الگوی رشد دانش آموزان دوره ی ابتدایی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی الگوی رشد دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 89-1388 طراحی و اجرا گردید.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی 1400 دانش آموز دوره ی ابتدایی به صورت انتخاب تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به قد و وزن دانش آموزان جهت محاسبه ی شاخص توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) اندازه گیری شد. سایر متغیرهای مورد بررسی شامل سن دانش آموز، تحصیلات والدین، شغل پدر و شاغل بودن مادر بود. تعیین صدک های BMI بر اساس نمودار رشد مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری های آمریکا صورت گرفت و قرار گرفتن زیر صدک پنجم به عنوان لاغری، بین صدک 85-5 به عنوان طبیعی، بین صدک 95-85 به عنوان اضافه وزن و مساوی یا بالاتر از صدک 95 به عنوان چاقی در نظر گرفته شد. همچنین برای تعیین شیوع کوتاه قدی در دانش آموزان از منحنی استاندارد NCHS (National center for health statistics) استفاده گردید و قرار گرفتن زیر صدک 3 به عنوان کوتاه قدی در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس نمودار رشد مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری های آمریکا شیوع اضافه وزن در پسران 6/12 درصد و در دختران 3/14 درصد بود. 4/13 درصد از پسران و 1/8 درصد از دختران دچار چاقی بودند. شیوع لاغری در پسران 2/8 درصد و در دختران 3/9 درصد بود. همچنین میزان کوتاه قدی بر اساس صدک های منحنی استاندارد در پسران 6/5 درصد و در دختران 2/8 درصد بود. در بین دانش آموزان با مادران تحصیل کرده شیوع اضافه وزن و چاقی بیشتر از سایرین بود. همچنین بین الگوی رشد دانش آموزان با تحصیلات و شغل پدر ارتباط معنی داری مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان دوره ی ابتدایی شهر کرمانشاه بالاتر از سطح کشور بود و شیوع لاغری در این دانش آموزان پایین تر از میزان کشوری شیوع لاغری بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!