آرشیو چهارشنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۳
صفحه آخر
۲۴
یادداشت

ضرورت توسعه فضاهای فرهنگی با نگاهی به موزه علی اکبر صنعتی زاده

رنگ و بوی تاریخ در میان کویر

نادر فلاح (بازیگر)

توسعه فضاهای فرهنگی را باید در همه شهرها جدی گرفت؛ امروز گسترش فضاهای فرهنگی در هر شهری، نیازی ضروری است به همین خاطر هر چه بیشتر شاهد رشد و ارتقای فضاهایی چون موزه صنعتی کرمان باشیم، بهتر است. موزه علی اکبر صنعتی زاده در کرمان، فضایی جذاب برای هر نوع مخاطبی فراهم کرده است. در دوره هایی این موزه علاوه بر نمایش آثاری که در دل خود داشت، نمایشگاه های دوره ای را نیز از هنرمندان مشهور در سطح کشور و دنیا برپا می کرد که برای من به عنوان فردی که ساکن کرمان بودم، بسیار جذاب بود البته در سال های اخیر این نوع رویدادها را موزه هنرهای معاصر تهران دنبال کرده است اما امیدوارم باز هم شاهد چنین اتفاقاتی در شهرهای مختلف به خصوص موزه صنعتی کرمان باشیم زیرا قطعا تعامل هنرمندان با فضاهای بین المللی بازخورد بهتری در آثار و فرهنگ کشور ما خواهد داشت.

از طرفی موزه صنعتی کرمان فضایی است که رنگ و بوی تاریخ را در دل خود دارد. این فضا که کاملا توانسته وجهه تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کند، به طور حتم عنصر مهمی در رشد فرهنگ و صد البته گردشگری ماست.

متاسفانه امروز مردم ما چندان دغدغه های فرهنگی و هنری ندارند و این مساله را بیشتر به چشم نوعی تفریح می بینند در حالی که قطعا هنر و عناصر زیبای موجود در آن امروزه یک نیاز و الزام در راستای افزایش آرامش فردی و اجتماعی جامعه است. با این حال، مرمت آثار موزه صنعتی کرمان مایه خرسندی است؛ اقداماتی با این شکل قطعا می تواند، شکل فعالیت های این موزه را تحت الشعاع قرار دهد و آن را بیش از پیش فعال کند البته برای موفقیت هر چه بیشتر این فضاهای فرهنگی و تاریخی نیاز است که رسانه ها به کمک بشتابند و معرفی درستی از چنین اقداماتی به عمل آورند.

بدیهی است، سایه قدرتمند بناهای اصیل و فرهنگی می تواند علاوه بر رشد فکری، هنری و فرهنگی مردم، نقش مهم و بسزایی در گردشگری هنری کشور داشته باشد.