بررسی فراوانی فاکتورهای پیش آگهی دهنده در سرطان پستان و ارتباط آن ها با سن و مرحله ی تظاهر بیماری

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاکنون فاکتورهای پیش آگهی دهنده ی متعددی برای سرطان پستان شناسایی شده است که گیرنده های هورمون های استروییدی و فاکتور رشد اپیدرمال انسانی 2 (Human epidermal growth factor receptor 2 یا HER2) و پروتئین P53 از جمله ی آن ها هستند. در این مطالعه، فراوانی بروز این فاکتورها و ارتباط آن ها با سن و مرحله ی بروز بیماری در زنان مبتلا در شهر اصفهان بررسی شد.
روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی در مقطع زمانی بین سال های 1378 تا 1388 بر روی خانم های مبتلا به سرطان پستان با روش نمونه گیری سرشماری انجام گردید. اطلاعات بیماران از پرونده های آنان استخراج و در نرم افزار SPSS نسخه ی 16وارد شد. سپس این اطلاعات با کمک آمارهای توصیفی مانند فراوانی، میانگین، 2χ و آزمون های غیر پارامتری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در این مطالعه 685 بیمار بررسی شدند که میانگین سنی آن ها 07/11 ± 39/47 سال بود. از میان بیماران بررسی شده در زمان مراجعه، 22 نفر در مرحله ی 1، 372 نفر در مرحله ی 2، 60 نفر در مرحله ی 3 و 38 نفر در مرحله ی 4 بیماری قرار داشتند. فراوانی گیرنده ی استروژن 4/39 درصد، گیرنده ی پروژسترون 9/36 درصد، پروتئین P53 9/49 درصد و HER2 3/23 درصد بود. بین مثبت یا منفی بودن گیرنده ی استروژن در مرحله ی 4 بیماری، گیرنده ی پروژسترون در مرحله ی 2 و 4 بیماری، P53 در تمام مراحل بیماری و HER2 در مرحله ی 2 بیماری، تفاوت معنی داری وجود داشت. فراوانی فاکتورها بین مراحل مختلف بیماری اختلاف معنی داری نداشت. به علاوه گیرنده های استروژن و پروژسترون بر خلاف HER2 و P53، با سن بیماران ارتباط داشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که بررسی اختصاصی وضعیت این فاکتورها در زمان تشخیص بیماری برای گرفتن تصمیم درمانی مناسب و پی گیری های بعدی در طول بیماری لازم است، اما در نظر گرفتن تفاوت های جمعیتی در این موضوع نیز ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1027698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!