به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظریه گشتالت » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • صفیه حاتمی*، فرنوش شمیلی

    بقعه دوازده امام یزد با قدمت هزارسال، بنایی است دارای کتیبه ای ارزشمند به خط کوفی تزیینی در زیر گنبد که به لحاظ غنای بصری حائز اهمیت بسیار و شایسته مطالعه است. گشتالت یکی از نظریه های فرآیند ادراک بصری در علم روانشناسی است که اصول این نظریه می توانند در بازشناسی آثارهنری مفید واقع شوند. مهم ترین اصول گشتالت عبارت اند از اصل مشابهت، تقارن، مجاورت، بستار، یکپارچگی، تداوم، روابط شکل و زمینه، فرا پوشانندگی و سرنوشت مشترک که در پژوهش حاضر سعی شده پنج اصل از این قوانین، مبنای علمی برای تجزیه وتحلیل بصری و ارزیابی کیفیت ادراکی این کتیبه قرار گیرد. بدین طریق میزان استفاده از این اصول در طراحی آن مشخص و کیفیت پراگنانس حاصله و موثرترین عوامل در ایجاد آن آشکار گردد.این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال است که در طراحی کتیبه بقعه دوازده امام یزد به چه میزان و چگونه از اصول مشابهت، مجاورت، تقارن، تکمیل و فراپوشانندگی استفاده شده است و میزان پراگنانس حاصله از به کارگیری هر یک از این اصول چه میزان است؟این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام یافته و داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی گردآوری شده اند.نتایج حاصله نشان داد اصول مشابهت و فرا پوشانندگی به میزان بسیار زیاد، اصل مجاورت و تکمیل به میزان زیاد و اصل تقارن به میزان متوسط در این کتیبه به کاررفته. حاصل به کارگیری این اصول تحقق پراگنانسی به میزان زیاد است و درنتیجه ساماندهی بهتر اجزا، دریافت آسان تر اثر و ارتباط فعالانه مخاطب با کتیبه را موجب می شود.

    کلید واژگان: بقعه دوازده امام یزد, کتیبه, ادراک دیداری, نظریه گشتالت, پرگنانس}
    Safieh Hatami *, Farnoosh Shamili

     The mausoleum of twelve imams of Yazd is a thousand-year-old building with a valuable inscription in decorative Kufic script under the dome, which is very important in terms of visual richness and worthy of study. Gestalt is one of the theories of the visual perception process in psychology, and the principles of this theory can be useful in the recognition of works of art. The most important principles of Gestalt are the principle of similarity, symmetry, proximity, layering, integration, continuity, relationships between form and context, superimposition and common destiny. The inscription should be placed. In this way, the amount of use of these principles in its design will be determined and the quality of the resulting performance will be revealed.This research seeks to answer the question that to what extent and how the principles of similarity, contiguity, symmetry, completion and overlap were used in the design of the inscription of the tomb of the twelve Imams of Yazd, and what is the degree of significance resulting from the use of each of these principles?This research was carried out in a descriptive-analytical way and the data were collected through library studies and field surveys.The results showed that the principles of similarity and overlap are used to a large extent, the principle of proximity and completion to a large extent, and the principle of symmetry to a moderate extent are used in this inscription. The result of the application of these principles is the realization of propaganda to a large extent, and as a result, the better organization of the components, the easier reception of the work and the active communication of the audience with the inscription.Key words: Tomb of twelve Imams of Yazd, inscription, visual perception, Gestalt theory, pregnancy.

    Keywords: Tomb Of Twelve Imams Of Yazd, Inscription, Visual Perception, Gestalt Theory, Pregnancy}
  • کیهان مجیدزاده

    بیان مساله:

     طراحی رابط‌کاربری وب‌سایت دارای استاندارد ثبت شده نیست، بلکه دارای شیوه‌ای است که از تجربیات به‌دست آمده از زمان به‌وجود آمدن وب‌سایت‌ها تا امروز پدید آمده و به نوعی استاندارد تبدیل شده است. با توجه به این‌که در گذشته پژوهشی در این موضوع انجام نشده، در این مقاله سعی بر آن شده که به کشف الگوی تاثیرگذار برای طراحی رابط‌کاربری وب‌سایت‌های هنری به ویژه وب‌سایت‌های طراحان گرافیک بپردازد.

    هدف پژوهش:

     هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی مسیری در جهت طراحی و بهینه‌سازی آن یک رابط‌کاربری مناسب با تاثیرپذیری از نظریه گشتالت است. همین‌طور به بررسی عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک وب‌سایت با محوریت طراحی گرافیک پرداخته شده که با توجه به نظریه گشتالت بهینه شده است. سعی بر آن است با مطالعه و پیروی از نظریه گشتالت شیوه و روشی را کسب نمود که با کمک آن رابط‌کاربری وب‌سایت‌ها به ویژه رابط‌کاربری وب‌سایت طراحان گرافیک را بهبود بخشید.

    روش پژوهش:

     در این تحقیق به پردازش اطلاحات به شیوه تحلیلی و نیز با مطالعه و شناخت نظریه گشتالت به تحلیل و بررسی پرداخته شده است. مطالعه به صورت توصیفی تحلیل بوده و روش جمع‌آوری اطلاعات با کمک فیش‎برداری از مقالات، کتب و دانشنامه‌ها است.

    نتیجه‌گیری: 

    وب‌سایت‌های طراحان گرافیک مانند گالری آثار به معرفی و کمک به مخاطب برای درک سبک هنری هنرمند می‌پردازد. بهتر است رابط‌کاربری وب‌سایت‌های طراحان گرافیک توسط خود هنرمند طراحی شده و با همکاری متخصص توسعه وب ایجاد و اجرا شود. در هنگام ساخت یک وب‌سایت می‌بایست در اولین قدم به سهولت استفاده از وب‌سایت و محتوای آن توجه ویژه داشت و سپس آن را با رویکردهای روان‌شناختی و زیبایی‌شناسی در هم آمیخت تا نتیجه آن استفاده هرچه ساده‌تر همراه با جذابیت و همچنین تاثیر ذهنی مثبت از وب‌سایت باشد. نیز وب‌سایت‌ها برای ارایه خدمات هرچه بهتر و بهینه‌سازی نیاز مستمر به بروزرسانی دارند.

    کلید واژگان: وب سایت, رابط کاربری, نظریه گشتالت, طراحان گرافیک}
    Keyhan Majidzade

    The design of the user interface of the website does not have a registered and specific standard, but it has an order and a method that arose from the experiences gained since the creation of the websites until today, and in a way it has become a standard and model. Optimum experiences by combining technology with psychological and aesthetic approaches. Considering that there has been no research in this field in the past, this article tries to discover an effective model and method for designing the user interface of art websites, especially the websites of graphic designers. It also tries to design the user interface of the website in order to study and understand Gestalt theory. Although the main purpose of this research is not to teach the construction and operation of the website and the design and implementation of the user interface, and these trainings can be obtained through various classes and textbooks, but an attempt has been made to discover a suitable site. a practical model for improving and optimizing the user interface of graphic designer websites. A pattern that can create the most positive impact in the mind of the audience by following it and also has the most harmony with the artistic style of the graphic designer of the website owner. In order to better understand the concept and purpose of this research, it has been tried to fully and comprehensively explain the things that are needed to create and launch a website and can be used in the analysis and review of the website and user interface. Obviously, in this research, the factors that are related to graphic art in the process of creating a website and have a role in creating the user interface of the website have been further analyzed and investigated. Browsing and searching in different sources in the field of the subject of study shows that in Iran, no research has been done in the field of analyzing and reviewing the design of the user interface of graphic designer websites. Communication with features and principles of user interface design for online stores, news and entertainment websites and government bodies with a general audience or comparing the characteristics of visual elements and user interface in order to attract the audience, between two or more websites. There are many theories from the past to the present that can be used to optimize the user interface design of a website or any other application. But in this research, with emphasis on Gestalt theory, the factors affecting the optimization of user interface design have been analyzed and investigated. Obviously, for a better understanding, one must first understand Gestalt theory. In the same way, the effective factors in the success of a website centered on art and graphic design have been investigated, which are optimized based on Gestalt theory. Nowadays, due to the advancement of technology and the digital world, people's connection with the Internet, especially websites, has increased. There are few people who do not turn to the Internet to watch movies, listen to new music or even read and act in traditional ways. All these facilities can be used with minimal cost and time loss. But it should be noted that the use of websites is not limited to these few cases and it can be safely said that the infinite use of websites is beyond the study scope of this research. Based on the Gestalt theory and its rules, to design a good user interface, users and their personality traits should be identified as much as possible. It is possible to take advantage of the smallest features and characteristics that a user can have to design a user interface. The components that can be examined are: place of residence, average age of the clients, occupation and profession, taste, lifestyle, recreation and leisure time, nutrition and all the characteristics that a person can have.

    Purpose

    The purpose of this research is to investigate a method for designing and optimizing a suitable user interface with the influence of Gestalt theory. In the same way, the effective factors in the success of a website based on graphic design that is optimized based on Gestalt theory have been investigated.

    Research Hypothesis:

     It is an attempt to find a way and a method to improve the user interface of websites, especially the user interface of graphic designer websites, by studying and following Gestalt theory.

    Research Method

    In this research, information processing has been analyzed analytically and also by studying and understanding Gestalt theory. This research is descriptive and analytical and the method of collecting information is sampling from articles, books and encyclopedias.

    Conclusion

    Graphic designer websites like art galleries help to introduce and understand the artistic style of the artist to the audience. It is better that the user interface of the graphic designer's website is designed by the artist himself and created and implemented in cooperation with the web development specialist. In building a website, the first step should be to pay special attention to the ease of use of the website and its content, and then combine it with psychological and aesthetic approaches so that the result is as simple as possible with attractiveness and a positive mind. Website Effectiveness Also, websites should be updated constantly to provide better services and optimization.

    Keywords: Website, User Interface, Gestalt Theory, Graphic Designers}
  • محمد دیده بان، بهناز صفرعلی نجار، کورش مومنی، کورش عطاریان*
    هر اثر هنری بعد ادراکی متفاوتی دارد که به برخی از موضوعات مانند درک زیبایی شناختی و دانش کاربران ارتباط دارد. نکته مهم نحوه دستیابی کاربران به این امر و تفاوت بین درک معماری و کاربران است که مسئله ای بحث برانگیز در معماری مدرن است و باعث اختلاف نظر بین کاربران و طراحان می شود. با توجه به اهمیت معماری بومی و لزوم سازگاری الگوی آن با معماری مدرن، این مقاله با هدف ارزیابی اصول بصری گشتالت و زیبایی شناسی بین کاربران و طراحان (متخصصان و غیرمتخصصان) در منطقه سرزنده سنتی شهر دزفول، ایران انجام شده است. روش این تحقیق با روش های توصیفی- پیمایشی و مطالعات میدانی و کتابخانه ای ترکیب شده است. بدین منظور، جهت کمی سازی تفاوت ها، یک مصاحبه نیمه ساختاری با استفاده از یک پرسشنامه هدفمند میان متخصصان و غیرمتخصصان توزیع شد و با توصیف و تجزیه و تحلیل این داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS، ریشه تفاوت ها بین این دو گروه مشخص شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر جستجو، مطالعه و حضور در محل، از دو نوع پرسشنامه بین کاربران و طراحان استفاده شده است. نتیجه این مطالعه نشان می دهد که در شهر باستانی دزفول، نظرات کارشناسان و کاربران از نظر درک زیبایی شناختی نیز متفاوت است، به طوری که برای کاربران، شکل و زمینه و برای متخصصان، تقارن اولین اصل است. بنابراین به طور غیرمنتظره ای می توان ادعا کرد که قوانین محسوس بصری گشتالت، مانند تقارن و قانون تکمیل بودن از اهمیت زیادی برای متخصصان برخوردار است، در حالی که این اصول برای گروه کاربر اهمیت کم تری دارند. یافته های این مطالعه مقایسه دیدگاه ها و نظرات افراد و متخصصان را امکان پذیر ساخته و تفاوت بین معیارهای درک کسانی را که محیط را ایجاد می کنند و افرادی که با محیط روبرو می شوند و در آن زندگی می کنند، مشخص کرده است.
    کلید واژگان: درک بصری, درک زیبایی شناختی, نظریه گشتالت, محیط ساخته شده, دزفول}
    Mohammad Didehban, Behnaz Safar Ali Najar, Kourosh Momeni, Koorosh Attarian *
    Every art-work has a different perceptual aspect that is related to some issues such as aesthetic perception and knowledge of users. The important point is how users get that and the difference between architectural perception and users that is a controversial issue in modern architecture and cause disagreement between users and designers. According to the importance of vernacular architecture and the need to adapt to its pattern with modern architecture, this paper aimed to evaluate principles of visual Gestalt and aesthetics between users and designers (non-experts and experts1) in the traditional live district in Dezful city in Iran. The methodology of this research is combined with descriptive-surveying methods and field and library studies. So, a semi-structural interview by using a targeted questionnaire was distributed to the experts and non-experts to quantify the differences, and by describing and analyzing these data by SPSS statistical software, the root of the differences between these groups was identified. Due to the analysis of the data, besides searching, studying, and being in that district, two types of questionnaires between users and designers have been used. The result of this study shows that in the ancient city of Dezful, the opinions of experts and users also differ in terms of aesthetic perception so that for users, shape, and context, and experts, symmetry is the first principle. So unexpectedly, it can be argued that sensible visual Gestalt principles, such as symmetry and closure for experts, are of the highest importance, while these principles are of less importance to the user group. The findings of this study made it possible to compare the views and opinions of people and experts. It makes clear the difference between the perception criteria of those who create the landscape and the people who are confronted with and live in the environment.
    Keywords: visual perception, Aesthetic perception, Gestalt Theory, Built environment, Dezful city}
  • سلیمه باباخان*، بهنام کامرانی

    معراج رسول اکرم (ص) رایج ترین مضمون دینی در حوزه نگارگری ایرانی اسلامی است و در دوره های مختلف هنری و تاریخی بارها به تصویر درآمده است. درمیان نگاره های معراج، نگاره معراج حضرت رسول(ص) منسوب به سلطان محمد از شاهکارهای این حوزه است. نظریه گشتالت در اوایل قرن بیستم ابتدا در حوزه روان شناسی مطرح شد و سپس پا به عرصه هنر گذاشت. بر اساس این نظریه ذهن انسان در فرآیند ادراک بصری تمایل به دسته بندی و سامان دهی عناصر بصری دارد به طوری که این کل سازمان یافته با تک تک عناصر به تنهایی متفاوت خواهد بود. آنچه در اصول ادراک بصری گشتالت اهمیت دارد، پی بردن به ادراک ارتباط است که موجب ترکیب معنادار می شود. مقاله پیش رو با هدف کشف کیفیت تاثیرگذاری قوانین ادراک دیداری گشتالت بر نگاره مورد بحث جهت شناسایی قابلیت های آن در ایجاد ارتباطی سودمند و نیز بررسی میزان پراگنانس برخورداری نگاره در هرکدام از اصول هفتگانه انجام شده است. به طور کلی پژوهش پیش رو در صدد یافتن پاسخی برای سوالات زیر است: کدامیک از اصول ادراک دیداری گشتالت در نگاره معراج اثر سلطان محمد قابل بررسی هستند؟ پراگنانسهر کدام از این اصول چگونه است؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد پس از تطبیق اصول هفتگانه گشتالت با نگاره مذکور، در پنج مورد شامل اصل مشابهت، اصل مجاورت، اصل تداوم، اصل یکپارچگی یا تکمیل و اصل سرنوشت مشترک با پراگنانس قوی قابل ارزیابی است که با به کار بستن هرکدام از این اصول، فرآیند ادراک بصری شکل می گیرد. همچنین استفاده (ناآگاهانه) نگارگر از اصول گشتالت، سازماندهی بهتر اجزای تصویر و دریافت آسان تر اثر را به همراه داشته که موجب ارتباط فعالانه مخاطب در دوره های مختلف با نگاره شده است.

    کلید واژگان: معراج, سلطان محمد, نگارگری, نظریه گشتالت}
    Salimeh Babakhan *, Behnam Kamrani

    The Miraj (Night journey) of the Prophet of Islam (PBUH) is one of the subjects depicted by various painters in various historical-cultural periods, and it can be said that the most popular religious themes in the field of Islamic painting are always appropriate contexts for creativity and innovation of painters. The present study was conducted using descriptive-analytical method and qualitative approach, and studied the story of the Miraj of the Prophet from Khamseh Shah Tahmasebi, the artwork of Sultan Mohammad, based on the principles of visual perception of Gestalt. Research data is also collected using library methods. What is important in Gestalt's visual principles is to understand the perception of communication that results in a meaningful combination. Accordingly, the purpose of this study was to explore the effect of Gestalt visual perceptual rules on painting in order to identify its capabilities in creating useful communication. Miraj, as one of the topics that has a special place in Islamic culture, has been repeatedly portrayed by various painters, among which the work of Sultan Mohammad has been very popular. On the other hand, Gestalt theory of visual perception is a means to understand the perception of communication that results in a meaningful combination. Therefore, the main purpose of choosing this theory is to discover the extent and quality of influence that the principles of the Gestalt theory of visual perception have on the mentioned image to identify its potentials to result in a functional and successful communication. In fact, we can say that the present research seeks to read the pictures based on the same principles and tries to reconcile the scientific and credible theory with the brilliant example of Khamseh Shah Tahmasebi, and to explore the effect of these principles on painting. After description and visual analysis of the image and the classification of the elements in the image as the mind of the viewer demands, the existence, absence, and magnitude of the pragnanz of the seven principles of Gestalt's visual perception in painting are examined. Each item is explored individually in a graphic manner and visualized. In general, this research attempts to answer the following questions: Which of the principles of Gestalt's visual perception can be verified in Miraj of Sultan Mohammad? What is the pragnanz of each of these principles? Gestalt theory was first developed in the early twentieth century in the field of psychology and in reaction to the theory of structuralism. Some researchers believed that in perception and behavior; organized whole; these components are prior to others. Gestalt’s principles show their key role when visual information grows; because the human mind is interested in categorizing. The classification of visual elements is an activity that the human mind performs subconsciously from childhood. This feature is also widely used in the training process. Art theorists expanded and expanded the principles of Gestalt, and most notably in the analysis of works of art: The principle of similarity, the principle of proximity, the principle of continuity, the principle of integration or completion, the relations of form and background, the principle of the common destiny and the principle of superficiality. All these principles are under the influence of the principle of pragnanz, which forms the core of the Gestalt conceptual theory. Pragnanz or perfectionism is our perception of a good and strong Gestalt or representation, so that under conditions of domination, it is effectively distinguished from existing and weaker Gestalt or existing representations. According to what has been studied, it can be said that the principles of the Gestalt theory of visual perception play a very significant role in improving the process of reading the work of art. Reading this image, based on one of the most scientific and most systematic principles of visual perception and methodology of art, shows that the eyes and mind of the audience to understand the complexity and components and elements of a dense and tremendous effect use the seven principles of Gestalt, the organization and classification of the best, which will lead to an easier and more accurately understood communication. The result of analyzing the principles of Gestalt on the overall image of the Miraj showed that the effectiveness of each of the laws was not the same and left different Pragnanz, hence the emphasis on a single criterion alone is not a valid criterion. Therefore, in the present painting, the principle of similarity, Gestalt of the dimensions and similarity of the shape, the principle of proximity of the edge and the proximity of contact, the principle of continuity and the principle of completeness and integrity of the strong pragnanz are and can be appraised. Also, the principle of adjacency can be overlapping with the adjacency of integration, except in weak pragnanz.

    Keywords: Miraj, Persian painting, Sultan Mohammad, Gestalt theory}
  • عباس ایزدی
    مکتب روان شناسی گشتالت، از مهم ترین مکاتب روان شناسی دهه های ابتدایی قرن بیستم است که، به دلیل توسعه قلمرو و ارتباط آن با فرآیند ادراک بصری، عرصه هنر نیز از تاثیرات آن بی بهره نمانده است. بر اساس نظریه گشتالت، در جریان ادراک بصری، ذهن انسان تمایل دارد عناصر تشکیل دهنده یک تصویر را، با در نظر گرفتن برخی قواعد، ساده سازی و سازمان دهی نماید، به طوری که سازمان بنیان یافته، ماهیتی متفاوت با اجزا و عناصر آن پیدا خواهد کرد. در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای جمع آوری گردیده است، نگاره ای از شاهنامه طهماسبی که با موضوع مورد نظر در این پژوهش تناسب دارد، گزینش و پیکره های انسانی آن بر اساس نظریه گشتالت، مورد مطالعه قرار گرفته است. مقاله حاضر که با هدف آشنایی با جنبه های کاربردی نظریه گشتالت در هنر و به طور خاص، نگارگری ایرانی صورت پذیرفته، به این سوال پاسخ داده است که سازمان دهی این پیکره ها بر اساس نظریه فوق در نگاره مورد نظر، دارای چه ویژگی هایی به لحاظ بصری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد نحوه قرارگیری و سازمان دهی پیکره ها در نگاره مورد بحث، مطابق با چهار مورد از قوانین گشتالت شامل قانون مشابهت، قانون مجاورت، قانون تداوم، و قانون یکپارچگی یا تکمیل، قابل مطالعه و ارزیابی است که با به کار بستن هرکدام از این اصول، فرآیند ادراک بصری شکل می گیرد.
    کلید واژگان: شاهنامه طهماسبی, نگارگری, ضحاک, کاوه آهنگر, نظریه گشتالت}
    Abbas Izadi
    The school of Gestalt psychology is among the most important schools of psychology in the early decades of Twentieth century that due to territory development and its relation with The process of visual perception, art field has profited from its effects. The followers of this school believe conceptual forces in visual field, harmonize themselves with the simplest possible pattern and in visual perception, total, will find different essence with role of composing elements and parts of it. In this research done with the method of descriptive-analytical and its information has been collected on the basis of library research, has been chosen one painting from Tahmasp shahnama, proportional to the subject in this research, and its figures has been studied based on Gestalt theory. This paper that done with the aim of familiarity with applied aspects of Gestalt theory in art and especially its explanation in persian painting, answered to the question that organizing of the figures according to above theory in mentioned painting, what features have, visually. The result of this research shows kind of location and figures organizing in mentioned painting, is appreciable according to four cases of Gestalt laws covering law of similarity, law of proximity, law of continuity and law of closure that with the implementation of the Principles, will form the process of visual perception.
    Keywords: Miniature, Tahmasp shahnama, Zahhak, Blacksmith Kava, Gestalt theory, Visual Perception}
  • رضا افهمی *، مونس بسکابادی
    برخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفه هنر کانت، مقاله حاضر در صدد بررسی رابطه نظریه شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهنده شناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ه شناخت کانت، از یک سو بر مقولات پیشین، تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان، تاکید و از سوی دیگر بر قوه ی تخیل متمرکز و از مباحث کانت در «نقد قوه حکم» نیز برای ارتباط دادن هنر و شناخت از منظر وی بهره گرفته شده است. پس از واکاوی این موضوعات، مقاله سعی نموده تا با مشخص نمودن نسبت نظریه شناخت کانت و روان شناسی گشتالت، به بررسی تاثیر این روان شناسی بر طیفی خاص از کتب آموزش هنر مدرن بپردازد و نحوه تبلور اندیشه وی در هنر مدرن را با مطالعه نظریات جئورگی کپس و رودولف آرنهایم مشخص سازد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی و هدف آن برقراری رابطه میان فلسفه کانت و هنر مدرن است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نظریه شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن در پذیرش قوانین ثابت ذهنی حاکم بر شناخت «صورت» تشابه دارند و فلسفه کانت می تواند تبیین شناخت شناسانه کامل تری را برای این موضوع فراهم آورد
    کلید واژگان: شناخ تشناسی کانت, نظریه گشتالت, هنر مدرن, صورت}
    Reza Afhami *, Moones Boskabadi
    Immanuel Kant, the 18th-century philosopher whose works was initiated major changes in the field of epistemology, as many Enlightenment thinkers hold our mental faculty of reason in high esteem. In his works on aesthetics, he argued that our faculty of judgment enables us to have experience of beauty as part of an ordered world with purpose.
    His main ideas partly based on Baumgarten, who invented the modern use of the term aesthetics in the middle of 18th century. However, unlike Baumgarten beauty had more to do with rational ideas such as order and harmony for him. He holds aesthetic experience in relation to determinate judgments. He discusses particular unique features of aesthetic judgments (four moments) according to his main divisions of the categories. In the fourth moment, Kant was attempting to show that aesthetic judgments must be according to the principle. Everyone must assent to his judgment because it follows from this principle. This point and his emphasis on universality of aesthetic judgement in the second moment had been used by next generation of thinkers as a way of finding the basic principles of understanding beauty through rigid universal principles. Especially the Gestalt theorists, who was discovered the perception principles have been used in many early modern art movements as the universal way of obtaining beauty to any Good eye beholder in any art experience and they believed that it could be used as a secure way of teaching artists.
    Therefore, this article, instead of the previous ones that had been focused on Kant's aesthetics in the relationship with his ethical or metaphysical philosophy, was tried to investigate the connection between Kant’s epistemology and the Modern Art theoretical basis. Research tries to indicate the Gestalt psychology as the medium of his epistemology and the Modern Art schools curriculum and the principles of the modern visual Art. His arguments in the Critique of Judgment have been used as a bridge between Art and the Kant’s theory of knowledge concepts like priori principles as the main reason of human's similar perception and the role of imagination in his transcendental synthesis. Then the Gestalt psychology was investigated to reveal its link with Kant’s philosophy and the educational system of Modern Art schools like Bauhaus and analytical theories of Rudolf Arnheim and György Kepes.
    Results show that the modern aesthetics based on the priori principles in Kant’s epistemology as the standpoint of human communication and the creator of mind steady principles of visual understanding are similar with the central concept of Kant's judgment of beauty. In what he called the free play between the cognitive powers of imagination and understanding. Whereas judgments of free beauty are made without having one determinate concept for the object being judged but a judgment of beauty is adherent if we do have such a determined concept in mind. These determined concepts must be based on the universal principles everyone can be understood, as some modern artists believe in it.
    Keywords: Kant's epistemology, Gestalt theory, Modern Art, Form, Aesthetics Perception}
  • نسیم غلامی رستم، محمدرضا بمانیان، مجتبی انصاری
    نظریه گشتالت از جمله مکاتب تاثیرگذار در قرن بیستم است که به معماری وارد شده است. با توجه به شیوه متفاوت توجه به ادراک در این مکتب، در بسیاری از مقالات به لزوم بررسی این سیستم ادراکی و نحوه عمل آن در طراحی توجه شده است؛ اما بیشتر آن ها درحد بررسی مبانی نظری گشتالت هستند و به حضور این مکتب در طراحی باغ های ایرانی توجه نکرده اند. به این ترتیب، این پرسش مطرح می شودکه آیا می توان با این نظریه باغ های تاریخی را تحلیل نمود. برای یافتن پاسخ این پرسش، ابتدا نظریه گشتالت و رابطه آن با مفاهیم معماری منظر و سپس ظرفیت های آن در تحلیل باغ سازی ایرانی مورد مطالعه قرارگرفت.
    چیستی نظریه گشتالت، مفاهیم آن و معیارهای حاصل از این مفاهیم در تحلیل باغ های تاریخی پرسش های اصلی این پژوهش هستند. برای پاسخگویی به پرسش ها در حوزه نظری، روش تحقیق استدلال منطقی و بررسی نمونه موردی به کار گرفته شد. درنهایت، مفاهیم مربوط به این نظریه در طراحی پلان چند باغ از دوره های تاریخی متفاوت ایران برای نمایش میزان گستردگی کاربرد این نظریه در باغ های ایرانی بررسی شد.
    نتایج تحقیقات نشان می دهند با اینکه سال ها از ظهور نظریه گشتالت می گذرد، همواره کاربرد داشته و به خوبی می تواند در حوزه معماری منظر استفاده شود. همچنین به کمک مفاهیم نظریه گشتالت، جنبه های ناپیدای معماری منظر ایرانی بازشناخته خواهد شد.
    کلید واژگان: نظریه گشتالت, معماری منظر, باغ ایرانی}
    Nasim Gholami Rostam, M. Bemanian, M. Ansari
    Gestalt theory is one of the significant theories in 20th century that has been entered in the field of art and architecture. since in this theory a different kind of emphasis has been noted regarding the notion of perception, there are many papers that has been studied this system of perception and its functions in designing; But most of these papers are about the theoretical aspects of Gestalt theory and the presence of this theory in Iranian garden’s design has not been studied. So the question left here is that can we analyze the historical gardens with this theory? For finding the answer, first we studied the Gestalt theory and its connection with concepts of landscape architecture and then we examined its capacities for analyzing Iranian garden. The main questions of the presented research involve with concepts of Gestalt theory and its extracted criteria for analyzing historical Iranian gardens. To answer the proposed questions theoretically, the research methodologies of logical reasoning and case study has been used and at the end the related concepts of the theory to the plan of some historical gardens from different eras has been studied in order to present the extent of the application of this theory in Iranian gardens. The findings of this research show that although many years have been passed from the emergence of this theory, it is always applicable and can be well used in field of landscape architecture. With the help of Gestalt theory, hidden aspects of Iranian landscape architecture can be recognized.
    Keywords: Keywords: Gestalt theory, landscape architecture, Iranian garden}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال