فهرست مطالب

آینه معرفت - پیاپی 12 (پاییز 1386)

فصلنامه آینه معرفت
پیاپی 12 (پاییز 1386)

  • 198 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/08/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا بلانیان صفحه 1
    فلاسفه بسیاری معتقدند در مسئله اثبات وجود خدا کوتاه ترین و محکم ترین راه همان است که به برهان وجودی موسوم است. ویژگی این نوع برهان این است که درآن از وسایطی چون حرکت، امکان، حدوث، نظم و... استفاده نمی شود و از خود هستی بر وجود واجب الوجود استشهاد می شود. این نوع برهان در غرب و شرق با تقریرهای متفاوتی از طرف فلاسفه مختلف ارائه شده و هر کس سعی کرده است بهترین و کامل ترین تقریر را بیان کند. در این میان باروخ اسپینوزای هلندی و صدرالمتالهین شیرازی تقریرهایی از این برهان ارائه کرده اند که ضمن برخورداری از اتقان و استحکام بیشتر، از جهت کارامدی در پاسخگویی به انتقادها، نوع برهان از جهت انی یا لمی بودن، تصویری که از خدا ارائه می کنند و ترسیم جایگاه مسئله وجود خدا در فلسفه دارای شباهت ها و قرابت های جالب توجهی هستند. این مقاله به تبیین، تطبیق و تقریب برهان وجودی در اندیشه این دو فیلسوف با تکیه بر شباهت های مذکور می پردازد.
    کلیدواژگان: خدا، برهان وجودی، وجود، جوهر، برهان صدیقین
  • عین الله خادمی صفحه 31
    ابن سینا در تقریر نظام فیض واژه های مختلفی را از قبیل فیض، ابداع، صدور، فعل، خلق و تجلی به کار برده است، اما کاربرد واژه فیض از بقیه فزون تر است. مکتوبات او را از حیث کمیت یا بیان جزئیات نظام فیض، می توان به سه دسته طرح نظام فیض به صورت مفصل با ذکر جزئیات، متوسط یا موجز و غیر مستقیم تقسیم و دیدگاه او را درباره چگونگی پیدایش کثرت در عالم به چهار قسم تبیین کرد: تبیین نظام فیض بر مبنای نظام ثلاثی با استفاده از مؤلفه تعقل؛ تبیین بر اساس نظام ثنایی با استفاده از مؤلفه تعقل؛ تبیین نظام فیض بر مبنای نظام ثنایی با استفاده از مؤلفه علم و تبیین بر مبنای دو مؤلفه علم و تعقل. البته شیخ به حق و به جد یادآور شده است که علم، عقل و فاعلیت حضرت حق را نباید از سنخ علم، تعقل و فاعلیت مخلوقات پنداشت.
    کلیدواژگان: نظام فیض، ابداع، نظام ثنایی، ثلاثی، تعقل، علم
  • محمد ایلخانی، مزدک رجبی صفحه 61
    در این مقاله معانی گوناگون و جایگاه وجودشناختی و معرفت شناختی عقل نزد پروکلوس (Proclus) (485-411م(، فیلسوف نوافلاطونی متاخر، مورد پژوهش قرار گرفته است. در اندیشه او، واقعیت، نظامی پیچیده از مراتب گوناگون است. نزد این فیلسوف همانند دیگر متفکران نوافلاطونی و برخلاف نظر ارسطو حقیقت واقعیتی عینی است و عقل علاوه بر جایگاه معرفت شناختی، کارکردی وجودشناختی دارد. نخست انواع عقل به لحاظ وجودی بررسی و سپس به نقش معرفتی هر یک از آنها پرداخته می شود. در ادامه جایگاه وجودی و معرفتی لوگوس به عنوان عقلی که نقش محوری دارد، تحلیل و تبیین خواهد شد.
    کلیدواژگان: عقل، عقل کلی، موناد، عقل، لوگوس
  • محمد سبحانی نیا صفحه 79
    این مقاله، ابتدا شرح و بیانی اجمالی از برداشت ها و دیدگاه های متفاوت در مورد سرشت وحی ارائه می دهد، سپس از نظریه سنتی وحی گزاره ای دفاع می کند و دیدگاه وحی تجربی را به چالش می کشاند. این نوشتار می کوشد همسان انگاری «تجربه دینی » و «وحی » و نادیده انگاشتن تفاوت های اساسی میان وحی و تجربه دینی را نقد کند و پیامدهای آن را مشخص نماید و به پرسش های زیر پاسخ دهد:1. چه دیدگاه هایی درباره چیستی وحی وجود دارد؟ 2. منظور تجربه گرایان از تجربه دینی بودن وحی کدام است؟
    3. تجربه دینی در مسیحیت با مکاشفات عرفانی در اسلام چه تفاوتی دارد؟
    4. تفاوت تجربه دینی با وحی در چیست؟
    5. تجربه انگاری وحی چه پیامدهایی دارد؟
    کلیدواژگان: وحی، تجربه، مکاشفه، تجربه دینی، گزاره ای، افعال گفتاری، بسط تجربه نبوی
  • اکبر گلی ملک آبادی صفحه 109
    ملاصدرا تلاش کرده تا مسئله وجود ذهنی و علم را به گونه ای از هم جدا سازد و در کتاب هایش مرزهای هر کدام را مشخص کند. وی در کتاب اسفار مسئله وجود ذهنی را در باب امور عامه مطرح کرده و آن را از تقسیمات اولی وجود به شمار آورده است و بحث علم را در مرحله دهم کتاب اسفار در جلد سوم مطرح ساخته است. ملاصدرا وجود ذهنی را ظل علم می داند و معتقد است علم وجود خارجی است و وجود ذهنی در سایه علم به وجود می آید. بین علم و وجود ذهنی تفاوت جوهری وجود دارد، علم وجود اصیل است ولی وجود ذهنی وجود ظلی است. بین علم که امری نفسی است و وجود ذهنی که امری قیاسی می باشد تفاوت وجود دارد، لذا هر یک از این دو، بخشی از فلسفه را اشغال کرده اند. تفاوت علم با وجود ذهنی از حیث نشاه وجود است نه از لحاظ اعتبار و حیثیت. علم از شئون عقل نظری و وجود خارجی است که موطن آن نفس است نظیر دیگر اوصاف نفسانی مانند تقوی، شجاعت و... که از شئون عقل عملی است و موطن آن نفس است.
    کلیدواژگان: وجود ذهنی، وجود خارجی، علم حصولی، علم حضوری، قیام صدوری، قیام حلولی
  • سید محمد مرتضوی صفحه 131
    در جهان پیرامون ما پدیده هایی وجود دارند که خوشایند افراد نیستند از قبیل سیل، زلزله، مرض،مرگ و.... از این گونه مسائل به شرور تعبیر می شود. مسئله شرور و راز آفرینش آنها از گذشته دور ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. حل مسئله خلقت شرور برای خداباوران دشوارتر بوده، زیرا از خداوند حکیم، رحمن، رحیم، آفرینش چنین شروری دور از انتظار بوده است؛ از این جهت در طی تاریخ عده ای برای حفظ قداست خداوند، آفرینش این امور را به او نسبت نداده اند و برای آنها خالق دیگری به نام اهریمن در نظر گرفته اند که این اندیشه مشهور به ثنویت شده است.
    در اسلام نیز حل مشکل شرور برای اندیشمندان اسلامی همواره به صورت یک دغدغه مطرح بوده، زیرا آنان با اندیشه توحیدی نمی توانند به ثنویت معتقد باشند و از طرفی خلقت شرور با تصویر خدای رحمن و رحیم سازگار نیست؛ از این جهت، اندیشمندان اسلامی گاه منکر شر بودن این امور و گاه منکر آفرینش استقلالی این امور شده اند و گاه آنها را ضرورت جهان ماده دانسته اند که به دلیل تزاحم مادیات به وجود می آیند و اگر ضرورت جهان ماده نبود اصلا به وجود نمی آمدند وگاه به دلیل آنکه برایند کلی جهان خیر است خلقت آنها را منطقی دانسته اند.
    خداوند در قرآن، در پیدایش این امور واژه هایی را به کار می برد که حاکی از آن است که این امور وجود دارند و وجود آنها وجود استقلالی است نه وجود تبعی از قبیل ارسلنا، دمرنا، اغرقنا، خلقنا و... مشروح این ادله را باید در مقاله جستجو کرد
    کلیدواژگان: شر، جعل، جعل بالاصاله، جعل بالتبع، حکمت الهی
  • زهرا (میترا) پورسینا صفحه 155
    مقاله پیش رو به تبیین دیدگاه غزالی در خصوص «گناه» می پردازد. ارتباط گناه با دیدگاه غزالی در خصوص سرشت و غایت انسان، معناو منشا گناه، چگونگی تحقق گناه در ساحت های وجودی انسان، اقسام گناه و تبیین دیدگاه وی درباره ارتباط گناه، معرفت و اراده، نیز منبع شناخت مصداق های گناه، مباحثی است که در این نوشتار طرح و تحلیل می شوند.
    کلیدواژگان: غزالی، گناه، غایت، شهوت، غضب، ساحت های نفسانی
  • صفحه 186
|
  • Mohammadreza Balanian Page 1
    Many philosophers are convinced that the shortest and the strongest way of proving the existence of God is the ontological argument. The specific feature of this kind of argument is the fact that it does not use any mediators such as motion, possibility, occurrence, order, etc. and provide witness to the existence of God from existence itself. This kind of proof has been presented by different philosophers in the west and the east with different words in which all of them have tried to present the most complete forms of expression. Among them, Baroch Spinoza from the Netherlands and Mullasadra from Shiraz (Iran) have provided different expressions of the same argument which in addition to their firmness and consistency, resemble closely in terms of their usefulness in answering adequately to objections, the kind of argument with respect to being a priori or posteriori, the image of God drawn by these arguments and their portrayal of the issue of God’s existence in philosophy. The present paper intends to explain, compare and approximate the ontological argument in the context of these two philosophers’ ideas relying on their resemblances.
  • Ainolah Khademi Page 31
    Ibn-e-sina uses different words to describe the order or emanation, but he uses the word ‘emanation’ more the other words. His writings about the order of emanation, in terms of generality or the mention of particulars, can be divided into three: (a) detailed presentation; (b) presentation with some detail; (c) brief indirect presentation. His views on the nature of the creation of multitude from unity in the world can be divided into four: (a) the explanation of the order of emanation on the basis of the triple order using reasoning; (b) explanation based on the double order using reasoning; (C) explanation on the basis of the double order using lnowledge; (d) explanation based on both elements, that is, reasoning and knowledge. He has truly and strictly insisted that God’s and man’s knowledge, reasoning and efficiency are different in kind.
  • Mohammad Ilkhani , Mazdak Rajabi Page 61
    This present article is concerned with the different ontological and epistemological meanings of Reason in Proclus’ philosophy. From his viewpoint, reality is a complex system of different orders. Proclus like other Neo-Platonists, unlike Aristotle, believed that truth is real and Reason, in addition to its epistemological position, has an ontological function. The article first reviews the different kinds of reason and their epistemological function and then explains the ontological and epistemological functions of logos as the central type of Reason.
  • Mohammad Sobhaninia Page 79
    This present article, first, describes in brief the different interpretations of and viewpoints on the nature of revelation; then it defends the traditional theory of predicative revelation and challenges the experiential view of revelation. It is an attempt to criticise the same-supposition of religious experience and revelation and the act of ignoring the major differences which exist between revelation and religious experience and to determine the consequences. The following questions inform the present article:1.What are the different views expressed on the nature of revelation?2.What is the purpose of experientialists when they suppose that religious experience and revelation are the same?3.What is the difference between religious experience in Christianity and mystical revelations in Islam?4.What is the difference between religious experience and revelation?5.What are the consequences of the same-supposition of revelation?6.What are the consequences of supposing revelation as a religious experience?
  • Akbar Goli Malekabadi Page 109
    Mullah Sadra tried to detach, in some way, the problem of mental existence from knowledge and made an effort to determine the domain of each in his books. In Asfar, he set forth the issue of mental existence as a general concept and knowledge in the tenth stage of volume three of Asfar. Mulla Sadra considers mental existence as the shadow of knowledge. He holds that knowledge is an aspect of existence by which mental existence is produced. There is a substantial difference between knowledge and mental existence. Therefore, knowledge existence is essential but mental existence is shadowy. In other words, the existence of the former is independent and that of the latter is dependent, therefore, each of these two has its own place in philosophy. They differ in terms of their existence and not their validity. Knowledge is a level in speculative reasoning and in nature a sort of existence settled in the soul like other spiritual qualities such as piety, courage, etc. which are levels of practical reasoning.
  • Sayed Mahmood Mortazavi Page 131
    There are phenomena in the world like flood, earthquake, disease, death and so on which are not pleasant to everybody. The issue of evils and their creation has engaged man’s mind since antiquity. Finding a solution to the creation of evils has been more difficult for the believers, as they do not expect these evils to emanate from God who is wise, merciful, and compassionate. That is why, throughout history, some have tried not to attribute evils to God to keep His holiness. They, instead, have assumed a creator for evils other than God, that is, the Satan. This idea is known as duality. In Islam, finding a solution to the issue of evils has also engaged the Islamic scholars’ mind for whom duality is not consistent with monotheism. For them there is also the problem of the inconsistency of this idea with God’s image as being compassionate and merciful. They have argued that these phenomena are not evil in nature, even if they are considered as evil they are not created independently, they are a necessary part of this world in which substances may clash, if it was not for the demands of the materialistic world they would not have been created, and as the general trend of the world is toward the good there should be a logic behind the evils. In the holy Quran, God uses words which indicate that evils do exist and their existence is independent not dependent. The present article tries to provide a detailed account of these Quranic words and the above-mentioned arguments.
  • Zahra Poursina Page 155
    The present article is concerned with the explanation of Ghazali’s view on sin. It specifically deals with issues such as the relationship between sin and Ghazali’s view on man’s nature and his ultimate end, the meaning and the origin of sin, the way sin is realized in the existential realms of man, the different kinds of sin and an account of Ghazali’s idea about the relationship between sin and knowledge and will, and also the source of the knowledge of the cases of sin.