شاهنامه متاثر از این اثر ارجمند فردوسی بوده اند؛ این منظومه تنکابنی هم از این حیث مستثنا نیست. حمله حسینیه تاکنون منتشر نشده و ناگفته ها درباب آن بسیار است. پس از بررسی کامل یگانه نسخه شناخته شده این منظومه، در این مقاله کوشیده شد جوانب گوناگونش بررسی و قوت و ضعف یا به عبارتی فراز و فرود آن مشخص شود. در کنار مختصری از زندگی نامه تنکابنی، به ابهاماتی که در معرفی آثارش وجود دارد، پرداخته شد. از نشانه هایی می توان دریافت که نسخه خطی حمله حسینیه مسوده بوده است. یکی از وجوه اهمیت این نسخه حرکت گذاری برخی کلمات است که به خواننده اطلاعات جالب توجهی درخصوص تلفظ متفاوت آنان عرضه می کند. تعیین زمان سروده شدن این منظومه و منابع آن، شیوه روایت تنکابنی از حوادث عاشورا و تحریفاتی که بدان راه یافته، ارزیابی اثر از منظر ویژگی های حماسی، اثرگذاری شاهنامه بر آن و چگونگی بهره بردن از آرایه های ادبی از مباحث مطرح شده در این مقاله است.
    کلید واژگان: حمله حسینیه, حماسه دینی, محمدبن سلیمان تنکابنی, عاشورا, امام حسین (ع), شاهنامه}
    Abdolrasoul Foroutan *
    Mohammad ibn-e Soleiman Tonekaboni, a jurist of the Qajar era and the author of the famous book Qesas al-Olama had read Ferdowsi's Shahnameh rigorously and paid special attention to it. Shavahed-e Farsi, a book he wrote on rhetorical figures derived from the Shahnameh and his own poems. Furthermore, he composed at least one religious epic poem on the subject of the events of Karbala, which is called Hamle-ye Hoseinieh. It can be said that all Persian epic poems written after the Shahnameh were influenced by this noble work of Ferdowsi and Tonekaboni's work is no exception in this regard. Hamle-ye Hoseinieh has not been published so far and a lot is unsaid about it. After a complete review of the only known manuscript of Hamle-ye Hoseinieh, this article tries to investigate its various aspects and determine its strengths and weaknesses and its merit. In addition to a brief biography of Tonekaboni, the obscurities in introducing his works are discussed. It can be implied that the manuscript of Hamle-ye Hoseinieh was a draft. One of the significant aspects of this manuscript is the recording of the pronunciation of some words, which provides interesting information about their different pronunciations. Among the issues discussed in this article are determining the time when this poem was composed and its sources, the method of Tonekaboni in narrating the events of Ashura and the distortions involved, evaluating the work from the perspective of epic features, the influence of the Shahnameh on it, and the way the figures of speech are used.
    Keywords: Hamle-ye Hoseinieh, religious epic poem, Mohammad ibn-e Soleiman Tonekaboni, Ashura, Imam Husayn (AS), Ferdowsi’s Shahnameh}
  • سیاوش یاری*، شایان کرمی، محمد بنشاخته

    اهمیت واقعه عاشورا در تاریخ اسلام و تاثیر آن بر جوامع اسلامی از دیرباز تا کنون محل بحث و بررسی بوده است. پژوهشگران اسلامی هر یک با توجه به بینش و زاویه نگرش خود برداشت هایی از این رخداد را در آثار خود ثبت کرده اند. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که شرایط سیاسی، نظامی و فرهنگی دوره قاجاری تا عهد مظفری چه ارتباطی با ساخت گفتمان های مربوط به واقعه و مناسک عاشورا و انعکاس آنها در جامعه داشته است؟ این پژوهش با نگاهی تاریخی و با رویکرد تحلیلی-توصیفی درصدد تبیین تاثیر ساحت های گوناگون ابتدای دوره قاجار تا عهد مظفرالدین شاه بر گفتمان های حماسی، عاطفی، خرافه محور و تقدیرگرایانه است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هر یک از نویسندگان برجسته این عصر خوانشی متفاوت از واقعه عاشورا داشته و این امر در متن جامعه قاجاری نیز تاثیری بسزا داشته است؛ به گونه ای که گاه اصل واقعه مورد تحریف، سوءبرداشت و بهره برداری نادرست قرار می گرفته است.

    کلید واژگان: تحریفات عاشورا, قاجاریه, تاریخنویسی, عاشورا}
    Siavah Yari*, Shayan Karami, Mohammad Benshakhteh

    The significance of ʿĀshūra in the history of Islam and its impact on societies has been a subject of discussion since long ago. According to their vision and insight, Islamic researchers, have recorded impressions of this event in their works. The main question of the current research is what the political, military, and cultural conditions of the Qajar period up to the Mozaffar al-Din Ŝāh era had to do with the construction of discourses related to the events and rituals of ʿĀshūra and their reflection in the society? This research, with a historical perspective and analytical-descriptive approach, aims to scrutinize the impact of various areas from the beginning of the Qajar period to the reign of Muzaffar al-Din Shah on epic, emotional, superstition-oriented, and fatalistic discourses. The findings of the research show that each of the prominent writers of this era had a different reading of the ʿĀshūra event and this had a great impact on the Qajar society. Therefore, sometimes the essence of the event has been distorted, misunderstood, and misused.

    Keywords: distortions of ʿĀshūra, Qajar dynasty, historiography, ʿĀshūra}
  • مریم جکمت نیا*

    حضرت سکینه؟س؟ یکی ار دختران امام حسین (ع) بود که علی رغم صغر سن در زمان حیات پدر بزرگوارش، بیش ار دیگر دختران امام حسین (ع) دارای نام و شهرت  در کتب تاریخی و ادبی است. اخبار حضرت سکینه در کتب تاریخ و ادب از ابهامات، تحریف ها، اکاذیب و اتهاماتی برخوردار است که هر پژوهشگری را به تفکر و پرسشگری در زندگی و اعمال و رفتار او وا می دارد.  این پژوهش به بخشی از این پرسشها پرداخته و با دریافت داده های تاریخی و ادبی در ضمن کتابها  به تحقیق و بررسی  آنها همت گماشته و با روش تحلیلی و نقدی و اعتماد بر قرآن و حدیث و فرهنگ و اندیشه های خاندان نبوی توانسته است در حد توان پاسخگوی آنها باشد.  دو بیتی منسوب به امام حسین (ع)  که در ابراز محبت به  سکینه و مادرش رباب سروده شده، و نظراتی که در تاریخ و ادب در این زمینه وجود دارد در بوته تحلیل و نقد قرار گرفته است. تبیین درست دوبیتی امام حسین (ع) در پرتو فرهنگ دینی و ادبیات عربی و اعلام نقش سازنده حضرت سکینه در سفر عاشورایی از جمله دستاورد های این پژوهش می باشد.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), حضرت سکینه (س), عاشورا, ادبیات عربی, دو بیتی, نقد}
    Maryam Hekmatnia*

    Sakīna bint al-Ḥusayn, despite her young age during the lifetime of her honorable father, has more name and fame in historical and literary books than other daughters of Imam Hussain. Sakīna bint al-Ḥusayn news in history and literature books has ambiguities, distortions, lies and accusations that make every researcher think and question her life, actions and behavior. This research has addressed a part of these questions and by receiving historical and literary data as well as books, it has devoted itself to researching and examining them, and with analytical and critical methods and relying on the Qur'an, Hadith, and the culture and thoughts of the Prophet's family, it has been able to find answers for them as far as possible. The couplet attributed to Imam Hussain expressing his love for Sakīna and her mother, Robab, and the historic and literary comments regarding the couplet, have been analyzed and criticized. Also, this essay analyzed the role of Sakīna bint al-Ḥusayn in the Ashura journey and reached results that show the depth of authentic religious culture and politeness in the Prophet's family. The correct explanation of the couplet of Imam Hossein in the light of religious culture and Arab literature and the announcement of the constructive role of Sakīna in the Ashura journey are among the achievements of this research.

    Keywords: Imam Hussain, Sakīna bint al-Ḥusayn, Ashura, Arab literature, couplets, criticism}
  • مسعود بهرامیان*، فاطمه فتوحی پناه
    رویدادهای تاریخی به ناگهان روی نمی دهند، بلکه زمینه ها و عوامل گوناگونی در ایجاد آنها نقش دارند. برخی از این عوامل کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند. اغلب در ایجاد یک اتفاق هر دوی این عوامل نقش دارند. واقعه کربلا در سال 60 یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ اسلام است. در آن واقعه نوه پیامبر(ص) و اهل بیت او به دست گروهی از مسلمانان شهید شدند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای درصدد پاسخ به این سوال است که چه علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی کوتاه مدت و بلند مدتی در ایجاد آن واقعه نقش داشتند. یافته‎های این پژوهش نشان می دهد که تقابل دو سنت دینی و قبیلگی، تعصبات و نزاع های قبیلگی و قوم گرایی از مهم ترین علل و عوامل ایجاد آن واقعه بوده است.
    کلید واژگان: امام حسین(ع), عاشورا, علوی و اموی, کربلا}
    Masoud Bahramian *, Fatameh Fotuhipanah
    Historical incidents never take place abruptly; there must be some social reasons for their occurance. The event of Ashura that led to the martyrdom of Imam al-Husayn and his companions in 61AH/ 680 disclosed the real and disgusting face of the Umayyad dynasty. According to the present study it took place in effect of the contradiction of Islamic vs. tribal traditions. Hence, nepotism was one of the major reasons.
    Keywords: Imam al-Husayn, Ashura, social background, cultural causes}
  • محمدهادی همایون، حسن بشیر، صالح عبدالهی نسب

    مقاله حاضر تحقیقی ا ست با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد (Grounded Theory) که با نگاهی نوین به پدیده عاشورا، در صدد رسیدن به نقشه ارتباطی امام حسین (ع) در سال 61 هجری بوده است. تا مسیر تمدنی که خداوند متعال، برای آن حضرت ترسیم کرده، را از متن تاریخ استخراج کرده و به این پرسش پاسخ دهد که «اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در شکل گیری تمدن اسلامی در جریان عاشورا چیست؟»ضرورت انجام این پژوهش از دو جهت بوده است؛ اول آنکه تاکنون مقاله ای که صرفا به متن خود تاریخ با تکیه بر منابع دست اول معتبر پرداخته باشد، در خصوص عاشورا انجام نگرفته است. دوم: اینکه با هدف رسیدن به اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع)، اساسا پژوهشی ثبت نشده بود. لذا مقاله حاضر، با روش داده بنیاد انجام گرفته است.محقق ابتدا به بررسی سیره تمدنی انبیاء در قرآن و سپس سیره تمدن سازی پنج تن آل عبا (ع) پرداخته تا مسیر تمدن سازی را در نگاه قرآن کریم و تاریخ اسلام تعریف کند. در نهایت به کمک 31 منبع عاشورایی معتبر به تاریخ امام حسین (ع) پرداخته تا اینکه نهایتا الگوی ارتباطی-تمدنی امام حسین (ع)، استخراج شد. داده های تحقیق در دو دسته زیر طبقه بندی شدند:1) اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در گفتار (21 زیرگروه): به عنوان مثال «دعوت ها»، «دعاها و نفرین های امام» و... 2) اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در رفتار (5 زیرگروه): به عنوان نمونه «هیبت ظاهری امام»، «آداب سخنوری و استفاده از اصول اقناع» و...

    کلید واژگان: عاشورا, کربلا, امام حسین(ع), تمدن, ارتباطات}
    mohammadhadi homayoun, hasan bashir, Saleh abdollahi nasab

     The present study, entitled "The principles and components of communication of Imam Hussein(AS) in civilization during Ashura", is research with a qualitative approach that seeks to achieve the communication plan of Imam Hussein(AS) in the year 61 with a new look at the phenomenon of Ashura which the Almighty God has drawn for that Imam Hussein to answer that question that what the principles and components of communication of Imam Hussein were in civilization during Ashura.The necessity of conducting this research has been in two ways. First, so far no research that has relied solely on the text of history itself and has been far from personal analysis which has been conducted on Ashura. Second, in order to reach the communication model of Imam Hussein, basically no research had been recorded and conducted. so the Grounded Theory method was considered suitable for this research.The researcher first has examined the civilization of the prophets in the Qur'an and the Five members of Al-Abba in the history of Islam to define the path of civilization . While, it was the turn of the history of Imam Hussein through which the 31 sources of Ashura, were carefully analyzed to extract the communication propositions of Imam.Finally, after extracting and classifying the propositions and analyzing them, the datas were classified into the following two categories:1) Principles and communication components of Imam Hussein in speech(21 subgroups): For example, "Invitations", "Prayers and Curses of the Imam", etc.2) Principles and communication components of Imam Hussein in behavior(5 subgroups): For example, "Imam's apparent awe", "Speech and principles of persuasion", etc. 

    Keywords: Ashura, Karbala, Imam Hussein, Civilization, Communication}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال