آرشیو سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۴۴۴۲
ایران زمین
۲۳

گیاهان دارویی خراسان جنوبی در انتظار حمایت

بیرجند – خبرنگار «ایران»: صادرات گیاهان دارویی در استان خراسان جنوبی نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

علی حسینی نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و گیاهان دارویی خراسان جنوبی با اشاره به موقعیت استان در زمینه تولید زعفران و گیاهان دارویی گفت: با وجود جایگاه بالای استان در زمینه تولید زعفران، زرشک و گیاهان دارویی، صادرات استان در این زمینه دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خراسان جنوبی سالانه 13 هزار تن زرشک و 40تن زعفران تولید می کند و با این حال استان هایی که تنها پنج تن زعفران تولید سالانه دارند برای صادرات از وضعیت بهتری برخوردارند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی از سرمایه گذاران حمایت نمی شود و به همین دلیل در بحث فرآوری و بهبود محصولات، اقدام خاصی صورت نگرفته است. این در حالی است که زعفران کالای استراتژیکی برای خراسان جنوبی است و قطب اقتصاد این منطقه به حساب می آید.

حسینی یادآور شد: زعفران ایران به دلیل کیفیت خوب و قیمت پائین، 95درصد از گردش زعفران جهان را به خود اختصاص داده است ولی در سال های اخیر این محصول با مشکل سرمازدگی مواجه شد و تولید آن بشدت پائین آمد و حتی به کمتر از پنج کیلو در هر هکتار رسید. این مسئله سبب شد که یک باره قیمت هر کیلو زعفران از 400 هزار تومان به 4 میلیون تومان برسد.

وی افزود: در سال های اخیر قاچاق پیاز زعفران به افغانستان را شاهد بودیم و این مسئله در چند سال آینده افغانستان را نیز جزو رقبای ایران می کند که این اصلا به نفع صادرات زعفران ایران نیست.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و گیاهان دارویی خراسان جنوبی مهم ترین چالش پیش روی صادرات استان را عدم آگاهی تولیدکنندگان از شرایط جهانی کالادانست و گفت: نهادهای دولتی مربوطه مثل سازمان بازرگانی باید در زمینه اطلاع رسانی و آشنایی تولیدکنندگان با شرایط جهانی کالااقدامات لازم را انجام دهند.